میرنیوز
به گزارش خبرنگار دین تسنیم، کتاب «تعامل با زندانی و اسیر بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)» اثر سیدعلی هاشمی نشلجی تلاش دارد به تعامل با زندانی و اسیر در آموزههای قرآن و اهل بیت (ع) بپردازد.
در این کتاب، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، ضمن بیان پیشینه وجود زندان در اسلام، به فلسفه زندان و انواع زندان پرداخته شده است.
سپس، راهکارهای پیش بینی شده در اسلام برای کاهش زندانی تشریح شده و وظایف رفتاری در برخورد با زندانی (رسیدگی به بهداشت زندان و زندانی، خروج موقت از زندان، مرخصی رفتن زندانی، ملاقات با زندانی، تعجیل در محاکمه یا اجرای کیفر زندانی، ارتباط همسر زندانی با او، دادن نفقه و تغذیه زندانی، ایجاد کار در زندان، فراهم کردن زمینه ورزش در زندان، مداوای زندانی و...) تبیین شده است.
در ادامه، احکام زندانی بیان شده و شیوه برخورد با خانواده زندانی و همچنین تأدیب و سختگیری در زندان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به عفو و بخشش زندانی نیز اشاره شده است.
از جمله دیگر مباحث این اثر، تعامل با اسیر است که پس از اشاره به معنای اسیر تغذیه اسیر و مدارا با وی مورد پژوهش واقع شده و در برخورد نیکو با اسیر نیز تاکید شده است؛ سپس به مباحثی هم از مداوای اسیر، ارشاد و هدایت اسیر، دلجویی از اسیر، احترام به اسیران از بزرگان قوم، پرهیز از کشتن اسیر و آزادسازی اسیر پرداخته شده است.
در بخشی از کتاب با عنوان راههای پیشبینی شده در اسلام برای کاهش زندانی میخوانیم:
در آسیبها و بزهکاریهای اجتماعی، پیشگیری مهمتر از مجازات بزهکاران است؛ زیرا هزینههای پیشگیری بسیار کمتر از مقابله با مجرمان و کیفر آنان است. در دین اسلام به موضوع پیشگیری توجه شده و راهکارهایی برای آن بیان شده است:
الف) تربیت صحیح: در دین اسلام پیش از هر چیز با وضع احکام عبادی و اخلاقی به تربیت انسانها پرداخته شده است تا سرچشمه بزهکاری اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد. یکی از احکامی که اگر به درستی در جامعه تحقق یابد، از فحشا و منکر در جامعه پیشگیری میکند، برپایی نماز است. قرآن درباره نماز میفرماید: نماز را برپا دار؛ زیرا نماز از گناهان بزرگ و آنچه در شرع و عقل ناپسند است، باز میدارد.
ب) برطرف کردن زمینههای بزه در جامعه: در آموزههای اسلامی به اصلاح محیط فردی و اجتماعی توجه شده است. بر این اساس حکومت اسلامی موظف است با وسایل و زمینههای به ذهن در جامعه برخورد کند و در صدد ریشهکن کردن آنها برآید؛ مانند نابرابریهای اجتماعی، قمارخانهها، مشروبات الکلی و زمینههای تحریک شهوات جنسی.
ج) توجه به وجوه گواهان در هر حال: قرآن کریم هر یک از آحاد جامعه را به این حقیقت توجه میدهد که در هر جایی باشند - حتی در خلوتخانهها - ناظران و شاهدانی دارند که در جهان آخرت تمام کردار آنان را گواهی خواهند داد.
د) توجه به پاداش و کیفر اخروی: خدای متعال به نیکوکاران نوید پاداش در جهان آخرت میدهد و بزهکاران را به عذاب اخروی تهدید میکند.
ه) وضع مجازات: اسلام پس از ارائه راهکارهای پنجگانه، برای کسانی که به آن راهکارها توجه نمیکنند و در جامعه دست به بزه میزنند، مجازاتهای وضع کرده است؛ از قبیل حدود، دیات، تعزیرات و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و قرار دادن قانون اعدام برای کسانی که از هیچ راهی، اصلاح شدنی نیستند.
و) منع حبس بی دلیل: هیچ کس را نمیتوان بی دلیل و بدون جرم بدون اینکه جرم او اثبات شده باشد، زندانی کرد. امام صادق (ع) فرمود: «پیامبر اکرم (ص) متهم به قتل را تا شش روز زندانی میکرد. اگر خویشان مقتول دلیل و مدرکی میآوردند، زندانی را نگه میداشت؛ وگرنه او را آزاد میکرد».
امیر مؤمنان (ع) میفرماید: «به صرف اتهام نمیتوان کسی را زندانی کرد، مگر متهم به قتل را». چون اتهام قتل امر مهمی است و ممکن است اثبات آن طول بکشد.
ز) ممنوعیت از حبس پس از اجرای حد: کسی که جرمی را مرتکب شد و طبق دستور قاضی کیفر شد، پس از اتهام کیفر نباید او را حبس کرد امیر مؤمنان (ع) میفرماید: «حبس محکوم پس از اجرای حد ستم است».
ح) منع حبس پس از شناسایی حق: هنگامی که شخصی به جرمی متهم بود، پس از مشخص شدن حق نباید او را حبس کرد؛ چون پس از آن، زمان اجرا شدن حق است، نه حبس. امیر مؤمنان (ع) میفرماید: «حبس متهم پس از شناسایی حق ظلم است».
کتاب «تعامل با زندانی و اسیر بر اساس آموزههای قرآن و اهل بیت (ع)» اثر سیدعلی هاشمی نشلجی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 69 صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد