میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام حامد کاشانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در جلسه سخنرانی به این موضوع پرداخته است که چرا امام صادق علیهالسلام کتاب ننوشتند؟ او با طرح این سؤال و سپس با بیان اینکه «نگارش کتاب برای امام چالشها و خطرات زیادی داشت» گفت: مسیر انتقالِ دانش در مکتبِ اهلبیت علیهمالسلام از طریق عالمِ ربّانیِ ثقه باتقوای دینشناس است و جز این نیست. چرا؟ چون نگارش کتاب برای امام چالشها و خطرات زیادی داشت. (گرچه گاهگاهی مکتوبات مختصری از حضرت به دست اصحاب میرسید اما بنای ایشان بر انتقال دانش به صورت مکتوب نبود)
چهار مانعِ جدّی پیشروی امام صادق علیهالسلام برای تبلیغ وجود داشت:
1ـ مانعِ اول حاکمیت بود
ممکن است شما بگویید همه اهلبیت علیهمالسلام با حاکم جائر مواجه بودهاند اما این تصور کاملی نیست، مثلاً معاویه که خیلی ادّعا داشت و حتی مادرِ خود، هندِ جگرخوارِ بدکار را نمادِ پاکدامنی زنان جامعه معرّفی میکرد، هیچ وقت مدعی نشد که من عالِم هستم، اما منصورِ دوانیقی مدعی بود: اعلمِ امّت من هستم.
معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف آن است که امام حق نداشت با او مخالفت کند، اگر فتوای حضرت (با تسامح) با فتوای منصور اختلاف پیدا میکرد و اظهار میشد، به سراغِ ایشان میرفتند یا مشکلاتی به وجود میآمد. (مصادیق متعددی وجود دارد).
2ـ دومین مانع این بود که درونِ خاندانِ بنیهاشم مدّعیانِ امامت بودند که برای تثبیت جایگاه خود با حضرت درگیر میشدند لذا اگر به ایشان خبر میرسید که امام نظر خاصی راجع به مثلاً سه طلاق در یک مجلس دارد، میگفتند که نستجیربالله امام صادق علیهالسلام در حالِ دکّانداری هستند.
3ـ گروه سوم که حضرت با اینها طرف هستند «عموم جامعه دیندارِ متعصّبِ به دین هستند که دین را از بنیامیّه گرفتهاند» آنها آنچه را از بنیامیه گرفته بودند همان دین رسول الله(ص) میپنداشتند، لذا مخالفت با فکرشان نیز بسیار دشوار بود.
4ـ گروهِ چهارم شیعیانِ غیر خوددار و غیر رازدار بودند. شما شبیه به این افراد را دیدهاید، همین که چیزی به آنها میگویید سریع پُست و استوری میگذارند! صبر کن! همهچیز را نباید علنی کرد! معارفِ دین طبقهبندی است، نباید همهچیز را در همهجا بگویید، بیان بعضی از مطالب شجاعت نیست بلکه تَهَوُّر است.
حضرت برای ایجاد طبقهبندی معارف، حفظ جانها و سالم ماندن اندیشهها از گزند حوادث با مراعات تقیه، معارف را به شاگردان خاص از شیعیان بیان میفرمودند. طبعاً در جلسات عمومیتر طبقهبندی و تقیه لحاظ میشد و شیعیان برای تشخیص معاریض کلام به زرارهها مراجعه میکردند. در واقع کسانی چون زراره و محمد بن مسلم که با منظومه معارفی حضرت آشنا بودند، مراد جدی و استعمالی حضرت و صدور، دلالت و جهت صدور را میفهمیدند. آنچه بیان شد گفتاری درباره امام صادق علیهالسلام است که بحث را به خطرات اخباریگری و عالمستیزی جامعه امروز رسانده است.
صوت کامل سخنان وی را در ادامه بشنوید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد