میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی سعیدیان که مهمان برنامه «روبه راه» شبکه قرآن با اجرای مهیار عبدالهی بود، در ابتدا گفت: زمانی از جایی ضربه میخوریم که گمان نمی کنیم اینجا هم جایگاه ضربه خوردن است. شیطان با خدا در سوره اعراف صحبت می کند و می گوید خدایا اگر بخواهم بندگانت را فریب بدهم از مسیر مستقیم استفاده می کنم. در این یک آیه یک دنیا حرف است.
وی افزود: مسیر مستقیم یعنی از راه مقدسات وارد خواهم شد. شیطان تلاش می کند ذهن را به ظواهر شریعت معطوف کند. او به خداوند می گوید انسان را از رسیدن به باطن غافل می کنم. یعنی نماز بخوان روزه بگیر اما به احوال جامعه هم کار نداشته باش. برخی این کارها را می کنند آبرو هم می برند. دلخوش به همان چندکار خود هستند. هر کسی که دل بشکند و آبرو ببرد توبه اش نزد خداوند پذیرفته نیست. دو جا داریم که خدا می گوید با تو می جنگم. یکی ربا خواری و دیگری بازی با آبروی مومن. خداوند می گوید می گردم ایرادی که در پستوی خانه ات داری را علنی می کنم و خود من خدا آبرویت را می برم. اصحاب امام حسین(ع) فقط به نماز صرف پایبند نبودند از غرور، تکبر و حب مقام به دور بودند.
اصحاب امام حسین(ع) لیاقت پیدا کردند چون تنها به ظواهر پایبند نبودند
این کارشناس مذهبی ادامه داد: این خیلی مهم است. یعنی شیطان با برنامه کار می کند. همت کرده است. خدا را خوب می شناسند. می گوید خدایا به عزتت بیچاره شان می کنم. اگر اصحاب امام حسین(ع) لیاقت پیدا کردند به این دلیل بود که تنها به ظواهر پایبند نبودند. در احوالات سعید ابن عبدالله آمده است که خیلی نزد اهل بیت عزیز است. امام زمان می گوید سعید تو حق ولایت را به جا آوردی. از خدا می خواهم در قیامت من حجت ابن الحسن در کنار تو باشم. یعنی امام می گوید تو اینقدر خوب هستی دوست دارم در روز قیامت در کنارم باشی. سعیدابن عبدالله برای ظواهر شریعت حرمت قائل بود. دور امام حسین چرخید و جلوی ۱۳ تیر را گرفت. به غیر از زخم و جراحت هایی که برداشت ۱۳ تیر را هم از امام حسین(ع)دور کرد. نمازی که حمایت کرد فرق داشت با نمازی که در لشگر دشمن می خواندند. اصحاب امام حسین(ع) چشمشان به ظواهر دنیوی و مقام نبود. این دین جامعه را به پیشرفت می برد. اهل بیت می گویند اگر دروغ بگویی از ما نیستی. امام صادق(ع) می گوید در جامعه ای که دروغ باشد خداوند برکت را از بین می برد.
سعیدیان بیان کرد: شیطان از سجاده نشینی به جایی رسید که تحت امر ولایت قرار نگرفت و از این ضربه خورد. جایی که خداوند گفت شیطان به انسان سجده کن نافرمانی کرد. کاری نمی کنیم بعد توقع داریم به خاطررنماز مقبول خداوند باشیم . شیطان کارش را بلد است به قیامت هم اعتقاد دارد. دشمن قداری است. یکی از علما شیطان را در عالم معنا دید و گفت در این پیری دست از سر من بردار. شیطان گفت پشتت را نگاه کن. پشتش دره ای عمیق بود. گفت اگر لحظه ای غفلت کنی چنان کاری می کنم که به اعماق این دره سقوط کنی. وقتی زبان باز کردی ابروی مومن را بردی همه خوبی هایت را از بین برده ای. غرور و حسد هم از این موارد است. اگر کسی پیشرفت کرد بگوییم الحمدالله جای اینکه بگوییم دزدی کرد. چرا حمل بر صحت نمی کنیم. مگر امیرالمومنین در عیوب و خطاها این طور نبود. می گفت برای برادر مومنت دلیل بتراش.
عده ای در آخر الزمان تلاش می کنند به اسم دین کاسبی کنند
او ادامه داد: می گویند اگر کسی هم سنخ و هم رنگ مولای خود شود به تبع به نور او متصل می شود. وقتی متصل شد در بعضی از تفاسیر روایی داریم که خداوند می گوید من خودم پشتیبان نور اهل بیت هستم. شیعه ای هم که خود را متصل کند مانا خواهد بود. من نمی گویم نماز کم ارزش است. می گویم جای وسیله و هدف را عوض نکنیم. اگر عبادت زمینه تبعیت شد برایمان رنگ و رویی دارد، وگرنه خوارج هم نماز عده ای در آخر الزمان تلاش می کنند به اسم دین کاسبی می کنند. خیلی از فرق انحرافی که اذهان مردم را به بازی می گیرند تا به اهداف پلید خود برسند دستورات عجیب و غریب می دهند در حالی که قرآن هم مبین هم مبّیِن است. دستوارت اهل بیت هم مبین و مبّیِن است. فرق نماز محمدتقی بهجت با نماز من چیست. او با آن نماز به مقامات می رسد و من نمی رسم.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: تجلی عبودیت و تبعیت از اصحاب اباعبدالله در زمان ما کسی نبود جز حاج قاسم سلیمانی. هم فهم او نسبت به دین و هم عملکرد او اینطور بود که ۵۰ میلیون نفر که به مسائل مختلف هم معتقد نبودند به احترام او به میدان آمدند. وزیر خارجه پهلوی زبان به تحسین او باز کرد. علقه ای به پست و مقام نداشت و برای مردم می دوید. فهم خوبی نسبت به دختران و پسران ما داشت. رحمانیت دین را داشت. می گفت پسرها و دخترها فرزندان ما هستند. امام حسین حر را پذیرفت و عباس را هم داشت. امید داشت باقی اصحابش هم برگردند. مردم ما با مردم آن زمان قابل مقایسه نیستند. مردم ما دلسوز و دستگیر هستند. برخلاف روش حاج قاسم طوری عمل نکنیم که به جای جذب حداکثری دفع حداکثری کنیم. .نگران اربعین هستیم. امیدواریم خداوند امداد غیبی کند و مردم بتوانند اربعین را درک کنند. ذره ای تخطی از مسیراهل بیت نکنیم. معرفت خداوند در خانه اهل بیت است. اگر کسی اشتباه کرد پای اهل بیت ننویسید. اگر کسی از اهل بیت گفت دوستش بدارید. در خانه اهل بیت را تنها دق الباب کنید. این روزها توسل را از خود دور نکنید. اینها چشمه جوشان لطف الهی را به جوشش در خواهد آورد و خیلی از مشکلات فعلی جامعه از جمله این بیماری رفع شود.
هر چه داریم از خون شهدا است
در ادامه ذاکر اهل بیت حاج رضا بخشیان که دیگر مهمان برنامه «روبه راه» بود، گفت: سال هاست توفیق خدمت در هیئت بنی فاطمه را دارم. پرچم حضرت زهرا را در این منطقه به اهتزاز درآوردیم. حضور من در این هیئت جز لطف سیدالشهدا و صدیقه طاهره چیزی نیست. ۱۳ سالم بود شبهای سه شنبه میرزا اسماعیل دولابی صحبت می کردند و بعد به من می گفتند پسرجان بخوان. یکبار به من گفت چه زیبا است تلخ و شور و شیرین را هم با قاطی می کنی می شود مربا. از او پرسیدم یعنی چه. گفت این دستگاه امام حسین(ع) است. خودش در دهان تو می گذارد که چطور نوکری کنی. هیئت بنی فاطمه بزرگانی را دیده است که تمثالشان را در این برنامه می بینم. هر چه داریم از خون شهدا است.
او بیان کرد: از شهید گرانقدر غلامعلی رجبی یادی می کنم. از ۷ سالگی توفیق خدمت گذاری به ساحت امام حسین(ع) را داشتم. اولین شعری که خواندم را یادم است. چرا رنگ از رخ ماهت پریده .همسایه شهید رجبی بودیم. خدا پدر بزرگوار او را بیامرزد. بیش از ۴۰ سال است در خانه شان شب های یکشنبه روضه حضرت رقیه و توسل به ساحت نازدانه سیدالشهدا برگزار است. یکی از مداحان قدیمی به من گفت فلانی من ۳۰ روضه شاید بخوانم آخر شب زنگ صدایم بهتر است. حاج مصطفی هاشمی که ریاست هئیت مداحان تهران را داشتند ۳۰ شب چه زحمت هایی می کشید. یک ضبط صوتی داشتیم آقای مسجدجامعی منبر می رفت. من می رفتم نوار ضبط می کردم. از طفولیت دنبال این دستگاه بودم. اخلاص عجیبی در این بزرگواران بود. ندیدم در هیئت بنی فاطمه کسی کاغذ در دست بگیرد و ایراد می گرفتند. شعر حفظ می کردیم.
وی افزود: واعظ که روی منبر بود گفت می خواهم ۱۰ شب از معراج بخوانم و حاج احمد شمشیری هم گفت من هم می خواهم به امید خدا ۱۰ شب از معراج شعر بخوانم. در خاطرم است با مرحوم علامه در مجلسی بودیم. مجلس که تمام شد صله ای دادند. صله را گرفت و بعد شروع به گریه کرد. گفت رضا سوالی به ذهنم خطور کرد. حاج آقا علامه گفت اگر حضرت زهرا(س)گفت برای امام حسین(ع) خواندی صله ات را هم گرفتی چه. این لطفی بود که اهل بیت به این بزرگواران داشتند. مداحی داشتیم که لکنت زبان داشت ولی وقتی اسم اباعبدالله را می آورد تا آخر دیگر لکنت نداشت.
بچه بی تاب را با سر بریده پدرش آرام نمی کنند
این ذاکر اهل بیت در پایان یادآور شد: آقای سالک فر می گفت با کلید دار حرم حضرت رقیه دوست بودم. دیدم بسته ای جلویش گذاشته و گریه می کند. پرسیدم چرا. گفت به خاطر بسته. درآن اسباب بازی بود. گفت این عروسک من را به گریه می انداخت. یک زن آن را آورده بود. گفته بود به این خانم توسل کرده بودم. شنیده بودم کسی ناامید برنمی گردد. آمده ام این هدیه را به این خانم بدهم. گفت به من گفته سلامم را به زائرین این خانم برسانید و بگویید بچه ای را که بی تابی می کند با سر بریده پدرش آرام نمی کنند با اسباب بازی آرام می کنند.
برنامه تلویزیونی «رو به راه» با تهیه کنندگی و اجرای مهیار عبدالهی کاری از گروه علوم قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما است که در ۱۵ روز ابتدایی ماه محرم هر شب ساعت ۲۴ پخش می شود.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی