میرنیوز

زنده‌یاد خلیلی‌فرد در تابلوی نقاشی «ظهر عاشورا» با امام حسین(ع) بیعت کرد

 زنده‌یاد خلیلی‌فرد در تابلوی نقاشی «ظهر عاشورا» با امام حسین(ع) بیعت کرد 2023-05-06T13:20:39+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آئین بدرقه و وداع با پیکر زنده‌یاد احمد خلیلی‌فرد هنرمند شناخته‌شده و فقید رشته نقاشی، پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و هنردوستان در محوطه دانشگاه سوره برگزار شد.

در آغاز این مراسم، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی بیان کرد: طی 4-5 سال اخیر که توفیق آشنایی با زنده‌یاد خلیلی‌فرد را داشتم، نکته‌ای از مواجهه با ایشان در ذهنم مانده است که مدام در ذهنم تکرار می‌شود. نخستین ماه محرمی که در دانشگاه با مرحوم خلیلی‌فرد دیدار کردم، به ایشان گفتم بچه‌ها را جمع کنید و کاری برای امام حسین(ع) انجام دهید و زنده‌یاد خلیلی‌فرد با اشتیاق پذیرفت. ماحصل کار، تابلوی «ظهر عاشورا» شد که اکنون در ایستگاه مترو شادمان نصب است.

بیعت زنده‌یاد خلیلی‌فرد با امام حسین(ع) در تابلوی «ظهر عاشورا»

او ادامه داد: زنده‌یاد خلیلی‌فرد درباره تابلوی «ظهر عاشورا» نکته قابل تاملی را به بنده گفت و آن اینکه سربازان آماده به رزمی که با سپر در قسمتی از اثر به تصویر کشیده شده و در حال نگریستن به امام حسین(ع) هستند، به منزله آمادگی و بیعت من با امام حسین(ع) است.

عاشورا , هنرهای تجسمی , نقاشی ,

رئیس دانشگاه سوره افزود: در این سال‌های آخر، بیماری خیلی زنده‌یاد خلیلی‌فرد را اذیت می‌کرد اما ما هیچ شکوه و شکایتی از ایشان نشنیدیم و هرچه بود، شکر بود. او در سال‌های واپسین حیات خود، در عالم خاص و زیبایی که خود ساخته بود، زندگی می‌کرد. حال و هوای سال‌های آخر عمر مرحوم خلیلی‌فرد برای من درس‌آموز بود و ما امروز، انسانی را از دست دادیم که نگاهی عارفانه و عالمانه به دنیا داشت. امیدوارم شاگردان ایشان بتوانند مسیر استاد را ادامه دهند.

او متعلق به این دنیا نبود

در بخش دیگری از این مراسم، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای سخنرانی پشت تریبون آمد و گفت: امروز همه ما سوگوار از دست دادن عزیزی هستیم که از حیث اخلاق و معنویت در جامعه هنرهای تجسمی انسانی شایسته و کم‌نظیر بود‌‌. از دوره‌ای که بیماری به ایشان روی آورد، هرگز کسی خلیلی‌فرد را ناراحت و نگران ندید. همواره شاکر و خرسند بود و چنان با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد که گویی رو به بهبودی است.

او افزود: 10 روز پیش زنده‌یاد خلیلی‌فرد با من تماس گرفت و گفت که فلانی من خوب شدم. گفتم یعنی می‌خواهی دوباره کار کنی؟ گفت من در طول این مدت هم کار می‌کردم اما حالا می‌خواهم با جدیت بیشتری کارهایم را ادامه دهم. من از آن روز همواره خداوند را شکر می‌کردم که احمد دوباره فعالیت‌های هنری خود را از سر گرفته است.

شالویی بیان کرد: مرحوم خلیلی‌فرد اهل دل و معنویت بود. نزدیک به 20 سال است که او را از نزدیک می‌شناسم و در تمام این سال‌ها، انسانی شایسته و نیک‌خو بود. او ازجمله نمونه‌های بارز یک هنرمند متعهد و متخلق بود‌ و امروز واقعا جایش خالی است. احمد متعلق به این دنیا نبود و سرانجام به عالم باقی پرکشید‌. من به مردم عزیز کردستان که چنین هنرمندی را در دامن خویش پرورش داد و به جامعه هنری کشور تقدیم کرد، تسلیت می‌گویم.

نجوای صدایش در گوش‌مان جاری است

در بخش دیگری از این آئین، کاظم نظری رییس دانشکده هنر دانشگاه سوره و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون حاضر شد و در سخنان کوتاهی گفت:  احمد جان ما منتظر بودیم در دانشگاه حضور پیدا کنی و روز معلم را به تو تبریک بگوییم. نجوای صدایت در گوش ما جاری است. 

عاشورا , هنرهای تجسمی , نقاشی ,

او بیان کرد: من شاهد بودم که زنده‌یاد خلیلی‌فرد، تابلوی «ظهر عاشورا» را با چه حال و هوای زیبایی می‌کشید. هنگام کار، تک و تنها در این گالری می‌نشست و با خود نجوا می‌کرد. من گاهی از پشت سر به او نگاه و حال و هوای خاصش را تماشا می‌کردم.  

احمد با نقاشی زندگی می‌کرد

در ادامه این مراسم، خسرو خسروی جلودار عضو هیات علمی دانشگاه سوره و همکار زنده‌یاد خلیلی‌فرد برای سخنرانی پشت تریبون حاضر شد و در اظهاراتی بیان کرد: من هم‌دوره احمد بودم. ما از ابتدا در دانشگاه تهران با هم بودیم. من به نمایندگی از گروه تجسمی دانشگاه پشت تریبون آمدم و خواستم از همه حاضرین تشکر کنم.

او عنوان کرد: احمد با نقاشی زندگی می‌کرد و این خصلت را تا آخرین لحظات زندگی‌اش‌ با خود به همراه داشت. یک اثر دیواری از احمد در تقاطع خیابان آزادی و یادگار امام وجود دارد که وقتی امروز چشمم به آن خورد، به هنر احمد اندیشیدم و خاطرم آمد که این اثر در زمره معدود آثار هنری شهر تهران محسوب می‌شود که چند بار مرمت شده است.

خسروی جلودار افزود: احمد توانسته بود میان عناصر قومی و فرهنگی خود با موقعیت‌های ایرانی رابطه برقرار کند و در این راستا، خوانشی عمومی، ساده و زیبا ارائه دهد. او اشعار و ادبیات دیار خود را به زیبایی برای ما ترجمه کرد. این ویژگی حتی در آن دسته از آثارش که گرایش مذهبی داشتند هم مشهود است. احمد به تنهایی در گالری می‌نشست و ساعت‌ها کار می‌کرد. در همه کارهایش ارتباط فرهنگی و مخاطب‌پذیری وجود داشت.

احمد کار خودش را کرد 

در بخش پایانی این مراسم، رضا هدایت، هنرمند و دوست دیرین زنده‌یاد خلیلی‌فرد پشت تریبون حاضر شد و در سخنانی گفت: احمد از وقتی خودش را شناخت، می‌دانست که باید عاشق شود ار نه روزی کار جهان سرآید. احمد عاشق بود، او زنده است زیرا مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.

هدایت ادامه داد: من با احمد دوستی بسیار داشتم، با هم سفرها رفتیم و زندگی کردیم. احمد شوخ، خوش‌سفر و خوش اخلاق بود. طنازی او نزد همگان زبانزد بود. رفتن او برای ما سخت است اما پذیرفتن اینکه یک نفر در میان ما نیست با صبر و شکیبایی قابل پذیرش خواهد بود.

این هنرمند تصریح کرد: می‌دانیم که احمد با نیک‌خویی و خوش‌رفتاری همیشگی‌اش، همواره در دل ما جا دارد. او خود را نزد جامعه هنری به اثبات رسانده و جایگاه ویژه‌ای را به دست آورده بود. احمد کار خود را کرد و دیگر چیزی به این دنیا بدهکار نیست.

محمدحسین نیرومند مشاور امور هنری و سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، علی تن مشاور امور ایثارگران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و رئیس دانشکده هنر سوره، جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، سید مصطفی زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی، مصطفی گودرزی، رضا هدایت، طاهر شیخ‌الحکمایی، کوروش پارسانژاد، محمد خزائی، حسین عصمتی، رامتین شهبازی، خسرو خسروی جلودار و... ازجمله چهره‌های حاضر در آئین بدرقه پیکر زنده‌یاد احمد خلیلی‌فرد بودند.

در پایان این مراسم، پیکر زنده‌یاد احمد خلیلی‌فرد پس از اقامه نماز، در میان بدرقه پرشور هنردوستان جهت تدفین به قطعه هنرمندان بهشت زهرا منتقل شد.

آئین یادبود این هنرمند فقید، فردا یکشنبه ( 17 اردیبهشت) از ساعت 15 الی 17 در مسجد آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، واقع در خیابان سمیه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)