میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سعید رزاقی دبیر بخش «پینما» چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: متقاضیان حضور در بخش پی نما چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی میتوانند برای ایدهیابی از 5 کتاب پیشنهادی از سوی حوزه هنری که شامل کتابهای «گلولههای سرخ» نوشته رضا کشمیری، «احضاریه» نوشته علی موذنی، «عمود 1400» نوشته علی اکبر والایی، «به سفارش مادرم» نوشته احسان حسینینسب و «ستون 1453» نوشته کیوان امجدیان استفاده کنند و با خلق داستانی درباره اربعین اثری دارای پیام و مفهوم را خلق کنند.
وی بیان کرد: این کتابهای معرفی شده و پیشنهادی، هر یک داستانهایی با حال و هوای اربعین دارد که هنرمند میتواند با تهیه و مطالعه آنها صرفاً ایده اولیه لازم برای خلق اثر را دریافت کند. ضمناً علاقهمندان برای تولید اثر (به جز کتابهای پیشنهادی) با موضوع اربعین و عاشورا نیز میتوانند مستقیماً به قیام امام حسین (ع) و نقش حضرت عباس و حضرت زینب(س) بپردازند و با نگاه تاریخی، آثاری بدیع و نو خلق کنند.
دبیر بخش پینما چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی تأکید کرد: هنرهایی چون نقاشی، تصویرسازی و پوستر قائم به فرد است، یعنی اینکه هنرمند طرح و ایده ذهنی خود را شخصاً در اثرش اجرایی میکند، در حالیکه در قالب پینما ابتدا ایده و داستان توسط پینمانویس نوشته میشود و سپس توسط پینماگر به تصویر کشیده میشود. در این هنر نمیتوان از نقش نویسنده چشمپوشی کرد، به شکلی که اثر بدون نویسنده اثری بیروح است که به علت تجسمی بودن قالب سوگواره عاشورایی متأسفانه و ناچاراً برای پی نمانویسان نقشی در نظر نگرفته شده که به امید خدا در دوره های بعدی بایستی این قضیه بیشتر دقت شود.
وی درباره ظرفیت این هنر برای پرداختن به موضوع اربعین حسینی گفت: داستانکهای سوگواره را میتوان هم به زمان و مکان حضور حضرت زینب در مقطع بعد از عاشورا اختصاص داد و یا هم اینکه میشود برای خلق پینما به سراغ کتابهای پیشنهادی در فراخوان رفت و حتی تعریف خلاقانه تجربیات سفر افراد هنرمند در اربعین حسینی خود میتواند دستمایه تولید اثر شود.
رزاقی در سخنانش درباره پینما خاطرنشان کرد: پینما در پیشینه فرهنگی ما وجود داشته یعنی در پردهخوانیهایی عاشورایی که از قدیم شاهد بودیم. داستانی بر اساس تصاویر روایت میشد که همین امر بیانگر وجود این هنر در تاریخ ما است. ولی در حال حاضر روش کلاسیک و به روز شده همین پی نما در مجلات و کتابهای کشورهای مختلف با عناوین مختلف وجود دارد که خیلی این قابلیت را ندارند تا هنرمندان با گرافیک مخصوص کارهای کمیک استریپ غربی و یا مانگای شرقی و یا باند دسینه اروپایی به موضوع عاشورایی بپردازند و ترجیحا برای تاثیرگذاری بهتر بایستی از لحن تصویری بومی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه پینما تلفیقی از ادبیات و سینما است، درباره تاثیر سوگواره هنر عاشورایی در خلق و تولید پینما تاکید کرد: این هنر باید برای مخاطب عام، به شکلی قابل قبول و باورپذیر تولید شود و برای ما هنرمندان ایرانی موضوعی بومیتر، وطنیتر، حسیتر و مذهبیتر از عاشورا وجود ندارد که در این سوگواره میخواهیم بستهای فرهنگی-مذهبی را به مخاطبانمان ارائه کنیم. پس لازم است جنس کار، لحن کاملاً وطنی باشد بنابراین چه موضوعی بهتر از داستانهای مربوط به عاشورا و اربعین؟
دبیر بخش پینما در ادامه بیان کرد: با توجه به سبقه و تاریخچه ایرانیان در زمینه پینما این بخش از سوگواره با گرافیکی خاص و کاملاً ایرانیزه شده خود میتواند در جذب مخاطبین فرهنگی خود سنگ بنا را بگذارد.
وی در معرفی هرچه بیشتر پی نما گفت: برای کسی که ارادت به اهل بیت(ع) دارد، پینما با موضوع اربعین یک روضه تصویری است و برای هنرمندانی که به علت نبود مصدایق وطنی مورد نظر، بیشتر تحت تاثیر مشابه غربی یا شرقی هستند یک فرصت محسوب میشود.
رزاقی با اشاره به خلاءها و کاستیها در زمینه فرهنگ تاکید کرد: اگر تا امروز خیلی از مشکلات فرهنگی ما حل شده بودند، ما در این روزگار غم انگیز شاهد حضور بی بصیرت و تهییج شده بعضی از جوانانِ حدود سِنی 17 تا 22 ساله در خیابان نبودیم!جوانان کم تجربه ای که از سوی یکسری افراد معاند جهت دهی می شوند و به نظر من این مسائل، معلول و نشانه بی توجهی به زیرساختهای فرهنگی خودمان است و شاید امثال من هنرمند برای این نسل را تغذیه فکری مناسب و قابل قبول آماده نکرده ایم.
وی در پایان افزود: پیشنهادم به برگزار کنندگان سوگواره این است که برای جذب هنرمندان شرکتکننده در بخش پی نما، اقدامات لازم و عملیاتی داشته باشند زیرا که باید برای فلان هنرمند جوان شرکت کننده امکان و فضایی مناسب برای ادامه همین کار وجود داشته باشد تا بتواند دیده شود و تولید کارهای تاثیرگذار و دلنشین انجام دهد. و چنانچه این موضوع از برنامههایی باشد که برگزارکنندگان سوگواره هنر عاشورایی بعد از جذب استعدادها و ورود به سوگواره به آن توجه نمایند که خیلی ایده آل و مطلوب خواهد بود.
گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی 25 مهرماه 1401 در تهران و31 استان کشور برگزار خواهد شد. فراخوان سوگواره در بخشهای مختلف درسامانه مربوط به آیدی www.artfest.ir قابل دسترس است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد