میرنیوز

عرصه کنشگری متناسب با ظرفیت و فطرت بانوان تعریف شود

عرصه کنشگری متناسب با ظرفیت و فطرت بانوان تعریف شود 2023-05-02T16:13:44+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در نشست مجازی که با حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی، معاونین فرهنگی و اعضای نهضت پیشرفت بانوان استان‌های آذربایجان غربی، گلستان، البرز و ایلام برگزار شد، گفت: همراهی شما در پیشبرد اهداف نهضت پیشرفت بانوان در سطح استان مایه مباهات است و به نظر می‌رسد برای ارائه این طرح در استان نیاز باشد حرکتی به عنوان نهضت پیشرفت را بشناسیم و باور کنیم. در گذشته نیز حرکت‌های مردمی در حوزه بانوان داشته‌ایم، اما در نهضت پیشرفت بانوان اعتقاد به جریان رویشی بانوان داریم و به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های منفعل بانوان هستیم.

وی اظهار کرد: یکی از خلأها، بحث شناسایی زن تراز انقلاب است که باید خوب معرفی شوند. آنچه در سبقه بانوان ترک‌تبار وجود دارد، یک جنس توانمندی است که انتظار ما را در راستای نیل به اهدافی که در نظر گرفته شده، بیشتر می‌کند. ما امروز قائل به این هستیم که باید ظرفیت بانوان جدی گرفته شود و عرصه کنشگری متناسب با ظرفیت و فطرت آنها تعریف شود.

سعیدی‌نژاد افزود: نهضت پیشرفت بانوان در نظر دارد تا گفتمان جدید و عرصه‌های کنشگری جدید شکل دهد. در نهضت پیشرفت بانوان از کار در حوزه دختران مثل کنشگری دختران پیشرو تا اندیشه ورزی بانوان فرهیخته در مسیر طراحی ایران آینده، مجموعه اقدامات به صورت حرفه‌ای رو به جلو در حال پیشرفت است و در این مسیر ما را به کنشگران جدید می‌رساند. ما در نهضت پیشرفت بانوان با طرح‌هایی مانند رفیقانه و حرف‌آورد به توسعه کنشگری می‌اندیشیم که اولاً یک اتفاق هویت‌بخش است. در فصل جدید نهضت پیشرفت بانوان باید به گفتمان‌سازی و حرکت اجتماعی بانوان بپردازیم و حضور زن در خانه و خانواده را کارآمد کنیم.

وی با بیان اینکه نقش تربیتی و تبلیغی زن برای ما ارزشمند است و پلت‌فرم‌هایی به‌عنوان زیرساخت برای این امر در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: اصل حرکت در نهضت پیشرفت بانوان بر دوش ظرفیت مردمی است و دستگاه‌ها فقط می‌توانند پشتیبانی کنند. تاکنون در این زمینه تجربیات خوبی حاصل شده و یکی از مزایا این است که تجربیات و الگوهای مقیاس‌پذیر شکل گرفته است.

مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، هدف در جهاد تبیین، جذب صددرصدی اذهان عمومی جامعه است. این توجه به عدد و ارقام فقط موضوع اهمیت کمیت نیست، بلکه آمار باید معیار برنامه‌ریزی فرهنگی باشد و نهایتاً زمانی از هزار مخاطب دختر در طرح رفیقانه استان به ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت مخاطب دختر استان برسیم، می‌توانیم بگوییم در نقطه خوبی قرار گرفته‌ایم تا بتوانیم مشکلاتی از نظام اسلامی را حل کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ۱۴۴۰ اظهار کرد: یکی از گام‌های اصلی پیشرفت، جهاد تبیین عرصه‌های پیشرفت است. اینکه امروز در جنگ آب قرار داریم، موضوعی مهم و قابل تحلیل و تبیین برای اذهان است.

سعیدی‌نژاد با بیان اینکه ستاد نهضت پیشرفت بانوان در بسیاری از شهرستان‌ها به خوبی شناخته شده است، عنوان کرد: بر همین اساس در زمینه اجرای طرحی با محوریت عفاف و حجاب تحت عنوان گوهرشاد با هم‌افزایی بین عناصر حاکمیتی مقرر شد ستاد استانی اجرای طرح گوهرشاد به ستاد نهضت پیشرفت بانوان در سراسر کشور واگذار شود.

وی افزود: ایجاد جایگاه و مجموعه حرکت‌های هویت‌بخش نهضت پیشرفت بانوان باید جدی گرفته شود و هر آنچه ظرفیت استان است با راهبری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در خدمت نیروهایی قرار گیرد که در این ستاد فعالیت می‌کنند. ملاک برای جذب افراد در ستاد نهضت پیشرفت بانوان فقط تخصص نیست بلکه افرادی با تجربه کم اما هماهنگ از نظر اخلاقی می‌توانند از اعضای این ستاد باشند درواقع این فضا، یک فضای عمومی برای تربیت نیروی انسانی است. در چنین فضایی ما نیز در ستاد از هر حمایتی که لازم باشد دریغ نخواهیم کرد. امید است به همت شما تیم تازه‌نفس و با انگیزه پایدار از بانوان در ستاد نهضت پیشرفت پای کار بیایند و به مرور زمینه را برای حضور مؤثر بانوان در عرصه‌های مختلف فراهم کنند.

استفاده از ظرفیت بانوان در فعالیت‌های فرهنگی استان آذربایجان غربی

در ادامه حجت‌الاسلام منصور امامی، مدیرکل تبلیغات آذربایجان غربی گفت: یکی از رویکردهای ما در استان استفاده از ظرفیت بانوان در انجام فعالیت‌های فرهنگی است. در حل مسائل گوناگون از حضور میدانی، فکر و اندیشه بانوان استفاده می‌کنیم و در این زمینه تاکنون جلسات متعدد با فعالان فرهنگی، کنشگران، مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی، حوزه علمیه و دانشگاه فرهنگیان برگزاری شده و به صورت متناوب از فکر و اندیشه افراد بهره‌مند می‌شویم.

وی اظهار کرد: اجرای برنامه‌های رویدادی در حوزه دختران را در دستور کار خود داریم که برگزاری جشن تکلیف و اجرای طرح روزه‌اولی‌ها از جمله این موارد است. طرح دختران حاج قاسم در ماه جاری در سطح استان اجرا می‌شود. در حوزه بانوان در نظر داریم بانوان متدین پای کار مسائل بانوان بیایند و برای این کار باید محتوای تبلیغی و مطالعاتی مناسب داشته باشیم.

حجت‌الاسلام امامی افزود: از آنجا که نگاه مکتب اسلام به بانوان متعالی است در این حوزه باید اقدامات متعالی مد نظر قرار گیرد. در حوزه نظر باید این نگاه متعالی اسلام به زن و در نقطه مقابل آنچه غرب بر سر زن آورده تبیین شود و در حوزه عمل باید ایده‌پردازی صورت پذیرد تا به‌عنوان موتور پیشران در حرکت‌های اصلی خود را نشان دهد. امید است ستاد نهضت پیشرفت بانوان کمک کنند که بتوانیم در حوزه نظری و عملی گام‌های مثبت برداریم.

در ادامه حجت‌الاسلام رحمان خضرلو، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: در حوزه بانوان تاکنون جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف در سطح استان برگزار کرده‌ایم و رایزنی‌هایی انجام شده تا بانوان فرهنگی در دستگاه‌های مختلف حول محور نهضت پیشرفت بانوان گرد هم‌آیند تا با هم‌افزایی و تجمیع آرا و نظرات شاهد اقدامات مؤثر در این حوزه باشیم. همچنین در این زمینه سعی می‌کنیم از ظرفیت برون‌دستگاهی نیز بهره‌مند شویم.

در ادامه بهناز حنانی، مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان آذربایجان غربی، گفت: شهرستان نقده از جمله شهرستان‌ها در استان آذربایجان غربی بوده که تاکنون در زمینه نهضت پیشرفت بانوان اقدامات خوب و رو به جلویی داشته است. شهرستان سلماس هم به تازگی به شهرستان‌های فعال در این زمینه پیوسته است. ستاد نهضت پیشرفت در استان آذربایجان غربی در حال حاضر سه رابط فعال دارد. بحث نیروی انسانی مشکل اصلی ماست و سعی بر این است از نیروهای جهادی و مردمی استفاده شود.

در ادامه فاطمه قنبرنژاد، مشاور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی در حوزه نوجوان اظهار کرد: در رابطه با طرح حرف آورد، جلسات توجیهی با نهادهای مختلف مانند حوزه علمیه، دفتر امام جمعه و امور بانوان شهرداری و مدیران مؤسسات قرآنی برگزار کردیم و امید به همکاری این نهادها داریم. در جلسه هیئت اندیشه‌ورز استان، طرح‌های ستاد نهضت پیشرفت بانوان توضیح داده شد. به دنبال آن طرح رفیقانه ویژه دانش‌آموزان در سطح استان در حال اجراست و بدین منظور نیز جلسات توجیهی و کارگاه‌های آموزشی برگزار شده است.

در ادامه مریم گراوندی، کارشناس امور بانوان استان آذربایجان غربی به برنامه‌ها و طرح‌های مختلف که در قالب طرح نهضت پیشرفت بانوان در سطح استان اجرا می‌شود اشاره کرد و گفت: برگزاری پویش‌های رفیقانه با عنوان «حوالی ما» و «مقلوبه»، تشکیل گروه‌های دوستی رفیقانه، برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوع جمعیت، برگزاری اعتکاف در مساجد به مدت به روز، تشکیل گروه ویژه حرف‌آوردی‌ها، برگزاری دوره آموزشی عصر سخن، تشکیل کارگاه عفاف و حجاب و سواد رسانه با محوریت خانواده، برپایی کارگاه ساخت پوستر و کلیپ، برگزاری دوره آموزشی ویژه بانوان مداح شامل ۷۵ واحد درسی، راه‌اندازی کتابخانه، برگزاری جشن و مسابقه، برپایی خیمه‌های کودک، اجرای مهرواره بانور و اردوهای فرهنگی از جمله این برنامه‌هاست.

وی افزود: رابط ویکی حکایت در شهرستان‌ها تعیین شد. با ادارات فرهنگی و دانشگاه‌ها در زمینه مسابقات مختلف همکاری می‌کنیم. در مدرسه صدرا، حرف‌آورد به عنوان واحد درسی در نظر گرفته شده است. با حوزه‌های علمیه در زمینه شبکه‌سازی همکاری می‌کنیم و جلسات تبیینی مختلف ویژه نوجوانان و جوانان با موضوع رفیقانه در فرهنگسراها برگزار می‌کنیم.

در ادامه فاطمه رضازاده شیخ نیکو، رابط طرح ایران ۱۴۴۰ ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان آذربایجان غربی گفت: در آبان‌ماه ۱۴۰۱ سند آمایش استان را ارائه کردیم. در این مدت با سه نفر از مسئولان ستاد ارتباط داشتم با مسئولان سازمان و ستاد جلساتی برگزار کردیم. با توجه به سطح فعالیت‌ها نیاز به تیم تخصصی داریم. در این زمینه نامه‌نگاری با نهادهای مختلف داشته‌ایم که افراد دغدغه‌مند را معرفی کنند با برخی از این افراد جلساتی برگزار کرده‌ایم و سعی شده به صورت چهره به چهره طرح معرفی شود. قرار است در رابطه با موضوعات مبتلابه استان پویش مردمی راه‌اندازی کنیم و مردم درخواست‌های خود را به مسئولان ارائه کنند.

در ادامه فاطمه میرقاسمی، رابط طرح رفیقانه ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان آذربایجان غربی گفت: در این حوزه یک گروه ۱۵ نفره رسانه‌ای داشتیم که به ۴۵ نفر ارتقا یافته است. برای این افراد کلاس‌های تدوین، کلیپ‌سازی و خبرنگاری برگزار خواهد شد. گروهی در روبینا با ۱۲۰ نفر تشکیل داده‌ایم که کار را با آنها پیش می‌بریم و در آینده گروه‌هایی با موضوع رفیقانه با حضور اعضای مؤسسات قرآنی و هیئتی تشکیل خواهیم داد تا طرح رفیقانه را در سطح استان پیش ببریم.

در ادامه لیلا رجب، رابط نظام تبیین ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان آذربایجان غربی با اشاره به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در ایام ماه رمضان به همراه گروه جهادی طلبه‌ها در سطح استان عنوان کرد: در همین ایام در یکی از خیابان‌های اصلی شهر ارومیه غرفه عفاف و حجاب به مدت ۲۲ روز برپا کردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

در ادامه حجت‌الاسلام مهدی ولایی‌برحق، مدیرکل تبلیغات اسلامی البرز گفت: مسیری که مجموعه نهضت پیشرفت بانوان در پیش گرفته، ویژگی خاصی دارد و آن هم تداوم برنامه‌هاست که قدم به قدم پیشرفت می‌کند. استان البرز با همجواری استان تهران، از فرصت بزرگی برخوردار است، امکان راهبری در عرصه‌های مختلف وجود دارد و به همین منظور قائل به این هستیم که در حوزه بانوان می‌توانیم کم رقیب باشیم و حتی شاید بشود کارهای ملی جریان‌ساز برنامه‌ریزی کرد و موج آن را در شهرستان‌های دیگر دنبال کرد.

وی افزود: باید برای طرح‌های نهضت پیشرفت بانوان بوم‌شناسی و ظرفیت‌سنجی صورت پذیرد و اگر اقدامی به صورت ملی بخواهد دیده شود، استان البرز این ظرفیت را دارد که در توسعه ملی طرح‌ها همکاری کند.

دریافت ۵۰۰ کلیپ از سوی بانوان حرف‌آوری استان البرز

در ادامه مشهدی، رابط طرح نظام تبیین و حرف‌آورد ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان البرز با اشاره به مجموعه اقداماتی که تاکنون در قالب این طرح‌ها در سطح استان اجرا شده است، عنوان کرد: در این زمینه تاکنون موفق به دریافت ۵۰۰ کلیپ از سوی بانوان حرف‌آوری شده‌ایم، همایش آموزشی عفاف و حجاب با حضور ۲۵۰ شرکت‌کننده در استان برگزار شد. همایش طلایه‌داران را با حضور ۳۵۰ مبلغه و همایش ویژه مادحین را با همکاری کانون هیئت و تشکل‌های دینی برگزار کردیم. دوره‌های توانمندسازی مبلغات در قالب برنامه‌هایی با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده و کارگاه‌های سبک زندگی و مشاوره برگزار شده است. ۴۰۰ جلد کتاب برای تغذیه فکری مبلغات تهیه و در اختیار آنها قرار داده شده است و برگزاری رویداد روایت امید، ویکی حکایت و ویکی تجربه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی اظهار کرد: برگزاری نشست کارگروه عفاف و حجاب و کارگاه‌ها و نشست‌هایی با حضور استاد پناهیان با موضوع دختران پیشرو و همچنین همایش ریحانه‌های حسینی از جمله برنامه‌هایی است که در قالب طرح نهضت پیشرفت بانوان در سطح استان اجرا شده است. برگزاری اردوهای درون‌استانی، برپایی نمایشگاه مصور «زن، عزت و افتخار»، اجرای برنامه شایسته‌شو و شعله‌های عصیان، برگزاری مسابقه پدران پروانه‌ای برای آشنایی با فرهنگ شهادت و ایثار و مسابقه خانه مادری در ایام فاطمیه، اجرای طرح حنیفا در سطح شهر، اعزام ۲۱۰ نفر به اردوی راهیان نور، برگزاری اجتماع مادران و دختران و اعتکاف دانش آموزی در مساجد خاص، اجرای طرح عفاف و حجاب با عنوان گوهرشاد، اجرای ۱۲ برنامه با موضوع جمعیت و فرزندآوری و برگزاری مسابقه کتابخوانی از جمله برنامه‌هایی است که از سوی ستاد نهضت پیشرفت بانوان در استان اجرا شده است.

در ادامه حجت‌الاسلام عباس گرزین، مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: با توجه به رویکردهای جدید سازمان مبنی بر بهره‌مندی از ظرفیت بی‌بدیل بانوان در انجام فعالیت‌های فرهنگی از سال گذشته تقریباً تمام تلاشمان بر این بوده که نهایت حمایت و همکاری با ستاد نهضت پیشرفت بانوان صورت پذیرد تا این ظرفیت فعال‌تر شود و در جهت پیشبرد اهداف انقلاب بتوانیم از این ظرفیت استفاده شود در سال ۱۴۰۲ پارسال در طرح‌ها با همه شهرستان‌ها تاکید شد توجه ویژه به بخش بانوان با محوریت دختران حاج قاسم داشته باشند همه موظف شدند به سراغ جدی هوشمندانه کنشگران برونو این طرح‌ها امسال گسترش می‌یابد.

در ادامه سمیه امیری، مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان گلستان با اشاره به دیدگاه‌های مختلف که از زمان‌های بسیار دور تاکنون در رابطه با شخصیت زن وجود دارد، گفت: در عصر جاهلیت نگاه سنتی به زن وجود داشت و مدرنیته نیز نگاه ابزاری به زن دارد در نقطه مقابل در دین مبین اسلام جایگاه رفیعی برای بانوان قائل است و منظومه فکری امام (ره) نیز تحت تأثیر همین مکتب بوده و ایشان معتقد بودند بانوان رهبران این نهضت هستند. در همین راستا در ستاد نهضت پیشرفت بانوان سعی داریم به واسطه این طرح، جایگاه اصلی بانوان را بشناسانیم. در سال ۱۴۰۲ مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان اولین اقدام، شروع به شکل گیری حلقه‌های میانی راهبر کردیم و سعی ما بر این است که جبهه فراگیر بانوان را شکل دهیم.

وی با بیان اینکه رابطان طرح ایران ۱۴۴۰ در شهرستانها بازوان عملیاتی نهضت پیشرفت بانوان در استان هستند، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ تلاش شد نهاد مردمی مسأله‌محور پای کار بیایند. یکی از فعالیت‌ها در قالب هیئت اندیشه‌ورز، بهره‌مندی از قشر فرهیختگان در طرح ۱۴۴۰ است. جلسات تبیین طرح‌ها در چهار شهرستان‌ها با حضور ۸۰۰ بانوی تمدن ساز جهت فهم مشترک برنامه‌های ستاد و انسجام رویه برنامه‌ها صورت گرفته، ظرفیت دختران حاج قاسم با بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز، ظرفیت خوبی است که در اختیار ما قرار دارد، همایش‌های مختلف با موضوع رفیقانه و حرف آورد تاکنون در استان برگزار شده، در برنامه فردامون از ظرفیت دختران به خوبی استفاده شده، در حوزه دختران پیشرو برای متخصص شدن دختران، برنامه آموزشی برگزار کردیم و در پنجم بهمن ۱۴۰۱ اجتماع دختران حاج قاسم و پرچم‌داران ایران را با حضور ۱۵۰۰ دختر نوجوان برگزار کردیم.

امیری افزود: در حوزه رفیقانه، تلاش داریم گعده‌های رفیقانه برگزار کنیم. سال گذشته مراسم اعتکاف را در ۸ شهرستان برگزار کردیم. برپایی نمایشگاه فرهنگی، قرائت بیانیه و مطالبه گری از مسئولان نیز از دیگر برنامه‌های ستاد نهضت پیشرفت استان گلستان به شمار می‌آید. اجرای طرح بنیاد مریم در دستور کار این ستاد است. در تلاش هستیم تا ظرفیت درون و برون سازمان را برای تشکیل جبهه و شبکه‌سازی شناسایی کنیم. در برنامه روایت فتح که سال ۱۴۰۱ برگزار شد، کنشگری خوبی صورت گرفت. ارتباطات مؤثر با اصناف مختلف به وجود آمد. با توجه به اینکه استان ترکیبی از مردم با مذهب سنی و شیعه است، با شعار وحدت برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم. برگزاری پویش مقلوبه نیز از دیگر برنامه‌های ستاد بوده است. در کل بالغ بر ۵۶ برنامه شاخص عملیاتی شده که برخی از آنها شامل برنامه‌های ورزشی، پیاده روی بانوان، برگزاری کارگاه آموزش خانواده، همایش جمعیت و فرزندآوری است و برگزاری کارگاه آموزش جریان‌شناسی اهل سنت را در دستور کار خود داریم.

در ادامه طاهره صفریان، کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: از ستاد نهضت پیشرفت بانوان در اجرای برنامه‌ها حمایت می‌شود. در حال تدوین سند پیشرفت استان هستیم. طرح جهاد تبیین در قالب برنامه‌های مناسبت‌محور مثل خانه مادری دنبال می‌شود. کنشگری بانوان مسجدی و ایجاد تشکل خواهران شهید در دستور کار قرار دارد. توانمندسازی دختران ارزشی، اجرای طرح دختران پیشرو، طرح دختران حاج قاسم، بنیاد مریم، عفاف و حجاب و پیام داران از جمله برنامه‌های امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان به شمار می‌آید. در زمینه اجرای جشنواره گوهرشاد با دستگاه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش و حوزه هنری همکاری می‌کنیم.

در ادامه نصرت بابایی، رابط طرح ایران ۱۴۴۰ ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان گلستان اظهار کرد: اجرای این طرح از بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده است و ما جز اولین استان‌هایی بودیم که این طرح را دنبال کردیم. یکی از اقدامات، برگزاری نشست توجیهی در شهرستان‌ها بود. تاکنون ۳۶ جلسه وبیناری تحت عنوان ایران آینده برگزار شده است. تیم تخصصی شکل گرفته و «استان گلستان به عنوان قطب گردشگری» موضوع مورد بررسی است.

حضور کنشگران دغدغه‌مند در سطح استان ایلام

در ادامه حجت‌الاسلام محمدعلی نجفی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: در راستای شکل‌گیری نهضت پیشرفت بانوان، تعامل خوبی با حوزه علمیه و سایر دستگاه‌های فرهنگی که در حوزه بانوان حرفی برای گفتن دارند برقرار شده است. در این مسیر فراز و فرودهایی داشته‌ایم. نهضت پیشرفت بانوان استان ایلام ظرفیت فعالیت بیش از این را دارد در صورتی که در حوزه برنامه‌ریزی و پشتیبانی مالی مورد حمایت قرار گیرد. از برکات وجود این ستاد ارتباطات خوبی با بسیج خواهران و مجموعه سپاه استان برقرار شده است و وحدت خوبی با این مجموعه‌ها داریم.

وی با اشاره به حضور کنشگران دغدغه‌مند در سطح استان گفت: در حوزه عفاف و حجاب بالغ بر ۲۵ ساعت با هیئت اندیشه‌ورز به مباحثه پرداختیم به طرح‌های خوبی رسیدیم. یکی از آفت‌ها در حوزه عفاف و حجاب، بحث نوع تعامل با اقشار جامعه است. یکی از لوازم توسعه مخاطب، ایجاد بستر گفتگو است. در این زمینه یک بستر پیشنهادی، ایجاد فضایی مثل کافه همدلی است که می‌تواند به صورت سیال در نظر گرفته شود، بدین ترتیب برای افراد خوش بیان فرصت گفتگو ایجاد می‌شود و با مجموعه مرتبط خواهند شد.

در ادامه حجت‌الاسلام منوچهر رئیسی، معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی ایلام اظهار کرد: استان ایلام از ظرفیت مراسم اربعین به صورت ویژه برخوردار است و این مراسم در استان به صورت فراملی برگزار می‌شود و در واقع بیش از نیمی از زائران در اربعین از ایلام عبور می‌کنند. در مناسبت‌های دیگر نیز تردد زائران را از این استان داریم و این ظرفیت ویژه است و حتی تردد زائران عراقی را به صورت دائم به سوی ایران داریم و در طول سال ۲ تا ۳ میلیون نفر از این استان عبور می‌کنند. تقریباً چهارماه تا اربعین فاصله داریم. هرچقدر این قطب خادمی اهل بیت (ع) در استان پررنگ شود، به اعتماد به نفس استان در زمینه هویت دینی کمک کرده‌ایم.

در ادامه بیک‌محمدی، کارشناس امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی استان ایلام با اشاره به برنامه‌های ستاد نهضت پیشرفت در چهار محور جهاد تبیین، تربیتی، بنیاد خانواده و مناسبت‌های ملی گفت: معمولاً مأموریت‌ها را از طریق مدارس و مساجد پیگیری می‌کنیم. بیش از چهار هزار بانوی فعال شناسایی کرده‌ایم. در برنامه‌های فرهنگی بر موضوع خانواده و تربیت دختر نوجوان تأکید داریم. با رابطان فرهنگی، کانون‌های مردمی، امور زنان استانداری، بسیج جامعه زنان و انجمن اسلامی و دانش‌آموزی و سایر دستگاه‌ها تعامل خوبی داریم. به دنبال این هستیم که برنامه نهضت پیشرفت را پیش ببریم و بسیاری از فعالیت‌ها از طریق حلقه‌های میانی انجام می‌شود.

وی افزود: هر هفته ۲۰ تا ۳۰ نفر از دختران در پاتوق‌های مردمی برنامه اجرا می‌کنند. برنامه محله همدل را پیگیری می‌کنیم. در نظر داریم شبکه راویان زنان استان را با محوریت جهاد تبیین شکل دهیم. بحث گوهرشاد و عفاف و حجاب را پیش می‌بریم. برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع جمعیت و خانواده و ارائه ایده‌های راهبردی در حوزه کنشگری جمعیت از دیگر برنامه‌های این ستاد است. نقطه اوج برنامه‌ها حضور در مدارس و ارتباط با کنشگران تربیتی است.

در ادامه آشناگر، مسئول طرح دختران فاطمی ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان ایلام اظهار کرد: در زمینه انجام فعالیت‌های فرهنگی در حوزه دختر نوجوان کار خود را به صورت جدی آغاز کرده‌ایم. بنیاد مریم، دختران فاطمی، مهرواره محله همدل، چهارشنبه‌های فاطمی، اجرای برنامه پاتوق دخترانه و اردوی دخترانه از جمله این برنامه هاست. هر هفته با مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس جلساتی برگزار می‌کنیم. در ماه رمضان مراسم افطاری در مدارس برگزار شد و دانش‌آموزان در خلال این مراسم، مشکلات فرهنگی را به ما انتقال می‌دادند و در حال پی‌گیری این موارد هستیم. به بحث حاشیه شهر در ۵ نقطه ورود کرده‌ایم و با نهادهایی مثل شهرداری برای حمایت از برنامه‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم.

در ادامه صیدمحمدی، رابط طرح رفیقانه ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان ایلام عنوان کرد: یکی از طرح‌های اثرگذار نهضت پیشرفت بانوان، طرح رفیقانه بوده که توجه ویژه به قشر نوجوان دارد. در راستای برگزاری این طرح، ارتباط خوبی با نوجوانان برقرار کرده‌ایم و خانواده‌ها نیز در اردوها و کارگاه‌ها با دانش‌آموزان همراه می‌شدند. همچنان برای اجرای خلاقانه طرح‌ها و برنامه‌ها تلاش می‌کنیم و برنامه‌های موفق را به اشتراک می‌گذاریم در این زمینه نیازمند پشتیبانی و حمایت مالی هستیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)