میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اواخر بهمن سال 1400 بود که پیمان جبلی در راستای تغییرات مدیریتی، محسن شاکرینژاد را به سمت «رئیس مرکز تحقیقات» سازمان صداوسیما منصوب کرد و در متن حکمش از او خواست که طراحی سازوکار لازم برای همگرایی و همافزایی مجموعههای پژوهشی و نظارتی سازمان با هدف پرهیز از فعالیتهای موازی، تقویت ارتباط با سایر مراکز پژوهشی و افکارسنجی کشور و برنامهریزی برای تبدیل مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما به قطب پژوهش رسانهای کشور مورد اهتمام جدی قرار گیرد.
کاهش مخاطب یک واقعیت غیرقابل انکار است، مسئلهای که برای همه برودکستهای Broadcasts دنیا به وجود آمده است، در عصری که ما قرار داریم تمام تلویزیونهای دنیا دچار کاهش مخاطب شدهاند، به این معنا که ما بهطور جدّی شاهد کاهش میزان مخاطب تلویزیون و افزایش مخاطب شبکههای اجتماعی هستیم، یعنی در واقع با کاهش مخاطبان برودکستها، مخاطبان برودبندها BroadBands افزایش مییابند، البته امکان دارد شیب افزایش مخاطب فضای مجازی نسبت به مخاطب برودکست در تمام دنیا متفاوت باشد. این بخشی از اظهارات شاکرینژاد است که چندی پیش با خبرنگار تسنیم در میان گذاشت.
حالا مدتی است دوباره برخی از کانالهای مجازی و رسانهای و همینطور اخیراً محمود گبرلو روی آنتن تلویزیون در برنامه «جامجم» این نکته را مطرح کرد تلویزیون مثل گذشته نظرسنجی منتشر نمیکند یا آنها را جا به جا میکند که کاهش شدید مخاطبان خودش را نشان ندهد. حتی با اعلامِ چند گزارش از پربازدیدهای تلوبیون هم این نکته دوباره سرزبانها افتاد که تلویزیون میخواهد با دیر به دیر اعلام کردنِ نظرسنجیهایش در برابر موضوع «تعداد بیننده تلویزیون» سکوت اختیار کند.
به همین خاطر در این باره با محسن شاکرینژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفتوگویی کوتاه انجام دادیم و او به نکات قابل تأملی اشاره کرد.
شاکرینژاد تأکید کرد: مرکز تحقیقات صداوسیما در سالهای گذشته هم آمار بینندههای برنامهها و سریالهای مناسبتی همچون عید نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم و... را اعلام میکرد که کماکان هم اتفاق میافتد. حتی اگر میزان بیننده پایین باشد هم مرکز تحقیقات وظیفه خود را در اعلام دقیق و بدونِ دخل و تصرف انجام داده است. البته هر دو هفته یک بار هم مرکز تحقیقات نظرسنجیای انجام میدهد که بیشتر جنبه بررسی میزان ضعف و قوت را برای دستاندرکاران سازنده و مدیران شبکه دارد تا بتوانند سیاستگذاری بهتری داشته باشند. اینها همه روالی بوده که در گذشته هم اتفاق افتاده است.
وی افزود: نمیدانم چرا این نوع حرفها و نکات مطرح میشود که مثلاً ما به خاطر هراس از اعلام تعداد بینندهها، نظرسنجیای جا به جا کنیم و یا به ندرت اعلام شود چنین روالی در برنامه مرکز تحقیقات وجود ندارد و سازمان صداوسیما به نظرات مخاطبان همیشه وفادار بوده و هست. اصلاً مبنای ساخت برنامهها و سریالهایمان از طرحریزی تا اجرا همین پایشهای آمارها و ارقام تعداد بینندهها به همراه نظراتشان است. همان ذائقهسنجی که برای ما در اولویت بوده و آن را به جدّ پیگیری میکنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما افزود: ما مرتب گزارش میدهیم که مثلاً خبر ساعت 14 یا فلان برنامه و سریال چقدر بیننده داشته و نظراتی که مخاطبان داشتند چه بوده است و این دادهها به برنامهساز، سریالساز و مدیر ما برای طرحریزی و سیاستگذاری بهتر کمک میکند. چقدر خوب است که آمار پربینندهترین سریالهای بعد از انقلاب را اعلام کنیم که مثلاً فرض کنید سریالی در سال 1402 پخش شده که بیشتر از سریالی که در دهه 1370 پخش شده، بیننده داشته است. همیشه این موج سینوسی آمارها وجود داشته که زمانی بالا بوده و زمانی پایین و همهچیز به زمانه و اتفاقاتش برمیگردد که امروز فرآیند جهانی در برودکستها و برودبندها وجود دارد و باید به آن توجه جدّی داشت.
وی خاطرنشان کرد: آنچیزی که امروز به عنوان فرآیند کاهش مخاطب در برودکستها نسبت به برودبندها وجود دارد نکته غیرقابل انکاری است. به همین خاطر ما مصرف تولیدی صداوسیما را میسنجیم که برگرفته فقط از تلویزیون نیست بلکه در بسترهای مختلف از تلوبیون و فضایمجازی و حتی در شبکههای ماهوارهای؛ و اینگونه نظرسنجیها را انجام میدهیم.اما اینکه نگران شویم چه اتفاقی افتاده خارج از نرم جهانی نیست و سازوکاری که سیاستگذاری فرهنگی کشور باید به آن بیندیشد. چون آمریکا اعلام کرده تا سال 2025 عملاً مصرف محتوای صوت و تصویر در فضایمجازی از برودکست بیشتر خواهد شد و برودبند، برودکست را میگیرد.
شاکرینژاد در پایان به این نکته هم اشاره کرد که با این اوصاف اینکه کاهش مخاطب نگرانکننده باشد که ما به این خاطر نظرسنجیای اعلام کنیم اینطور نیست. همچنین تعداد مخاطبین امروز تلویزیون هم وضعیت نگرانکنندهای که خارج از نرمهای جهانی (برودکستهای جهانی» باشد، ندارد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد