میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم در سخنرانی با موضوع شخصیت امیرالمؤمنین (ع) در کلام رسول خدا (ص) اظهار داشت: کتاب «کنزالعمال» یکی از کتابهای بسیار معروف اهلسنت است که در حدیث ۳۲۹۰۹ با سند از وجود مبارک رسول خدا (ص) نقل میکند. حضرت میفرمایند: «عَلیّ إمٰام الْبَرَرة؛ علی (ع) پیشوای نیکوکاران عالم است.» بهنظر میرسد که هر نیکوکار واقعی روش نیکوکاریاش را از این پیشوا و رهبر الگو و سرمشق گرفته است.
وی ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) امام نیکوکاران است و بدکاران که شاید هم ادعای شیعهبودن داشته باشند، به این دلخوش نباشند که امیرالمؤمنین (ع) امام و پیشوای آنهاست. بین امیرالمؤمنین (ع) و مجرمان عالم چه نسبتی است؟
انصاریان با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین (ع) از ابتدایی که در کنار پیغمبر (ص) بودند تا پایان عمرشان، یک جنگِ ایشان جنگ با بدکاران، مشرکان و مجرمان حرفهای بود، گفت: پس من اگر آدم درستی نیستم، واقعاً آدم خوبی نیستم و حاضر هم نیستم از بدیهایم دست بکشم، ادعا نکنم که امیرالمؤمنین (ع) امام من است و من هم مأموم ایشان هستم. مأموم، یعنی کسی که به روش امامش اقتدا میکند.
این استاد حوزه علمیه گفت: پیغمبر (ص) در همین روایت میفرمایند: «وَقٰاتِل الْفَجَرة» امیرالمؤمنین (ع) بهشدت در جنگ با بدکاران حرفهای است و با آنها آشتی ندارد. اما اگر بدکار و مجرمی واقعاً پشیمان شود و قصد قطعی داشته باشد که از جرم خود، ظلم و مال مردمخوری دست بردارد و توبه کند، امیرالمؤمنین (ع) او را میپذیرند و به او محبت میکنند. آن وقت او مأموم و امیرالمؤمنین (ع) امامش میشود.
وی ادامه داد: سپس حضرت در ادامه میفرمایند: «منصورٌ مَن نَصرَهُ» هر کس امیرالمؤمنین را یاری کند، مورد یاری قرار میگیرد. این ارزش یاری کردن امیرالمؤمنین (ع) است. آنکه علی (ع) را یاری میکند، یاری میشود. چه کسی او را یاری میکند؟ خدا، فرشتگان و خوبانِ عالم او را یاری میکنند و در زمینه یاری کردن امیرالمؤمنین (ع) یک سرمایهدار عظیم معنوی میشود. یاری کردن امیرالمؤمنین (ع) به چیست؟ من چگونه مولیالموحدین (ع) را یاری کنم؟
انصاریان تصریح کرد: خود حضرت راه آن را نشان میدهند که چگونه مرا یاری کنید. ایشان در نامهای که به استاندارشان در بصره نوشته بودند و البته خطاب به همه مردم است، چنین میفرمایند: «أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَاجْتِهَادٍ وَعِفَّةٍ وَسَدَاد». این نامه در «نهجالبلاغه» آمده است و قبل از این جملات در همان نامه میگویند: «أَلَا وَ إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَی ذَلِکَ» شما قدرت علیشدن ندارید، ولی همه شما، چه مرد و چه زن، این قدرت را دارید که به من کمک بدهید چگونه به من کمک بدهید؟
این استاد اخلاق گفت: راه اول «بِوَرَعٍ» با پاکدامنی، تقوا و جدایی از هر گناهی، دوم «وَاجْتِهَادٍ» آدمهای تنبلی در عبادت، خدمت به خلق خدا، انجام واجبات و ترک محرمات نباشید. اجتهاد و جهد، یعنی کوشش و تحمل زحمت. عبادت زحمت دارد، ولی عبادت کن تا علی (ع) را یاری کنی؛ به مردم خدمت کن تا امیرالمؤمنین (ع) را یاری کرده باشی.
وی افزود: سوم «وَعِفَّةٍ» و اینکه شما خودنگهدار از همه زشتیها باشی؛ عفت زبان، عفت چشم، عفت گوش، عفت شکم و عفت شهوت. مطالب با ارزشی در معارف ما درباره عفت در همه این زمینهها ارائه شده است. چهارم «وَسَدَاد» که بهمعنی راستی و درست بودن، درستی در کردار و گفتار و استقامت است.
انصاریان گفت: این یاری کردن امیرالمؤمنین (ع) است؛ کسی نگوید الآن که امیرالمؤمنین (ع) در دنیا نیست و در قرب حق بهسر میبرد، من هم که او را نمیبینم، پس چگونه او را یاری کنم؟ خود حضرت راهنمایی کردهاند که شما در هر زمانی که زیست میکنید، میتوانید به من یاری و کمک بدهید. کمک شما هم کمک معنوی، الهی و ملکوتی است: «أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَاجْتِهَادٍ وَعِفَّةٍ وَسَدَاد». انشاءالله که این چهار حقیقت در یادمان بماند!
این استاد حوزه علمیه گفت: بعد پیغمبر (ص) در پایان گفتارشان میفرمایند: «مَخْذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ؛ هرکس امیرالمؤمنین را رها کند»، بهسراغ امامت و ولایتش نرود و در زندگیاش کاری امیرالمؤمنین (ع) نداشته باشد، چنین آدمی را ترک میکنند! کسی که علی (ع) را ترک و رها کند، خدا و فرشتگان او را رها میکنند. پیغمبر (ص) هم او را در دنیا و آخرت رها میکند. اکنون فکر کنید چه خسارت و ضرری بالاتر از اینکه انسان بهخاطر بیتوجهی به امیرالمؤمنین (ع) و امامتش در پیشگاه خدا مورد توجه قرار نگیرد؛ همچنین در کنار فرشتگان، مخصوصاً قیامت مورد توجه قرار نگیرد و مورد توجه مؤمنین اولین و آخرین هم قرار نگیرد.
منبع : خبرگزاری مهر
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی
مسابقات بینالمللی قرآن امسال در مشهد مقدس برگزار میشود
نشست علمی نوآوری و ابداعات علامه طباطبائی در فلسفه برگزار میشود