میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «مسعود میاور» هنرمندی کردزبان و اهل دیار کرمانشاه است. او کارمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مربی-مسئول فرهنگی مرکز اسلامآباد غرب است و تخصص اصلیاش در رشتههای مجسمه، حجم و نقاشی تعریف میشود.
میاور چند روزی است که از کرمانشاه به تهران آمده تا نمایشگاهی از آثار حجم و سفال خود را نگارخانه آفتاب مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار کند.
به همین بهانه به سراغ این مربی هنرمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفتیم و پس از بازدید از نمایشگاه آثارش، دقایقی را با او همکلام شدیم.
میاور در توصیف فعالیتهای هنری خود میگوید: ما در مرکز اسلامآباد غرب با کمک اداره کل کانون، نمایشگاهی از آثار هنرهای تجسمی را برای بچههایی که وارد کانون میشوند تدارک دیدهایم تا بچهها از این ظرفیت استفاده کنند. اگرچه من فرهنگی هستم اما در زمینه هنرهای تجسمی هم تخصص دارم و بهمنظور انجام فعالیتهای فرهنگی با بچهها از ابزار هنر، بهویژه ابزارهای موجود در عرصه هنرهای تجسمی بهره میبرم.
وی ادامه میدهد: ما برای معرفی یک شخصیت شاخص فرهنگی به بچهها، ابتدا سردیس آن شخصیت را میسازیم، وقتی بچهها این سردیس را میبینند و در کنار آن توضیحات من را هم میشنوند، جریان آموزش به شکل موثرتری اتفاق میافتد و مفهوم مورد نظر در ذهن بچهها حک میشود. باور من این است که پیشبرد فعالیتهای آموزشی با استفاده از ظرفیت و زبان هنر، ماندگار و تأثیرگذارتر خواهد بود.
مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شیوه کار خود اشاره میکند و در اینباره میگوید: یکی دیگر از دغدغههایم بازآفرینی رخدادهای تاریخی از طریق ساخت مجسمه و سفال است؛ زیرا به دلیل عدم دسترسی و کمبود امکانات در منطقه اسلامآباد غرب، بسیاری از بچهها امکان حضور در موزهها و بازدید از آثار هنری-تاریخی را ندارند. بنابراین من با ساخت سازههای تاریخی آنها را در معرض دید بچهها قرار میدهم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشارکت بچهها در ساخت احجام و مجسمهها اشاره میکند و در این باره میگوید: بسیاری از آثاری که در این نمایشگاه مشاهده میکنید، در کارگاههای هنری و با همراهی بچهها ساخته شدهاند. به این صورت که ابتدا یک نمونه کار را مقابل چشمان بچهها ساختهام و سپس آنها نحوه ساخت مجسمه را فراگرفتهاند و از جایی به بعد، خودشان در ساخت آثار حجمی مشارکت پیدا کردهاند. من در بسیاری از مواقع با بچهها مشورت و از نظرات آنها در ساخت آثار هنری استفاده میکنم.
میاور به سابقه حضور خود در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره میکند و در اینباره میگوید: من در دوران کودکی عضو کانون بودم و بیشترین چیزهایی که هماکنون از کانون در ذهنم مانده، فعالیتهایی است که در حوزه هنرهای تجسمی تجربه کردهایم.
این هنرمند کرمانشاهی درباره تکنیک، مواد سازنده و شیوه اجرای مجسمههایش میگوید: با توجه به اینکه مرکز ما در شهرستان اسلامآباد غرب و در منطقهای کمبرخوردار واقع است، خرید ملزومات مجسمهسازی برای شخص من دشوار است و طبیعتا این سختی برای بچهها و خانوادههایشان که از بضاعت مالی محدودی برخوردار هستند، مضاعف است. بنابراین ما معمولا در کارگاههایمان برای ساخت مجسمه از مواد دورریختنی و در دسترس استفاده میکنیم؛ مثلا کاغذهای باطله، شانه تخم مرغ و... را با فیلرهای مختلف ترکیب و موادی درست میکنیم و سپس برای ساخت مجسمه و آثار حجمی از این مواد بهره میگیریم.
وی از آموزش ساخت مجسمه با چوب به بچههای کانون سخن میگوید و در اینباره اضافه میکند: من به بچهها آموزش میدهم که وقتی چوب خشکی را در طبیعت پیدا میکنند، چگونه از آن چوب یک اثر هنری بسازند. کما اینکه برخی از نمونه کارهای من در این نمایشگاه نیز با استفاده از چوبهای خشکیده موجود در طبیعت خلق شده است. همچنین ما با همراهی دختران کانون، از موادی نظیر چوب، نخ و پارچههای دورریز، عروسکهای سنتی میسازیم. برای این منظور از سبک و تکنیک ساخت عروسکهای قدیمی که در گذشته توسط مادران و مادربزرگانمان ساخته میشدند و در زبان محلی کرمانشاه به این عروسکها «ویلکان» میگویند، بهرهبرداری میکنیم و بچهها علاوه بر ساخت، با این عروسکها بازی میکنند.
مربی مرکز اسلامآباد غرب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه میدهد: من برای معرفی بهتر اشکال و تصاویری که در کتابهای کانون وجود دارد، آنها را در قالب حجم یا نقش برجسته میسازم تا بچهها ادراک بهتری نسبت به این تصاویر و اشکال پیدا کنند. اکنون حدود 100 اثر در نمایشگاه حاضر وجود دارد؛ البته تعداد کارهایم بیشتر بود اما چون فضای نمایشگاه محدود بود، دست به انتخاب زدیم و متناسب با فضای موجود، آثار را چیدمان کردیم.
میاور درباره ملاکهای بهرهگیری از مواد مختلف جهت ساخت آثار حجمی میگوید: من معمولا مواد مورد استفاده برای ساخت احجام را با توجه به امکاناتی که در اختیار دارم، انتخاب میکنم. مثلا اگر برای مرکزمان گِل رس بیاید، با همراهی بچهها سفالگری و حجمهای گلی میسازیم و اگر گل نداشته باشیم، از مواد دورریز استفاده میکنیم و طبق داشتههایمان به خلاقیت و ساخت آثار هنری میپردازیم.
وقتی در نمایشگاه آثار مسعود میاور قدم میزنیم، در قسمتی از نمایشگاه مجسمههایی از کولبران را میبینیم که به نمایش درآمدهاند؛ این هنرمند درباره ساخت مجسمههایی با محوریت کولبرها میگوید: برخی از مجسمههایی که در این نمایشگاه ملاحظه میکنید، نماد مردم مظلوم کرمانشاه هستند؛ مردمان نجیبی که در شرایطی زیستی دشواری روزگار میگذرانند. بهویژه کولبرها که در شرایط سختی کار میکنند و باید دیده شوند.. بیشتر کولبرها افرادی تحصیلکرده هستند و توانایی انجام کارهای دیگری را هم دارند اما به دلیل نبود کار، برای گذران زندگی خود ناگزیرند که به کولبری بپردازند.
این هنرمند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه اشاره میکند و در اینباره میگوید: من در جامعه زندگی میکنم و آدمها برایم خیلی مهم هستند. من آدمهایی که در شرایط سختی قرار دارند و به سختی کار میکنند را از نزدیک مشاهده میکنم و وقتی این آدمها را میبینم، تصویرشان در ذهنم حک میشود؛ همین باعث میشود که آنها را مجسم و این تجسم را به آثار حجمی و سفالی تبدیل کنم.
مسعود میاور در بخش پایانی سخنان خود به نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرورش نسلهای آینده اشاره میکند و در اینباره میگوید: چه خوب است که خانوادههای ما بیشتر کانون و فعالیت هایش را بشناسند. کانون مکانی بسیار مناسب برای پرورش افکار بچهها است؛ نونهال یا نوجوانی که به کانون میآید، در معرض آموزشهای مختلف قرار میگیرد و فعالیتهای هنری گروهی را تجربه میکند. همین باعث میشود که آن کودک خیلی بهتر و متفاوتتر از همنسلان دیگر خود باشد و از تجسم قویتری برخوردار شود. تجسم قوی باعث میشود که کودکان و نوجوانان ما در آینده مسیر بهتری را برگزینند، دست به انتخابهای درستتری بزنند و به افراد موفقتری تبدیل شوند.
نمایشگاه آثار سفالی و حجم «مسعود میاور» تا روز دوشنبه 16 آبان ماه 1401 در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، واقع در خیابان حجاب دایر خواهد بود. علاقهمندان جهت بازدید از این نمایشگاه هنری میتوانند از ساعت 9 تا 16 به این نگارخانه مراجعه کنند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره