میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزتری تسنیم، در کنار اعمال واجب و مستحب در حج تمتع، برخی رویدادها و اعمال پیش میآیند که از نظر فقهی باید به آنها توجه کرد. به عنوان مثال برخی افراد در سعی میان صفا و مروه و یا در مشعرالحرام سنگ یا خاکی برداشته و با خود میبرند.
خبرگزاری تسنیم نظر مراجع تقلید درباره برداشتن خاک و سنگ از صفا، مروه و مشعرالحرام را جویا شده است.
متن پرسش و پاسخهای عنوانشده به این شرح است:
پرسش: برداشتن سنگ از صفا و مروه و مشعرالحرام چه حکمی دارد؟ و در صورت عدم جواز، آیا برگرداندن آن واجب است؟
امام خمینی (ره) و آیتالله خامنهای:
از صفا و مروه جایز نیست، ولی از مشعرالحرام مانع ندارد.
آیتالله بهجت(ره):
از صفا و مروه جایز نیست و در غیر این امکنه، اگر برداشتن موجب مفسده باشد، جایز نیست. اگر آورده باید برگرداند.
آیات عظام سیستانی و تبریزی (ره):
مانعی ندارد.
آیتالله گلپایگانی (ره):
بیرون بردن سنگ از حرم (صفا و مروه و مشعرالحرام) ممنوع است علیالاحوط.
آیتالله مکارم شیرازی:
از صفا و مروه جایز نیست و از مشعرالحرام نیز احتیاط در ترک است.
آیتالله نوری همدانی:
از صفا و مروه جایز نیست و اگر بردارد باید برگرداند و از مشعرالحرام مانع ندارد.
آیتالله وحید خراسانی:
بنابر احتیاط واجب برندارد و اگر برداشت احتیاطاً آن را برگرداند.
آیتالله خویی (ره):
از مشعرالحرام مانعی ندارد.
آیتالله شبیری:
سؤال: آوردن خاک، ریگ و سنگ از عرفات، مشعرالحرام، منی، صفا و مروه و یا منطقه حرم چه حکمی دارد؟ و چنانچه از روی عمد یا جهل آورده باشد، آیا برگرداندن آن واجب است؟
برداشتن سنگی که متعلق به صفا و مروه یا مساجد یا ملک اشخاص است – بدون رضایت مالک آن- جایز نیست و از غیر آن اشکال ندارد و برگرداندن آن واجب نیست، مگر آنکه پس از برگرداندن، در این اماکن مورد استفاده قرار گیرد یا مالک آن راضی نباشد.
آیتالله فاضل لنکرانی (ره):
از صفا و مروه جایز نیست و از غیر آن دو مانعی ندارد و در هر صورت برگرداندن لازم نیست ولی به طور کلی لازم است مؤمنین از این قبیل اعمال پرهیز کنند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی