میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در مسجد حضرت امیر برگزار شد، اظهار داشت: ویژگیهایی که برای امام حسین (ع) بیان میشود برای بسیاری از اولیای الهی از جمله پیامبر اکرم (ص) و امام زمان (عج) بیان نمیشود اما این مهم نباید سبب شود که انسان فکر کند حضرت از دیگر معصومین بالاتر است. خداوند متعال فرمودند که حضرت امام حسین (ع) دارای ویژگیها و خصوصیاتی است؛ بنابراین اینکه ایشان از دیگر امامان معصوم بالاتر است یا خیر؟ را تنها پروردگار میداند.
وی با بیان اینکه اقامه عزا برای امام حسین (ع) در مکتب شیعه امری واجب، لازم و ضروری است، عنوان کرد: بنابراین صحبت درباره این مساله امری واجب، لازم و ضروری بوده و برگزاری این بزرگداشت دارای اثرات، برکات و فواید حیرت آوری است.
علوی تهرانی با اشاره به اینکه مخالفان هدایت بشر در ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) هجمه شدیدی را در قالب شبهات مطرح میکنند، ادامه داد: بر این اساس لازم است در خصوص این مساله صبحت شود تا در برابر آن شبهات احساس ایمنی کرده و تحت تأثیر آن هجمهها قرار نگیریم.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام دارای یک خیمه و کشتی است، گفت: هر گاه انسان سوار کشتی امام حسین (ع) شود امنیت او تضمین شده است اما خیمه محل امن و تضمین شدهای برای انسان نیست. چرا که در خیمه امام حسین اگر نور چراغ را پایین بکشند و بگویند هر کسی میخواهد برود؛ ممکن است عدهای زیادی در این هنگام بروند. در حال حاضر ما در خیمه امام حسین هستیم تا بتوانیم وارد کشتی شویم.
وی پرداختن به این مساله را بیان راه هدایت خواند و عنوان کرد: پیامبر اکرم فرمودند: امام حسین کشتی نجات است. راه هدایت، رسالت انبیای الهی و خواسته پروردگار، اطاعت از انبیای الهی است بنابراین اقامه عزا برای امام حسین حرکت در مسیر اطاعت از خداوند است.
علوی تهرانی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه چرا بزرگداشت امام حسین امری واجب بیان شده است گفت: در فرازی از دعا این عبارت را به محضر خداوند عرض میکنیم و میگوئیم بارالها گرچه گنه کارم و نافرمانی تو را میکنم اما به تو ایمان دارم و منکر تو نیستم، این سخن بسیار مهم است برای همین گفته شده انسان تا مرتکب گناه شد به سرعت توبه کند چرا که این گناه را به نیت جنگ با خدا انجام نداده است. در این بخش از دعا متوجه این مطلب میشویم که معصوم ایمان به خداوند را محبوبترین امر نزد خداوند بیان میکند. بنابراین پروردگار ایمان به خودش را بسیار دوست دارد اما باید بدانیم پذیرش و بروز ایمان امر پیچیدهای است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فهم ایمان بسیار آسان است، اظهار داشت: راه نجات جامعه این است که در مسیر رسیدن به کمال قرار گیرد؛ کمال امر دنیا است چرا که اگر به کمال دنیایی برسد به کمال اخروی نائل میشود. انسان اگر بخواهد در آخرت رستگار شود باید کامل دنیوی شود یعنی باید در دنیا به کمال برسد تا در آخرت به سعادت دست یابد.
وی با استناد به سوره احزاب گفت: اگر انسان بخواهد به کمال دنیا برسد باید از پیامبر پیروی کند، خداوند در قرآن کریم میفرماید ما پیامبر را بهترین الگو برای شما قرار دادیم؛ همه تعالیم حضرت در راستای به کمال رسیدن انسان بیان شده است. جامعهای میتواند در مسیر کمال قرار گیرد که در کنار الگو برداری از پیامبر اکرم (ص)، امید به رحمت خداوند و ایمان به آخرت داشته باشد. خداوند میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردید به خدا و رسول ایمان بیاورید؛ در این آیه مشخص میشود که آن ایمان اولی ایمان حقیقی نیست و خطاب این آیه با مؤمنان است. همچنین در آیه دیگر میفرماید ای کسانی که ایمان آوردید از خدا بترسید؛ مراد از این ترس نگه داشتن حرمت پروردگار است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ایمان اقسامی دارد تصریح کرد: بخشی از ایمان، ایمان کفر است؛ قرآن کریم میفرماید ای پیامبر حرکت برخی افراد در مسیر کفر باعث ناراحتی تو نشود، این افراد کسانی هستند به صورت زبانی میگویند مؤمن هستیم اما قلبشان ایمان نیاورده و در زمره منافقان قرار دارند. قسم دیگری از ایمان، ایمان شرک است؛ خداوند در سوره یوسف میفرماید بیشترشان به خدا ایمان نمیآورند مگر آنکه برای خدا شریک قائل هستند. نوع دیگر ایمان، ایمان ادعایی است؛ مومنانی که ایمان ادعایی دارند همواره میگویند ما خودمان میدانیم و تفسیر به رأی میکنند. ایمان بعضی دیگر نیز حرفی است؛ این افراد به صورت ارثی ایمان دارند و تا زمانی که زندگی و روزگار خوب باشد مؤمن هستند در غیر این صورت از ایمانی که دارند بر میگردند. یک سری از ایمانها هم تفریقی است در این نوع ایمان به خدا و ایمان به پیامبر را از هم جدا میکنند. ایمان دیگر ایمان شرطی است.
علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: ایمان یک معنا دارد و حقیقت آن در قرآن بیان شده و میفرماید اهل ایمان وقتی یاد خداوند میکنند تپش قلب میگیرند، زمانی که آیات الهی را میشنوند ایمانشان افزایش مییابد، همواره به خداوند توکل دارند و اهل اقامه صلاة بوده و از آنچه خداوند به آنان داده انفاق میکنند مؤمنان حقیقی دارای چنین ایمانی هستند. مؤمنان حقیقی نزد خداوند درجه دارند و بخشیده شده نزد خداوند بوده و دارای روزی کریمانه هستند.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی