میرنیوز

درس بازیگر فقید برای آنهایی که به جشنواره تئاتر فجر نیامدند + ویدئو

 درس بازیگر فقید برای آنهایی که به جشنواره تئاتر فجر نیامدند + ویدئو 2023-01-23T12:01:30+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهمترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است که هر ساله همزمان با دهه فجر و در بهمن‌ماه برگزار می‌شود. امسال به خاطر بخشِ رادیو تئاتر زودتر از موعد یعنی از 25  دی‌ماه رقابت آغاز شد.

افتتاحیه جشنواره با اختتامیه هنرمندان رادیو تئاتر و معرفی بخش‌های مختلف چهل و یکمین دوره رقابت تئاتری‌های ایرانی و خارجی همراه شد. جشنواره‌ای که این فرصت را به تئاتری‌های جوان و گروه‌های شهرستانی داده است.  به گونه‌ای که به تعبیر کوروش زارعی سالِ درخشانِ تئاتر استان‌ها به شمار می‌رود. 

این جشنواره اغلب رقابتی بوده و دارای بخش‌های گوناگونی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بخش بین‌الملل، بخش نمایش‌های رادیویی، و بخش نمایش خیابانی است. تا بیست و چهارمین دوره جشنواره فجر بیشتر نمایش‌ها آثار جدیدی بودند که برای جشنواره تولید می‌شدند.

 

تئاتر , جشنواره تئاتر فجر ,

 

اما در دوره بیست و چهارم و بیست و پنجم بیشتر نمایش‌هایی که برای حضور در جشنواره انتخاب شدند پیش‌تر اجرای عمومی داشتند و تنها آثار محدودی برای جشنواره تولید شده بودند.

این تغییر براساس این نظریه که «جشنواره محلی است برای عرضه تولیدات یک ساله تئاتر کشور» انجام شد. از دوره بیست و ششم تا دوره سی‌ام دو شیوه پیشین انتخاب آثار ترکیب شدند و بخشی از نمایش‌های جشنواره از میان نمایش‌های اجرا شده در طول سال انتخاب می‌شوند و برخی از میان کارهای جدیدی که برای حضور در جشنواره آماده شده‌اند، تا شیوه‌ای جامع‌تر به کار گرفته شود.

در دوره سی و یکم، بسیاری از نویسندگان و کارگردانان برنده سی دوره گذشته جشنواره حضور نداشتند. مریم معترف کارگردان تئاتر و دبیر تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر اذعان کرد افراد معتبر تئاتری ایران باید در این رویداد بزرگ بین‌المللی در کنار جوانان باشند. اگر پیشکسوتان در جشنواره حضور نداشته باشند جوانان فرصت یادگرفتن را از دست می‌دهند و هرکدام از کارگردانان نگاه خود را به این جشنواره دارند.

بارها در این 40 سال جشنواره تئاتر، برخی با بهانه‌هایی دنبال کمرنگ کردن فجر نمایشِ ایران بوده‌اند؛ همان اتفاقی که پیش از شروعِ چهل و یکمین دوره آن هم به گونه‌ای دیگر افتاد. این بار با هجمه‌پراکنی، فضاسازی، تهمت و تخریب به دنبال آن بودند که هنرمندان در تئاترفجر شرکت کنند و چراغِ این دوره کم‌فروغ باشد.

 

اما ویترینِ بزرگ تئاتر با حضور هنرمندانش، قدرتمندانه از اول بهمن‌ماه کار خود را رسماً آغاز و دو نکوداشت بزرگ برای یک نمایشنامه‌نویس فقید به نام سعید تشکری و بازیگر و کارگردان تئاتر علی سلیمانی برگزار کرد. رادیو تئاتری‌ها جایزه‌هایشان را گرفتند و زنگِ آغاز روی صحنه رفتن هنرمندان هم به صدا درآمد. دوربین تسنیم به میان هنرمندان، دبیر جشنواره تئاتر فجر و خانواده بازیگر فقید و به یادماندنی علی سلیمانی رفت. البته یک هنرمند پیشکسوت هم نکته‌ای داشت که قابل تأمل بود.

سهیلا جوادی و سبا سلیمانی همسر و دختر مرحوم علی سلیمانی جلوی دوربین حاضر شدند. جوادی به نکته‌ای اشاره کرد که شاید به دردِ این روزها هم می‌خورد و درس این بازیگر فقید برای آنهایی باشد که سعی کردند با ایجاد شائبه و هجمه‌پراکنی‌های متعدد، چراغِ‌این جشنواره مهم را خاموش کنند.

همسر مرحوم علی سلیمانی، این ویژگی همسرش را به هنرمندان خصوصاً جوان‌ترها توصیه کرد:  "علی وارد جریاناتی نمی‌شد که فارغ از هنر است؛ مستقیماً با هنر ارتباط داشت و انسانیت؛‌ من فکر می‌کنم اگر جوان‌ها بخواهند راه‌شان را کج نکنند و مستقیم به سمت هنر بروند بهتر پیشرفت می‌کنند."

سبا سلیمانی دختر این بازیگر و کارگردان فراموش‌نشدنی تئاتر، سینما و تلویزیون، ویژگی توجه به آموزش حتی از جوان‌ترها را مطرح کرد؛ او گفت:  "پدرم همیشه متواضعانه در حال آموزش بودند و هیچ‌وقت نمی‌گفتند 30 سال است در این کارم و دیگر نیاز به آموزش و یادگیری ندارم. همیشه سعی می‌کردند نکات جدیدی را یاد بگیرند؛ متواضع بودند حتی در برابر آن جوان‌ترها؛ این طور بودند که شاید آن جوان چیزی برای من داشته باشد و باید از او یاد بگیرم."

در این میان یک صدایِ خوش را دیدم؛ دوبلور و بازیگری که با نمایش‌های رادیویی آغاز کرد. یک سال بعد از فراگیری رازهای کار تئاتر، با حرفه دوبلاژ آشنا شد. او در مجموعه‌های تلویزیونی «یکی از این روزها»، «داستان یک زندگی» و «معمای شاه» نیز ایفای نقش کرده است.

او در جلوی دوربین تسنیم این توصیه را برای جوانان هنرمند داشت: به عرض همه جوان‌ها می‌رسانم این کار بی‌رحم (هنرمندی) را فقط می‌توانید با عشق برطرفش کنید. همان‌طوری که حقیر 62 ساله، در این عشق قلت می‌زنم و بهترین و لذت‌بخش‌ترین کار جهان را هم دارم.

برگزیده شدن نیلوفر هوشمند در رادیو تئاتر هم باعث شد تا با او گفت‌وگویی داشته باشیم و از حضورش در رادیو و جشنواره تئاتر فجر بگوید. بازیگری که با سریال «کمکم کن» قاسم جعفری و «بچه‌های هور» شناخته شد و در فصل دوم «لیسانسه‌ها» سروش صحت هم ایفای نقش کرد.

او چنین گفت: به نظرمن رادیو تئاتر بخش تازه اضافه شده به جشنواره، بخش خوبی است و خیلی جای کار دارد. تشکر می‌کنم از همه کسانی که این بخش را به جشنواره اضافه کردند. مدتی است به رادیو آمدم و مشغولم. به کار رادیویی و صدا علاقه‌مندم و این‌ها باعث شد تا در بخشِ رادیو تئاتر جشنواره شرکت کردم. از هیئت انتخاب و کارگردان و عوامل‌ِ کار تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من قرار دادند و از داوران نیز تشکر می‌کنم که مرا دیدند.

هوشمند در جشنواره تئاتر فجر هم نمایشی به نام «دختران» را دارد.

محسن سوهانی چندی است مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش را برعهده دارد. به تازگی تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه بیشتر رادیو تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد داشته‌است. او جلوی دوربین تسنیم به این نکته اشاره کرد: من فکر می‌کنم با توجه به استقبالی که در این سال‌ها از بخش رادیو تئاتر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده، رادیو تئاتر می‌تواند وارد گیشه حرفه‌ای تئاتر کشور شود.

 

کوروش زارعی به عنوان بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر که بیشتر مردم او را با کارهای «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» و حتی «رستاخیز» به یاد می‌آورند، صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: با توجه به همه مشکلاتی که در ناآرامی‌های اخیر کشور بود اما هنرمندان دلسوز کشور و همراه انقلاب بودند و صحنه را از هنرمندی‌شان خالی نکردند؛ کنار ما ایستادند، جنگیدند و جهاد کردند.

او همچنین به تغییر در روش بازبینی‌ها اشاره کرد و گفت: ما امسال تغییراتی در فراخوان ایجاد کردیم؛ آمدیم بازبینی‌ها را زنده کردیم و نگذاشتیم که با فیلم، آثار بازبینی شوند. همچنین بخش ارسال مستقیم آثار را دوباره راه‌اندازی کردیم؛ آن‌هایی که نمی‌خواهند در جشنواره‌های استانی شرکت کنند و کسوت و سن و سالی از آنها گذشته و نمی‌توانند در جشنواره استانی حضور پیدا کنند از طریق ارسال آثار نمایش و متون شرکت کنند و  بعد هیئت انتخاب بازبینی را زنده و اثرشان را انتخاب کند.

محسن سوهانی به اتفاقِ مهم در جشنواره تئاتر فجر و توجه به مناطق دورتر و کم‌برخوردار و ظرفیت‌ها و استعدادهای آنها، گفت: من از دوستان شنیدم در بخش صحنه شاهد آثار ممتازی هستیم؛ به ویژه از سمت جوانان و این‌طوری که یک بار با آقای زارعی (دبیر جشنواره) صحبت می‌کردیم می‌گفتند از برخی مناطق و نقاط دورتر و کمتر برخوردار کشور، آثار بسیار خلاق و حرفه‌ای به حوزه صحنه راه پیدا کردند.

کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر همچنین به آثار شرکت‌کننده و حضور میهمانان خارجی که تا یازدهم بهمن‌ماه روی صحنه هستند اشاره کرد و افزود: ما امسال نزدیک به 35 اثر در بخش خیابانی جشنواره، داریم. 35 اثر در بخش مسابقه بزرگ تئاتر ایران و 24 اثر در بخش مسابقه بین‌المللی که 14 گروه نمایش‌های ایرانی هستند و 10 گروه از کشورهای عمان، اردن، عراق، اسپانیا، تونس، برزیل و روسیه؛ کشورهای شرکت کننده‌ای در بخش مسابقه بین‌الملل که آثارشان ان‌شاءالله در این 10 روز به روی صحنه خواهد رفت.

گزارش از مجتبی برزگر

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)