میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها برنامه تلویزیونی"خانه ما" با حال و هوایی کرونایی روی آنتن میرود؛ حال و هوایی که سبک زندگی ایرانیان را تغییر داد.در جریان تولید "خانه ما" 12 قسمتی ویژه کرونا تمام اصول بهداشتی و پروتکلهای اعلام شده رعایت شده و همین موضوع ساخت برنامه را سختتر کرده است. در این فصل نفرات گروه تولید و تعداد شرکتکنندگان کم و ارتباط آنها با خارج از خانه کاملاً به موارد ضروری محدود شده است و همچنین معاینات پزشکی و ضدعفونی محیط و افراد هم بهصورت مرتب پیش میرود.
ایده اصلی خانه مای کرونایی این است که اعضای خانواده در شرایط قرنطینه و نیمهقرنطینه چه میکنند که در عین رعایت اصول بهداشتی شاد باشند و از فعالیتهای روزمره نیز عقب نمانند. از بین خانوادههای برگزیده فصلهای قبل، چهارخانواده از شهرهای تبریز، شیراز، مشهد و رشت به صورت دوبهدو با هم رقابت میکنند و برنده آنها فینال این ویژهبرنامه را برگزار خواهند کرد.
خط اصلی این برنامه، زندگی در شرایط قرنطینه است. در نتیجه، همه آیتمها با همین محوریت طراحی و اجرا شدهاند. شرکتکنندگان دیگر به صورت فیزیکی با هم در ارتباط نیستند همه ارتباطات تقریباً بهصورت آنلاین است و مأموریتها نیز بر همین اساس تعریف میشود. اینجا خلاقیت خانوادهها است که تعیین میکند تا چه اندازه میتوان از این بستر برای پیشرد امور استفاده کرد.
بسیاری از پژوهشگران، کارشناسان و هنرمندان درباره ساخت کارهای فرهنگی و هنری به شکل و شمایل کرونایی توصیه کردند و پیشنهاد دادند. بعد از ساخت و اجرای "خانه ما" با قالب کرونایی، خیلی از خانمهای بازیگر واکنش نشان دادند و از این قالب برنامهسازی استقبال کردند یکی از این خانمهای بازیگر، "ویدا جوان" است؛ بازیگری که او را بیشتر با سریالهای تلویزیونی مثل "ماه و پلنگ"، "زمانه" و "شمعدونی" میشناسیم و البته در جشنواره اخیر فیلم فجر "آبادان یازده 60" را روی پرده داشت.
ویدا جوان در سریال شمعدونی
او در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره این سبک برنامهسازی، گفت: قطعاً برگزاری این گونه مسابقه ها در مدیریت اقتصاد خانوادهها تأثیر بسزایی دارند؛ چون در ابتدا مهارت خرج کردن یک بودجه مشخص در مدت معین را به خانوادهها یاد میدهند. این در حالی است که شاید خیلی از خانوادهها در واقع دانش پسانداز کردن یا خرج کردن را نداشته باشند. به نظر من این پسانداز کردن و مدیریت اقتصاد خانواده، نیازمند دانش است و برنامههایی از این دست که به شکل مستند تولید میشود میتواند در آموزش این دانش به خانوادهها کمککننده باشد. اینکه افراد چنین دانشی را فرا بگیرند و بیاموزند که چگونه میتوان با یک بودجه مشخص زندگی را بگذرانند از جمله وجوه مثبت و موثر این مسابقه است.
وی با توجه به اینکه فصل جدید مسابقه در فضای کرونایی با رعایت فاصله اجتماعی و آموزشهای بهداشتی تولید و پخش میشود، توضیح داد: فصل جدید مسابقه که در فضای کرونایی است، با رعایت پروتکلهای بهداشتی هم یک یادآوری دوباره برای مردم است و هم آموزش مجدد برای آنها به شمار میرود که با اوج گرفتن دوباره این بیماری در کشور میتواند نقش تأثیرگذارتری داشته باشد. از آنجایی که برنامه "خانه ما" یک مستند- مسابقه است وارد زندگی خانوادهها میشود و حرفهایی را میشنود که شاید در حالت عادی آدمها آنها را جلوی دوربین بیان نکنند و بر زبان نیاورند، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
این بازیگر جوان، سمپاتیک و جذاب بودن برنامه را از نقاط قوت آن دانسته و یادآور شد: "خانه ما" تصویر واقعی زندگیهایی است که شاید نتوان به راحتی داخل زندگی آنها ورود کرد و آنها را از نزدیک شناخت. این خصوصیت، از ویژگیهای برنامه است و از آنجا که مسابقه بسیار سمپاتی است و به نظر من آن حس سمپاتیک را در بیننده نیز ایجاد میکند، میتواند تأثیرات مثبتی از جنبه یادگیری و آموزش روی آدمها داشته باشد. با توجه به اینکه اخیراً مردم به مقوله رعایت بهداشت و خطر بیماری کووید- 19 کم توجه شدهاند، در نتیجه با افزایش بخشهای کرونایی در مسابقه میتوان تأکید جدیتری به این بیماری و شیوع آن داشت.
خانه ما با فضای کرونایی
وی در خصوص قسمتهای مورد علاقه خود در بین مجموع مسابقههای "خانه ما" که در شهرهای متفاوت برگزار شده و از شبکههای مختلف سیما روی آنتن رفت، ابراز کرد: با توجه به این نکته که من کلیه قسمتهای این برنامه را در فصلهای گذشته کامل و خیلی منسجم ندیدهام اما از میان بخشهای دیده شده، قسمتی که مربوط به استان گیلان و در شهر رشت ضبط شده بود را بیشتر دوست داشتم. به غیر از این که خود من رگِ گیلانی دارم و بر همین اساس احساس نزدیکی بیشتری به این برنامه و به این شهر میکردم، به نظرمن در این قسمتها کارکترهای جذابی وجود داشتند که همین ویژگیها با توجه به قسمتهایی که دیده بودم، تماشای رقابت این خانوادهها را برای من جالبتر میکرد و اگر تماشای آن قسمت را از دست میدادم سعی میکردم از طریق اینترنت و شبکههای مجازی تکرار آن را ببینم.
وی با مورد توجه قرار دادن ریتم مسابقه، از علاقه خود به یکی از آیتمهای مرتبط با درآمدزایی توضیح داد و افزود: برنامه ریتم خوبی دارد و اصلاً خستهکننده نیست، وقتی برنامهای خستهکننده نباشد یعنی ریتم درستی را پیش گرفته و نمیتوان ایرادی را بر آن وارد دانست. اشتغال خانگی و درآمدزایی اعضای خانواده از جمله بخشهای خیلی جذاب "خانه ما" بود که توجه شخص خود من را جلب میکرد البته شاید در زندگی عادی و روزمره انجام برخی از این کسب و کارها برای هرکسی راحت نباشد اما وقتی افرادی این کارها را برای مسابقه میکنند چون انگیزه برنده شدن و ماندن در مسابقه را دارند، راحتتر چنین کارهایی را میکنند. شاید در شرایط عادی، همه خانوادههای ما راضی نشوند غذا درست کنند و ببرند کنار خیابان بفروشند یا خیلی از این کارها را برای درآمدزایی انجام دهند. اما دیدن این نوع برنامهها، حداقل قبح برخی از این قضایا را از بین میبرد یعنی اینکه شما در این برنامه نشان میدهید که کار، عار نیست.
بازیگر مجموعههای "ماه و پلنگ" و "شمعدونی" با تأکید بر ارجحیت وجدانی بودن کار بر نوع کاری که انجام میدهیم، تشریح کرد: اگر خانواده ما نیاز داشته باشد که ما در واقع کاری کنار کارهای دیگر انجام دهیم تا به واسطه آن در درآمد خانواده نقشی داشته باشیم، هیچ اشکالی ندارد که ما کارهایی مثل فروشندگی، آشپزی یا هر کار دیگری را به عنوان شغل انتخاب کنیم. مهم این است کاری که میکنیم درست و انسانی باشد. از این رو پرداختن به چنین کارهایی در مسابقه و ترغیب خانوادهها برای انجام کارهایی که میتوان به واسطه آن کارها، قدری به اقتصاد خانواده کمک کرد و باری از دوش پدر یا نان آور خانواده برداشت، اقدام جالب توجهی است که میتواند برای هر خانوادهای برانگیزنده هم باشد و من این قسمت را خیلی دوست داشتم.
او در پاسخ به این سؤال که آیا خود یا خانواده در این زمینه در گذشته یا حال تجربههایی داشتهاند، گفت: خانواده من از 18 سالگی به من گفتند که وارد فضای حرفهای کار شوم و سعی کنم خرج زندگیام را خودم دربیاورم در نتیجه خیلی پیش آمده کارهایی کردهایم که شغل اصلی من نبوده و صرفاً برای کسب درآمد بیشتر آن کارها را کردهام. مثلاً در دوران دانشجویی نقاشی دیواری و یا تابلو میکشیدم کارهایی مثل پتینه و کارهای دستی را هم همیشه داشتم و انجام این کارها و بیان آن هارا عیب نمیدانم. در واقع معتقدم کار محترم است و انسانی که کار میکند فرد محترمی است؛ مهم نیست چه کاری به هرحال هر کاری را کسی باید برعهده بگیرد ما به همه مشاغل و همه انسانها در همه جایگاهها نیازمندیم.
ویدا جوان در سریال "زیر همکف"
بازیگر جوان و فارغ التحصیل رشته حسابداری به تجربیات درست مصرف کردن خود در خانواده و اینکه چطور میتوان از هزینه های اضافی و تحمیل شده جلوگیری کرد، پرداخته و اظهار کرد: راههای زیادی برای درست مصرف کردن و البته پسانداز کردن وجود دارد من هم یک راه خیلی خوب را بلدم ولی اغلب این راه ها در مملکت ما خیلی جواب نمیدهد و اینکه ما اصلا در زمینه اقتصادی، امنیت نداریم. اگر ما یک بودجه یک ماه یا حتی سه ماهه برای زندگی در نظر بگیریم و قرار باشد که حد مخارج ما از آن بودجه فراتر نرود؛ لیستی از نیازهای روزمره و ضروری تهیه کنیم و طبق آن لیست، بودجهای را برآورد کنیم یعنی مبلغی را برای هزینه ها و مخارجمان کنار بگذاریم و دقیقا بر مبنای آن مبالغ تعیین شده، خرج کنیم بازهم در آخر کار کم میآوریم و پیشبینیهای ما درست در نمیآید.
وی در ادامه یادآور شد: همانطور که خودتان میدانید در کشور ما مثلا وقتی سالانه مبلغی کنار میگذاریم که چیزی را بخریم وقتی به آن عدد میرسیم یا وقتی آن مبلغ جمع میشود، قیمت کالای مورد نظر ما خیلی غیر منطقی افزایش مییابد و آنقدر گران میشود که ما همچنان از آن دور میمانیم و نمیتوانیم آن کالا را خریداری کنیم. این حتی در مورد خورد و خوراک به ویژه در سالهای اخیر هم صادق است و میبینیم که مردم نمیتواند برای پولی که به جیبشان میآید، برنامهریزی کنند. چون هر روز صبح که بیدار میشویم همهچیز گرانتر میشود و هیچکس هم پاسخگو نیست.
ویدا جوان در خاتمه به بحث کرونا و تأثیر آن در اقتصاد خانوادهها اشاره کرد و افزود: برخی از هزینهها و خریدها در خانوادهها کاملاً ضروری است و باید انجام شود. اینطور نیست که بخواهیم آن خریدها را پشت گوش بیندازیم و انجام ندهیم. معمولاً این هزینهها، الزامی و جزو ملزومات زندگیاند و نمیشود آنها را نادیده گرفت. بنابراین نمیتوان در شرایط معمول از برخی هزینههای اضافی و تحمیل شده جلوگیری کرد. در شرایط کنونی که متأسفانه در دوران کرونا به سر میبریم، همهچیز به نظر من آشفتهتر، بدتر و عجیبتر شده است برخی هزینههای لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده به خانوادهها اضافه شده و خیلی از خانوادهها به خاطر همین مواد ضدعفونیکننده، ماسک، دستکش، شستشوی زیاد خود و همه چیزهایی که از بیرون میآورند، مصرفشان بیشتر شده کما اینکه در قرنطینه ماندن برخی از این هزینهها را بالا برده و درآمدها را کاهش داده است و خیلی سخت میشود راه حلی منطقی را برای آن در نظر گرفت.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد