میرنیوز

ماجرای حضور امین زندگانی و الهام حمیدی در تونس/ خواننده مشهوری که با گروه زورخانه «عصر جدید» همراهی کرد

 ماجرای حضور امین زندگانی و الهام حمیدی در تونس/ خواننده مشهوری که با گروه زورخانه «عصر جدید» همراهی کرد 2023-12-11T18:12:00+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تمدن سابق تونس تمدن تاریخی این کشور را به کارتاژ یا اصطلاح عربی آن «قرطاج» می‌شناسند. این تمدن حتی به قبل از امپراطوری روم برمی‌گردد. به همین خاطر همین نام را - جشنواره تئاتر کارتاژ تونس- برای این جشنواره برگزیدند. چهلمین سالی است که برگزار می‌شود اما برخی سال‌ها هم به دلایلی برگزار نشده و این بیست و چهارمین دوره آن به شمار می‌رود.

نکته جالب توجه این جشنواره تونسی، شرکت 28 کشور است که حدود 110 اجرای نمایش داشتند از جمله کشورهای روسیه، فرانسه ، ایتالیا، استرالیا و حتی آمریکا؛ رابرت ویلسون مشهورترین تئاریست جهان به همراه تیم خود در این جشنواره حضور پیدا کردند؛ البته ماهیت این جشنواره عربی آفریقایی است و اهمیت حضور ایران در این جشنواره هم به همین نکته برمی‌گردد که تعداد شرکت‌کننده ایرانی در جشنواره عربی آفریقایی بیشترین تعداد از یک کشور بوده است.

کشور تونس , تئاتر , سینمای ایران , فرهنگ و هنر , عصر جدید , سریال , رایزن فرهنگی ,

به گفته رایزن فرهنگی ایران در تونس، ایران در این جشنواره، شرکت‌کننده در چند بخش داشته است. حتی در حوزه میهمان ویژه از امین زندگانی به خاطر ایفای نقش حضرت سلیمان در فیلم سینمایی «ملک سلیمان» و الهام حمیدی به خاطر ایفای نقش همسر «یوسف پیامبر»  تجلیل به عمل آمد. 

نکته‌ای که هادی آجیلی رایزن فرهنگی ایران در تونس گفت شاید برای خیلی از کانال‌های مجازی و رسانه‌ای که عکس و فیلمِ تجلیل از امین زندگانی و الهام حمیدی را مخابره کردند جالب توجه باشد. او به خبرنگار تسنیم گفت:  این دو هنرمند تجلیل شدند چون مردم تونس بسیار علاقه‌مند فیلم «ملک سلیمان» و «یوسف پیامبر» و البته از این دست سریال‌ها و فیلم‌ها هستند؛ «یوسف پیامبر» و این نوع‌آثار نمایشی بارها در این کشور پخش شده و مردم با شخصیت‌های این فیلم‌ها و سریال‌ها احساس همذات‌پنداری دارند. 

او همچنین به اهمیت برگزاری این رویدادها و جوایزی که به سینماگران ایرانی اختصاص پیدا می‌کند اشاره کرد و افزود: برخی اوقات جوایزی به سینماگران ما خصوصاً اپوزیسیون‌ها داده می‌شود به خاطر سیاه‌نمایی‌هاست اما این جایزه داده شد در واقع به بازیگرانی که در جهت اهداف انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند و آثار فاخری از خودشان به جای گذاشتند. یکی از نکات جالب توجه در این جشنواره حضور ایران در یک جشنواره عربی آفریقایی بود که برخی این انتقاد را داشتند چرا ایران در این جشنواره هست و خواستند دبیرخانه جشنواره را به این واسطه زیر سؤال ببرند اما عمدتاً از قدرت تئاتر و سینمای ایران گفتند و این توطئه‌ها را خنثی کردند.

کشور تونس , تئاتر , سینمای ایران , فرهنگ و هنر , عصر جدید , سریال , رایزن فرهنگی ,

رایزن فرهنگی ایران در تونس به نشست‌های تخصصی اشاره کرد که برای اولین بار درباره تئاتر ایران در این کشور برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: ما در حوزه نشست‌های تخصصی هم شرکت کردیم با قطب‌الدین صادقی از کارگردانان شناخته شده ایرانی در حوزه تئاتر و به عنوان سخنران اصلی در نشست تئاتر و مردم موضوع آثار چخوف را مورد بررسی قرار دادند. همچنین یک نشست اختصاصی در مورد تئاتر سنتی ایرانی برگزار شد در روز هشتم دسامبر که این هم جزو نکات متمایزی است که به واسطه برگزاری این جشنواره عربی و آفریقایی اتفاق افتاد. 

وی افزود: تنها نشست تخصصی که ویژه یک کشور خاص بود مربوط به ایران می‌شود که به عنوان سومین نشست در این جشنواره با حضور اساتید تئاتر از کشورهای مختلف، فعالین رسانه‌ها و کارگردان‌ها برگزار شد. در کنار قطب‌الدین صادقی، یاسمن خاجه‌ای که از تعزیه‌شناسان شناخته شده و از اساتید دانشگاه فرانسه به شمار می‌رود سخنرانی کرد. همچنین امین زندگانی که به تازگی نقش اسفندیار را روی صحنه تئاتر داشت درباره تئاترهای نوین ایرانی میدانی بزرگ صحبت کرد. همچنین به تعزیه ایران پرداخته شد که وجوه تمایز تئاتر ایران به شمار می‌رود. همچنین نکاتی درباره ظرفیت‌های روز تئاتر ایران در تئاترهای میدانی و بزرگ مطرح شد. نکاتی که حاضرین در جلسه را شگفت‌زده کرد حتی یکی از اساتید تئاتر در جلسه گفت هالیوود هم نمی‌تواند چنین تئاترهایی را برگزار کند و رسانه‌های تونسی هم به آن پرداختند که ظرفیت تئاتر ایران چقدر توانسته جایگاه ارزشمندی پیدا کند.

.

 

هادی آجیلی همچنین به تئاتر ورزش باستانی اشاره کرد: 2 اجرای تئاتر داشتیم که یکی به تئاتر ورزش باستانی و دیگری تئاتر اسب قاتلین برمی‌گشت که گروه اردیبهشت شیراز به کارگردانی آقای هاشم‌زاده روی صحنه برد. تئاتری که سال گذشته رتبه اول را در جشنواره تئاتر فجر در ایران به خودش اختصاص داد. اما گروه نمایشی ورزش باستانی همان گروهی‌اند که در برنامه تلویزیونی «عصرجدید» رتبه اول را کسب کردند؛ گروه پهلوانک‌های ایران زمین. در واقع این گروه تیم ملی نوجوان ورزش زورخانه‌ای ما محسوب می‌شوند و به سرپرستی مسعود ملکی و علی جلیل‌جو در این جشنواره شرکت کردند. نکته اینجاست که طبیعتاً این یک کار ورزشی است اما چون از ظرفیت نمایشی بهره می‌برد ما تلاش کردیم در قالب جشنواره بین‌المللی تئاتر به آن بپردازیم. 

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که همگان می‌دانند این همان گروهی است است که دو هفته گذشته در حضور رهبر معظم انقلاب اجرای برنامه داشتند و معظم‌له تأکید کردند که به خاطر عناصر فرهنگی و سنتی که در ورزش زورخانه‌ای ما ضرورت بین‌المللی شدن این ورزش، وجود دارد. چرا که دیگران هم با این عناصر سنتی، ارزشی و فرهنگی که در ورزش زورخانه‌ای ایرانی وجود دارد آشنا شوند. لذا به این تعبیری می‌توان گفت این اجرایی که در جشنواره بین‌المللی تئاتر کارتاژ تونس برگزار شد اولین لبیک به توصیه مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

رایزن فرهنگی ایران در تونس به نکته دیگری درباره اجرای گروه پهلوانک‌های ایران زمین اشاره کرد و افزود: این اجرا اولین بار است که توسط تیم نوجوانان در عرصه بین‌المللی روی صحنه می‌رود به عبارت دیگر گروه‌های مختلف زورخانه‌ای در کشورهای مختلف اجرا داشتند اما در این رده سنی یعنی نوجوانان تاکنون اجرایی نبوده و اولین بار است که اجرای برون‌مرزی برای این گروه اتفاق می‌افتد و همین نقطه عطف اجرای کشور ما در تونس به حساب می‌آید که خیلی اثرگذار بود و مخاطبان و رسانه‌های تونسی به وضوح مشاهده کردند که این ورزش سنتی ایرانی توسط نوجوانان 10 تا 13 سال اجرا می‌شود.

.

 

وی همچنین به حضور لطفی بوشناق مشهورترین خواننده سنتی تونس اشاره کرد که اجرای این نمایش ورزش باستانی نوجوانان را همراهی کرد و گفت: در سالن تئاتر ابن رشیق در تونس که از سالن‌های قدیمی تئاتر کشور هست این اجرا روی صحنه رفت و حضور گسترده تماشاگران را شاهد بودیم که بیش از 100 نفر میهمان حاضر شدند. از جمله مهمترین میهمانی که در این اجرا حضور داشت «لطفی بوشناق» که مشهورترین خواننده سنتی تونس و یکی از مشهورترین خوانندگان جهان عرب محسوب می‌شود تماشاگر این اجرای نمایش ایرانی شد. 

آجیلی تأکید کرد: این اولین بار بود که در منطقه شمال آفریقا ما اساساً اجرای زورخانه‌ای داشتیم. پیش از این در منطقه شمال آفریقا اصلاً اجرای زورخانه‌ای ایران اتفاق نیفتاده و این اولین بار بود که همچنین اتفاقی را شاهد بودیم و در قالب جشنواره تئاتر کارتاژ تونس روی داد. شرایط ویژه این اجرا به خاطر فلسطین و شرایط غزه طراحی شد دوستان همه با چفیه‌های مخصوص فلسطین در صحنه حاضر شدند و هم اینکه در زمان‌های مشخصی که آن زنگ زورخانه‌ای  به صدا در می‌آمد ندای فلسطین سرداده می‌شد. توضیحات اولیه‌ای قبل از اجرا در خصوص همدردی با مردم غزه و فلسطین داده شد. این اجرا مورد توجه رسانه‌ها و دبیرخانه جشنواره تئاتر کارتاژ تونس قرار گرفت و در حقیقت یک اجرای با فرم نمایشی از ایران در راستای حمایت از مردم فلسطین بود و نام این اجرا را در حقیقت اجرای فتوت و مقاومت (ورزش، جوانمردی و مقاومت) گذاشتند.

او همچنین در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک هم اشاره کرد و افزود: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نیاپلیس هر سال در شهر نابل تونس برگزار می‌شود که امسال هم از ایران یک گروه یک گروه 9 نفره از مشهد به نام گروه سیمرغ  به سرپرستی محمد برومند به این کشور میان و روز 24 دسامبر این نمایش کودک با نام رویای پروانه روی صحنه خواهد رفت.

تصاویری از نمایش تئاتر اسب قاتلین توسط گروه اردیبهشت شیراز را در ادامه ببینید:

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)