میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم حجتالسلام محمود ابوالقاسمی در سخنانی با تأکید بر اینکه به استناد قرآن باید نسبت به رویدادها نگاه نشانهشناسانه داشت، گفت: خداوند در بارها انشان ها و مؤمنان را دعوت به توجه آیات کرده و منظور از آیات، آیه های قرآن نیست بلکه نشانه هایی است که خداوند در پهنه عالم قرار داده است. به عنوان نمونه در آیه 105 سوره یوسف میفرماید «وَ كَأَیِّنْ مِنْ آیَةٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ»؛ یعنی و [برای هدایت مردم] در آسمان ها و زمین چه بسیار نشانه هاست که [در غفلت و بی خبری] بر آنها می گذرند در حالی که از آنها روی می گردانند.» سپس در آیه 108 می فرماید «قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی ۖ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِینَ»؛ یعنی این روش من است که بر اساس بصیرت، من و هر آنکه از من تبعیت می کند به سوی خدا فرا می خوانم. این آیه نشان می دهد هر پیامبری روشی برای رشد و تربیت امت خود داشت.
وی افزود: این بصیرت، طبق سیاق همین آیات، به بصیرت نسبت به آیات و نشانه های خدا باز می گردد و با آن بصیرتی که در جامعه به معنای بصیرت سیاسی مطرح است تفاوت دارد؛ از این جهت آنچه مدنظر خداست، «بصیرت آیاتی» است؛ نکته ای که به تعبیر خداوند خیلی ها از آیات اعراض می کنند چه برسد به اینکه بخواهند نسبت به آنها بصیرت داشته باشند.
حجتالاسلام ابوالقاسمی ماجرای غزه را یکی از نشانه هایی دانست که باید نسبت به آن بصیرت داشت و در این باره گفت: وقتی در غزه یک خبرنگار از کودکی می پرسد که آیا می ترسی؟ می گوید این امتحان خداوند است تا ببیند ما تحمل می کنیم یا نه، باید به عمق ماجرا پی برد. یک دستی از غیب آمده و قلوب مردم مسلمان غزه را متحول کرده و آن ها را پذیرای امتحانات الهی کرده است. چنین اتفاق و چنین رشدی تا قبل از این رخ نداده بود.
وی خروش مردم دنیا علیه صهیونیست ها را از دیگر نشانه های خدا دانست و گفت: این مسئله از جمله همان آیاتی است که باید نسبت به آن بصیرت داشت. نشان به اینکه طی 70 سال گذشته ظلم های زیادی علیه مردم فلسطین از سوی صهیونیست ها رخ داد، اما تا به حال اینچنین محکوم نشده بودند و حال می بینیم که دنیا علیه صهیونیست ها صف بستند و آنها را به گوشه ای رانده اند؛ لذا آنجا که خداوند می فرماید «وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ ...»؛ یعنی یهود می گویند دست خدا بسته است، اما دست خودشان بسته باد و لعنت باد بر آنچه قائلند؛ بلکه هر دو دست خداوند باز است. یا در آیه ای دیگر می فرماید «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ»؛ یعنی دست خدا بالای دست آنهاست.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد