میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست روایتهای فرامرزی با عنوان «درآمدی بر نسبت اخلاق هوش مصنوعی و سیاستگذاری عمومی: مطالعهٔ موردی شفافیت و حریم خصوصی» با ارائه دکتر احسان ارضرومچیلر، دانشآموخته دکتری فلسفه دانشگاه بوهمیای جنوبی و پژوهشگر اخلاق تکنولوژی به صورت برخط در اسکایروم مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه بینالمللی ریاستجمهوری برگزار شد.
ارضرومچیلر از هوش مصنوعی به مثابه انقلاب صنعتی چهارم یاد کرد و افزود اصولی مانند شفافیت، عدالت و انصاف، اعتماد و کرامت انسانی اصولی اخلاقیاند که در مواجهه با اجزا و لوازم پدیدههای مبتنی بر هوش مصنوعی باید به آن توجه کنیم.
این پژوهشگر اخلاق تکنولوژی با ورود به بحث حریم خصوصی و تلازم آن با مفهوم قدرت از سه درک راجع به قدرت صحبت کرد که عبارت از تحمیل فشار به صورت دفعی و موردی، اعمال زور به صورت سازمانی و تحمیل هنجار به مثابه خلق سوژه و نیروی پیشبرنده هستند. او با گرتهبرداری از استعاره زندان طراحیشده توسط جرمی بنتام یعنی پناپتیکن (panoptican) گفت: اپلیکیشنها و پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند به همین اندازه تسلط و کنترل بر شهروندان را اعمال کنند. در قدرت به صورت سازمانی و نیروی پیشبرنده تبعات ناهنجارانه زیادی بر هوش مصنوعی مترتب میشود. برای نمونه از منظر پلتفرمهایی که دیتافیکیشن یا دادهوارسازی شهروندان را بدون رضایت آنان و از طرق غیرمستقیم و باواسطه انجام میدهند شهروندان را شیءانگاری میکنند و به همین خاطر مجوز نقض حریم خصوصی آنها را میدهند.
ارضرومچیلر گفت: هوش مصنوعی عدم توازن به بهانه نقض حریم خصوصی را در تمام ابعاد اعمال میکند. حتی حکمرانی دادهمحور با کمک هوش مصنوعی گوگل در جستوجوی مقالات و ژورنالها برنامهریزی میکند که چه مقالهای را نشان دهد که به پژوهشگر حس دستیابی به دانش را القا کند. این موضوع در ابعاد ایدئولوژیک هم دیده میشود؛ مثلاً با دادهمحوری و داده وارسازی هوش مصنوعی یک گروه اقلیت میتواند اکثریت مخالف یا متفاوت را به سویههای فکری و فرهنگی مورد نظر خود هدایت کند و نمونههای موردنظر آنان را محو کند. هوش مصنوعی در اینستاگرام و پینترست و توئیتر میتواند راحتتر از گذشته الگوهای زندگی خصوصی و تجربههای زیسته را استخراج کند و میتواند دادههای در تملک شهروندان را به نهادهای سیاسی بدهد تا آنها را در راستای تکصدای مطلوب خود تجمیع کنند.
این پژوهشگر با تبیین شیءانگاری انسان در رویارویی با هوش مصنوعی به نمونه ساعتهای هوشمند با هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: هرچند این ساعتها فواید و منافع زیادی برای سلامتی جسمی را تأمین میکنند اما در زمانی که به دلیل مشکلات اقتصادی اوضاع و احوال روحی مناسبی وجود ندارد، راهحل ساعت هوشمند در مراجعه به روانشناس و روانپزشک است. در اینجا یک سوژه سیاسی تبدیل به سوژهای غیرسیاسی میشود.
این نمونهها با قدرت در معنای سوم که آشکارگی کمتری از معنای اول و دوم دارد خود را بیشتر نشان میدهد. خیلی واضح است اگر کنترلهای بصری هوش مصنوعی ما را رصد کنند ناراحت میشویم، ولی به معنای سوم آنقدر پنهان و فردی است که باید با گفتوگوی عمومی و انتقادی در بستر آزاد و شفاف به این بحث بپردازیم که چه تبعات اخلاقی مترتب بر سازههای هوش مصنوعی میشود.
ارضرومچیلر نمونه دیگری از ملاحظات اخلاقی ناظر به پلتفرمهای هوش مصنوعی را به تحلیل قدرت به مثابه نیروی سازنده سوژه مطرح کرد. او به سراغ نمونه اتاق پژواک رفت که افراد در شبکه ارتباطی محدود به خود هستند و هوش مصنوعی فقط بر همان اساس به آنها پیشنهاد استفاده و مصرف میدهد که باعث ایجاد اتاق پژواک و دور شدن از نگاه انتقادی به مسائل میشود.
بخش آخر نشست به این اختصاص پیدا کرد که در این اوضاع و احوال چه باید کرد؟ ایدهها و توصیههایی برای طراحی اپلیکیشن هوشمند با هوش مصنوعی هست که سویهگیری کمتری داشته باشند مثلاً طراحان از گونههای مختلف جغرافیای و جنسیتی و دینی و نژادی باشند.
به باور این پژوهشگر اخلاق تکنولوژی اگر تکنوکراسی و سپردن امور منحصراً به متخصصان وجود داشته باشد، همه چالشهای عدم توسعه اخلاقی پایاپای توسعه هوش مصنوعی باقی خواهد ماند ولی باید از ابتدا روحیه مردمسالاری و مشارکت سیاسی و حقوقی و فرهنگی و اقتصادی و همهجانبه و پایدار شهروندان را انتظار داشته باشیم که اصول اخلاقی بر هوش مصنوعی مستقر و مستولی شود.
منبع : خبرگزاری مهر
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی
مسابقات بینالمللی قرآن امسال در مشهد مقدس برگزار میشود
نشست علمی نوآوری و ابداعات علامه طباطبائی در فلسفه برگزار میشود