میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ترابی گیلانی مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در کشور آلمان در دومین نشست تبیین نظریه امامت در مقیاس میانی در تالار اندیشه بخش نمایشگاه مسجد جامعهپرداز بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم اظهار کرد: پیاده سازی نظام امامت آزاده تکوینی و تشریعی خداوند متعال است و روز غدیر پیام اصلی خداوند متعال ابلاغ نظام امامت است که در زمان امام معصوم (ع) اجرا شده و در زمان غیبت امام معصوم هم میتوان با امامت غیر معصوم میتوان نظام امامت را پیاده سازی و ادامه داد.
وی افزود: امامت امام معصوم، امامت خاصه است و امامت غیر معصوم امامت عامه میباشد، سقف سلسله امامت، امامت معصوم است اما کف سلسله امامت، تا خانواده ادامه پیدا میکند و در خانواده پدر امام خانواده است و بر اساس روایات همسر امام هم شریک امام میباشد.
ترابی بیان کرد: در سطح کلان هم شریکه الامام وجود دارد و در آیاتی همسران پیامبر مکرم اسلام (ص) را مادران امت مینامند و همسر پیامبر و امامت کلان نیز شریکه الامام هستند، به طور کلی نظام امامت، نظامی زوجی است و نقش زنان در کمک به امام جامعه و نظام امامت پررنگ است.
امامت میانی وظیفه جامعه سازی و جامعه پرداز را برعهده دارد
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا عنوان کرد: تا کنون درباره نقش امامت خرد و پدر در خانواده و امامت کلان یا حاکم اسلامی مطالب مبسوطی بیان شده است اما واسط بین این دو سطح امامت یعنی امامت میانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از لحاظ منطقی هم نظامی که صدر و ذیل دارد بدنه میانی هم میبایست داشته باشد و بدنه واسط نظام امامت، مفهوم امامت میانی است که وظیفه جامعه سازی و جامعه پرداز را بر عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد: مثال امامت میانی موفق در تاریخ، شهید بهشتی میباشد که در شهر هامبورگ آلمان جامعه سازی و جامعهپردازی قابل توجهی را اجرا کرده است که در جامعه سکولار هم موفق بوده است پس شرط امامت میانی صرفاً برپا شدن حکومت اسلامی نیست، امام موسی صدر در لبنان نمونه دیگر امام میانی موفق است که تأثیر جامعه سازی و جامعه پردازی وی تا کنون در جامعه لبنان مشهود و زنده است. امامت میانی میتواند به صورت تخصصی هم فعالیت داشته باشد و امامت در یک قشر خاص و صنف خاصی باشد.
ترابی تصریح کرد: روش امامت میانی همان روش نظام امامت است، روشهای کارگزاری، تسهیلگیری، تصدیگری و … مختص روش امامت نیست بلکه روش امامت روشی اختصاصی است و متفاوت از روشهای تئوریزه مرسوم است.
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا تاکید کرد: امام میانی میبایست تمامی شرایط و ویژگیهای امامت کلان و خاصه را در خود داشته باشد، چه از نظر معنوی، اخلاقی و … امام میانی میبایست صفات امام را در خود تقویت کند.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در تشریح وظایف امام میانی اظهار کرد: مأموریتهای راهبردی امامت میانی در کلام رهبری شامل ایجاد اتحاد ملی، ایجاد اعتماد ملی، افزایش امید عمومی، افزایش اعتماد به نفس، توجه به کار و تولید، توجه به معیشت عمومی، حفظ و افزایش ایمان عمومی و جمعی، روان کردن و گشودن گرههای عمومی، میباشد.
ترابی در تشریح سخنان خود گفت: امامت میانی باید مانع از تفرقه مردم شود و در بین قشرهای مختلف فرقی قائل نشود و همه امت را تحت پوشش خود قرار دهد؛ افزایش اعتماد بین مردم و در مقیاس محله ایجاد و تقویت اعتماد بین اهالی محله از مأموریتهای امام محله است. یکی از تلاشهای دشمنان ایجاد حس ناامیدی در کشور است که امام میانی باید برای افزایش آن تلاش کند. اعتماد به نفس تقویت حس ما میتوانیم است، امام محله میتواند اعتماد به نفس را در بین افراد تحت هدایت خود ایجاد و گسترش دهد.
موانع امامت میانی
مدیر آکادمی اسلام شناسی اروپا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موانع پیش روی پیاده سازی نظام امامت و به ویژه امامت میانی بیان کرد: از محدودیتها و موانع امامت میانی موانع درونی امامت میانی در بین روحانیت است، متأسفانه هنوز برخی حتی در حوزههای علمیه قائل به امامت میانی نیستند و معتقدند روحانیون صرفاً باید احکام اولیه را به مردم آموزش دهند.
وی اضافه کرد: اصلاح رفتار و باورهای برخی از روحانیون، تنگ نظری برخی از دیگر موانع امامت است. میبایست بین شغل روحانیون و امامت تفاوت قائل شد، امامت شانیت است و شغل نیست. باید حوزه علمیه که آموزش برخی علوم را برعهده دارد به حوزه امامیه یعنی محل تربیت امام در مقایسهای کلان و میانی تبدیل شود.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی