میرنیوز
بهگزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً وزیر ارشاد با اشاره به رشد فروش سینماها در سراسر کشور سخن از رونق هنر هفتم ایران و بازگشت مخاطبان به سینماها سخن گفت که در یک نگاه گذرا به عملکرد گیشهها در پاییز 1402 نسبت به یک سال قبل این واقعیت کاملاً مشهود است.
آنطور که آمارهای رسمی ثبت شده در سامانه سمفا به عنوان مرجع رسمی مخاطبان سینماهای سراسر کشور نشان میدهد سال گذشته در سه ماهه پاییز مجموعاً 2 میلیون و 171 هزار و 596 نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در 134 هزار و 11 سانس اکران بلیت تهیه کردند که این تعداد بلیت براساس قیمت سال گذشته رقمی معادل 595 میلیارد و 736 میلیون و 147 هزار ریال برای 34 فیلم روی پرده واریز گیشهها کرد.
این درحالی است که همین سامانه میزان عملکرد سینماها در پاییز 1402 را 9 میلیون و 315 هزار و 535 مخاطب برای 207 هزار 307 سانس اکران نشان میدهد که این تعداد مخاطب مجموعاً 3850 میلیارد و 135 میلیون و 473 هزار و 485 ریال به دخل گیشهها برای اکران 39 فیلم روی پرده واریز کردند.
به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی اگر به میزان افزایش قیمت بلیت سینما بیتوجه باشیم و صرفاً به تعداد مخاطبان هنر هفتم کشورمان بنگریم میبینیم پاییز امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد بیش از 3.2 برابری تعداد مخاطبان سینما یعنی چیزی معادل 7 میلیون و 143 هزار 939 نفر بودهایم که نشان دهنده رونق در گیشههاست.
اما بررسی پرمخاطبهای این دوره نشان میدهد دوازده فیلم صدر جدول براساس تعداد مخاطبی که به خود دیدهاند سهمی معادل 96.65 درصد از کل مخاطبان را در اختیار دارند و 27 فیلم باقی مانده روی پرده تا آخرین روز پاییز 1402 توانستهاند تنها سهمی معادل 3.35 درصد را در کارنامه خود ثبت کنند، هرچند برخی از این 27 فیلم که سهم کمی از تعداد مخاطبان پاییزی را به خود دیدهاند تازه ابتدای راه اکران در سینماها هستند و احتمالا در آینده جایگاه بالاتری در جدول مخاطبان هنر هفتم کشورمان به خود میبینند.
از سوی دیگر بررسی سه فیلم پرمخاطب صدر جدول پاییزی نشان میدهد که احتمالاً برخی رکوردهای ثبت شده در تعداد مخاطبان نیز تغییر خواهد داشت به صورتی که اگر با نگاه دقیقتری به این سه فیلم نگاه کنیم میبینیم نام فسیل، هتل و بچهزرنگ به ترتیب در این زمینه مطرح است.
منتقدان سینما براین باورند که با در نظر گرفتن دوره اکران فسیل در مقایسه با دو فیلم دیگر احتمالاً در میانه زمستان 1402 رکوردهای ثبت شده فسیل توسط فیلم هتل شکسته شده و جابهجاییهایی در جدول رکورد مخاطبان فیلمهای پس از انقلاب را تجربه میکنیم.
این درحالی است که آمارها نشان میدهد از بیست و پنجمین روز اسفند سال گذشته تا آخرین روز پاییز یعنی 281 روز کران برای فیلم فسیل این فیلم توانسته مجموعاً نظر 6 میلیون و 931 هزار و 155 نفر را به خود جلب کند و هتل و بچهزرنگ که هر دو از پنجمین روز پاییز امسال کارشان را آغاز کردهاند تاکنون یعنی 85 روز اکران به ترتیب 4 میلیون و 509 هزار و 16 نفر سهم هتل بوده و بچهزرنگ هم در این دوره توانسته نظر یک میلیون و 503 هزار و 687 نفر را به خود جلب کند.
از این رو اگر دو فیلم فسیل و هتل را به عنوان رقیب اصلی مدنظر داشته باشیم و تعداد روزهای اکران و میزان مخاطبان روزانه این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم این احتمال پررنگتر میشود چون محاسبات روی کاغذ نشان میهد هم اکنون هتل تنها چیزی کمتر از 2 میلیون 500 هزار نفر تا رسیدن به رکورد فعلی فسیل فاصله دارد.
از طرف دیگر محاسبات نشان میدهد تعداد مخاطبان روزانه هتل چیزی حدود 53 هزار نفر است و به این ترتیب 50 روز آینده احتمالا این فیلم برخی از رکوردهای فسیل را به نام خود خواهد کرد، هرچند ظاهرا اکران فسیل تا پایان سال ادامه خواهد داشت و آمارها نشان میدهد پاییز امسال اگرچه تعداد مخاطبان فسیل کمتر از گذشته شده اما همچنان هستند افرادی که برای دیدن فسیل بلیت سینما تهیه میکنند و روی صندلیهای سالن مینشینند.
عملکرد انفرادی فیلمها در پاییز 1402
در همین حال اگر از مقایسه عملکرد سینماها در پاییز 1402 نسبت به سال گذشته بگذریم بررسی عملکرد انفرادی فیلمها در پاییز امسال روایتهای جالبی از رونق گیشهها به نمایش میگذارد چون آنطور که در نگاه اول میبینیم، دوازده فیلم پر مخاطب پاییزی سینماهای ایران امسال توانستهاند 96.65 درصد از کل 9 میلیون و 315 هزار و 535 نفر را به خود اختصاص دهند و 27 فیلم باقی مانده تنها 3.35 درصد از کل مخاطبان را به خود جلب کردهاند.
بههرحال بررسی آمارها به صورت انفرادی برای فیلمهای اکران شده یا درحال اکران 90 روز پاییز 1402 نشان میدهد هتل با 4 میلیون و 59 هزار و 16 مخاطب که معادل 48.40 درصد از کل مخاطبان دوره برای 64957 سانس اکران درآمدی معادل 1950 میلیارد و 301 میلیون و 13 هزار و 310 ریال در کارنامه ثبت کرده تا به این ترتیب صدرنشین جدول پرمخاطبهای پاییز امسال باشد.
بچهزرنگ هم با سهم 16.40 درصدی از کل مخاطبان که معادل یک میلیون و 503 هزار و 687 نفر برای 31779 سانس اکران بوده درآمدی معادل 497 میلیارد و 323 میلیون و 832 هزار و 950 ریال در کارنامه ثبت کرده تا در جایگاه دوم قرار گیرد و پس از آن سومین جایگاه با سهم 9.62 درصدی که معادل 896 هزار و 309 مخاطب برای 21676 سانس اکران و درآمدی معادل 379 میلیارد و 445 میلیون و 832 هزار و 200 ریال نیز به نام فسیل شد.
اما ویلای ساحلی در این دوره تنها توانست سهم 4.20 درصدی یعنی 384 هزار و 367 نفر مخاطب را به خود جلب کند تا در 6209 سانس اکران شده درآمدی معادل 169 میلیارد و 890 میلیون و 345 هزار ریال را در کارنامه ثبت کرده باشد و به جایگاه چهارم پرمخاطبهای دوره مورد نظر ما برسد تا گیجگاه با سهم 3.7 دردی از کل مخاطبان معادل 348 هزار و 205 بلیت فروخته شده برای 14342 سانس اکران و درآمدی معادل 147 میلیارد و 565 میلیون و 920 هزار ریال در جایگاه پنجم قرار گیرد.
شهرهرت نیز با فروش 323 هزار و 467 بلیت برای 12373 سانس اکران از کل مخاطبان سهمی معادل 3.47 درصد را در کارنامه داشت تا با درآمد 142 میلیارد و 83 میلیون و 317 هزار و 525 ریالی در جایگاه ششم قرار گرفت و پس از آن نارگیل2 با سهم 3.60 دردی از کل مخاطبان یعنی 336 هزار و 167 بلیت فروخته شده برای 12020 سانس اکران و درآمد 125 میلیارد و 112 میلیون و 385 هزار ریالی به رتبه هفتم بسنده کرد.
جوجهتیغی هم در این دوره توانست نظر 220 هزار 375 مخاطب یعنی 2.36 درصد از کل مخاطبان را برای 6365 سانس اکران به خود جلب کند تا با درآمد 97 میلیارد و 419 میلیون و 735 هزار ریالی به جایگاه هشتم برسد و ورود و خروج ممنوع هم با فروش 131 هزار و 347 بلیت که معادل 1.40 درصد از کل مخاطبان پاییزی سینماهای سراسر ایران برای 2621 سانس اکران بود درآمدی معادل 57 میلیارد و 407 میلیون و 190 هزار ریال را تجربه کرد تا به جایگاه نهم این جدول بسنده کرده باشد.
اما دهمین جایگاه به فیلم عامه پسند با سهم 1.24 درصدی از کل مخاطبان با 115 هزار و 921 مخاطب برای 4478 سانس اکران و درآمدی معادل 55 میلیارد و 679 میلیون و 70 هزار ریال رسید تا حدود 8 صبح با سهم 1.15درصدی که معادل 107 هزار و 394 بلیت فروخته شده برای 4441 سانس اکران و درآمد 50 میلیارد و 511 میلیون و 750 هزار ریال به جایگاه یازدهم برسد و پس از آن محصول مشترک ایران ترکیه یعنی فیلم هولیا با 103 هزار و 411 مخاطب معادل سهم 1.11 درصدی از کل مخاطبان دوره یاد شده برای 5548 سانس اکران و درآمد 45 میلیارد و 205 میلیون و 527 هزار و 500 ریالی در رتبه دوازدهم قرار گرفت.
سیزدهمین جایگاه نیز با فروش 54276 بلیت برای 2934 سانس اکران و درآمد 25 میلیارد و 311 میلیون و 620 هزار ریالی به جنگل پرتقال رسید و سرهنگ ثریا نیز با جلب نظر 42595 مخاطب برای 90 روز پاییزی اکران سینماهای سراسر کشور در 3214 سانس اکران توانست با درآمد 16 میلیارد و 627 میلیون و 160 هزار ریالی به جایگاه چهاردهم دستیابد تا به این ترتیب اختالرضا با فروش 49278 بلیت برای 1603 سانس اکران و درآمدی معادل 14 میلیارد و 136 میلیون و 625 هزار ریال به جایگاه پانزدهم بسنده کند.
مسافری از گانورا هم در این مدت توانست 38434 بلیت برای 1782 سانس اکران بفروشد تا با درآمد 13 میلیارد و 8 میلون و 775 هزار ریالی جایگاه شانزدهم را به نام خود کرده باشد و سلفی با رستم هم پس از آن با فروش 27488 بلیت برای 1330 سانس اکران و درآمدی معادل 10 میلیارد و 700 میلیون و 720 هزار ریال به جایگاه هفدهم رسید تا محصول مشترک ایران و آمریکا یا همان فیلم ستاره بازی با فروش 20420 بلیت برای 1022 سانس اکران و درامد 10 میلیارد و 163 میلیون و 200 هزار ریالی جایگاه هجدهم را به نام خود کرده باشد.
بیمادر هم در سه ماه پاییز 1402 توانست با فروش 19624 بلیت برای 1830 سانس اکران و درآمد 8 میلیارد و 415 میلیون و 395 هزار ریالی جایگاه نوزدهم پرمخاطبهای این دوره را در کارنامه خود ثبت کند تا به این ترتیب زنبور کارگر پس از آن با فروش 14875 بلیت برای 1397 سانس اکران و درآمد 6 میلیارد و 893 میلیون و 535 هزار ریالی در جایگاه بیستم جدول قرار گیرد.
جایگاه بیست و یکم جدول پاییزی اکران سینماهای کشور با فروش 17777 بلیت برای 1252 سانس اکران و درآمد 6 میلیارد و 708 میلیون و 445 هزار ریالی به فیلم ضد رسید تا شماره 10 با فروش 10986 بلیت برای 895 سانس اکران و فروش 4 میلیارد و 328 میلیون و 125 هزار ریالی جایگاه بیست و دوم را در اختیار گیرد و چرا گریه نمیکنی هم جایگاه بیست و سوم را با فروش 7297 بلیت برای 605 سانس اکران و درآمد 3 میلیارد و 198 میلیون و 160 هزار ریالی به نام خود کرد.
اما آخرین تولد با 6880 بلیت برای 708 سانس اکران و درآمد 2 میلیارد و 990 میلیون و 585 هزار ریالی جایگاه بیست و چهارم را در اختیار گرفت تا آهو با فروش 5075 بلیت برای 608 سانس اکران درآمدی معادل 2 میلیارد و 242 میلیون و 950 هزار ریال داشته باشد و در جایگاه بیست و پنجم قرار گیرد. البته مصلحت هم که به عنوان یکی از فیلمهای جنجالی شناخته میشد در 90 روز پاییز 1402 توانست نظر 5481 مخاطب را به خود جلب کند تا 242 سانس اکران درآمدی معادل یک میلیارد و 436 میلیون و 675 هزار ریالی داشته باشد و درجایگاه بیست و ششم قرار گیرد.
بیست و هفتمین جایگاه هم به آهنگ دونفره با فروش 3624 بلیت برای 232 سانس اکران و درآمد یک میلیارد و 325 میلیون و 525 هزار ریالی رسید تا عروسی مردم با فروش 2596 بلیت فروخته شده برای 228 سانس اکران و درآمد یک میلیارد و 138 میلیونی و 960 هزار ریالی به جایگاه بیست و هشتم دستیابد و پس از آن فروش 2027 بلیت برای 111 سانس اکران و درآمد یک میلیارد و 4 میلیون و 250 هزار ریالی کت چرمی را به جایگاه بیست و نهم رساند.
سیامین جایگاه فیلمهای پرمخاطب پاییز امسال نیز به بعد از رفتن با فروش 1974 بلیت برای 168 سانس اکران و درآمد 997 میلیون و 775 هزار ریالی رسید و خورشید آن ماه هم با جلب نظر 1412 مخاطب در 99 سانس اکران توانست درآمدی معادل 508 میلیون و 275 هزار ریالی را در کارنامه خود ثبت کند تا به این ترتیب به کارنامه پاییزی خود را با جایگاه سی و یکم پر مخاطبهای این فصل ببندد.
بابا سیبیلو هم با فروش 1461 بلیت برای 10 سانس اکران در 90 روز پاییزی گذشته درآمدی معادل 253 میلیون و 575 هزار ریالی جایگاه سی و دوم را به نام خود کرد و دستانداز هم با فروش 601 بلیت برای 89 سانس اکران و درآمد 230 میلیون و 850 هزار ریالی به جایگاه سی و سوم رسید و نگهبان شب نماینده ایران در جشنواره اسکار در این دوره توانست نظر 434 مخاطب برای 26 سانس اکران توانست درآمدی معادل 169 میلیون و 425 هزارریالی جایگاه سی و چهارم را در اختیار گیرد.
ارثیه فامیلی هم با فروش 693 بلیت برای 19 سانس اکران در پاییز 1402 توانست درآمد 154 میلیون ریالی را در کارنامه داشته باشد تا این فصل در جایگاه سی و پنجم پرمخاطبهای سینما ایران قرار گیرد و پس از آن هم رتبه سی و ششم به ستون 14 با 380 مخاطب برای 58 سانس اکران و درامد 145 میلیون و 550 هزار ریالی رسید و شهرک هم با فروش 135 بلیت برای 27 سانس اکران و درآمد 72 میلیون و 100 هزار ریالی جایگاه سی و هفتم را در اختیار گرفت.
اما پالایشگاه تنها توانست تا آخر پاییز 40 مخاطب را برای 7 سانس اکران به خود جلب کند و درآمد 23 میلیون و 700 هزار ریالی داشته باشد تا به این ترتیب جایگاه سی و هشتم را به نام خود کرده باشد و نهایتاً رتبه آخر جدول پرمخاطبهای پاییزی یا رتبه سی و نهم به پرونده باز است آخرین ساخته کیومرث پوراحمد با 6 مخاطب برای یک سانس اکران و درآمد 3 میلیون و 600 هزار ریالی رسید.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی