میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا می خوانیم «یا اَبا عَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِکَ (بِکُمْ) عَلَیْنا وَ عَلی جَمیعِ اَهْل ِالاِْسْلامِو َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُکَ فِی السَّمواتِ عَلی جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ؛ یعنی ای ابا عبداللّه به راستی بزرگ شد سوگواری تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام و تحمل آن مصیبت بزرگ در آسمانها بر جمیع اهل آسمان ها سخت و دشوار بود».
«الرَّزِیَّةُ » از ریشه کلمه زَرأً و به معنای سوگ و مصیبت سخت است. جمع آن «الْأَرْزَاءُ» یا «رَزایَا» است. در حدیثی نبوی می خوانیم «مَنْ صَبَرَ عَلَى الرَّزِیَّةِ یُعَوِّضُهُ اللَّه»؛ یعنی هرکه بر مصیبتی صبر کند، خداوند عوض آن را می دهد. در تفاوت مصیبت با رزیة گفته اند «مصیبت»، شامل هر سختی و رنج و مکروهی است که به آدمی برسد؛ ولی رزیّة مصیبت بسیار بزرگ و دردناک شناخته می شود. (دانشنامه قرآن، بهاءالدین خرمشاهی، ج 2، ص 2078؛ آیت الله خامنه ای، خطبههای نماز جمعه، 18 اردیبهشت 1377)
در این فراز از زیارت عاشورا آمده است که این مصیبت بزرگ شهادت ابا عبدالله علیه السلام بر ما و جمیع اهل اسلام و جمیع اهل آسمان ها بسیار بزرگ و غیر قابل ترمیم است. بزرگی این مصیبت به اندازه مقام آن امام بزرگوار و سلاله پاک ایشان است و بزرگی این مصیبت به اندازه آیاتی از قرآن است که اشاره به مقام و جایگاه آن حضرت دارد از جمله سوره فجر و هَل أتی و آیه تطهیر و آیات ولایت؛ و بزرگی این مصیبت به اندازه مقام امامت و حجت خداست که اگر روی زمین نباشد، زمین اهلش را در خود فرو می برد. امام حسین علیه السلام ثمره همان کوثری بود که خداوند آن را به صورت خاص به رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله بخشید، همان کوثری که سرچشمه آن در بهشت برین است. ژ
با این تعریف، امتی که می توانست از مقام امامت و ولایت ایشان بهره ببرد، از وجود بهشتی آن امام بزرگوار برای آبادانی دنیا و آخرت بهره ببرد و خود را متصل به درخت پر بار و پر ثمره حسینی کند، او را به فجیع ترین شکل ممکن از میان برداشت و خود را بی بهره گذاشت. امام صادق علیه السلام در روایتی فرمود «لَمَّا ضُرِبَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ بِالسَّیْفِ وَ سَقَطَ ثُمَّ ابْتُدِرَ لِیُقْطَعَ رَأْسُهُ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَلَا أَیَّتُهَا الْأُمَّةُ الْمُتَحَیِّرَةُ الضَّالَّةُ بَعْدَ نَبِیِّهَا لَا وَفَّقَکُمُ اللَّهُ لِأَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ؛ زمانی که حسین بن علی (ع) را به ضربت شمشیر از پا در آوردند و برای جدا کرن سر مطهرش شتاب کردند، منادی از درون عرش ندا داد که «ای امت سرگردانِ گمراه بعد از پیامبر خود، خدا شما را نه برای اضحائی توفیق دهد و نه فطری. (من لا یحضر شیخ صدوق، ج2، ص175) منظور از این روایت آن است که شهادت امام حسین علیه السلام برای امت اسلام مساوی با عدم بهره برداری از نور عید قربان و عید فطر و ثمرات این دو عید بزرگ مسلمانان است.
از جنبۀ تاریخی نیز امت اسلام پس از شهادت امام حسین علیه السلام دچار گرفتاری عظیمی شد. آن امتی که خود به امام نامه نوشتند تا تحت امامت ایشان قرار گیرند، نه تنها زیر بار امامت و ولایت آن امام بزرگوار نرفتند و عهد و پیمان خود را ادا نکردند بلکه به بدترین شکل ممکن ایشان را کشتند و گرفتار حاکمان اموی و عباسی شدند.
از جنبۀ حسی نیز شیعیان و محبان اهل بیت وحی علیهم السلام سالهاست که در سوگ آن امام بزرگوار می سوزند و هر ساله در ایام محرم بر مصائب آن امام بزگوار ناله و عزاداری می کنند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی