میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کرامتبخشی و تکریم انسانها کلیدواژهای است که در جهان مدرنِ کنونی بسیار کمرنگ شده است. سوگوارانه با غلبهی تفکر سرمایهداری بر حکومتها و تأثیرپذیری ارکان آنها از این تفکر غیر الهی، معیارهای تکریم افراد مانند بسیاری از ارزشهای دیگر مبتنی بر پول و ثروت و جایگاه اجتماعی شده است؛ به عنوان نمونه همگان با تفاوت نوع برخورد کارمندان یک بانک خصوصی با بانک دولتی و یا یک بیمارستان خصوصی با بیمارستان دولتی نسبت به مراجعان یا بیمارانشان و تبعیض رفتاری آنها مواجه شدیم. برای عمدهی این مراکز در جایی که پول و ثروت باشد، تکریم مراجعان جایگاه دارد. در سایر برخوردهای اجتماعی نیز این چالش وجود دارد؛ در یک مراسم، آن فردی که دارای موقعیت اجتماعی مناسب از جهت ثروت و شهرت است، نزد دیگران گرامی داشته میشود. در حالی که معیار تکریم نزد خداوند و رسول الله صلی الله علیه و آله متفاوت از آن چیزی است که اکنون در جوامع دیده میشود.
در نگاه قرآن، خداوند تمام انسانها را تکریم میکند، آنجا که میفرماید «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَم»؛ منتها حفظ این جایگاه دست خود انسان است. فردی که خود را در معرض گناه قرار میدهد، به مرور زمان خود را در محاصرۀ انبوهی از خطاها و گناهان مشاهده میکند؛ در چنین حالتی احساس کرامت و عزت نفس در وجودش کمرنگ میشود که البته اگر استغفار و جبران مافات و توبه صورت گیرد، خداوند از او دستگیری میکند؛ بنابراین طبق این منطق خداوندی، پایۀ رفتارهای فردی و اجتماعی، حفظ کرامت خود و نیز کرامتبخشی به دیگران است.
رسول الله صلی الله علیه و آله به عنوان سید البشر و سید المرسلین همواره به اطرافیان به ویژه خانواده کرامت میبخشید و به سایرین توصیه به این امر میکرد؛ به عنوان نمونه در سطح برخوردهای اجتماعی امر به تکریم ضعفاء کرده، میفرمود «أکرِمُوا ضُعَفائَکم فَإنّما تُرزقون و تُنصرون بِضُعَفائِکم.» یعنی ضعیفان خودتان را گرامى دارید؛ جز این نیست که به خاطر ضعفایتان روزى داده و یارى مىشود.»
این روایتِ کوتاه، اما بسیار پر مغز نکات فراوانی را در خود جای داده است؛ این اندیشۀ الهی که در این حدیث شریف مطرح شده، درست در مقابلِ همان تفکری قرار دارد که قبلاً به آن اشاره شد؛ به این معنا که معیار تکریم نباید ثروت و مکنت و شهرت افراد باشد بلکه اتفاقاً تکریم ضعفا در اولویت قرار دارد و از این رهگذر است که خداوند جامعه را از نعمتهای خویش ارتزاق میکند. سوگوارانه در سطح ساختارهای اجتماعی نیز این نقصان دیده میشود؛ آن گروهی که برخوردارترند، بیشتر مورد تکریماند. تفاوت زیرساختهای معماری در بالا شهر و پایین شهر و تفاوت در میزان امتیازات اجتماعی بین قشر برخوردار و کمبرخودار و نیز تفاوتِ برخورد در رعایت انضباط اجتماعی و نمونههایی که پیش از این از نظرها گذشت، تنها نمونهای از این ساختارهای غلط است که گاهی تبدیل به فرهنگ میشود؛ در واقع همراه با جابجایی معیارهای تکریم، به مرور زمان در سطح جامعه تبعیض و بیعدالتی گسترش مییابد و زمینه را برای گسست و دو دستگی مردم و زاویه گرفتن آنها از حکومت فراهم میآورد.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد