میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اشک ریختن بر مصائب امام حسین (ع) از افضل اعمال و برترین عبادتها محسوب میشود؛ اما همین عمل خداپسندانه دارای قواعد و آدابی است که با ید به آن توجه شود. از جمله اینکه بنا بر فتوای برخی از مراجع تقلید، در حین نماز که حالت بندگی انسان در برابر خداوند یکتا است، انسان تنها باید متوجه خدای متعال بوده و تنها ذکر او را بگوید. به همین علت به اعتقاد این دسته از مراجع، اشک ریختن و گریه کردن برای امام حسین (ع) نماز را باطل میکند. البته برخی دیگر از مراجع مانند آیتالله بهجت(ره) اعتقاد دارند که گریه بر امام حسین (ع) و سایر ائمه اطهار علیهم السلام در حین نماز جایز است، چون محبت خدا و حب اولیای او موجب گریه بر مصائب اولیای خدا میشود.
گریه کردن در حال نماز
پرسش: آیا گریه کردن در حین نماز، باعث باطل شدن نماز میشود؟
امام خمینی (ره): اگر برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند مبطل نماز است؛ ولی اگر برای کار دنیا بیصدا گریه کند اشکال ندارد و اگر از ترس خدا یا برای آخرت یا طلب امر دنیوی که شرعاً رجحان دارد و از باب تذلل برای خدا گریه کند، آهسته باشد یا بلند، اشکال ندارد.
آیتالله خامنهای: گریه با صدا و عمدی برای امور دنیوی نماز را باطل میکند؛ ولی اگر از ترس خداوند یا برای امور اخروی گریه کند اشکال ندارد، بلکه از بهترین اعمال است.
آیتالله سیستانی: اگر نمازگزار عمداً و با اختیار با صدا یا بیصدا برای امور دنیا گریه کند بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل میشود. اگر نمازگزار بدون اختیار گریه کند به گونهای که گریه بر او غالب و چیره شود و نتواند گریه خویش را کنترل نماید، چنانچه مقدماتش اختیاری باشد، حکم گریه کردن عمدی و با اختیار را دارد؛ یعنی بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل میشود. ولی اگر از ترس خدا یا از روی شوق یا برای آخرت یا در مقام دعا برای حاجت دنیوی از روی فروتنی گریه کند -آهسته باشد یا بلند- اشکال ندارد و بر مصائب وارده بر ائمه اطهار علیهم السلام با قصد قربت اشکال ندارد.
آیتالله نوری همدانی: اگر برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند نماز باطل است و اگر بیصدا هم گریه کند به احتیاط واجب نماز باطل میشود و اگر از ترس خدا یا برای آخرت یا برای طلب حاجت دنیایی از خدا، از روی فروتنی گریه کند اشکال ندارد.
آیتالله وحید خراسانی: اگر برای کار دنیا عمداً گریه کند، بنا بر احتیاط واجب نماز را باطل میکند، مگر جاهل قاصر باشد و اگر از ترس خدا یا برای آخرت یا برای طلب حاجت از خدا از روی فروتنی گریه کند و همچنین گریه بر امام حسین -علیه السلام- به خاطر آخرت باشد اشکال ندارد.
آیتالله صافی: از مبطلات نماز آن است که برای کار دنیا عمداً با صدا گریه کند و احتیاط واجب آن است که برای کار دنیا بیصدا هم گریه نکند. ولی اگر از ترس خدا یا برای آخرت یا برای طلب حاجتی از خدا که شرعاً رجحان دارد با صدای بلند گریه کند، اشکال ندارد. در صورتی که از حالت نمازگزار خارج نشود.
آیتالله مکارم شیرازی: گریه کردن با صدا برای امور دنیایی نماز را باطل میکند هرچند بیاختیار باشد، بلکه بنا بر احتیاط واجب گریه بیصدا نیز نماز را باطل میکند؛ ولی اگر گریه از ترس خدا و برای آخرت و طلب حاجت دنیوی از خدا از روی فروتنی باشد، اشکال ندارد.
آیتالله سبحانی: از مبطلات نماز آن است که برای کار دنیا عمداً با صدا و یا بیصدا گریه کند؛ و اگر از ترس خدا یا برای آخرت گریه کند آهسته باشد یا بلند، اشکال ندارد.
گریه بر امام حسین(ع) در حال نماز
پرسش: اگر در حال نماز بر مصائب امام حسین(ع) گریه کنیم، نماز باطل میشود؟
امام خمینی (ره) و آیتالله تبریزی: گریه بر سیدالشهدا گریه بر امور دنیوی محسوب نمیشود؛ بنابراین اشکال ندارد.
آیتالله خامنهای: (درباره گریه با صدا بر مصائب اهل بیت) بنا بر احتیاط واجب ترک شود.
آیت الله بهجت (ره): بنا بر اظهر جایز است. چون محبت خدا و حب اولیای او موجب حزن و گریه بر مصائب اولیای خدای متعال میشود.
آیتالله فاضل (ره): گریه کردن بر حضرت سید الشهداء و سایر ائمه برای امور دنیا نیست و اشکال ندارد.
آیتالله مکارم: در نماز اشکال دارد.
آیتالله نوری: بنا بر احتیاط لازم جایز نیست.
آیات عظام سیستانی و وحید: اگر برگشت به آخرت داشته باشد، جایز است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی