میرنیوز

فرهنگ، هنر، زبان و گردشگری

 فرهنگ، هنر، زبان و گردشگری 2023-09-24T13:02:08+03:30

خبرگزاری تسنیم، نکته افتخارآمیزی که در زبان فارسی رواج دارد، داشتن جملاتی است که دائما در زندگی ما به صورت مثل یا تکیه کلام، مطرح می‌شوند. مثلا می‌گوییم «میهمان حبیب خداست.» این جمله را ما ایرانی‌ها، با اعتقاد و اعتماد کامل بیان می‌کنیم. فلسفه این جمله در آن است که میهمان، همچون سفیری است که با خود برکت و رونقی می‌آورد و همانا این نعمت و برکت، از سوی باری‌تعالی و به واسطه آن میهمان، به سمت صاحبخانه، گسیل شده است. علاوه بر اینها، میهمان همراه خود نشاط و خوشدلی را نیز به همراه می‌آورد. معمولا ما ایرانی‌ها به استقبال میهمان می‌رویم و با خنده و شادی، ایشان را به سمت داخل، هدایت می‌کنیم. از او با خوراکی‌های دل انگیز و مقوی، پذیرایی می‌کنیم. کام مان را همراه او، شیرین می‌سازیم. آنگاه با امیدواری برای دیداری دوباره، او را مجددا تا جلوی خانه، بدرقه می‌کنیم و به راهش می‌اندازیم.
معمولا، میهمان‌ها در ایران عزیز ما، دست خالی نیستند. شیرینی یا هدیه‌ای با خود به همراه می آورند و پیشاپیش قدردان میزبان هستند. این آیین میهمانی برای بسیاری از خارجی‌ها، جالب و به یادماندنی است و در واقع یکی از برندهای فرهنگی ما ایرانی‌هاست.

حال، ما در حوزه «گردشگری» این موضوع میزبان و میهمان را، تا حدی توانسته‌ایم رعایت کنیم اما آنطور که باید حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. موضوع فرهنگ گردشگری، گرچه برای کشور ما، قدمت بسیار دارد اما آنگونه که تجربه ثابت کرده است نتوانسته‌ایم از این سرمایه ارزشمند، بهره برداری‌های لازم را انجام دهیم.
تمرکز ما در اینجا، بیشتر روی حضور گردشگران خارجی است. دیگر همه می‌دانند که ایران اسلامی، سرزمینی چهار فصل و سرشار از دیدنی‌های تاریخی، طبیعی و بومی است. اما آیا از این منابع کم نظیر، توانسته‌ایم در عرصه شناساندن فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و ارتقای اقتصاد و بازارمان، بهره ببریم؟ باز هم پاسخ سؤال برای همگان مشخص است؛ «نه!».

توسعه زبان فارسی

یکی از مواهب درخشان رونق گردشگری در کشور، توسعه زبان فارسی است. می‎‌دانیم که یکی از لازمه‌های مرجعیت سازی و تمدن سازی ایران اسلامی در جهان، گسترش زبان فارسی در خارج از مرزها و شناخته‌تر شدن آن در افکار عمومی جهانیان است. با تسهیل حضور گردشگران خارجی و رونق هر چه بیشتر ایرانگردی در نزد خارجی‌ها، زمینه‌ای مناسب و هموار برای آشنایی آنان با زبان فارسی فراهم می‌شود بنابراین می‌توان سیاست‌های مرجعیت سازی زبان فارسی را با سهل‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن انجام داد.

شروعی دوباره

یکی از نقاطی که می تواند شروع دوباره‌ای برای عرصه گردشگری ما، دارای اهمیت و در دسترس باشد، موضوع «گردشگری مجازی» است.
لازم و ضروری است که تولید محتوای مناسب و حرفه‌ای برای ارتقای برند گردشگری ایران، امری لازم و اساسی به حساب می‌آید. تولید محتوای اثرگذار، نیازمند نیروهای حرفه‌ای و توانمند و مسلط به اصول محتواسازی است تا بتوانند به چند زبان روز، محتواهای خود را ارائه کنند و مردمان سرزمین‌های دور و نزدیک را جذب کنند. حضور در سکوها و نرم افزارهای مختلفی که در دنیا وجود دارد، می‌تواند امکان دسترسی سریع به کاربران را به راحتی برای ما فراهم سازد. بنابراین بدون معطلی می‌باید که دست به کار شویم و با بهره مندی از اصول اساسی برندسازی، فضا را در دست بگیریم.
در این نقطه آغازین، دیپلمات‌های فرهنگی ایران با تدبیر، هوشیاری و هدف گذاری صحیح در پایگاه‌های اینترنتی، پست‌های الکترونیکی و شبکه‌های مجازی جهت ارتباط با علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی و به خصوص ایرانشناسان، اسلام شناسان و فارسی آموزان خارجی می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

درآمدزایی به جای هزینه

گردشگری از آن جمله مواردی است که بازی دو سر برد محسوب می‌شوند. ما معمولا در میزبانی خودمانی، بیشتر هزینه کننده هستیم و میهمان از مواهبی که در اختیارش قرار می‌گیرد، بهره مند می‌شود. اما در حوزه گردشگری، میزبان، سود بیشتری می‌برد. گردشگر با خود ارز می‌آورد و آن را در سرزمین ما خرج می‌کند. پس، هم چرخ اقتصاد ما بیشتر می‌چرخد و هم شغل به وجود می‌آید و حتی شکل گیری صنعت و صنوف متنوع نیز در کنار آن، شکل می‌گیرد.

سفیر خارجی

یکی دیگر از مهمترین دستاوردهایی که حضور گردشگران خارجی در کشورمان حاصل می‌شود، آن است که هر گردشگری که به ایران می آید علاوه بر آنکه مجذوب زیبایی‌های تاریخی و طبیعی می‌شود، با فرهنگ غنی ایرانی نیز آشنا خواهد شد و این نقطه آغاز صدور فرهنگ ما به دیگر کشورها خواهد بود. در واقع، گردشگران خارجی، هر یک می‌توانند سفیر فرهنگی ما باشند و این در حالی است که ما نه تنها هزینه‌ای برای این کار پرداخت نکرده ایم، بلکه، صاحب رونق اقتصادی و بازارمان نیز شده‌ایم.

نردبام صنایع دستی

صنایع دستی در ایران اسلامی دارای تنوع بسیار است. هر چه بیشتر از این صنایع، شناخت پیدا می‌کنیم، دهان‌مان بیشتر برای تحسین و آفرین، باز می‌شود. تا اینجای کار، گردشگران خارجی نشان داده‌اند که به سرعت جذب صنایع دستی ما می‌شوند و کریمانه، برای خرید پرشمار آن، دست به جیب می‌شوند.

صنایع دستی، یکی از وجوه برندسازی و البته ارتقای برند جمهوری اسلامی ایران در جهان است. شاید دور نباشد آن روزی که بتوانیم شعار «هر خانه در جهان، میزبان صنایع دستی ایران» را به یاری خداوند عملی کنیم. در واقع می‌توان با این کار، نماینده‌ای زیبا و باثبات و جذاب در هر جای جهان داشته باشیم که برای ما حکم پدافندهای عامل در برابر بدطینتی‌های دشمنان خواهد داشت.

زیست بوم رسانه‌ای

واقعیت این است که در هر جا، رونق وجود داشته باشد، همه چیزش رشد می‌کند. در جغرافیایی که بارندگی منظم دارد و خاک‌اش حاصل خیز است و کشاورزان زحمتکش هم از این نعمت‌ها بهره می‌برند و برای‌اش عرق می‌ریزند، ثمرات شیرین و رنگارنگی به دست می‌دهند و ثروت و آبادانی را همواره با خود دارند. اگر حوزه گردشگری را نیز در این چارچوب قرار دهیم، می‌توانیم به این نکته برسیم که با رونق گردشگری و حضور پرشمار گردشگران خارجی، همه صنف‌ها از این رونق، بهره مند می‌شوند.

یکی از صنوف مهم، رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها مهمترین سکو برای معرفی پیشرفت‌ها و ارزش‌های والای ایران اسلامی هستند. بنابراین به واسطه گردشگران خارجی، رسانه‌های ما نیز، دائما تلاش خواهند کرد خود را ارتقا دهند و در سطح استانداردهای رسانه‌ای دنیا، حرکت کنند. بنابراین موضوع حیاتی جهاد تبیین، از این طریق، به ثمر خواهد نشست.

رایزنان توانمند

رایزنان فرهنگی ایران که در نقاط مختلف جهان حضوری فعال دارند، می‌توانند به واسطه هر چه بیشتر شناخته شدن زیبایی‌ها و جذابیت‌های ایران، تلاشی هدفمندتر و کارآمدتر کنند و نقشی اثرگذارتر داشته باشند. رایزنان، با توجه به شناخت و اشرافی که نسبت به فرهنگ میزبان خود دارند، می‌توانند با کمک دستگاه‌های داخلی، زمینه هموار برای حضور بیشتر گردشگران خارجی را به وجود آورند و این فرآیند را به شکل چشمگیری، تسهیل کنند.

اولویت همسایگی

آنچه که در این فرآیند مهم جذب گردشگران خارجی، اولویت و اهمیت دارد، نگاه به همسایگان است. همسایگان،‌ هم در دسترس‌تر هستند و هم آشناتر و هم هزینه‌ها برایشان قابل پرداخت‌تر. بنابراین می‌باید سیستمی ایجاد شود که مردمان کشورهای همسایه، برای حضور در ایران، راحت‌تر و سریع‌تر به نتیجه برسند. ضمن آنکه، گردشگری مذهبی در این عرصه، رونق بسیار خوبی طی سال‌های گذشته داشته است اما ما نتوانسته‌ایم آنطور که باید از این ظرفیت باارزش، بهره‌های کافی را ببریم.

اصلاح این حوزه و بیشتر رونق دادن آن، سبب خواهد شد که ما زیرساخت‌ها و روبناها را برای حضور گردشگران خارجی بیشتر، آماده‌تر و مهیاتر سازیم.

می‌دانیم که با پر رفت و آمد شدن مرزهای ما توسط گردشگران خارجی، بسیاری از حوزه، رونق بسیاری خواهند گرفت. مثلا حوزه صادرات فرهنگی ما، رونقی چشمگیر خواهد داشت، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در داخل کشور ساخته خواهند شد، پول ملی مان تقویت می‌شود و بسیاری اتفاقات نیک دیگر نیز به وقوع می‌پیوندد. می‌توانیم در این عرصه، به تولید مشترک محصولات فرهنگی از جمله، فیلم‌های سینمایی، سریال، کنسرت‌های موسیقی، نمایشگاه‌های مختلف تجسمی، نمایش، برنامه‌های تلویزیونی و بسیاری کارهای دیگر بپردازیم. همین امر، سبب ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر و در نهایت، پیشرفته‌تر شدن بخش صنعت و اقتصاد کشور خواهد شد.
از سوی دیگر، با توجه به رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در عرصه‌های مختلف، شاهد ظهور کسب و کارها و محصولات نوین و خلاقانه‌ای خواهیم شد که حتی می‌تواند ما را به امر مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران در جهان، نزدیک تر کند.

مهدی بزازان‌ مدیرکل حوزه ریاست، روابط‌ عمومی و ارزیابی عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)