میرنیوز

تهیه کننده شماره ۱۰: خشونت بعثی‌ها از داعش بدتر بود/ برخی منتقدین اطلاعاتی در مورد جنگ ندارند

 تهیه کننده شماره ۱۰: خشونت بعثی‌ها از داعش بدتر بود/ برخی منتقدین اطلاعاتی در مورد جنگ ندارند 2023-02-14T11:05:57+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شماره 10 یکی از فیلم‌های دفاع مقدسی امسال بود. اما نه در خاکریزهای جبهه بلکه در اردوگاه اسرا سپری می‌شود. ترکیب این فضا به همراه بازی مجید صالحی که در خاطرات ما بیشتر به عنوان بازیگر کمدی است، باعث شده تا بتوان این فیلم را یک فیلم در واقع متفاوت خواند.

شماره 10 در چند بخش نامزد سیمرغ بود و در نهایت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای مجید صالحی به ارمغان آورد.

تهیه کننده فیلم با وجود خوشحالی از نامزدی‌ها و موفقیت بازیگر نقش اول مرد فیلمش، از برخی نقدها و انتقادها احساس نارضیاتی می‌کند و معتقد است که برخی از این نقدها درباره فیلم منصفانه نیست.

جشنواره فیلم فجر , چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر , فیلم ,

ابراهیم اصغری در اینباره نکاتی را با ما در میان گذاشت. او در ابتدا درباره ارتباط مخاطبین با فیلمش در جریان جشنواره فیلم فجر گفت: به نظرم می‌رسد که فیلم شماره 10 با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کرده است در مدت زمان اکران فیلم در سینماهای مردمی‌در چند سالن همراه با آنان فیلم را تماشا کرده ام و این ارتباط و بازخورد مثبت فیلم را از میان تماشاگران حاضر در سالن دیده ام.

وی بیان کرد: از تلاشی که همکارانم کردند بسیار راضی ام. در زمان تولید به کارگردان فیلم می‌گفتم که مطمئن باشد که این فیلم جزو چهار فیلم برتر سال خواهد بود. همچنان هم به این موضوع معتقدم با اینکه تعدادی از فیلم‌ها را ندیدم اما می‌دانم که این موضوع رقم خواهد خورد و حالا خدا را شکر با جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد این اتفاق بسیار نزدیک است.

اصغری در مورد نقدهایی که به فیلم شده است گفت: اما متأسفانه احساس می‌کنم برخی نقدها کمی‌غیرمنصفانه است که یا از روی نا آگاهی نسبت به جنگ یا فیلمسازی است و یا اینکه سرسری فیلم را دیده اند. هرچند که می‌دانم که منتقدین ما کارشناسند و منصف، اما برخی همیشه با توجه به حواشی چه در نقد و چه بحث‌های دیگر نظرتشان را اعلام می‌کنند. من و همکارنم شاهد این نقدها بودیم و اگر بخواهم در یک جمله حرفم را بگویم، برخی از منتقدین که زمان جنگ در فضای جبهه اصلا نبودند و البته ایکاش آن موقع بزرگ بودند و جنگ را درک می‌کردند. نقدهایی می‌کنند که از فضای واقعی جنگ به دور است برخی هم احساس می‌کنم که بدشان نمی‌آید جای فراستی را بگیرند. فراستی در دوره ای پدیده شد و شای برخی از این منتقدین دوست دارند شبیه او باشند.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه برخی نقدها از روی مشکلات شخصی میان منتقد با بنیاد سینمایی فارابی است گفت: چیز دیگری که می‌بینم این است که منتقد یا آن برنامه نقد با فارابی مشکل دارد و چون فارابی حمایت کرده است می‌خواهد از آنجا انتقام بگیرد پس فیلم را می‌زند. در صورتی که بدون اغراق می‌گویم که در 10 سال گذشته ندیدم فارابی پای کارهای دفاع مقدس مانند امسال بایستد که چندتا کار موثر دفاع مقدس ساخته است. هرچند که وظیفه فارابی فقط تولید در حوزه سینمای دفاع مقدس نیست اما چند فیلم پشتیبانی کرده است و باید به فال نیک گرفت و امیدوارم که در سال آینده هم تکرار شود زیرا در چند سال گذشته پشتیبانی از فیلم‌های دفاع مقدس کم شد.

او در جواب به این سوال که چه مطالبی در نقدها دیده است که مورد اعتراض او است گفت: در نقدهایی که شده یکی از دوستان خوب ما گفته است که فیلم هالیوودی است. ما از قدیم یاد گرفته ایم که فیلم‌های هالیوود کارهای خوب و جذابی است که جهان از آن استقبال می‌کند. اگر به این معنا است پس این نکته خوبی برای فیلم ما است. یا اینکه بعضی‌ها نقدشان این بود که خشونت عراقی هم در فیلم زیاد بوده است! کاش این دوستان در جنگ می‌آمدند و با عراقی‌ها مواجه می‌شدند یا توفیق داشتند و اسیر می‌شدند می‌فهمیدند که عراقی‌ها چقدر خشونت داشتند تجربه من می‌گوید که بعثی‌ها از داعش الان بدتر بودند. این نکات در تاریخ هست و دوستان می‌توانند مطالعه کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه این برای من روشن بود که در برخی از نقدها مشخص بود که منتقد فیلم را پسندیده است. اما گاهی نقدها در اذهان عموم تاثیر منفی می‌گذارد. به عقیده من باید سینمای ارزشی و دفاع مقدسمان را طوری نقد کنیم که ضمن اینکه کارگردان نقص کار را بفهمد و در کار بعدی رفع کند بتواند مخاطب را با فیلم همراه کند. برخی فکر می‌کنند که به این دلیل مانند فیلم شماره 10 را باید نقد کنند که فیلم‌های دیگر مطرح شود که این رفتار دور از انصاف است. از این فرصت استفاده می‌کنم و در کمال احترام به همه دوستان منتقد، خطاب به عده ای دیگر می‌گویم که باید روش را عوض کنند زیرا همه ما یک خانواده هستیم تا از سینما به عنوان صنف ما که بزرگترین رسانه فرهنگی کشور مان است حمایت کنیم، خصوصا آنکه فیلم با نگاه استراتژیک به تاریخ معاصر می‌پردازد.

او در بخش دیگری درباره همکاری با زرگرنژاد گفت: آقای زرگر نژاد درباره بچه‌های جنگ و جبهه فیلم ساخته اند چه مستند و داستانی. این فیلمنامه را هم از سال 96 نوشته بودند. چند نوبت بازنویسی شد و امسال بعد از بازنویسی دیگری قسمت شد که با هم این فیلمنامه را کار کنیم. بعد از اینکه با زرگرنژاد آشنا شدم احساس کردم که فارابی پشت کار است به نظرم رسید که این کار می‌تواند فیلم خوب و متفاوتی باشد و در نتیجه کار تولید شد. فیلم اول خود من «مردی شبیه باران» هم درباره اسرا است اما به نظرم رسید که این فیلم درباره اسرا نگاه تازه ای دارد و این نگاه به شدت می‌تواند با مخاطب امروز ارتباط برقرار کند. از همه مهمتر قهرمانی دارد که همه قشری در جامعه او را دوست دارد و باز از آن مهم تر اینکه پایان فیلم قهرمان به پهلوان تبدیل می‌شود که نگاه عمیق تر و فرهنگی تری دارد. این فرهنگ در میان مردم ما است که به پهلوان طور دیگری ارادت دارند.

او در پایان گفت: ساختار مد نظر ما در فیلم به دور از شعارهای مطرح است که در فیلم‌های مختلف دیدیم. ما هر چیزی که در قصه و در اجرا بود را به آن پرداختیم. به هر حال قصه ماجرای فرار دو اسیر است که بر اساس مستندات شکل گرفته است که تنها فرار موفق دفاع مقدس است و تماشاچی به این فرار سخت باور دارد. مخاطب در فیلم همراه شخصیت‌ها می‌شود و با شور و شعف این قهرمان را دنبال می‌کند که به کجا می‌رسد. در پایان فیلم در کمال ناباوری تماشاچی، اسیر تصمیم متفاوتی می‌گیرد. این چیزی است که برای تماشاچی ایرانی که فیلم‌های روز دنیا را می‌بیند، متفاوت است. او این قصه را دنبال کند خصوصا با این نگاه و اجرایی که ساخته شده است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)