میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی اسلام ستیزهای اخیر در هندوستان با حضور مرضیه کرد افشاری پژوهشگر و نویسنده و دانشجوی سابق در هند به میزبانی جمال طاهری مدیر انجمن شهید ادواردو آنیلی و مدیر مؤسسه رهیافتگان در اینستاگرام برگزار شد.
کرد افشاری در ابتدای این در این نشست، هند را دارای یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت عنوان کرد و گفت: با توجه به جریانات اخیر، هند را باید به دو تاریخ تقسیم کرد تاریخ قبل از ۲۰۱۴ و بعد از ۲۰۱۴؛ قبل از ۲۰۱۴ حزب کنگره در آنجا حاکم بوده است و سیاستهای آنها هند را به سمتی برده بود که تمام ادیان و مذاهب زندگی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشته و توانسته بود یک دولت سکولار را تشکیل دهد و تمام ادیان توانسته بودند در این موقعیت رشد پیدا کرده و جایگاه خوبی پیدا کنند.
وی ادامه داد: در این حزب مسلمانان و مسیحیت بسیار خوب رشد کرده بودند. ما حزب کنگره را با رهبرانی مثل جواهر لعل نهرو و گاندی و مواضع اش در حمایت از فلسطین در اجلاسهای غیر متعهدها میشناسیم. حزبی که سعی در ایجاد فرصتهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی برابر، برای تمام اقشار جامه و اقلیتها ضعیفتر داشته است، و این سیاستها در فرهنگ مردم بروز و ظهور داشته است. ما در یک کوچه که ساکن بودیم همسایههای هندو مسیحی و مسلمان داشتیم و اینها در آنجا به دیدار همدیگر میرفتند و برای من خیلی جالب بود که اعیاد مسلمانان مثل عید فطر و عید قربان، مسلمانها درهای خانه خود را باز میگذاشتند و هندوها به دیدن مسلمانان میآمدند. من از نزدیک چنین هندی را شاهد بودم.
کرد افشاری، با ذکر خاطرهای عنوان کرد: به علت اینکه هر روز هم صبح و هم بعد از ظهر کلاس داشتم، به علت نبود نمازخانه در دانشگاه، ناچارا نماز ظهر را در وقت ناهار (که زمان فراغت دانشجوها برای صرف ناهار بود) در کلاس درس میخواندم. یک روز گوشهای جا نماز را پهن کرده بودم و مشغول نماز خواندن بودم که دیدم دوستان هندوی من کفشهایشان را به دست گرفته و از کنار سجاده من با نوک انگشتان پا، سعی داشتند به آهسته عبور کنند. چطور ممکن است یک هندو به مکان عبادت یک مسلمان چنین احترامی بگذارد.؟ آنها در مذهب خودشان معتقدند نباید با کفش به معبد وارد شوند و این احترام را حتی به مکان عبادت من مسلمان هم میگذاشتند، و این اولین تجربهای از رفتار هندوها به نماز خواندنم بود.
وی گفت: قطعاً قوانین حاکمی وجود داشته است تا برای اینها فرهنگ سازی شود تا به عقاید مسلمانها احترام بگذارند. کما اینکه چنین امری هم بود و هر تبلیغی که انجام میشد از فرهنگ سازی وحدت هم در آن استفاده میکردند. به عنوان مثال تبلیغ شوینده ای بود که صاحبخانه ای هندو برای مستأجر مسلمان خود افطار درست کرده بود.
در ادامه کرد افشاری با پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آنها کافر محسوب میشوند یا نه؟ گفت: آنها مشرک محسوب میشوند چون خدای واحدی ندارند. مشرک هستند و در فقه اسلامی در شرایط سخت چنین مطالبی مطرح نمیشود. در جامعه مسلمان و هندو رفتارهای مواجهه گرانه اگر به وجود بیاید باعث تنش میشود. هندیها بیشتر گیاه خوار هستند و نسبت به حساسیت مسلمانان اطلاعات کامل دارند. و این احترام دو جانبه بوده است هم از سمت مسلمانها به هندوها و مسیحیان و هم از سمت هندوها و حتی احترام بین شیعیان و اهل سنت کاملاً مشهود بود. من دوستی از اهل سنت داشتم که این دوستم نسبت به اموال من که فردی شیعه بودم بسیار متعهد و پایبند بود و این فقط یک بار نبوده بلکه موارد مختلفی از دوستان اهل سنت خودم دیدم.
کرد افشاری افزود: جمعیت مسلمانها نزدیک به سیصد میلیون است و در بین این مسلمانها چیزی حدود ۱۸ درصد شیعه هستند که نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ میلیون میشود. قبل از ۲۰۱۴ شیعیان به راحتی در هند تبلیغات میکردند و در شهر حیدرآباد، شیعیان تبلیغات خودشان را داشتند و سبب گسترش شیعه میشد. در زمان حزب کنگره سیاستها به صورتی بود که کسی که در مسندی مینشست دین و مذهبش مهم نبود و شرایطی فراهم شده بود تا همه مذاهب در مسند و رأس قدرت بنشینند و این به نفع اقلیتهای مذهبی، به ویژه مسلمانها به عنوان بزرگترین اقلیت مذهبی هند، تمام شده بود.
وی درخصوص سیاستهای هند اظهار داشت: ایالتهای مختلف هندوستان هر کدام، یک حزب و یک مجلس و نخست وزیر مجزا دارند. ممکن است در یک ایالت یک حزب قدرت داشته باشد و در ایالت دیگر حزب دیگر و متفاوتی. ولی سیاست گذاریهای کلی و قوانین کلی توسط دولت مرکزی و مجلس ملی هندوستان انجام میشود که در حال حاضر در کنترل حزب تندروی هندوئیسم بی جی پی میباشد.اما برگردیم به تاریخ بعد از سال ۲۰۱۴ که آقای مودی نخست وزیر شده است و حزب بی جی پی توانست قدرت بگیرد. حزب بی جی پی با گرایشهای هندوئیسم و نژادپرستانه و به خصوص ضد اسلام است. در این حزب تمام ادیان و مذاهب کنار گذاشته میشود و تنها هندوئیسم مهم میشود.
کرد افشاری ادامه داد: آقای مودی لکه سیاهی در پرونده خود دارد. در سال ۲۰۰۲ زمانی که ایشان نخست وزیر گجرات بود در این منطقه بیش از هزار مسلمان قتل عام و نسل کشی میشوند. از جمله زنان و کودکان مسلمان در خانههایشان سوزانده میشوند. جریان از این قرار بود که چند هندو به طرز مشکوکی کشته میشوند و هندوهای افراطی قتل عام گسترده ای را در گجرات انجام دادند و حتی تا سال ۲۰۱۴ این شخص در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفت.
این پژوهشگر عنوان کرد: در سال ۲۰۱۷ در ایالت گجرات ذبح گاو ممنوع شد و اگر کسی گاو را ذبح کند به حبس ابد محکوم میشود و این آغاز رفتارهای افراط گرایانه هندوها بود.یکی دیگر از این رفتارهای افراط گرایانه، گرفتن مسجد بابر از مسلمانان است. مسجد بابُر که در قرن شانزدهم بنا شده است، این مسجد با ادعای هندوهای افراطی تا سالها محل نزاع بین مسلمان و هندو بوده است، به طوری که که هزاران نفر از مسلمانان در آن کشته شدند و بعد از آن حزب کنگره سعی میکرد راه میانه ای را بگیرد و مسجد بین مسلمانان و هندوها تقسیم شد اما زمان قدرت گرفتن حزب بی جی پی، این مسجد از مسلمانان گرفته شده و به هندوها داده شد در حالی که این مسجد توسط محمد بابر ساخته شده و حق مسلمانان بود. متأسفانه این رفتارهای نژاد پرستانه ای است که دارد تکرار میشود.
کرد افشاری ادامه داد: اتفاقات ضد اسلامی که در هندوستان میافتد خیلی خطرناک است. ممنوعیت حجاب در ایالت اورتاپرادش یکی از همان موارد است. دختران نمیتوانند با حجاب در مدارس و دانشگاهها حاضر شوند و این ظلم بزرگی در حق مسلمانان است. آنها ممنوعیت حجاب را ایجاد کردند تا مسلمانها مجبور به انتخاب چند راه شوند، یکی اینکه مسلمانان از رفتن و فرستادن دختران خود به مدارس اجتناب کنند یا مجبور به مهاجرت به ایالتهای دیگر شوند و در نهایت با در تنگنا قرار گرفتن مسلمانها، آنها را مجبور به مبارزه کنند. و از آنجایی که مسلمانها اقلیت هستند قطعاً پیروز میدان نخواهند بود و اگر گسترش پیدا کند این افراطی گریها متأسفانه با جنگ داخلی در هند روبرو خواهیم شد.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی