میرنیوز
به گزارش خبرنگار دین خبرگزاری تسنیم، در فرازی از دعای عهد میخوانیم «اللّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّینَ عَنْهُ، والْمُسارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَ الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوامِرِهِ ، وَ الْمُحامِینَ عَنْهُ، وَ السَّابِقِینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ»؛ خدایا مرا، از یاران و مددکاران و دفاعکنندگان از او قرار ده و از شتابندگان به سویش، در برآوردن خواستههایش و اطاعتکنندگان اَوامرش و مدافعان حضرتش و پیشگیرندگان به سوی خواستهاش و کشتهشدگان در پیشگاهش.
الذّاب در فراز « وَالذَّابِّینَ عَنْهُ» به معنای دفاع و حمایت است. (فرهنگ ابجدى، ص219) در «معجم المعانی الجامع در معنای «ذبب» و مصدر ذَبَّ نوشته شده:- "بالَغَ فی الذَّبِّ عَنْهُ: فی الدَّفْعِ عَنْهُ" – یعنی دفع کردن چیزی. همچنین با مثال تصریح دارد که «یذبُّ الأحرارُ عن وطنهم»؛ یعنی آزادگان از وطنشان دفاع میکنند. و همچنین آمده که «الذَّبُّ» به معنای دفع و منع است. در فرهنگ دهخدا مینویسد: «ذب» به معنای دفع کردن و منع کردن، بازداشتن، دور کردن و ذب از کسی، راندن و بازداشتن از اوست؛ اما در قبال امام علیهالسلام، یعنی گونهای از دفاع که سبب راندن دشمنان از ایشان و یا دفع دشمنی از امام شود.
ما نمونۀ این نوع دفاع را در ماجرای عاشورای حسینی داریم؛ آن زمان که یاران اباعبدالله علیهالسلام، مقابل آن حضرت در برابر دشمنان سینه سپر کردند و تا آن زمان که زنده بودند، به دشمن اجازۀ جسارت به امام و حریم امام را نمی دادند؛ نقل است امام حسین علیهالسلام در واپسین دقایق شهادتشان، آن زمان که یاران خود را اندک دیدند، فریاد زدند «هَلْ مِنْ ذَابٍ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّه»؛ آیا کسى هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ در اینجا از همان عبارت «ذاب» استفاده میکنند.
اما سؤال اینجاست که در عصر غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه مصادیق دفاع از حریم ایشان چیست، باید عقلا و علما به آن پاسخ دهند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد