میرنیوز

صحنه "تنهاتر از مسیح" جایی برای بالانگه‌داشتن پرچم سیدالشهداست، نه بزرگ کردن نام بازیگر

 صحنه "تنهاتر از مسیح" جایی برای بالانگه‌داشتن پرچم سیدالشهداست، نه بزرگ کردن نام بازیگر 2023-08-22T09:34:51+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایش "تنهاتر از مسیح" به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی این شب‌ها در 2 سانس در بوستان ولایت روی صحنه می‌رود. نمایش میدانی که چهارمین فصل خود را پشت سر می‌گذارد و در این فصل سراغ سوژه‌ای متفاوت رفته است.

چهارمین فصل از این نمایش، «راه سرخ» نام دارد که روایت مصوری از غدیر تا عاشورای 61 هجری است. همزمان با اجرای این نمایش در بوستان ولایت، گفت‌وگویی با حسن بزرا کارگردان آن داشته‌ایم که در زیر منتشر می‌شود:

تسنیم: در مورد مسیری که «تنهاتر از مسیح» در این 4 سال طی کرد بفرمایید و اینکه چگونه شد به فصل چهارم که نامش «راه سرخ» است، رسیدید؟

از سال 1397 به همراه آقای علی اسماعیلی بنا را بر این گذاشتیم که نمایشی را با محوریت محرم و عزاداری امام حسین علیه السلام طراحی کنیم؛ برای طراحی فصل اول نزدیک به 8 ماه زمان گذاشتیم و به شدت به این سؤالات فکر می‌کردیم که چه بگوییم؟ چه اتفاقاتی باید بیان شود و چه مواردی نباید گفته شود و ... بعد از آن 8 ماه، ماکتی در اختیار داشتیم که می‌شد ماه‌ها درباره آن فکر کرد، پخته‌ترش کرد و ...

در سال 1397 اولین فصل را در ماه محرم اجرا کردیم و از آن زمان به بعد، به صورت مرتب دنبال اصلاح محتوا و مرتب‌تر کردن این نمایش بودیم. یکسال به دلیل کرونا همه نمایش‌ها تعطیل بود و نتوانستیم چیزی روی صحنه ببریم تا اینکه امسال فصل چهارم «تنهاتر از مسیح» را با زاویه نگاه جدیدی ساختیم.

«راه سرخ»، فصل جدید این نمایش است و اتفاقاتی را نشان می‌دهیم که از غدیر آغاز شده، انحرافاتی که بعد از غدیر به وجود می‌آید را روایت می‌کند و با عبور از وفات پیامبر، شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و شهادت امیرالمومنین علیه السلام و شهادت امام حسن علیه‌السلام، روایت داستان را به واقعه کربلا و تنهاتر از مسیح می‌رسانیم. در ادامه، در امتداد راه سبزی قرار می‌گیریم که به ظهور آقا امام زمان ختم خواهد شد.

نمایش , تئاتر , اربعین 1402 , عاشورا 1402 ,

طراحی این نمایش زمان زیادی برد و خوشحالم که بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. به نظر می‌رسد اتفاقات درستی رخ داده و تماشاگران، راضی از نمایش خارج می‌شوند.

 

 

- نمایش میدانی سختی‌های خاص خود را دارد و همین سختی‌ها، فضای متفاوتی را پیش‌روی عوامل تولید قرار می‌دهد. درباره این فضای متفاوت بفرمایید؟

در 2-3 سال گذشته شاهد اتفاقات متنوعی در نمایش‌های میدانی اجرا شده‌‌‌ نظیر «جهان بانو»، «جان فدا»، «روشنای شب تار» و ... بوده‌ایم، اما عمده تجربیاتی که کسب کردیم، به ویژه شیوه اجرا، به تجربیاتی برمی‌گردد که از استاد بزرگوارمان، بهزاد بهزادپور فرا گرفتیم. ایشان در سال‌های گذشته نمایش «شب‌های آفتابی» را روی صحنه می‌بردند و از ایشان درس‌های زیادی یاد گرفتیم. خوشحالم که اکنون قرعه به نام من خورده و این چنین نمایش‌هایی را روی صحنه می‌بریم.

نمایش میدانی با سبک و سیاقی که اکنون اجرا می‌شود، سبقه‌ای 17- 18 ساله دارد؛ در حقیقت این‌گونه نیست که محصول 4-5 سال اخیر باشد اما تلاش کردیم این سبک و سیاق را با کمک گرفتن از امکانات موجود، تکنیک‌های نمایشی و محتوای غنی‌تر کمی پیشرفت بدهیم. سعی کردیم از اجرای یک نمایش به صورت تکراری هر سال جلوگیری کنیم و هربار با محتوای جدیدی روی صحنه بیاییم تا هر بار با موضوع جدیدی روبه‌رو شود. تلاش ما این است که وقتی خانواده ایرانی نمایش ما را می‌بیند با فکر و روح صیقل‌یافته‌ای سالن را ترک کند.

همه تلاش دوستان ما در سازمان اوج و موسسه رسانه‌ای ققنوس بر همین موضوع است؛ امیدوارم این اتفاق رخ داده باشد.

 

 

- وقتی از صحنه کربلا، شهادت اباعبدالله الحسین و واقعه عاشورا حرف می‌زنیم، در دسترس‌ترین تصاویر برای ما صحنه‌سازی‌هایی است که در قالب مقتل‌خوانی‌ها و روضه‌خوانی‌ها در اذهان ایجاد شده است؛ با این حال به نظر می‌رسد که این صحنه‌سازی کافی نبوده و بهتر است با سینما و تئاتر، بدون آنکه شان معصوم دچار خدشه شود به آن اتفاقات بیشتر نزدیک شویم. در سال‌های اخیر نمایش‌های زیادی با همین رویکرد ساخته شده و به نظر می‌رسد هدف اصلی آنها ارایه روایت تصویری از واقعه عاشورا به مخاطب است.

درباره اهمیت این موضوع بفرمایید و اینکه شما در نمایش «تنهاتر از مسیح» تا چه اندازه تلاش کردید به این حوزه نزدیک شوید؟

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند «شنیدن کی بود مانند دیدن؟!» طبیعی است زمانی که وقایع را به صورت تصویری به مخاطب نشان می‌دهیم تأثیرگذاری بیشتری دارد. به نظرم شاهد مثال این ادعا، گریه‌هایی است که مردم با دیدن نمایش می‌کردند. همه ما پای سخنرانی و مداحی نشسته‌ایم، اما زمانی که تلفیق آن سخنرانی‌ها و مداحی‌ها با بعد نمایشی را تماشا می‌کنیم بیشتر تأثیر می‌پذیریم.

به عبارت دیگر معتقدم زمانی که واقعه عاشورا و اتفاقات ریز و درشتش در قاب هنر قرار می‌گیرد، تأثیرگذاری‌اش هزار برابر می‌شود. در اینجا نیز همین اتفاق رخ می‌دهد. بارها و بارها مقاتل روز عاشورا را از زبان روضه‌خوان شنیده‌ایم و تأثیرگذار هم بوده است اما تصویری شدن آن و استفاده از تکنیک‌های هنری مثل نور، صدا، جلوه‌های ویژه و ... کمک می‌کند تا فضاسازی‌ها ملموس‌تر شده و برای مخاطب قابل باورتر شود. در این شرایط، حتماً تاثیرگذاری نیز بیشتر می‌شود.

حتماً دیده‌اید که ضعیف‌ترین محتوای ادبی را با هنر نمایش و سینما، تصویری می‌کنند و چندین برابر به اثرگذاری‌اش می‌افزایند. ما بهترین و غنی‌ترین محتوا را در اختیار داریم و باید با تصویری کردن آن کاری کنیم تا مخاطب، آن را با جانش بپذیرد. فراموش نکنید که مخاطب عصر فعلی ما بسیار سخت‌گیرتر شده و اگر نتوانید او را قانع کنید، به راحتی سالن را ترک می‌کند. او آن قدر در معرض محتواهای جذاب سینمایی و تصویری قرار گرفته که اگر محتوایی ضعیف به او نشان بدهید آن را پس می‌زند. بنابراین ارایه تصویری دقیق و درست از واقعه کربلا از یکسو و استفاده از تکنیک‌های هنری و بصری برای جذب مخاطب برای ما مهم بوده و سعی کردیم به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم. به نظرم بسیار مهم است که به این سؤال فکر کنیم که چگونه می‌توان در محتوای دینی و انقلابی ایجاد جذابیت کرد.

 

 

نمایش , تئاتر , اربعین 1402 , عاشورا 1402 ,

دقت داشته باشید که منظورم استفاده از هر روش و تکنیکی نیست، اما معتقدم که می‌توان کار خوب و فاخر مذهبی تولید کرد و روی صحنه برد.

- هم سازمان هنری رسانه‌ای اوج و هم شما این امکان را داشتید که برای نمایش «تنهاتر از مسیح» بازیگران مشهوری را انتخاب کنید، اما چنین انتخابی نکردید و بیشتر سراغ بازیگرانی رفتید که علیرغم توانایی روی صحنه نمایش، اسم و رسم چندان زیادی ندارند. درباره دلیل این انتخاب‌تان توضیح بدهید.

ما تمام توان خود را گذاشته‌ایم که یک حرف جمعی بزنیم و دنبال این نبودیم که یک یا چند بازیگر خاص داشته باشیم تا مخاطب برای تماشای آنها به اینجا بیاید. حرف همه ما در اینجا یک عبارت است: «امام حسین (ع)».

این صحنه تشکیل شده تا نام اباعبدالله را بالا نگه دارد، نه اینکه نام یک یا چند بازیگر را بزرگ کند. سعی کردیم اثری تولید کنیم که کلیت آن و جمع همه عوامل تولید چیزی بشود که مخاطب را به خود جذب کند. تیم تولید و بازی ما جز بهترین‌ها هستند؛ بهترین‌هایی که دوست ندارند نام پرطمطراقی داشته باشند.

- به نظر می‌رسد که این‌گونه اتفاقات نوعی نذر فرهنگی باشد. ما انواع و اقسام نذرها را شنیده‌ایم اما این چنین اتفاقات هنری نوعی نذر فرهنگی است.

به نظرم یکی از بهترین نذرهایی که برای اباعبدالله الحسین می‌تواند رخ بدهد، نذر کارهای این چنینی است، چرا که باعث می‌شود آن اتفاقات دیداری، شنیداری شود. نمایش "تنهاتر از مسیح" به صورت کامل با نذورات فرهنگی مردم پیش می‌رود. هرشب که تماشاگران می‌آیند، پایه اجرای شب بعد را می‌گذارند. این نمایش هزینه‌هایی دارد که با نذر اشک مردم پرداخت می‌شود.

- سوال پایانی‌ام کمی متفاوت است؛ حتما تاریخ را مطالعه کرده‌اید و این نمایش را با پژوهش حاصل از آن نوشتید؛ وقتی تاریخ عاشورا را مطالعه می‌کردید کجای آن برای شما دردناک‌تر بود؟

همه ماجرا کربلا دردناک است و هیچ لحظه‌ای را نمی‌توان پیدا کرد که دردناک و درس‌آموز نباشد. با این حال، از آنجا که من خیلی حضرت رقیه‌ای هستم خرابه شام و اتفاقات مربوط به آن خیلی جانسوز است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)