میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، فیلم سینماییJUDY در اواخر سالی که گذشت اکران شد. این فیلم نیز مانند دیگر فیلمهای ستاره محور درباره برشی از زندگی «جودی گارلاند» خواننده و بازیگر کلاسیک هالیوودی و فراز و نشیبهای زندگی او در سالهای پایانی کار او است. بخشی از زندگی که خلأهای زندگی او از حیث عشق، معنای زندگی و هویت را دربردارد و دچار مشکلات عدیدهای در زندگی شده است.
از این منظر در گفتوگوی کوتاهی با دکتر مهدی ناظمی درباره چرایی ساخت فیلمهایی با مضامین سلبریتیها وزندگی آنان و همینطور بحرانهای مختلف در زندگی آنان سؤالات را پرسیدیم که در ادامه میخوانیم.
دکتر ناظمی در ابتدا درباره وجود بحران در زندگی برخی از سلبریتیها گفت: واقعیت این است که زندگی تمام سلبریتیها دچار مشکلات روحی و روانی مختلفی است که ما از تمام آنها با خبر نیستیم. اینگونه نیست که فقط برخی از سلبریتیها از بحرانهای هویتی رنج ببرند. اما علت این امر چیست؟
علت آن است که سلبریتی به خاطر جاذبهای که دارد خیلی سریع وارد جریانها و ساز و کاری میشود. در حقیقت هضم در یک جریان و سازوکار میشود و به همین خاطر خودش را از دست میدهد و دیگر گذشته خودش و این که چه کسی بوده است را از خاطر میبرد. درحالی که گذشته آن مهمترین اولویت ما است برای اینکه خودمان را بازشناسی و تجربه و احیاناً پرسش کنیم.
وی در ادامه گفت: اما سلبریتی باید گذشته خود را سریعاً معدوم کند تا بتواند به عنوان کالای مصرفی در مناسبت بازاری فعالیتهای فرهنگی متناسب با نظام سرمایهداری وارد شود. این روند برای آنان ایجاد بحران میکند. شاید بپرسیم که چرا همه این بحران را به زبان نمیآورند؟ یک علت این است که تلاش میکنند تا به صورت تخدیری بحران را حل کنند. همینطور در جریان زندگی پرسشها را به گونهای هضم و فراموش کنند.
برخی هم یا شجاعت آن را دارند یا در هر حال از لابلای خاطرات و گفتههایشان بیرون میزند. در کنار آن باید اشاره کرد که بخش قابل توجهی از سلبریتیها لذایذ اولیه زندگی مانند ازدواج پایدار و سالم را تجربه نمیکنند و دچار طلاقهای متعدد و دورهای میشوند.
نمایی از فیلم جودی
این استاد دانشگاه درباره ارتباط نظام سرمایهداری و سلبریتیها گفت که تا قبل از تشکیل نظام سرمایهداری سلبریتی وجود ندارد و در واقع شخصیتهای برجسته داریم مانند ورزشکاران و هنرمندان که وضعیت آنها با سلبریتیها بسیار متفاوت است.
در واقع آنان تفاوت جدی با سلبریتی دارند. در نظر من سلبریتی فاقد هرگونه جوهریت و ذات قلمداد میشود و به واسطه دیده شدن از امتیازات نخبگی برخوردار میشود این خلاصه ترین تعریفی است که میتوان از سلبریتی در چشم انداز فلسفی ارائه داد.
مثلاً در زمان های گذشته اشراف به خاطر خونشان یا مالکیت و اموال و داراییشان اشراف و قشر برجسته جامعه نامیده میشدند اما در روزگار سرمایهداری فعلی دانشمندان و اساتید دانشگاه و سلبریتیها به عنوان چهرههای مطرح معرفی میشوند تا پایههای سرمایهداری مستحکم شود. اما متاسفانه حتی این خصوصیات سلبریتی به دانشمندان هم سرایت کرده است و آنها در صورتی که دیده بشوند و مطرح بشوند به جایگاه مطلوب خود رسیدهاند. باید اعتراف کرد که رسانهها دنیای ما را تصرف کردند و سلبریتیها نیز از طریق رسانه مطرح شدهاند. دنیای سرمایهداری دنیایی است که فقط در چنین دنیایی سلبریتیها می توانند رشد کنند و دیده شوند.
عبارت ستارهای زیرین پوستر: جودی گارلاند افسانهای پشت رنگین کمان، که اشاره به آهنگی به نام رنگین کمان از او دارد
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره علت توجه هالیوود به سلبریتیها اظهار داشت: علت این است که سلبریتیها در حقیقت صفحات زرد هالیوود را تشکیل میدهند و آنان همواره پرفروشند و خاطرات آنها و زندگیشان مورد توجه هالیوود است چرا که فروش بسیار بالایی را در فیلمها به دنبال خواهد داشت.
علت دوم توجه هالیوود به سلبریتی این است که سلبریتی و هالیوود را نمیتوان از هم جدا کرد سلبریتی محور هالیوود است سلبریتیها محور هالیوودند و به آن میزان که بتوانند خود را با هالیوود نزدیک کنند سلبریتی خواهند بود.
ناظمی ادامه داد: اساساً هالیوود دنبال تحلیل و بررسی عمیق از زندگی سلبریتیها نیست البته شاید از ابراز نگرانیهای جزئی در مورد زندگی آنان ارائه کند. البته در این فیلم ها نیز در نهایت خروجی چیست؟ خروجی این گونه فیلمها چیزی جز دلبستگی نگرانی و دلسوزی مخاطب یا بیننده برای آن سلبریتی نیست.
عموماً از اینکه این ثروت از چه طریقی به دست آمد و یک سلبریتی چگونه از فرش یک شبه به عرش رسید که چیزی گفته نمیشود و اینکه مسئولیت اجتماعی آن سلبریتی چیست و همینطور اینکه ثروت بزرگ او در چه مسیری خرج شده است مطلبی گفته نمیشود. همینطور درباره وجوه تاریک زندگی آنان و اینکه در پشت پرده آلوده چه مواردیند و ارتباطشان با مافیا و سردمداران سرمایهداری و زراندوزان چیست نیز حرفی زده نمیشود.
وی در پایان اشاره کرد که البته تمام اینها برای آن است که ما دلسوز و دلبسته آن سلبریتی شویم. واضح است که خروجی چنین فیلمهایی به نفع نظام سرمایهداری سلبریتی و هالیوود است و باید باشد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد