میرنیوز

درباره سنت گذشته خیلی کم می‌دانیم/چرا فارابی مهم است؟

درباره سنت گذشته خیلی کم می‌دانیم/چرا فارابی مهم است؟ 2023-02-22T17:33:43+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ادامه وبینارهای بین المللی خود که مدتی است برگزار می‌شود، وبیناری پیرامون «فلسفه فارابی» با حضور چارلز باترورث، استاد دانشگاه مریلند، نادیا مفتونی، استاد دانشگاه تهران و محمود نوری فیلمساز و مدرس دانشگاه هنر در پلتفرم زوم برگزار شد

باترورث در ابتدای این جلسه سخنانش را اینگونه آغاز کرد: بسیار به شخصیتی که ما را گرد هم آورده، یعنی ابونصر فارابی علاقمندم و از آثار دکتر نادیا درباره فارابی مطلع هستم.

وی افزود: بزرگترین دلیل جذابیت فارابی این است که او بر چیزی که برای بشر بیشترین اهمیت را دارد یعنی سعادت و خوشبختی بشری تمرکز می‌کند … به نظر می‌رسد که او با دو رویکرد به سعادت بشری می‌پردازد. در رویکرد اول چند رساله دارد که حتی می‌توان آن‌ها را به مثابه یک رساله‌ی چندبخشی دید. یکی از آن‌ها «تحصیل السعادة» است و مابقی این مجموعه منسجم، رساله‌هایی است درباره فلسفه افلاطون و ارسطو. این موارد یک دسته از رساله‌های فارابی درباره نحوه به دست آوردن سعادت است. مجموعه دیگری با اهمیت مشابه وجود دارد که در غرب به خوبی مجموعه اول شناخته‌شده نیست یا شاید هم به خوبی به آن پرداخته نشده و آن هم «رسالة فی تنبیه علی سبیل السعادة» است. مقصود هر دو رویکرد هم یکی است: سعادت بشری برای فرد و همچنین سعادتی که بتواند توسط نظام سیاسی پرورانده شود.

باترورث ادامه داد: در «تحصیل السعادة»، فارابی توجه را به مهمترین چیز در زندگی بشر معطوف می‌کند و مَفصل و لولای استدلالش را بر آن چیزی که همیشه برایش تلاش می‌کنیم بنا می‌کند که عبارت است از علم نظری و ژرف‌اندیشی و محاسبه و در وهله بعد هم حرفه‌های عملی قرار می‌گیرد. در آن اثر، ما دعوت می‌شویم که به دو موضوع توجه کنیم: اصول تعلیم یا «مبادی التعلیم» و اصول وجود یا «مبادی الوجود».

این استاد دانشگاه مریلند اضافه کرد: آن چه در مجموعه اول جالب است شیوه توضیح دادن این موارد توسط فارابی در زمینه علوم نظری و عملی و همچنین شیوه تفاوت قائل شدن او میان افلاطون و ارسطو است. تلاش افلاطون بیشتر برای به دست آوردن علم نظری بود و البته طبق نظر فارابی او در این زمینه موفق نشد و کتاب فارابی با سرزنش کردن عجیب افلاطون تمام می‌شود. البته این سرزنش بیشتر معطوف به سقراط است تا افلاطون است، با این استدلال که سقراط نمی‌دانست چگونه با جمهور صحبت کند. به همین سبب سقراط مجبور بود مسیر را به کسی واگذارد که در لفاظی پُر رنگ و لعاب استاد باشد، یعنی چیزی شبیه سفسطه است. این‌ها روایت فارابی است. در این روایت ارسطو هم به همین منوال شکست می‌خورد. ارسطو به نهایتِ آن‌چه می‌خواهد عرضه کند دست می‌یابد اما نمی‌تواند به مخاطبش یا به خودش آن علمی را توضیح دهد که به واسطه آن بتوانیم همه چیز را در یک دورنما قرار دهیم؛ یعنی علمی که بعد از فیزیک می‌آید که به آن مابعدالطبیعة یا متافیزیک می‌گویند.

وی ادامه داد: تمام هدف فارابی در این آثار بسیار جذاب است و ما را به ورطه آن‌چه در دل‌های خود به آن احساس نزدیکی می‌کنیم می‌برد. چرا که ما ارتباط بسیار نزدیکی میان دین که در ادبیات فارابی به آن مِلّة و فلسفه می‌گوید می‌بینیم. همچنین ارتباط نزدیکی میان آن‌چه فیلسوف در باب قانون‌گذاری می‌خواهد انجام دهد و آن‌چه قانون‌گذاران در طول زمان انجام داده‌اند می‌بینیم. برای مخاطب یهودی و مسلمان، اولین نام‌هایی که در زمینه وضع قانون و شریعت به ذهن متبادر می‌شود نام حضرت موسی نبی و حضرت محمد(ص)است. در مورد مسیحیان اما قضیه متفاوت است. چون در نظر آنان عیسی نیامد که قانون قبلی را کنار بگذارد، بلکه آمد تا آن را به انجام برساند. او نیامده که تورات را کنار بگذارد بلکه آمده تا آن را به کار ببندد. درباره رساله دیگر، یعنی «رسالة فی تنبیه علی سبیل السعادة» و آن‌چه که می‌خواهد به ما بگوید باید بگویم که در این رساله فراتر از هرچیز افعال شرافتمندانه به ما آموخته می‌شود و نیز پرورش روح به ما آموخته می‌شود و پس از آن پرورش ذهن به ما آموخته می‌شود.

باترورث گفت: این که بیاموزیم چگونه درایت داشته باشیم از جمله اهدافی است که به آن احتیاج داریم. کتاب «رسالة فی تنبیه علی سبیل السعادة» به مثابه مقدمه‌ای برای چیزهای فراوان دیگری عمل می‌کند و نقش مقدمه‌ای بر آموزه‌های گسترده‌تر فارابی در زمینه منطق را ایفا می‌کند. کاری که این کتاب می‌کند این است که بیشتر بر «مبادی التعلیم» یا اصول تعلیم تمرکز می‌کند تا ما را به سمت پرورش روح خودمان سوق دهد به این ترتیب ما می‌توانیم به افعال شرافتمندانه برسیم. باید بدانیم افعال شرافتمندانه چیست و به همین سبب باید قادر باشیم که بین مسائل مختلف تمییز قائل شویم. صرفاً برای این که به شما نشان دهم نوشته‌های فارابی چقدر با ظرافت به یکدیگر مرتبط هستند می‌خواهم به محسن مهدی اشاره کنم. نامی که همه می‌شناسید. یک عراقی اهل کربلا که در دانشگاه شیکاگو درس خواند و استادی کرد و من هم افتخار کار با او و آموختن از او را داشتم. محسن مهدی متوجه شد که این کتاب کلاً درباره چه سخن می‌گوید. این کتاب پیش از هر چیز ما را به رساله «الالفاظ المستعملة فی المنطق» رهنمون می‌شود. کتابی که با این جمع‌بندی تمام می‌شود که اکنون باید آموختن معقولات را شروع کنیم. سپس ما را از آن‌جا به فهم فارابی از منطق سوق می‌دهد. من فکر نمی‌کنم که فارابی در تلاش برای جا انداختن یک نظام فلسفی است. به عقیده من او بیشتر در تلاش برای واداشتن ما به اندیشیدن پیرامون مسائل مختلف است. اگر هم او می‌خواست یک نظام فلسفی بنا کند می‌توان این موارد را آغاز آن نظام فلسفی دانست.

در ادامه این وبینار محمود نوری سخنانش را با پرسشی از باترورث آغاز کرد و گفت: اگر بخواهیم به تصویری کلی‌تر برسیم، شما در جایی به جایگاه فارابی در فلسفه اسلامی در قیاس با ابن سینا اشاره کرده‌اید. آن‌طور که شما اشاره کردید فارابی بیشتر توانست کنترلش بر دو حیطه فلسفه و دین را مدیریت کند. در حالی که ابن سینا مسائل بین فلسفه و دین را زیاد به هم پیوند زد و این زیاده‌روی بود که واکنش غزالی در تهافت الفلاسفه را برانگیخت. دوست دارم این مطلب را بیشتر باز کنید. همچنین توجه به ابن سینا نسبت به فارابی چه در ایران و چه در سطح جهانی بسیار بیشتر است، با این که ابن سینا به افتخاری نظیر معلم ثانی ملقب نشده است. سبب این توجه چیست؟ آیا می‌توانیم بگوییم که فارابی آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است؟

باترورث پاسخ داد: یکی از مسائلی که برای همه مؤلف‌ها رخ می‌دهد نیاز به نشر و تبلیغ مناسب است. در عصر طلایی اسلام هم تبلیغات مبتنی بر این بود که آثار شما چگونه و توزیع می‌شود. به هر دلیلی که بوده آثار فارابی فرجام بسیار بدی داشته است. من هیچ نسخه خطی که هم‌دوره با خود فارابی باشد را نمی‌شناسم. آن نسخ خطی به هر ترتیبی که بوده از میان رفته است. ما نسخ خطی‌ای که متعلق به برهه‌های بعدی باشد را داریم و می‌توانیم ارتباط آن با نسخ پیشین را ردیابی کنیم. اما درباره ابن سینا قضیه اصلاً این گونه نیست. او چه در مشرق عالم عرب‌زبان و چه در مغرب آن از شهرت فراوانی بهره‌مند شد. به نظرم بی‌راه نیست بگوییم که در خطه مغرب اوضاع بهتر بوده است. دلیلش را هم نمی‌دانم اما شاید به این سبب بوده که آن مؤلفان در قرونی زیستند و به شکوفایی رسیدند که اسلام در مغرب به اوج رسیده بود و آثار این مؤلفان در آن‌جا منتقل شد و کپی برداری شد. یک مثال ساده آن ابن رشد است که نوشته‌های او در باب منطق در نسخ خطی فراوانی وجود دارد اما دو نسخه زیبا که بسیار خوب هم از آن حفاظت شده داریم که تقریباً هم‌عهد با خود ابن رشد است. این آثار در نسخه‌های مغربی نگاشته شده‌اند و به قرون بعد انتقال یافته‌اند و بعداً هم به نوعی به چشم آمده‌اند. درباره ابن سینا هم اوضاع تقریباً به همین منوال است و بسیاری از آثار او از طریق نسخ خطی به ما رسیده است. نسخ خطی از این جهت اهمیت دارند که زمانی که می‌خواهیم آثار یک نویسنده را به شکل جدی بخوانیم ضروری است که سراغ نسخه خطی برویم تا مطمئن باشیم مشغول خوانش آن چیزی هستیم که نویسنده واقعاً نوشته است. ابن سینا از این حیث خوش‌شانس بوده است. واکنشی که او در غزالی برانگیخت داستان دیگری است که اکنون تا حدودی فراموش شده است. چرا که اکنون در دنیای عرب توجهی که به غزالی می‌شود نسبت به توجهی که به فلاسفه می‌شود سنگینی می‌کند. من معتقدم که ابن سینا مرزی که فارابی تأکید بر تمایزش را داشت محو کرد. فارابی همیشه بر تفاوت بین «العلوم النظریة» و «العلوم الإلهیة» تأکید می‌کند. آن‌چه درباره علوم الهی می‌دانیم را می‌دانیم چرا که آن‌چه گفته شده را پذیرفته‌ایم. آن‌چه درباره علوم نظری می‌دانیم را می‌دانیم چرا که به تحقیق و بررسی ادامه می‌دهیم.

چارلز باتروورث همچنین درباره نظر نیل دگرس تایسون پیرامون این که افول تمدن اسلامی را به غزالی و کتاب مخرب تهافت الفلاسفه نسبت می‌دهد گفت: من معتقد نیستم که اثر غزالی موجب هیچ نوع افولی شده باشد اما افول تمدنی زمانی رخ می‌دهد که ما اندیشیدن درباره همین مسائل را متوقف کنیم و به پاسخ‌های ساده متکی باشیم. متأسفانه امروزه کشور من مثالی عالی برای این مسأله است و حتی زیست دانشگاهی ما بسیار این‌گونه است، یعنی حتی نیاز نیست به فضای سیاسی بروید. بسیار و بسیار شکایت اساتید و دانشجویان را از وادار شدنشان به سکوت می‌شنوید. مسائلی وجود دارد که قرار نیست مورد بحث قرار بگیرد. چرا؟ چون هنگام بحث درباره‌شان احساس خوشایندی نداریم! سابقاً احساس ناخوشایند داشتن مساوی بود با آغاز آموختن! فقط زمانی که این نقطه را پاک نکنیم و تلاش کنیم تلخی ناخوشایندی را بچشیم است که می‌آموزیم. در نتیجه معتقدم که اکنون با مشکل بزرگی مواجهیم. اگر تحصیل، امری خوشایند بود آیا ارزش دنبال کردن داشت؟

چارلز در تحلیل آثار مفتونی پیرامون خیال و هنر و جایگاه هنرمندان در مدینه فاضله فارابی گفت: ما نمی‌توانیم این نکته را از نظر دور بداریم که فارابی مؤلف کتابی بسیار معروف در زمینه موسیقی است یعنی «کتاب الموسیقی الکبیر». من آهنگساز نیستم و ابعاد فنی کتاب را نمی‌فهمم اما چیزی که می‌فهمم این است که او مهارت فوق‌العاده‌ای در نوازندگی عود داشته است. فهم من این است که این زمینه در قالب آن‌چه که توسط خیال برانگیخته می‌شود جا می‌گیرد و این که چگونه مسائلی را توسط خیال بربینگیزید. زمانی که به جایگاهی که فارابی به هنرهای وابسته به منطق می‌دهد نگاه کنید شعر را می‌بینید که از خیال بهره می‌برد و همچنین در کنارش خطابه را می‌بینید. در نتیجه اموری مثل شعر و خطابه، مسائل را با اتکا به خودشان حل نمی‌کنند بلکه تلاش می‌کنند نظرات تحصیل‌شده یا «المشهورات» را بگیرند و مردم را به باور آن‌ها سوق دهند و به انجام آن‌ها گرایش دهند. این رتبه‌بندی را باید با دقت مد نظر قرار داد. مثلاً او در «کتاب الحروف» قانون‌گذاری را چندان مورد توجه قرار نمی‌دهد و آن را از میان پنج رتبه در رتبه سوم یا چهارم قرار می‌دهد. چگونه باید این را فهم کنیم؟ به نظرم او تلاش می‌کند ما را درباره نحوه دسته‌بندی‌هایمان در زمینه‌های مختلف به فکر وا دارد و نیز درباره هدفمان از این دسته‌بندی‌ها. همانطور که قبلاً گفتم فارابی مشغول نظام‌سازی فلسفی نیست بلکه تلاش می‌کند ما را وا دارد که خودمان فکر کنیم. پس باید پیوسته از خودمان بپرسیم مسأله مد نظر او چیست؟

باترورث با تاکید براینکه یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجهیم این است که چقدر درباره سنت گذشته کم می‌دانیم گفت: ما بسیار نیازمند کتاب‌هایی هستیم که هنوز مکشوف نشده‌اند. مثلاً می‌دانیم آثار معاصر ماکیاولی، توماس هابز، جان لاک، ژان‌ژاک روسو کدام‌هایند. اما در عالم عرب پس از ابن خلدون خلأ بزرگی داریم تا به جمال‌الدین می‌رسیم. می‌دانم که در سنت شما افراد زیادی هستند که می‌توانند این خلأ را پُر کنند. این افراد بیشتر متعلق به صوفی‌گری هستند تا چیز دیگری. من با دوست عزیزم حسین ضیایی که کارهای زیادی درباره ابن کمونه کرده بود بحث‌های زیادی درباره زمینه‌های فوق می‌کردم و او افرادی را نام می‌برد اما او هیچ وقت من را متقاعد نکرد. اما مسائل زیادی هست که که از آن بی‌اطلاع هستیم.

سپس نوری پرسید که چه چیزی باعث می‌شود که در برخی قرون شاهد شکوفایی اندیشه و بازیابی تفکرات پیشینیان و در برخی دوره‌ها شاهد آن احساس واداشته شدن به سکوت که درباره آمریکا به آن اشاره کردید هستیم. آیا زمینه‌اش سیاسی است یا وابسته به اندیشه است؟ آیا زمینه‌ای است که فلاسفه بتوانند به آن ورود کنند و آن را مورد بحث قرار دهند؟

این استاد دانشگاه مریلند بیان کرد: من معتقدم نحوه ورود به این مسأله این است که این اطمینان را ایجاد کنیم که همه تفکرات می‌توانند مورد بحث قرار بگیرند. باید اجازه دهیم که انسان‌ها آزادانه فکر کنند. ما می‌توانیم آن‌ها را به خاطر آن‌چه می‌گویند مورد نقد قرار دهیم اما نمی‌توانیم آن‌ها را وادار به سکوت کنیم. این مسأله‌ای است که در آمریکای امروز مورد اعتراض من است و البته این مسأله را در جاهای دیگری از دنیا هم می‌بینیم. سبب آن از لحاظ سیاسی این است که مردم فکر می‌کنند حقیقت را می‌دانند، در نتیجه هیچ مخالفتی را نمی‌طلبند. از لحاظ فکری هم سبب آن مشابه است.

نوری توضیح داد: ما در ایران این فرصت را داشته‌ایم که به مسائل جزئی‌تر در زمینه فلسفه فارابی ورود کنیم، مانند دکتر مفتونی که فلسفه هنر فارابی را بسط داد و آثارش بازتاب‌های بین‌المللی هم داشته است اما در عرصه عمومی‌تر علم در حیطه کشورهای انگلیسی‌زبان آیا این زمینه وجود دارد که به مسائل جزئی‌تر فارابی ورود کرد یا این زمینه همیشه در فرع باقی می‌ماند؟

چارلز ترورث در پایان گفت: امیدواریم از طریق آموزش دادن، به مخاطب گسترده‌تری دست بیابیم. این حیطه علمی هیچ‌گاه خیلی همگانی و عامه‌پسند نخواهد شد. شاید هم نباید این گونه شود چرا که ما به اندیشیدن شفاف نیاز داریم. من دوست دارم ببینم افراد بیشتر و بیشتری به این مسائل رغبت نشان دهند اما صرفاً در صورتی که مایل باشند با دقت به مطالعه بپردازند. همانطور که تجربه خود شما (دکتر مفتونی) نشان می‌دهد چنین امری دشوار است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)