میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا هدایتی در دومین روز از نشست «داوری» در ترازوی داوری که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تالار تمدن این پژوهشگاه آغاز به کار کرد، گفت: زندگی انسان با همه روابط و مناسبات و اشیا پیرامونش شکل میگیرد. اما در همه اینها تمام نمیشود.
وی افزود: گویی چیزی غیر از این کثرات وجود دارد آنها را برای انسان معنادار میکند و وحدت و نظم میبخشد و انسان با آن در جهان حاضر میشود و در آن سکنا میگزیند اما آن چیز به امر بیرونی از زندگی و ناچیزی در کنار بقیه اشیا و روابط است.
هدایتی بیان کرد: در آرای داوری تفکر چنین شأن و مقامی دارد بنای شهر ما و آبادانی جهان با تفکر صورت گرفته است پس بدون تفکر زندگی و سیاست به خطر میافتد و سامان امور از هم میپاشد تفکر فلسفی با پرسش از هستی آغاز میشود هستی انضمامی ترین و مبنای ترین و نزدیک ترین چیز به انسان است لذا پرسش فلسفه پرسشی عادی از جنس پرسشهای معمولی روزمره نیست پرسش از هستی زندگی را به تعلیق در میآورد و به خطر میاندازد اما انسان با طرح این پرسش است که موقعیت خود را به یاد میآورد و در جهان میایستد و از تن دادن به بیهودگی و پراکندگی روزمره میگریزد یافت و طرح این پرسش کار فلسفه نمیتواند پرسشی شخصی و دلبخواهانه باشد.
وی افزود: داوری به دنبال طرح این پرسش است که به سراغ فلسفه فارابی میرود فلسفه فارابی در تاریخ ما نمایانگر یک رخداد است ما در وجود آرای فارابی در تلاشیم تا معنای این رخداد و کشاکشی را که فارابی در نقطه تأسیس فلسفه اسلامی با آن روبرو است دریابیم و در این تلاش و پرسش فلسفی امروز ما نزدیک شویم فارابی در نقطه تأسیس فلسفه اسلامی متوجه میشود که انسانی که با اسلام به ظهور رسیده زندگی و سیاستش جز با فلسفه که البته برای فارابی چیزی جز این شکل پیدا نمیکند و دوام نمییابد بر همین اساس است که فلسفه فارابی آغاز تلاشی پرتنش برای تحقق فلسفه اسلامی است.
هدایتی بیان کرد: در فلسفه زمانی که با متفکران و متون کلاسیک فلسفی روبرو میشویم از لحن و نحوه متفکر میتوان آموخت و فیلسوفان مؤسس که در نقطه اساسی تاریخ فلسفه قرار گرفته است اهمیت بیشتری پیدا میکند. افلاطون بیش از آنکه در نظریات خود قابل دسترسی باشد در لحن و بیان افلاطون است که میتوان با آن هم سخن شد آثار داوری نیز که به عنوان متفکر امروز میخوانیم به سادگی اسم و نظریه پیدا نمیکنیم لحن دکتر داوری آن چیزی که در کار او اهمیت دارد لحن داوری است که متفاوت از چیزی است که در فلسفه مرسوم است. لحن ایشان بیش از محتوای آثارش درس آموز است و این مساله به گفتار نزدیک میشود و نزدیک شدن لحن به گفتار توجه به انسان امروز است که امروز زندگی میکند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این نحوه پرداختن و کار فلسفی کردن برای یک استاد فلسفه کار شجاعانه است و در ذات فلسفه این شجاعت را میطلبد گویا فیلسوف در ذات حقیقت در گفتگو با زمان قمار میکند و میپذیرد که با زمان و الزامیت جهان طرح مساله و پرسش کند و ما این را از داوری میپذیریم شجاعت در خطر کردن طرح مساله زمان یکی از خصوصیات داوری است.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد