میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ساسان فلاحفر، مستندساز درباره موضوع مستند «نامهای برای ریحانه» که تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، گفت: این فیلم درباره یک فرد افغانستانی بهنام سید میرآقا موسوی است که سالها پیش به ایران آمده و فرزندانش در ایران به دنیا آمدهاند. آقای موسوی از سال 1392 تا به امروز در جنگ سوریه مشغول خدمت و کمکرسانی در گروهی که آن را با نام «فاطمیون» میشناسیم، میشود.
او ادامه داد: سید میرآقا موسوی جزء اولین گروههایی بود که راهی سوریه شد. او دختری بهنام ریحانه دارد که سنش، به اندازه سالهای نبودن پدر است. یعنی زمانی به دنیا آمد که پدر به سوریه رفته بود و در تمام مدت او را یا نمیدید یا کم میدید. قصه «نامهای برای ریحانه» در مورد توضیح پدر برای علت نبودنش به دخترش در سن هشتسالگیاش است.
فلاحفر گفت: من سالهای زیادی در حوزه مقاومت کار کردم. دوست داشتم در مستند جدیدم موضوع مقاومت را با محوریتی اجتماعی ببینم و برای همین سراغ این خانواده رفتم. من سید میرآقا موسوی را از سال 1393 میشناختم. کار او دوربین به دست گرفتن در سوریه است و تصاویر زیادی برای آثار من گرفته و با او آشنایی داشتم.
کارگردان «چشم ایرانی» گفت: من همواره کار کردن در ژانر مقاومت را دوست داشتم. اما متأسفانه در گذر زمان بهدلیل استفاده بد یا دلایل دیگر این کلمه معنای واقعی خودش را در ذهن مخاطب از دست داده است. در حالی که آدمهایی که در حوزه مقاومت مشغول به کار هستند بسیار ایثارگرند و حتی در راه اسلام از خانواده خود هم میگذرند. این افراد مفهوم مقاومت را در درون خود زنده نگه داشتهاند. به همینعلت تصمیم گرفتم مفهوم مقاومت را در نگاهی اجتماعی ببینم و قرائت همیشگی فیلمسازها یا دیگران که درباره این موضوع داشتهاند، با نگاه من در این اثر متفاوت است.
فلاحفر گفت: من سعی میکنم فرمهای مختلف را برای پرداختن به موضوع انتخاب کنم و در عین حال خیلی گُلدرشت صحبت نکنم. بههرحال هیچکس نمیتواند بگوید که کاملاً بیطرفانه صحبت میکند. مگر میشود کسی هیچ نگاه و ایدئولوژیای هنگام ساخت اثر نداشته باشد؟ قطعاً همه مستندسازان در تمامی ادوار، ایدئولوژی و نگاه خاص خود را داشتهاند، اما مسئله این است که هنگام ساخت اثر باید از شعار دادن پرهیز کرد.
او درباره مخاطبان این مستند گفت: همه دوست دارند که اثرشان مخاطبان زیادی داشته باشد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم، اما بیش از هر چیز فکر میکنم مخاطبان این فیلم میتوانند پدرهایی باشند که دختر دارند یا پدرهایی که به فراخور شغل و حرفهشان از دخترهایشان دور هستند.
فلاحفر در پایان درباره همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که تهیهکننده این اثر است، گفت: همه مستندسازان دوست دارند همکاری با مرکز گسترش را که یکی از معتبرترین مراکز ساخت مستند است تجربه کنند. خوشحالم که این بخت شامل حال من نیز شد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد