میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل شفیعی سروستانی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) ضمن بیان شرح معنای شیعه در قرآن و روایات مهدوی به شرح وظیفه و شیعیان در آخرالزمان پرداخت.
معنا و سرآغاز تشیّع
سروستانی معنای رایج «شیعه» از نظر متکلّمان و مفسّران را شرح داد و اعلام کرد: شیعه در معنای رایجش به مفهوم افرادی است که به پیروی از رسول خدا(ص)، امیرمؤمنان علی(ع) را به ولایت پذیرفتهاند.
او سرآغاز تاریخ شیعه را برخلاف تصوّر رایج پس از رحلت رسول خدا(ص) و پس از شکل گرفتن جریان اشعریان ندانسته و تاکید کرد که براساس روایات معصومان(ع)، در همان زمان حیات رسول اکرم(ص)، «شیعه» اصطلاحی رایج بود که به کسانی اطلاق میشد که در دل محبّت مولا امیرمؤمنان علی بن ابیطالب(ع) داشتند.
محقّق حوزه امامت و مهدویت افزود: در قرآن 3 بار واژه شیعه برای پیروی از انبیا آمده است. در سوره قصص آیه 15 همچنین، در سوره صافات آیه 83 به این واژه اشاره شده است و در هر سه بار، معنای شیعه به معنای «پیروان پیامبران» وارد شده است.
وی به آیه «وَإِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ؛ و بىگمان ابراهیم ازشیعیان (نوح) اوست، اشاره کرد که حضرت ابراهیم(ع) در این آیه به عنوان شیعه (پیرو) حضرت نوح نبی(ع) یاد شده است. همچنین در تفسیر این آیه از زبان امام صادق(ع) آمده است که حضرت ابراهیم(ع) از شیعیان و ارادتمندان به علی بن ابیطالب(ع) بود و منظور از ضمیر متّصل «ـه» در آیه به امیرمؤمنان(ع) بازمیگردد.
سروستانی در تبیین معنای حقیقی شیعه افزود: در آیه 15 سوره قصص، خداوند از واژه «شیعه» برای معرفی دوست و پیرو حضرت موسی(ع) استفاده کرده است و حضرت باقر(ع) نیز در روایتی بر آن صحّه گذاشته است. بنابراین شیعه نه فقط پیروان امیرمؤمنان علی(ع)، بلکه پیروان حقیقی پیامبران هستند.
او با قرائت نامه امیرمؤمنان علی(ع) گفت: بسم الله الرّحمن الرّحیم؛ این نامه از بنده خدا، علی امیرالمؤمنین به شیعه او از مؤمنان و مسلمانان! این نام (شیعه) اسمی است که خداوند در کتاب (قرآن) گرامی داشته و به آن شرافت داده است و در قرآن فرموده: از پیروان و شیعه نوح، ابراهیم بود و شما شیعه پیامبرید و شیعه اسم خاص نیست و امری نوظهور و بدعت گونه نیست و درود و سلام بر شما باد.
خداوند رحمان شرافت ِآل الله را به شیعیان منتقل کرده است
در قرآن به عنوان اسم شریفِ ارزشمند ذکر شده است، یعنی شیعه لفظ نیست بلکه حامل یک حقیقت است، شیعه لفظ خالی از معنا نیست، بلکه لفظی است که خداوند رحمان بدان شرافت بخشیده و چیزی که خداوند به آن شرافت آسمانی داده، مقدس است... خانه خدا، مقدس، انبیای عظام مقدس، کتاب خدا، مقدس، و به تبع آن شرافت بدان انتقال یافته است. یعنی خداوند رحمان شرافت و قداست آل الله را به شیعیان مننقل شده است، پس شرافت شیعه عرضی نیست، زائد نیست، بلکه یک شرافت بلند آسمانی است که خداوند رحمان به شیعیان اهدا کرده است.
مهاجرت شیعیان به ایران
مدیرمسئول ماهنام موعود، در ضمن اشاره به ایرانیان به عنوان شیعیان اثرگذار در تاریخ اسلام، مهاجرت شیعیان به ایران را از عوامل تقویت اسلام و شیعه عنوان کرد. پس از سرکوب قیام مختار و احیاى مجدد قدرت بنىامیه و ظهور حجاج (مرد قدرتمند ایشان در شرق)، فشار و سختگیرى بر تمامى معارضان اموى، از جمله خوارج و شیعه، به نهایت خود رسید. سیاستهاى خشن و سرکوبگر حجاج موجب شد تا برخى از شیعیان در پى یافتن گریزگاه به ایران روى آورند. سکونت و استقرار شیعیان قبیله اشعرى در قم پس از شکست قیام ابن اشعث گواهى بر این مدعاست.
سروستانی تشکیل حکومت شیعی اشعریان را سرآغاز اتّفاقی مبارک دانست که سبب انتقال مواریث اهل بیت(ع) به نسلهای بعدی شد و افزود: در سلسله دولتهای شیعه، دولتشهر اشعریان توانست در چهار قالب: «تأسیس حوزه علمیه قم»، «تربیت نخبگان سیاسی و مذهبی»، «پدیدآوری آثار مکتوب و تبلیغ» و «نشر تشیّع» میراث امامیه را حفظ کند و به دولتها و نسلهای آتی انتقال دهد.
شیعیان در رنج تا وقت معلوم!
محقّق حوزة مهدویت و امامت پس از بیان برخی مصائب رفته بر شیعیان و تحمّل رنجها، تبعیدها، تبعیضها و دردهای فراوان، پایان این دوران تلخ را ظهور موفور السرور حضرت بقیّةالله(عج) دانست و افزود که هرچند آمد و شد دولتهای شیعی و غیرشیعی وضعیت پیروان آلالله (ع) را تغییر میداد، امّا با این حال در تمامی این دوران، شیعیان آسایش و آرامش نداشتند و این امر همینگونه باقی میماند تا زمان تشکیل دولت اهل بیت(ع).
سروستانی مستند به فرموده امام صادق(ع)، علّت تأخّر دولت کریمة اهل بیت(ع) را چنین بیان کرد: تا کسی نگوید اگر ما هم به حکومت میرسیدیم، به عدل رفتار میکردیم. پس از آن، برپاکننده حق و عدل قیام میکند.
وی به یادآوری قسم جلالة ابلیس لعین، دربارة کینورزی و دشمنی با مخلصان و شیعیان آلالله(ع)، او را مترصّد یافتن فرصت برای از میدان به در کردن شیعیان و مسلمانان دانست و آخرالزّمان را زمان جولان او اعلام کرد.
طوفان از جا کنده شده است!
این محقق با اشاره به چندین و چند روایت درباره وضعیت آخرالزّمانی مردم و بروز بحرانها، جنگها و بیماریها و...، این وضعیت را ناشی از گناهان انباشته شده انسانها دانست و این آیه را قرائت کرد: «در دریا و خشکی به خاطر کارهای بد مردم فساد ظاهر گشت تا خدا به این وسیله بعضی از آثار کار بد را به ایشان بچشاند.»
او با اشاره به اینکه راه برونرفت از ابتلائات آخرالزّمانی توبه و نو کردن عهد با امام عصر(عج) است، تبیین کرد: در روایتی مهم، پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: زمانی که در شما پنج خصلت ظاهر شود به پنج بلا گرفتار خواهید شد: وقتی رباخواری را پیشه خود ساختید به نقص اموال مبتلا میشوید؛ وقتی در میان شما زنا ظاهر شد به مرگ ناگهانی مبتلا میشوید؛ وقتی حاکمان ظلم کردند؛ به مردن حیوانات مبتلا میشوید؛ وقتی ملّتی ظلم کردند، دولت و قدرت آنها از دست میرود و دشمن بر آنها مسلّط میشود.
سروستانی، نو کردن عهد با امام زمان – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- لازمه باریدن باران رحمت الهی دانست و گفت: چنانچه خود حضرت فرمودند: «اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل میشدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمیافتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.»
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی