میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در جامعه اسلامی همه امور باید با هم رشد و پیشرفت کند. نمیتوان فرهنگ را به بهانه اقتصاد رها کرد یا ورزش را قربانی سیاست کرد. تمام منکرات در جای خود زشت و زننده هستند؛ هم بدحجابی برای جامعه زیانبار است و هم فساد مالی و دزدی از بیتالمال. بر این اساس، نمیتوان بدحجابی را با بهانه مشکلات و معضلات اقتصادی نادیده گرفت و آن را توجیه کرد.
خبرگزاری تسنیم در گفتگویی که با شیدا نیکوروین، فعال حوزه زنان و تهیهکننده و کارگردان مستند بیمرز با حجاب انجام داده، به بررسی رویکرد جهان غرب به مقوله حجاب و عفاف پرداخته است. نیکوروین سالها در حوزه زن و خانواده فعالیت داشته و در حال حاضر مدیریت عاملی موسسه غیردولتی کانون میثاق زندگی را بر عهده دارد. او که در همایشها، اجلاس و سمپوزیومهای زیادی شرکت داشته، معتقد است: اقبال به حجاب و عفاف در کشورهای دیگر بر اساس موج اسلامخواهی و حقیقتی که در مورد اسلام وجود دارد، زیاد است و از طرف دیگر امکان پوچگرایی، بیهدفی، بیخانمانی، بی خانواده بودن و بسیاری مشکلات دیگر موجب شد تصمیم بگیرم اقبال مردم کشورهای دیگر را به تصویر بکشم تا مسلمانان در داخل کشور ما بدانند آنچه از امنیت، آرامش، آسایش، عدم وجود جنگ و بسیاری نعمتهای دیگر همه در گرو انقلاب اسلامی و آموزههای آن است. امروز بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیدهاند که ظلم پذیر نباشند.
او ادامه میدهد: خانمی که تخصص دندانپزشکی دارد و در کشور آلمان زندگی میکند، حاضر نمیشود برای داشتن اندوخته مالی، بیحجاب به محیط کارش برود. درواقع آن خانم دندانپزشک، بیحجابی در محیط کار را قبول نکرده و امروز از شاغل بودن صرفنظر کرده، تنها به این دلیل که اولویت برای او عفت و حجاب است. حتی با افرادی روبرو شدم که حجاب آنها موجب شده که به عنوان مجرم خوانده شده و حکم قضایی داشتند. همچنین با افراد محجبهای که ورزشکار بودند یا مسئولیت حقوقی و اساسی در تصمیمگیریها داشتند آشنا شدم. تمام این افراد میهمانان برنامه ما بودند.
تهیه مستند با موضوع حجاب
چه شد که علاقهمند به تهیه مستندی در حوزه حجاب و عفاف شدید و زنان محجبه در کشورهای دیگر را برای این سوژه انتخاب کردید؟
با توجه به اینکه سالها در حوزه زنان و خانواده فعالیتهای فرهنگی انجام دادهام، لازم میدانستم که در حوزه رسانه هم فعالیت کنم تا یافتههایم را با مردم دیگر به اشتراک بگذارم. بر این اساس، در سفرهایی به امریکا و اروپا داشتم همیشه تولیداتی را همراه با خودم به ایران آوردهام و در حوزههای مختلف زن و خانواده فعالیت کردهام.
اقبال به حجاب و عفاف در غرب
استقبال مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی نسبت به موضوع حجاب چگونه است؟
اقبال به حجاب و عفاف در کشورهای دیگر بر اساس موج اسلامخواهی و حقیقتی که در مورد اسلام وجود دارد، زیاد است و از طرف دیگر امکان پوچگرایی، بیهدفی، بیخانمانی، بی خانواده بودن و بسیاری مشکلات دیگر موجب شد تصمیم بگیرم اقبال مردم کشورهای دیگر را به تصویر بکشم تا مسلمانان در داخل کشور ما بدانند آنچه از امنیت، آرامش، آسایش، عدم وجود جنگ و بسیاری نعمتهای دیگر همه در گرو انقلاب اسلامی و آموزههای آن است. امروز بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیدهاند که ظلم پذیر نباشند.
بر این اساس، به این نتیجه رسیدم که طی یک پروژه تلویزیونی با سفر به کشورهای دیگر با افرادی سخن بگویم و گفتوگو کنم که در وهله اول تلاشهای آنها را نشان دهیم و در عین حال نشان دهیم که یا این تلاشها در اثر سیاستهای غلط کشورها و مبارزه آنها با حجاب به نتیجه نرسیده و اگر به نتیجه رسیده، لازمه آن پرداخت هزینههایی بوده است.
بیشتر بخوانید: تأکید آیتالله خوشوقت بر حفظ چادر و حجاب برای تمام خانمها/ چادر معمولی را تغییر ندهید
نیاز به حجاب، جهانی است
در گفتوگوهایی که با زنان محجبه کشورهای دیگر انجام دادید، چه نتایج قابل توجهی به دست آوردید؟ درواقع میخواهیم بدانیم که آنها چه هزینههایی برای حفظ حجاب و عفاف خود پرداخت کردهاند؟
به عنوان مثال خانمی که تخصص دندانپزشکی دارد و در کشور آلمان زندگی میکند، حاضر نمیشود برای داشتن اندوخته مالی، بیحجاب به محیط کارش برود. درواقع آن خانم دندانپزشک، بیحجابی در محیط کار را قبول نکرده و امروز از شاغل بودن صرفنظر کرده، تنها به این دلیل که اولویت برای او عفت و حجاب است.
حتی با افرادی روبرو شدم که حجاب آنها موجب شده که به عنوان مجرم خوانده شده و حکم قضایی داشتند. همچنین با افراد محجبهای که ورزشکار بودند یا مسئولیت حقوقی و اساسی در تصمیمگیریها داشتند آشنا شدم. تمام این افراد میهمانان برنامه ما بودند.
مستند بیمرز با حجاب را در چه کشورهایی تهیه کردید؟
برای تهیه این برنامه به کشورهای دانمارک، سوئد، امارات، فرانسه، تونس، امریکا، آلمان و لبنان سفر کردم. جالب این است که شبکههای برونمرزی هم در این زمینه فعال شدهاند و این برنامه را به زبانهای دیگر منتشر میکنند.
درک ضرورت حجاب
در حال حاضر با معضلی به نام بدحجابی در جامعه مواجه هستیم. به عنوان فعال در زمینه زن و خانواده، فکر میکنید چرا چنین معضلی به وجود آمده است؟
یکی از مهمترین آسیبهایی که در حوزه عفاف به وجود آمده است، این است که مردم درک درستی از حجاب و واجب بودن رعایت آن ندارند.
درست است. اما عدهای شعار آزادی حجاب را سر دادهاند و بر اساس اشتباه غلط خود، حکومت اسلامی را مسئول الزام حجاب نمیدانند!
همینطور است. حکومت اسلامی همان طور که موظف است امنیت، اقتدار، آسایش، قوانین راهنمایی و رانندگی، بستن درب کازینوها و اماکن فساد را بر عهده دارد، در کنار این موارد ملزم به اجرای قانون دیگری است که در فقه به عنوان رعایت حجاب شرعی و سایر معضلها مطرح میشود.
درواقع موضوع عفاف و حجاب به عنوان حکم حکومتی قابل طرح است، به دلیل آیات صریح و روایات بسیاری که در این باره وجود دارد.
زمینهسازی ترویج فرهنگ عفاف در جامعه
به نظر شما حکومت اسلامی چگونه و با چه ابزارهایی باید موضوع عفاف و حجاب را در میان مردم کنترل کند؟ آیا اقدامات ضربتی نیاز به پیشزمینههایی هم دارد؟
توسعه تفکر حجاب و عفاف، فرهنگسازی، اخلاق محوری در این حوزه، سازماندهی و هنجار سازی ارگانی و خانوادگی و بسیاری شیوههای دیگر زمینهساز ترویج فرهنگ عفاف در جامعه است. درنهایت به بخش انتظامی میرسد. البته آنچه برای مردم جا افتاده، آن است که حکومت تنها در بخش انتظامی فعالیت میکند.
متأسفانه چون دستگاههای دیگر مسئولیت خود را به درستی انجام نمیدهند و یا در صورت اقدام، فعالیتهای آنها جزیرهای بوده و متصل به یکدیگر نیست، درنتیجه آنچه بسیار نمایش داده میشود اقدام ضربتی است و آورده نهایی آن است که حکومت با اتکا به زور و اجبار، حجاب را برای مردم تعیین میکند.
چون از ابتدای انقلاب اسلامی استراتژیست درستی در این زمینه نداشتهایم و افرادی با فکر باز و تصمیم گیر وجود نداشتهاند که راه چاره را نشان دهند و افراد مسئول هم سلیقهای عمل کردهاند، چادر را به عنوان تک گزینه حجاب تعیین کردند. به این صورت که زنان چادری را به عنوان مسئول و کارمند و مدیر انتخاب کردند و افرادی که چادری نبودند را به برخی مسئولیتها راه ندادند.
به این صورت یک گزینه به نام چادر تعیین شد و تعیین این گزینه، یعنی ندیدن سلایق دیگران. در عین حال تک جنسیتی کردن حجاب و مختص کردن آن برای زنان بر این بحران دامن زد. بنابراین اگر از ابتدا حجاب را به معنای پوشش کامل برای زن و مرد در نظر میگرفتیم، بسیاری از مشکلات حل میشد.
ظاهر را قربانی حقیقت حجاب و عفاف نکنیم
با این بیان، شما معتقدید که مشکل از آنجایی نشاءت میگیرد که از حجاب و عفاف تنها بعد ظاهری آن در نظر گرفته شد؟
همین طور است. به عنوان مثال مدیر مدرسهای را میشناسم که چادری است، اما نماز نمیخواند. درواقع چادر را تنها برای داشتن پست مدیریتی بر سر میکند. خودش هم اعتراف میکند که اگر چادر سر نمیکردم، من را مدیر نمیکردند.
این نوع اتفاقها نشان میدهد که بعد ظاهری معیار عفاف شد. به عنوان مثل مردان محاسن گذاشته و انگشتر عقیق در دست کنند و خانمها با مقنعه و چادر باشند. ظاهر به تنهایی کفایت نمیکند و باید بعد درونی آن را در نظر گرفت. نبودن رفتار دینی در افرادی که چادری هستند یا مردانی که ظاهر دینی دارند، دینگریزی ایجاد میکند که آثار آن را بسیار میبینیم.
رد تلاشهای مذبوحانه برای حذف حجاب
از آن طرف عدهای تلاش میکنند ظاهر عفاف را هم از بین ببرند. برخی چهرههایی که سعی میکنند حجاب را به عنوان ابزاری غیرضروری در جامعه جلوه بدهند.
بله. نمونه آن روحانیای است که در فضای مجازی هم با لباس روحانیت و با طرح یک سری مباحث و مغالطه در اصول دین، علیه اسلام کار میکند. او دچار کجفهمی است که عمداً یا غیر عمد هم در حال تخریب دین است و هم با مغالطه بیشتر مردم را سردرگم میکند.
از جمله از دختر چادری در یک برنامه تلویزیونی با اصرار میخواهد این اقرار را بگیرد که فساد اقتصادی از بیحجابی بدتر است! درواقع میخواهد میان قشر محجبه و بیحجاب، این بحث غلط را جا بیندازد که حجاب ضرورتی ندارد و وقتی فلان شخص دچار فساد مالی است، لازم نیست مردان و زنان محجبه باشند و حکومت هم حقی برای رسیدگی به امر حجاب ندارد.
این دسته از افراد باید در نظر داشته باشند که در جامعه اسلامی همه امور باید با هم رشد و پیشرفت کند. نمیتوان فرهنگ را به بهانه اقتصاد رها کرد یا ورزش را قربانی سیاست کرد. تمام منکرات در جای خود زشت و زننده هستند؛ هم بدحجابی برای جامعه زیانبار است و هم فساد مالی و دزدی از بیتالمال.
ضرورت تبیین صحیح موضوع حجاب
راهکار حل بحران بدحجابی در جامعه را چه میدانید؟
افرادی را که در تبیین فلسفه حجاب توانا باشند و بتوانند چهره به چهره با دانشجوها و جوانها و حتی افراد بزرگسال در این مورد سخن بگویند، کم داریم. این افراد باید علاوه بر آشنایی با مقوله حجاب، دارای سعهصدر باشند. اگر آن مخاطبین بدحجاب یا بیحجاب آنچه در دل دارند بگویند، فرد مقابل باید صبور باشد تا بتواند آنها را راهنمایی کند.
به نظر من حوزههای علمی و دینی ما در حوزه حجاب کم کار کردهاند و حقوق زنان آن طور که باید استیفا نشده است. زنان ما در دالانهای حمایت از خانواده، برخلاف نام این دادگاهها، حمایت نمیشوند. در نتیجه عدهای زنان دچار مشکل در درک حجاب و اسلام میشوند و برای رد اسلام، رفتار دینی قابل رؤیت را با برداشتن روسری نشان میدهند.
این جنگ، جنگ فرهنگی است
دشمنان هم برای ترویج مقابله با حجاب و عفاف فعالیتهای گستردهای انجام دادهاند که مانند دوران پهلوی ملعون تا روستاها هم نفوذ کردهاند.
درست است. در سال 78 طی برنامههایی فعالیت سند 2030 توضیح داده شد که در قابل نهاد غیردولتی فعالیت میکند. در عین حال به دختران روستایی آموزش دادهاند که نیازی به ازدواج ندارند. همچنین به زنان روستایی آموزش دادهاند که در قبال خدمت کردن به همسر باید حقوق دریافت کنند، اگر حقوق را نداد باید طلاق بگیری.
در نهایت زنان روستایی را با این نگاهها از خانواده خود جدا کرده و به سمت کشورهای خود راهنمایی میکنند که بسیاری از آنها از مراکز فساد سر درآوردهاند. این رویکرد بنگاههای قاچاق زنان است که در کشور ما و بسیاری کشورهای دیگر انجام شده است.
خلأ قانونی در حوزه زنان
با این توضیحات، دشمنیهای خارجی در کنار کمکاریهایی داخلی در حوزه فرهنگ، موجب رواج بدحجابی و بحرانهای اینچنینی شده است.
بله. به شدت در این حوزه ضعیف عمل کرده و یا کلیگویی کردهایم. این در حالی است که اگر از متن سیره اهلبیت علیهمالسلام و رفتاری که آن بزرگان با زنان جامعه خود داشتهاند، گزارههایی را استخراج کنیم که تبدیل به قانون شود، بسیاری از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد.
در حوزه زنان خلأ قانونی وجود دارد و همین خلأ قانونی موجب میشود عدهای زنان آن را ناشی از ضعف دین بدانند و حکومت اسلامی را ناکارآمد بدانند، درنهایت به بروز مخالفت مدنی میشود که نمایش بیحجابی نمونهای از اظهار مخالفت آنها محسوب میشود.
چون کار فرهنگی در این زمینه به درستی انجام نشده و سری به دادگاههای خانواده نشان میدهد که تا چه اندازه با خلأ قانونی مواجه هستیم. در عین حال ضعف در تبیین اصول دینی وجود دارد که درک عمومی از دین را تقلیل داده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد