میرنیوز
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «درآمدی بر تفسیر تمدنی قرآن (گفتارهایی از اندیشهورزان قرآنی تمدنی)» اثر نجمه نجم است که در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۵۳۶ صفحه به چاپ رسید.
مجموعه حاضر حاصل سلسله نشستهایی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی است که بر محور چند پرسش قرآنی تمدنی شکل گرفته است. آنچه از این گفتارها و هماندیشیها به دست آمده، نگاه مشترک، ادبیات مشترک، مبانی مشترک و گاه روشها، و اصول و قواعد مشترک در ذهنیت پژوهشگران ممتاز در فهم تمدنی قرآن است که در این کتاب گردآوری و تدوین شده است.
بیشک مضامین جدید و رویکردهای متفاوت در تفسیر تمدنی قرآن میتواند افقهای معنایی جدید را در نگرش تمدنی و امت پایه به قرآن بگشاید و زمینه را برای تأملات و تحقیقات تمدنی قرآن بنیان فراهم کند.
این اثر در ۱۰ گفتار و سه پیوست تألیف شده است؛ عناوین این گفتارها به همراه ارائهدهندگان آنها عبارت است از: استنطاق تمدنی از آیات قرآن (محمدعلی مهدوی راد)، درآمدی بر معنای تفسیر تمدنی (محمدتقی سبحانی)، مقدمهای درباره تفسیر تمدنی (محمدعلی مهدوی راد)، روشهای تفسیر تمدنی (عبدالکریم حجتپور)، مدل کشف و استخراج دادههای تمدنی قرآن (سعید بهشتی)، روششناسی تفسیر تمدنی از قرآن (احمد مبلغی)، قرآن و خطاب گفتمانی اجتماعی با رویکرد تمدنی (محمدعلی میرزایی)، طرحواره بازنمایی تمدن در قرآن (محسن الویری)، مرجعیت قرآن و موضوع تمدن (محمدعلی میرزایی)، امکان نظریهپردازی تحول تاریخی تمدنی با سوره بقره (احمد کوچکیان).
همچنین سه پیوست با عناوین: روششناسی تفسیر تمدنی از قرآن (احمد پاکتچی)، مبانی قرائت فرهنگی قرآن (علیرضا قائمینیا) و پیشنهاد عناوین پژوهشی (نجمه نجم) در پایان این اثر آمده است.
از مباحث مطرح شده در این اثر میتوان به جایگاه علم و قدرت در قرآن و بحث تمدن، جایگاه توسعه معنایی در استنطاق تمدنی قرآن و فهم قدرت از منظر قرآن، چگونگی تطبیق قرآن بر شرایط زمان و مکان، متفاوت بودن زبان قرآن با زبان متخصصان، فرازمانی و فرا مکانی بودن روح متن قرآن، لزوم روشمند شدن توسعه معنایی قرآن، متن قرآن ناظر به واقعیات عینی، بهوجود آمدن بهترین تمدن از قرآن، لزوم نگرش تاریخی به تفسیر تمدنی، لزوم مفهومشناسی تمدن و تعیین آیات ناظر به تمدن و شیوه فهم آیات قرآن، برنامه قرآن برای تمدن اسلامی، تفکیک جری و تطبیق از تفسیر تمدن، سه الگوی قابل مطالعه در تمدن، نقش انسانشناسی قرآن و نگاه هستیشناسانه قرآنی در فهم قرآنی، خلأ نگاه هستیشناختی قرآنی در علوم انسانی، خاستگاه پارادایمی نظریه تمدن تمدنی، راهبردهای آیندهنگار تمدنی، گونهشناسی مواجه فرهنگی با متن قرآن کریم اشاره کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی