میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، ذوالفقار ناصری صدر پژوهشگر فلسفه دین طی صحبتهایی در نشست اربعین و کلام حضرت زینب (س) به تفسیر عبارت ما رایت الا جمیلا در آئینه کربلا پرداخت و بیان کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) در کربلا اسارت آل الله آغاز شد و یزدیان جانسوز ترین مصیبتها را به خاندان حسینی وارد کرده و زینب کبری (س) و دیگر اسرا سختیهای سنگینی را تحمل کردند که تحمل این مصیبتها هیچ گاه نتوانست شکوه ایشان را درهم شکند. لذا وقتی عبدالله بن زیاد در مجلس مغرورانه ای که برای پیروزی ظاهری خود ترتیب داده بود صلابت حضرت زینب (س) را دید، گفت این زن با عظمت کیست که مقابل ما سر فرود نمیاورد، وقتی حضرت را معرفی کردند برای اینکه زخم زبانی زده باشد گفت کار خدا با برادرت را چگونه دیدی و اینجا دختر علی (ع) پاسخ دندان شکنی به عبیدالله داد و گفت به جز زیبایی چیزی ندیدم.
وی با بیان این نکته که فهم این عبارت طلایی فهم کربلاست افزود: برای درک این عبارت اولاً باید رویکرد توحیدی و الهی داشت چرا که با رویکرد مادی و تجربی نمیتوان چنین عبارت سنگینی را فهم کرد. دوم باید در حادثه عاشورا سه چهره کلی را از هم بازشناخت، اول چهره زیبای حق و حقیقت که در وجود ابی عبدالله الحسین (ع) و یارانش تجلی کرد و دوم چهره باطل که بر یزید و یزدیان ظهور کرد و سوم مشیت و قضای الهی. همچنین باید به این حادثه یگانه از منظرهای مختلف نگریست.
این پژوهشگر حوزه فلسفه دین تصریح کرد: فهم باطنی واقعه عاشورا برای فهم جمله حضرت (س) زینب لازم و ضروری است ما در مناجات شعبانیه از حضرات معصومین (ع) داریم که خدایا در تمام عمرم جز به زیبایی با من رفتار نکردی و حضرت زینب (س) که به فرموده امام سجاد عالمه غیر معلمه و عارفی است که در مکتب حضرت علی (ع) حضرت زهرا (س) تربیت یافته و بر مبنای توحیدی چنین جملهای را بر زبان جاری میکند.
وی با بیان این نکته که حضرت زینب کبری (س) تجلی کمال انسانی را در باطن حادثه عاشورا به عیان می بیند گفت: هیچ فعلی بدون اذن الهی در عالم رخ نمیدهد و خداست که علت العلل است. اساس نگاه توحیدی این است که همه افعال از خداوند صادر میشود و خیر محض است. از این رو برای انسانی که رویکرد توحیدی دارد و تسلیم امر الهی است شهادت و جراحت و اسارت فعل الهی تلقی میشود و در ورای این افعال خیر الهی منظور میگردد و این را کsی می فهمد که تسلیم امر الهی باشد.
ناصری صدر تصریح کرد: امام حسین (ع) در ابتدای قیام خود اینگونه فرمودند که برای انسان موحد شکست ظاهری یا پیروزی در برابر دشمن معنی ندارد و خود را مأمور به انجام وظیفه و تکلیفی میداند که از سوی خداوند بر او وارد است و چون تسلیم بر اراده الهی میداند شکست یا پیروزی سعادت تلقی میشود.
وی با اشاره به سخن حضرت زینب و رابطه عاشقانه با خدا افزود: عاشق همه جان خود را برای معشوق بذل میکند وقتی به این تحلیل میرسد که دین خدا جز با شهادت او و اصحاب و اهل بیتش استوار نمیماند همه چیز خود را فدای دین میکند و میفرماید اگر دین پیامبر جز با شهادت من برپا نمیماند ای شمشیرها مرا دریابید. این نمونه کاملی از سرسپردگی به قضای الهی است.
این پژوهشگر فلسفه دین تصریح کرد: چنان اصحاب اباعبدالله جذب وجود او شده بودند که ایشان فرمود بهتر از اصحاب و اهل بیتم سراغ ندارم. زینب (س) از این منظر و اطاعت سیاسی به اصحاب حضرت مینگرد و می بیند اصحاب چطور به زیبایی تسلیم امامشان هستند و حتی به بهای جان شیرین از خود میگذرند.
وی تصریح کرد: در کربلا باطنها مکشوف میشود، یزدیان باطن شیطانی و حسینیان باطن الهی را به منصه ظهور میرسانند. تقابل حق و باطل عیان میشود و زینبی که نگاه عرفانی دارد چنین صحنههایی را می بیند.
این پژوهشگر در پایان گفت: امام حسین (ع) تمام هستی خود را در برابر مشیت الهی تقدیم میکند و طرف دیگر ربوبیت الهی است چرا که امام حسین (ع) با زیبایی وصف ناپذیری به عهد خود و رسول وفا کرد. در آموزههای شیعی و به خصوص زیارت عاشورا از خون خدا یاد شده است که جاری بودن خون اباعبدالله و یارانش در رگ مسلمین باعث حیات جامعه اسلامی است.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی