میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخی شبههکنندگان علیه ادیان، تلاش میکنند به مخاطب خود القا کنند که دین و مذهب تنها ساخته و پرداخته خود انسان و صاحبان مذهب - کشیشان مسیحی، خاخامهای یهودی و روحانیت شیعه- است و هیچ اصل و پایهای ندارد و همیشه به نفع این افراد بوده و احکام آن نیز طوری طراحی شده که دیگران به این افراد خدمت کنند اما با دیدن دستورات اسلام و زندگی ساده بزرگان دین مانند پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهمالسلام و علمای طراز اول شیعه، نادرستی این سخن آشکار میشود.
شاید این سخن در مورد برخی ادیان تحریف شده و فرقهها که برای تأمین مخارج معابد و محافل و ساختن کاخ و جمع ثروت، به بدعتهای مختلف و خلاف عقلی مانند فروش آمرزشنامه، فروش بهشت و ... روی آوردهاند [1] صحیح باشد اما هرگز در مورد اسلام و به خصوص تشیع صادق نیست، زیرا نه تنها هیچکدام از این خرافات را ندارد، بلکه بزرگان آن نیز در نهایت سادگی زندگی کرده و هرگز ثروتی را برای خود جمع و هرگز حکمی را به سود خود وضع نکردهاند.
لذا در پاسخ به آن چند نکته بیان میکنیم:
نکته اول: اصول کلی ادیان - توحید، معاد و نبوت- مورد تأیید و تأکید عقل و دانش بوده و این اصول، در واقع پاسخ به سؤالات اساسی انسان است که از خود میپرسید: «از کجا آمدهام آمدنم بهر چه بود به کجا میروم و آخر ننمایی وطنم» ذهن آدمی کنجکاو است و از خود سؤالاتی میپرسد، سؤال در مورد اینکه از کجا آمده است، آیا جهانی با این عظمت خالق دارد یا نه؟ اگر دارد او چگونه است و چه خصوصیات و ویژگیهایی دارد، آیا مرگ پایان زندگی است یا سرای دیگری هم وجود دارد و هزاران سؤال دیگر که عقل انسان به آنها پاسخ میدهد، بدون اینکه از مذهب کمک بگیرد.
بنابراین اصول دین، به خصوص دین مبین اسلام، هرگز ساخته و پرداخته متصدیان مذهب نیست که بتوان آنها را متهم به خودپسندی و استثمار دیگران کرد، بلکه دلایل و براهینی هستند که عقل انسان بر اساس قواعد منطقی و فلسفی به آنها خواهد رسید. به همین خاطر است که بسیاری از فیلسوفان مسلمان بعد از تلاشهای زیاد فکری و عقلی به اسلام و قرآن و دستورات پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله گردن نهادهاند، افرادی مانند فارابی، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و ... .
در مورد فروع دین هم اگر دقت کنیم هیچ حکمی وجود ندارد که دستور داده باشد مردم به پیامبر یا ائمه اطهار علیهمالسلام یا علمای شیعه خدمت کنند و مال و اموال خود را در اختیار آنان قرار دهند و مانند بردگان در خدمت امیال و خواهشهای نفسانی آنان باشند، اگر این دین ساخته و بافته خود آنان بود، باید بیشتر احکام آن به نفع آنان میبود و حال آن که چنین نیست.
دستور به نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و... همچنین دستور به ترک دزدی، زنا، شرابخواری، ربا، غیبت، تهمت، دروغ و... چه سودی برای آنان دارد؟ حتی اگر دستور به زکات و خمس دادهاند، برای خود نبوده و برای فقرای جامعه اسلامی بوده است و مصارف این خمس و زکات را نیز تعیین کردهاند و یک عالم شیعه حق ندارد حتی یک ریال از خمس یا زکات مردم را صرف خود بکند و به دلخواه و بر اساس شهوت و امیال خود از آن استفاده کند.
اگر به زندگی معصومین، اصحاب آنان و علمای شیعه دقت کنیم خواهیم دید آنان برای کسب روزی خود، تلاش کردهاند و هرگز از دسترنج شیعیان و مسلمین برای امور شخصی خود استفاده نکردهاند. در روایات متعددی وارد شده که ائمه اطهار از جمله امیرالمؤمنین، امام صادق، امام رضا و امام کاظم علیهمالسلام خود به زراعت مشغول بوده و سرِ زمین رفته و خود با آلات کشاوزی زمین را شخم زده و به کشاورزی مشغول بودهاند، به طور مثال: نقل شده امیرالمؤمنین عیهالسلام زمینهای زیادی را به نخلستان تبدیل کرد و با فروش آنها حدود 1000 برده آزاد کرد.
همچنین ابوعمر شیبانی میگوید: روزی امام صادق علیهالسلام را دیدم که در یکی از باغهای خود، لباس کار پوشیده و بیل به دست گرفته و مشغول زراعت است و چنان با جان و دل کار میکرد که بدن مبارکش خیس عرق شده بود. جلو رفتم و گفتم: جانم به فدایت، اجازه میدهید من به جای شما بیل بزنم و این کار سخت را انجام دهم. حضرت از پیشنهاد من ناراحت شد و فرمود: «من دوست دارم انسان برای به دست آوردن درآمد حلال در مقابل آفتاب آزرده شود.»[2]
اگر به زندگی علمای شیعه هم نگاه کنیم، خواهیم دید که آنان نیز در نهایت سادگی و بیآلایشی زندگی کرده و هرگز برای خود ساختمان مجلل نساختند تا چه رسد به کاخ و تجملات دنیایی، حتی نقل شده علمای شیعه و مراجع تقلید در سالهای گذشته گاهی برای تهیه مخارج اولیه زندگی دچار مشکل بوده و خرج سال خود را نیز نداشتهاند.[3]
بنابراین بر اساس شواهد و قرائن و سیره زندگی بزرگان دین، به راحتی میتوان فهمید این دین، از جانب خدا آمده و بزرگان آن انسانهای عادی نیستند و خود اولین افرادیاند که به دین عمل میکنند و تمایلی به استفاده از نعمتهای دنیایی ندارند، با آنکه پول زیادی در اختیار آنها بوده و میتوانستند برای خود کاخهای مجلل و زیبا بسازند.
* حجتالاسلام محمد فرضیپوریان استاد حوزه علمیه
_______________________
پینوشت:
[1]. برای مطالعه بیشتر به این مطلب مراجعه کنید: https://www.hawzahnews.com/news/858863
[2].شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1409 ق، ج17، ص 37 – 41.
[3]. برای مطالعه به این مطلب مراجعه کنید: https://www.welayatnet.com/fa/news/152000
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد