میرنیوز

"عهد خانواده قوکاسیان" روایتی از ارادت ارامنه اصفهان به امام حسین(ع)

 "عهد خانواده قوکاسیان" روایتی از ارادت ارامنه اصفهان به امام حسین(ع) 2020-08-30T12:01:27+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آزاده جهان احمدی در داستان کوتاهی که به مناسبت شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش نوشته، چنین گفت: 

غذا را دستم داد و گفت:

- بگیر کوفت کن بلکه آدم بشوی! البته کار تو از یک ظرف غذا گذشته باید بیندازنت در دیگ قیمه هم بزنند.

بچه پررویی حواله‌اش کردم و گفتم:

- نمی دانستم ارمنی‌ها هم بلدند قیمه بپزند. آن هم این‌قدر خوش عطر.

دروغ نمی‌گفتم. قیمه خوش‌عطری بود و من در خیالم نمی‌گنجید که ارمنی هم بلد باشد قیمه را این‌قدر خوب بپزد.

لوسینه در حالی‌ که بند کفش‌هایش را می‌بست با کنایه گفت:

- استادا! ما ایرانی هستیم اول. بعدش هم بعد از این هفتاد سالی که از خدا عمر گرفتی هنوز نفهمیدی عطر غذای امام حسین به آشپزش ربطی ندارد؟

بعد رو کرد به مادرم و گفت: حاج خانم چطور این دختر را تحمل می‌کنید؟

مادرم هم کم نگذاشت و گفت:

- به سختی !

خیابان نظر در اصفهان همان محله جلفاست که از دیرباز محله ارمنی‌نشینِ اصفهان بوده و قرن‌های متمادی است که مسلمانان و ارامنه در این منطقه هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی را تجربه می‌کنند. لوسینه قوکاسیان یکی از همان ساکنین ارمنی‌نشین جلفاست؛ تا همین چند وقت پیش هم یک هیئت به نام «بیت العباس» آنجا بود که مسلمان و ارمنی با هم در آن با هم عزادار حسین بودند.

اما دوستی و آشنایی‌مان نه از آن محله بلکه از دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه اصفهان رقم خورد. لوسینه دانشجوی زبان فرانسه بود و من دانشجوی فلسفه. دانشکده زبان‌های خارجی و دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان هم همسایه هستند.

لوریک مادر لوسینه برایم گفته بود که سرژیک برادر بزرگ لوسینه وقتی کوچک بوده یک تیله را قورت می‌دهد و تا مرز خفگی پیش می رود. لوریک هرچه تلاش می‌کند نمی‌تواند بچه را نجات بدهد؛ با غریزه مادریش، سرژیک دو ساله را بلند می‌کند و نیمه‌جان بغل می‌زند و پا برهنه در کوچه می‌دود. هنوز هم وقت روایت ماجرا چشمهایش خیس می‌شود و بغض می‌کند.

می‌گوید: «فقط داد می‌زدم یا سیدالشهدا!» و نمی‌دانستم چرا این را می‌گویم.

در کوچه پیرمردی سیدی را می‌بیند که روحانی مسجد محل بوده و به سمت مسجد می‌رفته برای اقامه نماز ظهر و عصر.

پیرمرد، سرژیک را می‌گیرد و سر و ته می‌کند و تکان می‌دهد. تیله می‌افتد بیرون. سرژیک گریه می‌کند و لوریک همان‌جا روی زمین می‌نشیند و عهد می‌کند تا زنده است برای سلامتی سرژیک تاسوعا قیمه بپزد و این می‌شود عهد خانواده قوکاسیان در این سالها.

و حالا سرژیک برای خودش مرد چهل و پنج ساله‌ای شده با زن و فرزند و آن طرف کره زمین زندگی می‌کند.

سه تماس بی‌پاسخ دارم. لوسینه است به فاصله نیم‌ساعت سه‌ بار تماس گرفته است.

با اولین زنگ، گوشی را بر‌می‌دارد و به فرانسه چیزهایی می‌گوید که نمی‌فهمم.

تکه می‌اندازم:

«شما که ایرانی بودی لوسینه خانم!»

جواب می‌دهد:

«اول بگو ببینم این گوشی به درد چه می‌خورد؟ بعدش هممن خودم ایرانی‌ام فحشهایم فرانسوی»

و بعد امان نمی‌دهد پشت سر هم سرفه می‌کند و حرف می‌زند:

«اینکه حالا کرونا گرفته‌ام تکلیف نذر مادرم چه می‌شود؟ سرژیک از کانادا زنگ زده که قیمه را هرطور شده بپزید برکت دارد برای زندگی‌مان. حواس‌تان باشد مردم جمع نشوند و کرونا بگیرند اما نذر را حتما ادا کنید.»

عصر همان روز در خیابان نظر نشسته‌ام روی موکت، با فاصله از خانم لوریک. هیئت آمده است کف خیابان و مردم خیابان نظر، ارامنه و مسلمان ماسک زده‌اند، مشکی پوشیده‌اند و پای حرفهای آقای جلسه نشسته‌اند که روضه رقیه می‌خواند. لوریک عینک بر ‌می‌دارد و با دستمال اشک‌هایش را پاک می‌کند.

رو می‌کند به من و می‌گوید:

«خانم! امسال چکار کنیم؟ مادر! من به دلم نیست غذا را نپزم یا پولش را بدهم به جایی که غذا را بپزند. حیاط منزل من سال‌هاست که تاسوعا غذای سیدالشهدا در آن پخته شده است.»

و ماسکش را پایین می‌دهد و با دستمال تمیز عرق را پاک می‌کند.

دل به دریا می‌زنم می‌پرسم:

«خانم لوریک! چرا به امام حسین سیدالشهدا می‌گویی؟»

می خندد و می‌گوید:

«مگر نیست!؟ نمی‌دانم مادر؟ سیدالشهدا برای من سید همه‌ی شهیدهاست. من همه زندگی و عمرم را مدیون این مرد هستم. در کنکور بچه‌ها، مریضی‎ها، مشکلات‌ حتی ترس‌ها این مردِ تاریخ را صدا کردم.»

«تو فکر می‌کنی چرا این همه سال ارمنی و مسلمان صف می‌کشند برای غذا؟ کسی گرسنه یک پرس قیمه نیست؛ حداقل در این نقطه شهر. نه مادر! ما ارمنی‌ها غذاهای روز عاشورا و تاسوعا را در فریزر می‌گذاریم و بقیه سال را روزی یک دانه برنج در غذا می‌اندازیم تا غذا طول سال‌مان متبرک بشود به اسم سیدالشهدا.»

لوریک به قدر توانش با حسین ابن علی مواجهه یافته و به قدر طاقتش عرض ارادت می‌کند. این مواجهه و ارادت طولی دارد به قدمت تاریخ. و حالا او و همه خانواده و همسایه‌ها نگرانند که تبرک غذای سال بعد هستند. با اینکه کرونا همه برنامه‌ها را بهم ریخته است اما همه آنها همزمان هم دلشان یک‌جوری قرص است که صاحب مجلس سیدالشهداست و نباید نگران باشند.

دم در خانه لوریک قبل از خداحافظی می‌گویم:

«خانم لوریک نگران نباشید ما هستیم. امسال می‌آییم کمک و در همین حیاط غذا را می‌پزیم بسته‌بندی می‌کنیم و در خانه همسایه‌ها می‌بریم. بهداشتی و با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی. اصلاً می‌خواهی یک ماسک هم روی غذاها بگذاریم، یعنی نذر ماسک هم بکنیم؟»

می‌خندد و می‌گوید دلم روشن بود سیدالشهدا کمک می‌کند. خودش صاحب مجلس است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

کوه خواری در شهرستان نیر متوقف شود/راه اندازی جنگ«هشتگ» توسط غرب

کوه خواری در شهرستان نیر متوقف شود/راه اندازی جنگ«هشتگ» توسط غرب
2020-09-25T16:12:23+03:30
نیر - امام جمعه نیر گفت: از رئیس قوه قضائیه می‌خواهیم از پدیده کوه خواری در روستای شیران جلوگیری کنند چرا که علاوه بر آسیب به اقتصاد استان، منظره طبیعت را نی...

تحریم زندان ها از سوی آمریکا نشانه استیصال ترامپ است

تحریم زندان ها از سوی آمریکا نشانه استیصال ترامپ است
2020-09-25T15:45:43+03:30
اصلاندوز-امام جمعه اصلاندوز گفت: تحریم چند زندان از سوی دولت آمریکا برای پیروزی در انتخابات نشانگر استیصال ترامپ است.

نماز جمعه باعث وحشت دشمنان است/لزوم توجه شهردار به خدمات شهری

نماز جمعه باعث وحشت دشمنان است/لزوم توجه شهردار به خدمات شهری
2020-09-25T15:45:42+03:30
پارس آباد - امام جمعه شهرستان پارس آباد گفت: نماز جمعه مظهر اجتماع مسلمانان است و سنگر نماز جمعه باعث وحشت و هراس دشمنان می شود.

کوه خواری در شهرستان نیر متوقف شود/راه اندازی جنگ«هشتک» توسط غرب

کوه خواری در شهرستان نیر متوقف شود/راه اندازی جنگ«هشتک» توسط غرب
2020-09-25T15:05:43+03:30
نیر - امام جمعه نیر گفت: از رئیس قوه قضائیه می‌خواهیم از پدیده کوه خواری در روستای شیران جلوگیری کنند چرا که علاوه بر آسیب به اقتصاد استان، منظره طبیعت را نی...

قمار بر سر خاورمیانه بازی دو سر باخت برای آمریکایی‌هاست

قمار بر سر خاورمیانه بازی دو سر باخت برای آمریکایی‌هاست
2020-09-25T14:52:23+03:30
شیراز ـ امام جمعه کامفیروز با اشاره به اینکه تحرکات آمریکا در خاورمیانه نشانه افول آمریکا و زوال ابرقدرتی اوست، گفت: قمار بر سر خاورمیانه بازی دو سر باخت برا...

ارزش های دفاع مقدس برای جوانان تبیین شود/ عدم تحریف تاریخ

ارزش های دفاع مقدس برای جوانان تبیین شود/ عدم تحریف تاریخ
2020-09-25T14:39:04+03:30
شاهرود- امام جمعه شاهرود با بیان اینکه ارزش‌های دفاع مقدس باید برای جوانان تبیین شود، گفت: باید در این راه از ظرفیت‌هایی مانند فضای مجازی به خوبی بهره برد زی...

ساخت خانه سالمندان در اردستان ضروری است

ساخت خانه سالمندان در اردستان ضروری است
2020-09-25T14:39:03+03:30
اردستان-امام جمعه اردستان گفت: لازم است مسئولان نسبت به ساخت و تکمیل خانه سالمندان و باغ بانوان به عنوان دو مکان موردنیاز و ضروری در شهرستان اردستان اقدام کنند.

لزوم تسهیل در تحقق جهش تولید/ ادارات مردم را اذیت نکنند

لزوم تسهیل در تحقق جهش تولید/ ادارات مردم را اذیت نکنند
2020-09-25T14:25:46+03:30
بوشهر - امام جمعه دیر با تاکید بر لزوم تسهیل در خدمات‌دهی به مردم و تحقق جهش تولید، گفت: امروز به مدیریت جهادی و روحیه دوران دفاع مقدس نیاز داریم.

ارزش های دفاع مقدس برای نسل جوان جامعه تبیین شود

ارزش های دفاع مقدس برای نسل جوان جامعه تبیین شود
2020-09-25T14:25:45+03:30
شهرکرد- امام جمعه موقت شهرکرد گفت: ارزش های دفاع مقدس برای نسل جوان جامعه تبیین شود.

لزوم اقدامات اساسی مسئولان برای کنترل قیمت ها/ کارخانه های ورشکسته رونق یابند

لزوم اقدامات اساسی مسئولان برای کنترل قیمت ها/ کارخانه های ورشکسته رونق یابند
2020-09-25T14:25:45+03:30
رشت- امام جمعه رشت بر ضرورت انجام اقدامات اساسی مسئولان برای کنترل قیمت ها در بازار تأکید کرد و خواستار رونق دوباره کارخانه های ورشکسته در استان گیلان شد.

لزوم پرهیز از نزاع‌های سیاسی/ فضای مجازی را آلوده نکنید

لزوم پرهیز از نزاع‌های سیاسی/ فضای مجازی را آلوده نکنید
2020-09-25T14:25:44+03:30
شیراز ـ امام جمعه لامرد بر ضرورت پرهیز از نزاع‌های سیاسی در شرایط فعلی جامعه تاکید کرد و گفت: مردم متوجه هستند که چه کسانی از مسائل سیاسی سوء استفاده می کنند.

نقش امام خمینی(ره) در پیروزی رزمندگان اسلام برای جوانان بیان شود

نقش امام خمینی(ره) در پیروزی رزمندگان اسلام برای جوانان بیان شود
2020-09-25T14:12:23+03:30
آرادان- امام جمعه آرادان با بیان اینکه پیروزی ما در دفاع مقدس چندین عامل داشت که یکی از آن‌ها درایت و قاطعیت امام(ره) بود، گفت: نقش ایشان در پیروزی بزرگ ملت ...

پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی مرهون مجاهدت شهدا و رزمندگان است

پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی مرهون مجاهدت شهدا و رزمندگان است
2020-09-25T14:12:23+03:30
شاهرود-امام جمعه رویان با بیان اینکه یکی از عوامل آغاز جنگ از سوی عراق تضعیف قدرت نظامی پس از انقلاب بود، گفت: پیشرفت‌های ایران و اقتدار در عرصه جهانی، مرهون...

دفاع‌مقدس دستاوردهای زیادی نصیب ملت ایران کرده است

دفاع‌مقدس دستاوردهای زیادی نصیب ملت ایران کرده است
2020-09-25T13:59:05+03:30
زنجان-امام جمعه زنجان گفت: دوران هشت سال دفاع‌مقدس دستاوردهای زیادی را نصیب ملت ایران کرده است.

مبارزه با دشمن و مقاومت در برابر متجاوز فرمان خداوندی است

مبارزه با دشمن و مقاومت در برابر متجاوز فرمان خداوندی است
2020-09-25T13:59:04+03:30
بناب- امام جمعه بناب گفت: مبارزه با دشمن و مقاومت در برابر متجاوز فرمان خداوندی است.

رعایت‌نکردن موازین بهداشتی در شرایط کرونا تضییع حق‌الناس است

رعایت‌نکردن موازین بهداشتی در شرایط کرونا تضییع حق‌الناس است
2020-09-25T13:59:04+03:30
بوشهر - امام جمعه عسلویه با تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط همه افراد، گفت: رعایت‌نکردن موازین بهداشتی در شرایط کرونا تضییع حق‌الناس است.

نرخ خرید گندم واقعی باشد/برخی مسئولان گرفتار اشرافیت شده اند

نرخ خرید گندم واقعی باشد/برخی مسئولان گرفتار اشرافیت شده اند
2020-09-25T13:19:03+03:30
ساری – نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به آغاز فصل کشت پاییزه خواستار تعیین تکلیف نرخ گندم و واقعی شدن قیمت آن برای دلگرم شدن کشاورزان برای کشت و کار ز...

نمایندگان اجازه ندهند وجهه انقلابی مجلس مخدوش شود

نمایندگان اجازه ندهند وجهه انقلابی مجلس مخدوش شود
2020-09-25T13:05:45+03:30
ورامین- امام جمعه موقت ورامین با اشاره به اینکه مردم به نمایندگان چشم امید دوخته اند گفت: نمایندگان اجازه ندهند وجهه انقلابی مجلس مخدوش شود.

دفاع مقدس روحیه خودباوری و اعتماد به نفس به جوانان ما هدیه کرد

دفاع مقدس روحیه خودباوری و اعتماد به نفس به جوانان ما هدیه کرد
2020-09-25T13:05:44+03:30
صومعه سرا- امام جمعه صومعه سرا با اشاره به اینکه دفاع مقدس امنیت را برای کشور تضمین کرد، افزود: روحیه خودباوری و اعتماد به نفس با دفاع مقدس به ملت و جوانان م...

مقاومت رمز غلبه بر زورگویی استکبار/ایستادگی مردم قابل تحسین است

مقاومت رمز غلبه بر زورگویی استکبار/ایستادگی مردم قابل تحسین است
2020-09-25T12:52:24+03:30
گرگان- امام جمعه موقت گرگان گفت: تکیه بر توان داخلی و مقاومت رمز غلبه بر زورگویی و زیاده خواهی استکبار است.

حجت الاسلام علوی تهرانی از بیمارستان مرخص شد

حجت الاسلام علوی تهرانی از بیمارستان مرخص شد
2020-09-25T12:52:23+03:30
حجت‌الاسلام علوی تهرانی که مدتی به علت ابتلاء به کرونا بستری بود، از بیمارستان مرخص شد.

نماهنگ| "کبوتر حرم" ویژۀ شهادت امام حسن(ع)

 نماهنگ| "کبوتر حرم" ویژۀ شهادت امام حسن(ع)
2020-09-25T10:45:44+03:30
نماهنگ "کبوتر حرم" با نوای حسین طاهری به مناسبت سالروز شهادت امام مجتبی(ع) منتشر شد.

دهه ۶۰ خلا موسیقی نداشتیم / "چاووش" به معنای واقعی موسیقی انقلابی تولید کرد

 دهه ۶۰ خلا موسیقی نداشتیم / "چاووش" به معنای واقعی موسیقی انقلابی تولید کرد
2020-09-25T10:45:44+03:30
رضا مهدوی معتقد است که جریان «چاووش» در اوایل انقلاب، به معنای واقعی موسیقی انقلابی تولید کرد.

گفتمان سینمای دفاع مقدس|حذف قهرمان در سینمای ایران از سیاست‌های دولتِ روحانی است/ در حال جنگ رسانه‌ای هستیم

 گفتمان سینمای دفاع مقدس|حذف قهرمان در سینمای ایران از سیاست‌های دولتِ روحانی است/ در حال جنگ رسانه‌ای هستیم
2020-09-25T10:45:44+03:30
گفتمان سینمای دفاع مقدس با حضور دو تن از مدیران و تهیه‌کنندگان این عرصه و با نقد و بررسیِ اوضاع سینمای دفاع مقدس در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

نماز جمعه در ۴شهرستان آذربایجان غربی اقامه نمی شود

نماز جمعه در ۴شهرستان آذربایجان غربی اقامه نمی شود
2020-09-24T16:45:38+03:30
ارومیه - دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی اعلام کرد:نماز جمعه این هفته در همه شهرهای آذربایجان‌غربی به غیر از ارومیه، سردشت، اشنویه و میاندوآب برگزار ...

افزایش ۶ درصدی اهدای خون توسط هیئت‌های مذهبی استان تهران

افزایش ۶ درصدی اهدای خون توسط هیئت‌های مذهبی استان تهران
2020-09-24T12:45:38+03:30
مسئول اطلاع رسانی ستاد محرم استان تهران از افزایش ۶ درصدی اهدای خون توسط هیئت‌های مذهبی استان تهران در ایام محرم خبر داد.

مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه‌(س) در حرم آن حضرت + تصاویر

 مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه‌(س) در حرم آن حضرت + تصاویر
2020-09-24T11:59:00+03:30
مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه(س)‌ در حرم مطهر آن حضرت با حضور جمعیت اما با رعایت اصول بهداشتی برگزار شد.

تصویر دفاع مقدس-۱/ بانویی سلاح بر دوش؛ دوشادوش مردان

 تصویر دفاع مقدس-۱/ بانویی سلاح بر دوش؛ دوشادوش مردان
2020-09-24T11:59:00+03:30
عکس‌ها می‌توانند بهترین نمایش‌دهنده، خاطرات باشند، خاطراتی که زبان از بازگو کردن آن عاجز است و قلم برای به تصویر کشیدن آن ناتوان.

با کاروان حسینی تا اربعین| پیراهن خونین امام حسین(ع) در دستان فاطمۀ زهرا(س)

 با کاروان حسینی تا اربعین| پیراهن خونین امام حسین(ع) در دستان فاطمۀ زهرا(س)
2020-09-24T11:59:00+03:30
فوج بسیار ملائک، فرود آمدند با پنج مرکب از نور، سکینه از او پرسید: این بزرگان کیستند؟ گفت: آدم صفوة‏الله، ابراهیم خلیل ‏الله، موسی کلیم‏ الله و عیسی روح ‏ال...

ماجرای برخورد شهید ابراهیم هادی با یک سارق

 ماجرای برخورد شهید ابراهیم هادی با یک سارق
2020-09-24T11:59:00+03:30
بگیرش...دزد....دزد! بعد هم سریع دوید دم در. یکی از بچه محل‌ها لگدی به موتور زد. دزد با موتور نقش بر زمین شد. تکه آهن روی زمین دست دزد را برید و خون جاری شد.