میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «مرد بازنده» اینبار «کت چرمی» به تن میکند. این شاید جامعترین گزارهای است که میتوان درباره «کت چرمی» گفت. حسین میرزا محمدی همان مدل روایتی را به تصویر کشید که سال گذشته محمدحسین مهدویان آن را به جشنواره آورده بود. کامران حجازی با تکرار بازی جواد عزتی در دو فیلم مشابه نشان داد که این ماجرا و اینگونه از سینما برای اون دغدغه است.
در واقع میتوان «کتچرمی» و مرد بازنده را دو قرائت از یک قصه دید. یکی قرائت نوآر پلیسی مهدویان و یکی قرائت حادثه ای امنیتی میرزا محمدی. پیش از هر چیزی آنچه قابل تحسین است، وجود یک تهیهکننده مؤلف به نام کامران حجازی است که کاملاً حرفهای، کارگردان را در مسیری که میخواهد هدایت میکند به جای اینکه صرفاً قلکی باشد برای گروه تولید.
«کت چرمی» به مراتب از «مرد بازنده» جلوتر است. چه از منظر روایت داستان، چه غافلگیریها، میزان پرداخت به شخصیتها و حتی بازی بازیگرانش مخصوصاً جواد عزتی. جواد عزتی به نسبت «مرد بازنده»، بازی بهتری را در «کت چرمی» داشته. بازیای باورپذیرتر و حرفهایتر که نشان از هدایت درست بازیگر در مسیری است که نیاز فیلم است و بازیگر میتواند تواناییهای خود را بیشتر به عرصه نمایش بگذارد.
مهدویان هم نشان داد با حضور در کسوت مشاور میتواند ثمر بهتری نسبت به کارگردانی داشته باشد. در واقع سواد ژانرشناسی مهدویان از سلیقه و هنر فردی او جلوتر است.
در کنار بیان روان و بیزائده قصه و همراهی با شخصیت داستان، فیلمنامه از نظم منسجمی برخوردار نیست. وقایع گاهی طولانی و گاهی به سرعت روایت میشوند که باعث میشود، مخاطب در برخی مواقع خسته شود و در برخی مواقع رشته داستان را گم کند.
قابها مکمل داستاناند و به خودی خود، منحصر به فرد به تصویر کشیده نشدهاند.
موسیقی شاید قهرمان فیلم است. کاملاً هدفمند و به جا ابراز وجود میکند. تکتک اجزای کار با موسیقی طراحی شدهاند و زبان دوم فیلم، موسیقی و صداگذاری کار است.
داستان اما همان روایت قهرمان انفرادی است که همانند فیلمفارسی، روی غیرت و مسایل مربوط به زنان حرکت میکند. در حالی که میشد به چالشهای دیگری هم در این بستر پرداخت، اما زیر بنای قصه با روایتهای فیلمفارسی همسو است. حتی در جایی از فیلم، تصویر فیلم سینمایی لئون نیز در قاب به نمایش در میآید که مخاطب کامل شیر فهم شود که منظور و جریان قصه از چه قرار است.
در کل فیلم «کت چرمی» قد و قامت یک فیلم موفق را دارد که میتواند با اصلاحاتی در تدوین با حداقل تغییر ریتم نمایش، تصویر موفقتری را از خود به نمایش درآورد.
احسان حجتی
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر