میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «باغهای معلق» با حضور سمیه عالمی نویسنده اثر، مهدی کرد فیروزجایی، زهره شریعتی، مرضیه نفری، فاطمه نفری، اکرم بادی و فهیمه شاکری مهر مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان قم، در کتابخانه عمومی آیت الله خامنهای قم برگزار شد. «باغهای معلق» روایت هفت زن سوری است که چهار سال محاصره توسط مسلحین را تجربه کردند.
مهدی توکلیان در ابتدای این مراسم گفت: روایت «باغهای معلق»، روایتی است از زنان مقاومت و همسایگان بانوی مقاومت تاریخ تشیع، اسطوره صبر و استقامت حضرت زینب سلامالله علیها.
وی خاطرنشان کرد: شهدای مدافع حرم متعلق به یک جغرافیا نیستند، متعلق به میدان مقاومت هستند. آن چیزی که دشمن از آن میترسد و برای همین اسلامهراسی و شیعههراسی را رواج میدهد، این است که نمیخواهد میدان و جبهه مقاومت شکل بگیرد. آنها از میدان مقاومت میترسند.
توکلیان افزود: من به خانم عالمی بابت این کتاب ارزشمند تبریک میگویم. اعتقاد قلبی ما در نهاد کتابخانههای عمومی این است که کتاب مهمترین رسانه برای جهاد تبیین است. تأکید مقام معظم رهبری این است که قصهها با زبان هنر بیان شوند. بهترین روایت زبان هنر، در قالب داستان، رمان و کتاب میتواند منتشر شود. کتاب بهعنوان مادرمحصول فرهنگی میتواند منشأ تولید محصولات متنوع فرهنگی شود.
زهره شریعتی نویسنده و منتقد ادبی هم در این مراسم اظهار کرد: شاید اگر در زمان جنگ ما چنین کتابی توسط زنانی که تجربیاتی داشتند نوشته میشد، چندین پله در مستندسازی، نویسندگی و فیلم سازی برای نسل بعد جلوتر بودیم.
وی درباره عنوان کتاب گفت: باید بگویم نگاه ما به «باغهای معلق» بهصورت تاریخی و اسطورهای به باغهای معلق بابل اطلاق میشود که در عراق امروزی قرار داشته است. برخیها میگویند افسانه است و بعضیها میگویند واقعی بوده و متعلق به بختالنصر و چیزی حدود 600 سال قبل از میلاد وجود داشته است. بختالنصری که اصالتی بابلی داشته و همسری ایرانی بهنام آمیتیس انتخاب کرده و این باغ را برای او ساخته است.
شریعتی افزود: وقتی روایت اول و ساخت یک باغچه کوچک را خواندم، این باغ برای من جالب شد و گفتم این نام برای کتاب مناسب است؛ اما واژه معلق کمی دارای ابهام است. شاید بهتر بود نویسنده توضیحی دراینباره ارائه میدادند، تا این ابهام برطرف میشد. آیا این معلق بودن بهاین خاطر بود که آنها در آن فضا و در حالت محاصره یک شرایط تعلیق کامل را تجربه کردند، یا نه دلیل دیگری دارد. نویسنده در پیش از روایت بهخوبی فضا، موقعیت جغرافیایی و موقعیت تاریخی منطقه را تشریح کرده است، شاید اگر در مقدمه کتاب به این نکته اشاره میشد، به خواننده کمک میکرد تا درک درستی از نام کتاب داشته باشد.
وی تصریح کرد: شاید بحث محاصره و روایتهای تکاندهنده کتاب، برای من چندان قابل درک نباشد؛ اما از آنجایی که چهار راوی از هفت راوی کتاب، در سنین کودکی و نوجوانی این محاصره را تجربه کردند، برای من با زمان جنگ خودمان قابل تطبیق بود. توانستم با حس محاصره بودن، تحریم اقتصادی، نداشتن غذای کافی و دیگر نیازهای اولیه همزاد پنداری کنم. اکثر آدمهای جامعه، حس نداشتن و کمبودهای زمان جنگ را تجربه کردهاند. یکی از جملههای درخشان کتاب «باغهای معلق» این جمله است که: «چون دستهجمعی درد را تحمل میکردیم، درد آسان بود و میتوانستیم دوام بیاوریم.» این دستهجمعی تحمل کردن، اشتراک داشتن در سختیها و نه فقط شادیها، برای مقاومت کردن خیلی مهم است. گاهی یادمان میرود دنبال اشتراکات دردهایمان بگردیم. دنیای فردگرای امروز ما را به تنهایی تشویق و ما را از هم دور میکند. اما جنگ آدمها را به هم نزدیک میکند.
شریعتی تأکید کرد: آزادیای که در نهایت نصیب «نبل و الزهرا» میشود، صرفاً محصول مقاومت زنان «نبل و الزهرا» نیست؛ بلکه محصول مقاومت زنان ایرانی در طول هشت سال جنگ تحمیلی و زنان لبنانی در جنگ 33 روزه و جنگهای داخلی لبنان است. این مقاومت به مردم سوریه منتقل شده و نمیتوان اینها را محصول دوران خاصی دانست.
در ادامه سمیه عالمی نویسنده کتاب «باغهای معلق» گفت: درخت نماد رویش و زایش است. اگر نقاشیهای استاد «سلیمان منصور» را بهعنوان بخشی از فرهنگ و هنر منطقهی شامات بررسی کنید، هرجا مقاومت میبینید، زن و درخت هم حاضر هستند؛ یک درخت زیتون و نارنج. حالا یا آن زن با آن درخت زیتون و نارنج یکی شده یا اینکه آن را رشد میدهد و حفظ میکند. من مجموع زنهای این شهر و روایت را یک باغ لحاظ کردم. اینها مجموعی درخت بودند که نهتنها خودشان را حفظ کردند و رشد دادند؛ بلکه زیر سایه آنها، سرزمین و بچههای سرزمین هم حفظ شدند، مردهای شهر قدرتمند شدند تا به مقابله با دشمن بروند. چهار سال محاصره، زمان کمی نیست. این تعلیق، یک معلقی تمام بود. معلق بودن بین مرگ و زندگی. بهنظرم آمد این معلق بودن باغ، آیرونی هم با خودش دارد که بیحرف نیست.
وی افزود: ممکن است به نظر بیاید بخش پیش از روایت گاهی دچار اطناب است اما لازم بود تا مخاطب قبل از اینکه وارد روایتها شود، تصویری درست از شرایط جغرافیایی که میخواهد از آن بخواند پیدا کند.
این نویسنده اظهارداشت: نگاهم به ماجرا، فقط نشان دادن زخمها و ضعفها نبود. آنچه اتفاق افتاده بود یک حماسه بود علیرغم تراژدیک بودنش. آنها چهار سال محاصرهی عجیب را پشتسر گذاشته بودند. بههمیندلیل سعی کردم ارتباطهای کوچکی در متن با شاهنامه و زنهایش برقرار کنم؛ زنهایی که از خانههایشان شهر را مدیریت میکنند. جدای از اینکه در شاهنامه هم ایران مرکزیت دارد و پیرامونش را مدیریت میکند. در خط دوم و نانوشتهی روایتهای «باغهای معلق» هم همینطور بود.
عالمی تصریح کرد: برای پیدا کردن تصویر درست از ماجرا با خانمهای سوری از گروههای مختلف ارتباط میگرفتم، حتی با خانمهای اهل تسنن و علوی و دروزی ساکن دمشق دوست شدم، بلکه به بهانهی رفاقت راحتتر بشود این پازل را کامل کرد. هرچند شرایط ارتباطی من با مردم سوریه بهعنوان یک ایرانی و حساسیتها پس از جنگ خیلی سخت بود. هر حرکت کوچک من ممکن بود موجب حساسیت شود.
وی افزود: سوای اینکه تأثیرپذیری فرهنگی مردم سوریه از ایران و ایرانی در دوران جنگ باعث شده بود طرف مقابل رگههایی از ایرانهراسی و حتی شیعههراسی در منطقه ایجاد کند.
نویسنده کتاب «مسافر جمعه» در ادامه گفت: نگاه اول ممکن است اینطور تصور شود که این روایتهای ساده به چه کار میآیند؟ ثبتشان چه ضرورتی داشت؟ من هم ابتدا قصد نداشتم این روایتها را منتشر کنم. اما از جایی به بعد از خودم پرسیدم چرا نباید این روایتها ثبت شوند؟ مگر آنها ثبت نکردهاند؟ چرا باید دستمان خالی باشد از روایتهایی که میتوانند دستمایه رمان، داستان و نمایش باشند و الصاق شوند به بدنهی مقاومت. بههمیندلیل تلاش کردم صدای این زنها را در این وانفسایی که هیچ رسانهای نه داشتند و نه دارند، بههمین سادگی و با قلم خودشان، جایی لابلای برگهای کتاب باقی بماند، چند سال دیگر که دومرتبه جای شهید و جلاد عوض شود همینها به کار میآید. و حقیقت امر این است که این روایتها سندهای سادهای برای امروز نیست، سندهایی بزرگ برای آینده هستند.
ارتباط تصویری با یکی از راویان کتاب در سوریه و بیان خاطرات چهار سال محاصره سخت، از اتفاقات خوب این جلسه بود که حضار در جلسه توانستند برای لحظاتی خود را جای یکی از مردم منطقه «نبل و الزهرا» بگذارند.
در پایان این مراسم، ضمن رونمایی از کتاب «باغهای معلق»، از سمیه عالمی به عنوان نویسنده توانای انقلاب تجلیل شد.
گفتنی است کتاب «باغهای معلق» در 208 صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت 85 هزار تومان در سال 1402 توسط انتشارات شهید کاظمی به زیور طبع آراسته شده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد