میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز عرفه در نگاه بسیاری از ما شاید روزی باشد که صرفاً مؤمنین و مسلمانان باید به دعا و راز و نیایش بپردازند؛ اما وجه تمایز فرد مؤمنی که شیعه دوازدهامامی است با سایر مذاهب اسلامی در مسئلۀ «عرفه» چه نکتهای است که از آن غفلت صورت گرفته؟ مضاف بر اینکه شیعه معمولاً در سطح اعتقاد و ایمان قلبی به اهل بیت وحی علیهمالسلام حرکت میکند، اما در سطح عمل و کیفیت عمل سعی نمیکند خود را همسو با معارف عترت کند؛ لذا مشاهده میکنیم کیفیت عبادات ما از حج و نماز و روزه و ... گرفته تا آیینهای مسلمین، تفاوتی با سایر مذاهب اسلامی از جهت کیفیت عمل ندارد.
اکنون خیل عظیمی از حجاج ما و مبلغان ما در سفر معنوی حج سپری میکنند، اما تا چه حد نسبت به این نکته معرفت دارند که تمام مناسک حج، تمرینی برای تقویت همسویی با موضوع امامت و همسویی با برنامۀ تمدنی خداوند بهسوی ظهور امام زمان عجلالله تعالی فرجه است؟ در شرایطی که اهل بیت وحی علیهمالسلام از این زاویه نیز به مسئلۀ حج نگریستند، ما از این معرفت غفلت کردیم. بخشی از این نگرش به حج، از آن روست که تحت امامت اهل بیت وحی است که اختلافات برداشته میشود و اتحاد شکل میگیرد، همچنان که فرمودند «طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ»؛ یعنی اطاعت ما سبب نظام دادن به ملت و امامت ما سبب امان ماندن از اختلاف است.
اما روز عرفه نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما در حدیث داریم که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»؛ یعنی هرکه بمیرد و نسبت به امام زمانش خود معرفت نداشته باشد، به موت جاهلیت مرده است. عرفه هم با معرفت همریشهاند و عرفه به معنای فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است.
حال در روز عرفه چه عملی مهمتر از پرداختن به معرفت امام است؟ به این تناسب باید دید چه نسبتی با موقف عرفات در مناسک حج دارد و چرا طبق حدیث، امام زمان عجلالله تعالی فرجه هر ساله در آن مکان حضور مییابند. جالب است که سیرۀ عترت در برخورد با عرفه و عرفات نیز به همین شکل، یعنی پرداختن به معرفت ائمه بود؛ فردی به نام عمرو بن ابی مقدام میگوید امام صادق علیهالسلام را در روز عرفه و موقف عرفات دیدم که با صوت بلند میفرمود «أَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ کَانَ الْإِمَامَ، ثُمَّ کَانَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، ثُمَّ الْحَسَنُ، ثُمَّ الْحُسَیْنُ، ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ، ثُمَّ هَهْ؛ فَیُنَادِی ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لِمَنْ بَیْنَ یَدَیْهِ، وَ عَنْ یَمِینِهِ، وَ عَنْ یَسَارِهِ، وَ مِنْ خَلْفِهِ اثْنَیْ عَشَرَ صَوْتاً.» یعنی ای مردم پیامبر صلّى الله علیه و آله امام مردم بود. پس از او، علی بن ابى طالب، بعد حسن و بعد حسین، پس از ایشان علی بن الحسین و بعد محمد بن علی؛ بعد از ایشان من هستم. بیایید هر سؤالى دارید بکنید. از هر طرف سه مرتبه این جملات را تکرار میکرد چپ و راست، عقب، جلو و مجموعاً دوازده مرتبه فرمود.
بنابراین در روز عرفه باید دید در چه پلکانی از معرفت امام ایستادیم و چه مقدار به ابعاد عوالمی و فضائل آسمانی ایشان علم داریم و چه بهرههایی توانستیم از این معرفت کسب کنیم؛ اگر اینگونه نباشد، گویی عرفه برای ما صرفاً زمانی برای عرضۀ حاجات دنیوی به پیشگاه خداوند و درخواست اصلاح امور شخصی خودمان است و از این باب هیچ تفاوتی با سایر مسلمانان در سرتاسر جهان نداریم و این اعتقادات درونی و رفتن در روز عرفه به هیئات مذهبی و خواندن دعای امام حسین علیهالسلام در روز عرفه دوایی را از درد کمبود معرفت ما به امام حیّ جبران نمیکند. این نکته هم باید یادآور شد که این سطح از معرفت عرفه گویای آن نیست که مؤمنین از دعا به درگاه خداوند دست بکشند بلکه منظور این است که چه مسئلهای در روز عرفه باید در اولویت رفتاری و اعتقادی باشد تا از آن زاویه و همسو با این اعتقاد، به دعا و مناجات پرداخت. اگر در حدیث آمده تمام حج، عرفه است: «الحجُّ عرفة»، باید بدانیم که تمام اعمال و عبادات و ادعیۀ ما باید بند به معرفت امام باشد.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی