میرنیوز

پاسخ به بهانه وهابی‌ها مبنی بر وقفی بودن بقیع/ چه زمانی بقیع برای دفن مسلمانان انتخاب شد؟

 پاسخ به بهانه وهابی‌ها مبنی بر وقفی بودن بقیع/ چه زمانی بقیع برای دفن مسلمانان انتخاب شد؟ 2020-05-30T09:17:58+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احترام و عرض ادب و ارادت مسلمانان نسبت به مزار مطهر رسول خدا صلوات الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام موضوعی تازه نیست. مسلمانان از صدر اسلام چه در حیات و چه در پس از شهادت آن بزرگان ایشان را محترم دانسته و حتی مزار مطهر آن بزرگان را بزرگ و عزیز دانسته‌اند. در این میان، مزار چهار امام بزرگوار مدفون در بقیع، یعنی امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهماالسلام، یکی از نقاط مورد داغ شیعیان در این دوران است. داغی که در اثر هتک حرمت وهابی‌های ملعون و متحجر در هشتم شوال سال 1344 قمری در اثر تخریب ضریح و آستان مزار مطهر ائمه اطهار علیهم السلام مدفون شده در بقیع سر باز کرد و تا امروز بغض و نفرت شیعیان را از این دست‌پرورده‌های شیطانی بیشتر کرده است. هرچند که هرچند که وهابی‌های کج‌فهم، در عین تخریب مزار مطهر چهار امام بزرگوار علیهم السلام، مرقدهای دیگر مانند مزار ابراهیم فرزند پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، قبر حضرت ام‌البنین مادر حضرت عباس علیه السلام، قبه جناب عبدالله پدر پیغمبر اکرم صلوات الله علیه، مزار اسماعیل پسر امام جعفر صادق علیه السلام و قبه همه صحابه و تابعین را بدون استثنا خراب کردند. آن‌ها ادعا می‌کردند که این کار را به نام اسلام انجام می‌دهند، غافل از اینکه امامت یکی از اصول اساسی و جدانشدنی اسلام است.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام ابراهیم داستانی، کارشناس و محقق تاریخ اسلام و شیعه، انجام داده به بررسی تاریخ و رویدادها قبرستان مهم و با عظمت بقیع پرداخته است. آن طور که این پژوهشگر تاریخی شرح می‌دهد، بقیع از زمان پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله تا به حال باقی مانده است. یعنی اولین افرادی که در این زمین دفن شدند، افرادی از مسلمانان و یاران آن حضرت بودند. طوری که عنوان شده رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در پی زمینی بودند تا مسلمانانی که از دنیا می‌روند را در آن دفن کنند. آن حضرت مکان‌ها و زمین‌های مختلفی را در اطراف مدینه جست‌وجو کردند تا اینکه به بقیع رسیدند و فرمودند: به من دستور داده شده تا این مکان را قرار دهم. در عین حال باید دقت داشت که بقیع به هیچ وجه زمین وقفی نبوده و کسی بهتر از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بر این امر آگاهی نداشته است که آن زمین را محلی برای دفن مسلمانان انتخاب کردند. در عین حال مطالب و اسناد تاریخی هم این موضوع را تایید می‌کند. درواقع بقیع اصلاً ملک کسی نبود. اما زمانی که تصمیم گرفته شد که آن مکان قبرستان مسلمانان باشد، عده‌ای درخت‌های آنجا را کندند و گروهی هم برای خودشان خانه ساختند. با این اتفاق بوده که وهابی‌ها بهانه گرفتند و آن را زمین وقفی دانستند. اما اگر بهانه را هم در نظر بگیریم، جناب عقیل بن ابی‌طالب که برادر امام علی علیه السلام بود، در بقیع خانه‌ای برای خود ساخته بود و تمام ائمه علیهم السلام که در بقیع دفن هستند، درواقع در خانه شخصی جناب عقیل دفن شده‌اند. پس در این مورد هیچ بهانه‌ای وارد نیست. البته موضوع وقفی بودن زمین بقیع هم به هیچ عنوان سندیت ندارد و فقط بهانه‌ای است تا وهابی‌ها بتوانند کینه خود را علیه اسلام و مسلمین ابراز کنند.

 

چرا مزار ائمه بقیع گنبد و بارگاه ندارد؟

دلیل اصلی اینکه ائمه بقیع علیهم السلام، گنبد و بارگاه ندارند، چیست؟ چه زمانی قبور آن‌ها تخریب شد؟

مرقد مطهر ائمه بقیع علیهم السلام در زمان سلجوقیان گنبد و بارگاه داشت. جالب این است که با اینکه سلجوقیان مستقلاً به حجاز دسترسی نداشتند و سنی مذهب بودند، برای مرمت مرقد مطهر این بزرگواران اقدام کردند. اما متأسفانه با قدرت یافتن فرقه منحرف وهابیت، این افراد فاسد و بی‌اعتقاد در زمانی که فتحعلی شاه در ایران حکومت داشت، به حجاز حمله کرده و مرقد مطهر ائمه بقیع را تخریب کردند.

آن‌ها حتی به سمت کربلا هم هجوم بردند و قصد نابودی بارگاه ملکوتی امام حسین علیه السلام را داشتند و این بارگاه را غارت کرده و عده‌ای از شیعیان را کشتند. اما موفق به ویران کردن گنبد و بارگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام نشدند.

در عین حال آن‌ها قصد حمله به نجف را هم داشتند که با مقاومت علما مواجه شدند. اما مدتی بعد در سال 1343 هجری قمری یعنی حدود صد سال پیش دوباره وقتی وهابیت اقتدار پیدا کرد و دولت عثمانی تضعیف شد و قادر به مقابله با اقدامات آن‌ها نبود، این افراد فاسد یک بار دیگر گنبد و بارگاه و صحن و سرایی را که برای ائمه بقیع علیهم السلام برپا شده بود، تخریب کردند.

بیشتر بخوانید:  دشمنی‌های بی‌حد عموی پیامبر اکرم(ص)/ چرا ابولهب و همسرش در قرآن نفرین شده‌اند؟

با این توضیحات، وهابی‌ها دو بار اقدام به تخریب بقیع کردند؟

بله. بعد از تخریب اولیه و سرکوبی وهابیون توسط محمدعلی پاشا، فرمانروای مصر، وهابی‌ها قدرتشان را تا مدتی از دست دادند و شیعیان توانستند دوباره بارگاهی برای ائمه بقیع علیهم السلام ایجاد کنند. اما وهابیون بار دیگر به حجاز حمله کردند و این بارگاه ملکوتی را ویران کردند. هرچند امید داریم که ان شاءالله به زودی بارگاه ائمه بزرگواران مدفون در بقیع باز هم بنا شود.

آشنایی با سابقه و قدمت بقیع

ظاهراً قبرستان بقیع، بسیار قدیمی است. درست است؟

بقیع از زمان پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله تا به حال باقی مانده است. یعنی اولین افرادی که در این زمین دفن شدند، افرادی از مسلمانان و یاران آن حضرت بودند. طوری که عنوان شده رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در پی زمینی بودند تا مسلمانانی که از دنیا می‌روند را در آن دفن کنند. آن حضرت مکان‌ها و زمین‌های مختلفی را در اطراف مدینه جست‌وجو کردند تا اینکه به بقیع رسیدند و فرمودند: به من دستور داده شده تا این مکان را قرار دهم.

تغییرات این خاک مقدس در طول تاریخ

آیا بقیع در آن زمان به شکل امروزی بود؟

اسم اصلی بقیع را بقیع الغرقد گفته‌اند. بقیع به معنی زمین بزرگ و گسترده است و غرقد هم اسم درختی است. ظاهراً در این زمین درخت‌هایی وجود داشت که بعدها آن‌ها را کندند. با این حال این عنوان تا امروز باقی مانده است و ما هنوز بقیع را با همین نام می‌شناسیم.

از نظر وسعت هم در طول سال‌ها گسترش پیدا کرده است. گویا در ابتدا بقیع یک زمین مستطیل شکل بوده که ابعادی حدود صد در صد و پنجاه متر داشت. برخی هم ابعاد آن را هشتاد در هشتاد عنوان کرده‌اند. ولی در طول قرن‌ها گسترش پیدا کرد.

اولین افرادی که در بقیع دفن شدند

اشاره کردید که بقیع را نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله برای دفن مسلمانان در نظر گرفتند. آیا مشخص است اولین افرادی که در آن دفن شدند، چه کسانی بودند؟

در روایتی از حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام نقل شده که اولین کسی که در بقیع دفن شد، عثمان بن مظعون بود و بعد از او هم پسر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله یعنی جناب ابراهیم بود که در خردسالی از دنیا رفت. بعضی از روایت‌ها هم نقل کرده‌اند که اولین فردی که در بقیع دفن شد، اسعد بن زراره بوده که در زمانی که مشغول ساختن مسجدالنبی بود، از دنیا رفت. همان زمان بدن او را در بقیع دفن کردند. به هر حال عثمان بن مظعون از مهاجران بوده و اسعد بن زراره از انصار بود که هر دو جزء اولین افرادی هستند که در بقیع دفن شده‌اند.

پاسخ به یک بهانه وهابی‌ها

یکی از بهانه‌های وهابی‌ها برای تخریب بقیع و دشمنی با ائمه اطهار علیهم السلام این است که می‌گویند، بقیع زمینی وقفی است. چه پاسخی برای این بهانه داریم؟

بقیع به هیچ وجه زمین وقفی نبوده و کسی بهتر از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بر این امر آگاهی نداشته است که آن زمین را محلی برای دفن مسلمانان انتخاب کردند. در عین حال مطالب و اسناد تاریخی هم این موضوع را تایید می‌کند. درواقع بقیع اصلاً ملک کسی نبود.

اما زمانی که تصمیم گرفته شد که آن مکان قبرستان مسلمانان باشد، عده‌ای درخت‌های آنجا را کندند و گروهی هم برای خودشان خانه ساختند. با این اتفاق بوده که وهابی‌ها بهانه گرفتند و آن را زمین وقفی دانستند. اما اگر بهانه را هم در نظر بگیریم، جناب عقیل بن ابی‌طالب که برادر امام علی علیه السلام بود، در بقیع خانه‌ای برای خود ساخته بود و تمام ائمه علیهم السلام که در بقیع دفن هستند، درواقع در خانه شخصی جناب عقیل دفن شده‌اند. پس در این مورد هیچ بهانه‌ای وارد نیست.

البته موضوع وقفی بودن زمین بقیع هم به هیچ عنوان سندیت ندارد و فقط بهانه‌ای است تا وهابی‌ها بتوانند کینه خود را علیه اسلام و مسلمین ابراز کنند.

دلایل منزلت و فضیلت بقیع

برای مسلمانان مکان‌های دیگری هم برای دفن اموات خود وجود داشته است. با این حال، چه دلیلی دارد که بقیع این اندازه مهم و زیارت آن با فضیلت دانسته شده است؟

بقیع محلی است که قدم‌های مبارک رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بر آن نقش بسته بود و به خاک پای آن حضرت متبرک شده است. در عین حال مزار مطهر چهار امام بزرگوار ما در این محل قرار دارد که همه این‌ها شأن و منزلت و متبرک بودن این خاک را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر روایتی از پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله وجود دارد مبنی بر اینکه فرمودند: «در روز قیامت هفتاد هزار نفر از بقیع بدون حساب وارد بهشت می‌شوند، در حالی که صورت آن‌ها مانند ماه شب چهاردهم می‌درخشد.» این روایت هم نشان می‌دهد که بزرگان و مؤمنان و وارستگان زیادی در این خاک دفن شده‌اند.

نزول آیه‌ای از قرآن در بقیع

جالب این است که حتی یک آیه از قرآن کریم هم در بقیع نازل شده است، دو آیه از سوره مبارکه عصر که می‌فرماید: «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا؛ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا».

نقل شده که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بارها به بقیع می‌رفتند و در آنجا مشغول به دعا و ذکر و مناجات می‌شدند و برای امواتی که در بقیع دفن بودند، طلب آمرزش می‌کردند. حتی محل ایستادن آن حضرت همان محلی است که چهار امام معصوم علیهم السلام در آن محل دفن هستند. به همین دلیل است که فقها فتوای مستحب بودن زیارت بقیع را داده‌اند.

روایتی را هم خالد بن عوسجی عنوان کرده با این مضمون که روزی در بقیع مشغول زیارت و دعا بودم که امام صادق علیه السلام را زیارت کردم. آن حضرت فرمودند: این جایی که ایستاده‌ای، محل ایستادن رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بوده در بقیع بوده و می‌دانیم که اهل بیت علیهم السلام در خانه عقیل به خاک سپرده شده‌اند.

در بعضی از روایت‌ها هم نوشته شده که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله در شب نیمه شعبان به بقیع می‌رفتند، بارها آن حضرت را در حال دعا و سجده به درگاه خدا در بقیع دیدند، روایت‌های زیادی از آن حضرت درباره منزلت امام علی علیه السلام و همچنین امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در بقیع عنوان شده است که همگی شأن و جایگاه این سرزمین را نشان می‌دهد.

سابقه ساخت ضریح بر مزار مطهر ائمه بقیع

آیا در مورد ساخت و نصب ضریح بر مزار ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع، اطلاعاتی وجود دارد؟

مسلمان‌ها از سال‌ها قبل نسبت به مزار مطهر ائمه اطهار علیهم السلام ابراز ادب می‌کردند. گنبد سبز بر مزار مطهر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و گنبدهایی که بر مزار امامان علیهم السلام و حتی امامزاده‌ها در ایران، عراق، سوریه و جاهای دیگر وجود دارد این مطلب را تایید می‌کند. فقط وهابی‌ها هستند که به دلیل کج‌فهمی‌ها و تحجرشان با این کار مخالفت می‌کنند.

یکی از افرادی که گنبدی برای مزار ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع ساخت، ابوالفضل اسعد بن محمد بن موسی قمی اردستانی بود که در اواخر قرن پنجم هجری کشته شد. گفته شده یکی از خلفای عباسی به نام الناصر لدین الله هم در سال 560 هجری این گنبد را تعمیر کرد و بعدها هم ابوطالب عبدالله بن حسین بن میرزا رفیع الدین حسینی مرعشی این کار را انجام داد.

در دوران قاجار، شخصی به نام محمد بن علی امین السلطنه ضریحی از جنس فولاد بر قبور مطهر ائمه بقیع قرار داد. البته قصد داشت که ضریحی از جنس نقره هم در آنجا قرار بدهد که مانع شدند.

بعدها سید علی قطب هزار جیبی، آخرین ضریح فولادی را که در اصفهان ساخته شده بود به مدینه برد و بعد از سه سال موفق شد که مزار مطهر ائمه علیهم السلام قرار بدهد. اما همین ضریح در هشتم شوال سال 1344 قمری به دست وهابی‌های ملعون و متحجر از جا کنده شد. البته قطعه‌هایی از آن تا سال 1385 شمسی بر دیوار شهدای احد باقی مانده بود.

موضوع جالب این است که آن‌ها از لباس‌ها، وسایل منزل، خانه، شمشیر و تخت خواب آل سعود محافظت می‌کنند و از آثار یهودیان مدینه هم تا امروز مراقبت کرده‌اند، ولی آثار و مزار ائمه اطهار علیهم السلام را تخریب کردند!

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)