میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تعزیه «شبیه نور» اجراهای خود را در پردیس تئاتر تهران آغاز کرده است. این تعزیه شامل بیست مجلس است که در بیست شب اجرا میشود. تعزیه «شبیه نور» تفاوت عمدهای با دیگر اجراهای تعزیه دارد و این تفاوت هم به نوآوری در فُرم اجرا و به کار گرفتنِ رسانههای تصویری در طول اجرا مربوط میشود.
از جمله نکات دیگری که این تعزیه را خاص میکند، احیای جایگاه معین البکاء است. در گذشته معین البکاء به کسی میگفتند که تعزیه را اداره میکرده و به نوعی راسِ برنامه بوده است. این جایگاه معمولا به پیشکسوتی که در جایگاه استادی قرار دارد، اختصاص دارد. در دهههای اخیر این جایگاه رفته رفته کمرنگ و به کل فراموش شده است. حالا تعزیه «شبیه نور» تلاش میکند تا جایگاه معین البکاء را احیا کند.
امین اشرفی مدیر پردیس تئاتر تهران میگوید: پردیس تئاتر تهران با طراحی و اجرای برنامه «شبیه نور» تلاش میکند تا سنتهای قدیمی هنر اصیل و ملی تعزیه را احیا کند. ما در کنار احیای هنر تعزیه، تلاش کردهایم تا نگاهی جدید و نو را وارد تعزیه کنیم تا با جذابترکردن این هنر ملی و اصیل، به رونق آن کمک کنیم.
او ادامه میدهد: استفاده از رسانههای نوین در قالب اجرای تعزیه، نیاز به کارشناسی مداومی داشت که کارشناسان ما با همکاری مجمع تعزیه آل طاها این کار را انجام دادند. ما به شدت مراقبت کردیم که در این اجراها تعادل را حفظ کنیم و خدشهای به اصل هنر تعزیه وارد نشود.
اشرفی میگوید: اجرای بیست تعزیه در بیست شب، از سنتهای قدیمی بوده که رفته رفته این سنت به فراموشی سپرده شده است. ما اما تلاش کردیم که این مهم را به سرانجام برسانیم و الان با بیست مجلس تعزیه برنامه را برگزار میکنیم. در پنج شب آخر به مجالس بعد از عاشورا میپردازیم و در نهایت هم با مجلس حضرت زهرا کار را به پایان میرسانیم.
مدیر پردیس تئاتر تهران درباره احیای جایگاه معین البکاء(کسی که تعزیه را اداره میکرد یا همان تعزیه گردان) تاکید میکند: تلاش کردیم تا پس از سالها جایگاه معین البکاء را احیا کنیم. در این کار نگاهمان ادای احترام به پیشکسوتان تعزیه است. پیشتر در تعزیه برای جایگاه معین البکاء اهمیت ویژهای قائل بودهاند؛ در تعزیه «شبیه نور» جایگاه معین البکاء به استاد صفاریان اختصاص دارد که از قدیمیترین تعزیهخوان حال حاضر کشورمان است. به جرات میتوان گفت که بعد از تکیه دولت این جدیترین اتفاقی است که برای جایگاه معین البکاء رخ میدهد.
اشرفی میگوید: در شکل اجرایی و در فرم اجرا سعی کردیم جذابیتهای لازم را وارد تعزیه کنیم. برای ایجاد جذابیت بیشتر در این اجرا از امکانات تصویری و مولتیمدیا استفاده کردهایم. برای مخاطب نوجوان و جوان لازم است که جذابیتهای بصری بیشتری ایجاد شود تا آنها هم ارتباط مناسبی با تعزیه بگیرند.
او ادامه میدهد: برای اجرای تعزیه «شبیه نور» هنرمندانی نظیرِ استاد صفاریان، محمد رضایی، رضا حیدری، محمد بخشینیا، سیدمحمد امینی، امیر صفری، شکرالله جعفری، محسن گیوهکش، مسعود حجازیفر، منبتکار و عباس صالحی از شهرهایی مانند؛ قزوین، اراک، قم، تهران، دماوند، ملایر، تفرش و... حضور دارند.
مدیر پردیس تئاتر تهران میگوید: با همکاری رادیو نمایش 20 شب به طور کامل مجالس تعزیه را به صورت زنده پخش خواهیم کرد.
اشرفی تاکید میکند: متاسفانه هنر تعزیه در سالهای گذشته در حاشیه بوده است. این هنر همیشه دچار نگاهی موزهای شده، در حالی که بنده معتقدم که تعزیه هنری زنده، پویا و اصیل است که اساس و پایه هنرهای نمایشی ایران را شکل میدهد.
مدیر پردیس تئاتر تهران اشاره میکند: ما در پردیس تئاتر تهران موزه ادوات تعزیه را داریم که شامل ادوات جمعآوری شده از سوی خانم سعیدیراد است. این ادوات مربوط به دوران صفویه تا کنون هستند. علاقهمندان به هنر میتوانند از این اشیای کشف شده هم دیدن کنند.
وی ادامه میدهد: هر شب قبل از برگزاری مراسم تعزیه، نشستهای تخصصی را برگزار میکنیم که در آن به آسیبشناسی مسائل مختف تعزیه پرداخته میشود. این نشستها در راستای کلاسهکردن و نگاه علمی و پژوهشی به هنر تعزیه است.
همچنین کارگاههای آموزشی با حضور استادان تعزیه تعبیه کردهایم که هر شب و از ساعت 18 این کارگاهها برگزار میشوند. در این کارگاهها هنرجویان عزیز رو در روی استادان با تجربه مینشینند و کسب تجربه و دانش میکنند. این اتفاق هم در راستای تقویت نیروی انسانی و تربیت هنرمندان با تجربه و کاربلد است.
اشرفی در پایان صحبتهایش تاکید میکند: پردیس تئاتر تهران دورههای آموزشی تعزیه را به طور جدی در طول سال برگزار خواهد کرد.
تعزیه «شبیه نور» از چند شب پیش کار خود را در پردیس تئاتر تهران آغاز کرده و هر شب ساعت 20 یک مجلس را برای مخاطبانش اجرا میکند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
کییرکگور معتقد است نمیشود انسان را بدون شناخت خداوند شناخت
بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی قابل اعمال است
دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد
ارتباط میان علم عصبشناسی با فرهنگ چیست؟
پدیدههای فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگپژوهی نبوده است
دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود
چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد
سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است
بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است
اصول و روشهای ابلاغ پیامهای الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم
پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟
در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد
حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود
صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعالتر کرد
باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
حجتالاسلام ابوترابیفرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
فرهنگ میتواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر میشود
همایش «میانداران جهاد ۴» ویژه شبکههای تخصصی هیئت برگزار می شود
اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
خاموشی: باید خلأها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
قمی: طرح «زندگی با آیهها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
معرفی آموزههای امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
قمی: امسال طرح «زندگی با آیهها» باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
خاموشی: باید خلاها و پیشرفتها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود