میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه اظهار داشت: یک امید مثبت در قلب آدمی وجود دارد که خداوند متعال از این امید در آیات قرآن کریم با عنوان رجا تعبیر میکند و یک امید دیگری نیز در قلب آدمی وجود دارد که منفی است و هیچ سودی برای انسان در دنیا و آخرت ندارد و خداوند در قرآن کریم از این امید با عنوان امل یاد میکند.
ویافزود: امل امیدی بی فایده، پوچ و تهی است. مرحوم فیض کاشانی وقتی بعد تحصیلات حوزوی به کاشان برگشت قریب به سیصد جلد کتاب نوشت آن هم در شهری که هوای پنج ماه آن گرم و خشک بود. آن مرحوم تحمل بالایی داشتند و برخی از این کتابها قریب به ۲۵ هزار صفحه میشود که اگر امروز این کتابها را چاپ امروزی برسانند حدود پانصد جلد میشود، فیض کاشانی در این کتب از امید مثبت و منفی مطالبی بیان میکنند و میفرمایند یک کشاورزی اوایل زمستان شروع به آماده کردن زمین میکند تا برای نشاء آماده شود و در آذر و دی دانه می پاشد و آبیاری میکند در کنار این زحمات امید دارد که زمین محصول دهد و محصول هم میدهد این امید مثبت است که تحقق این امید مثبت نیازمند زحمت و تلاش است همچنین میفرماید فرد دیگری نیز هست که زمین را برای کشاورزی آماده نمیکند و حتی به بذرافشانی اقدام نمیکند اما امید دارد در بهار این زمین محصول دهد و این امید منفی داشتن است.
انصاریان عنوان کرد: کسانی که اهل عمل صالح و اخلاق حسنه هستند اگر به خدا امید داشته باشند تا پروردگار به این اعمال پاداش دهد این امید مثبت است اما اگر کسی دستش از ایمان، عمل صالح و اخلاق خالی باشد نمیتواند به کرم خداوند امید داشته باشد اگر چنین امیدی داشته باشد فریب خورده است. در قرآن آمده است درست است که من رب کریم تو هستم اما چه چیزی تو را فریب داد که امید به کرم من داشته باشی در عین حال هیچ کاری انجام ندهی؛ امید به خداوند آن هم بدون انجام عمل صالح سراسر فریب خوردگی است.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: امید باطل فریب خوردن از خود است؛ امید به رحمت الهی بدون انجام عمل صالح یک امید باطل است. در دعای افتتاح آمده خداوند ارحم راحمین است و این به شرطی است که بنده جایگاه تجلی و گذشت پروردگار را فراهم کرده باشد. پروردگار عالم سختترین نفرین را درباره عموی پیامبر انجام داده و حتی نام آن را در قرآن کریم آورده است دلیلش این است که جایگاه ارحم راحمین بودن پروردگار را در وجود خود ایجاد نکرد در حالی که حر بن یزید در آخرین لحظات با کمک ایجاد جایگاه ارحم راحمین در وجود خود، خویش را در فردوس اعلی قرار داد.
وی با بیان اینکه سازنده هفت طبقه جهنم خود انسانها هستند نه پروردگار عالم عنوان کرد: خداوند عذاب دهنده نیست و سازنده همه عذابهای گوناگون دوزخ خود انسان است. تنها منکران هستند که میگویند عالم خداوند ندارد اگر معاندان و منکران نبودند هفت طبقه جهنم نیز بهشت میشد؛ بنابراین تنها با عمل صالح است که میتوان به خداوند امید داشت.
وی گفت: روزی جابر جعفی نزد امام محمد باقر آمد و پرسید چند سال است برای شما زحمت کشیدم آیا برای این چند سال زحمت مزدی برای من وجود دارد؟ حضرت فرمودند بله، اما چه چیزی میخواهی؟ جابر گفت یابن رسول الله پیامبر شما را باقرالعلوم نامیده است این علومی که خداوند به شما داده آنها را بشکاف و از این دریای علوم خدا داده پر قیمت ترین گوهر را به من بده! حضرت فرمودند قبول است پس اهل انجام عمل صالح باش که در قیامت دست تو را بگیریم.
انصاریان در آخر گفت: نماز رأس همه عبادتهای حق و پرداخت زکات رأس همه خدمتها به خلق است. بسیاری از مردم اهل پرداخت خمس نیستند و این درست نیست. آدمی برای نجات در قیامت باید اهل عمل باشند.
منبع : خبرگزاری مهر
«یک کندو عسل» برای آنها که دنبال تجربه یک کلاس مداحی مکتوب را تجربه کنند
«درسنامه آداب و اسرار زیارت معصومین (ع)» منتشر شد
کتاب مدیریت مساجد در ایران؛ ذهنیتشناسی و خط مشیها منتشر شد
مدیریت فضای مجازی، نیازمند دانش فلسفه است/فضای مجازی، فضای ماندگاری در عالم خیال
مسجد رسول اکرم (ص) در ایام فاطمیه میزبان شیخ حسین انصاریان میشود
هر کسی دعای کمیل را قرائت کند مورد آمرزش و رحمت الهی قرار میگیرد
مداحان و رسانهای ها برای کمک به جبهه مقاومت فوتبال بازی میکنند
هفتمین اجلاسیه با موضوع «قرآن، فرهنگ، هنر و رسانه» برگزار میشود
نشست آغاز مقاومت ۲ برگزار میشود
نقش راویان زیدی در روایات/ جریان زیدیه بر گفتمان سیاسی خاص بنا شد
ماجرای نمازی که «شیخ مرتضی انصاری» با لب تشنه اقامه کرد/سکوتِ به جا، مؤمن را خسته نمیکند
مرحوم آیت الله شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
سهشنبههای مهدوی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد
«محفل» در جزیره ایرانی ابوموسی برپا می شود
مرحوم شاه آبادی در شجاعت کم نظیر بود/کلید حل همه مشکلات عمل به آیات و روایات است
استحکامات نرمافزارانه استحکام اصلی محور مقاومت است
پنجاه و دومین جلسه هیئت اندیشه ورز ادیان و مذاهب اسلامی برگزار شد
سیر تکوین علوم اجتماعی در ایران بررسی میشود
پیام تبریک دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شیخ نعیم قاسم
نامههایی که دشمن هم آن را الگوی حکمرانی می دانست/جاه طلبی اجازه نمی دهد انسان به باور قلبی عمل کند
اسامی برگزیدگان شانزدهمین دوره آزمون «ترنم وحی»اعلام شد
ادله دیدگاه نافیان علم بومی خدشه پذیر است/پروژه های انجام شده به دیسیپلین علمی نمی رسند
تلاوت قرآن انفکاکپذیر از ستایشگری اهل بیت (ع) نیست/ماجرای تنظیم استودیویی آثار محمود کریمی
جزئیات برنامههای دومین روز برگزاری رویداد «مسجد ره بر»
سمینار بینالمللی قرآن و عقلانیت در اندونزی برگزار شد
تجربهگرایی و تجربه ستیزی توامان در علوم انسانی ایران وجود دارد
دعوای علم بومی نقطه مقابلش علم جهانی است/بومی سازی علوم انسانی ابهام مفهومی دارد
نیازمند تمیزکاری فکری هستیم/تولید علوم اجتماعی در جهان بومی است
جشنواره مقاومت به همت آستان امامزاده قاضی الصابر برگزار می شود
نگاه رهبر معظم انقلاب به «مسجد» راهبردی است/احساس تعلق به مسجد را نباید از مردم گرفت