میرنیوز

حاشیه جدید برای جایزه جلال؛ «آلبر کامو در ایران» از کتابی رونویسی کرده که ۸ سال پیش منتشر شده؟

 حاشیه جدید برای جایزه جلال؛ «آلبر کامو در ایران» از کتابی رونویسی کرده که ۸ سال پیش منتشر شده؟ 2022-02-05T12:49:31+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد شامگاه 12 بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان و آثار شایسته تقدیر به کار خود پایان داد. در میان بخش‌های مختلف این جایزه، بخش نقد ادبی چندان رمق نداشت؛ به طوری که داوران اعلام کردند که هیچ اثری را در این بخش «لایق» برگزیده ندانسته‌اند. با این حال داوران، کتاب  «آلبر کامو در ایران»، نوشته محمدرضا فارسیان و فاطمه قادری از دانشگاه فردوسی مشهد را به عنوان اثر شایسته تقدیر اعلام کردند. همین اعلام کافی بود تا حاشیه جدیدی پیرامون جایزه جلال شکل بگیرد؛ جایزه‌ای که عموماً در سال‌های اخیر حاشیه کم نداشته است؛ از کم و زیاد شدن سکه‌ها گرفته تا انتخاب دبیر در برخی از دوره‌ها، انصراف یک اثر و ... .

با این حال، حاشیه جدید به نظر می‌رسد کمی متفاوت‌تر از سال‌های قبل باشد. عیسی امن‌خانی، استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گلستان، مدعی است که کتاب «آلبر کامو در ایران» عیناً بخش‌هایی از کتاب او را رونویسی کرده است؛ بی‌آنکه نامی از منبع ذکر کرده باشد. امن‌خانی یادداشت مفصلی درباره این ادعا نوشته و آن را فضای مجازی در کانال «گاهنامه ادبی»- که کانالی شناخته شده برای معرفی سرقات و کپی‌برداری‌های علمی و ادبی است- منتشر کرده است. این استاد دانشگاه مدعی است که کتاب «آلبر کامو در ایران» بخشی از کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» را کپی کرده که توسط انتشارات علمی در سال 92 منتشر شده است؛ بخشی که مهمترین و نقطه ثقل کتاب فارسیان و قادری محسوب می‌شود. 

یادداشت امن‌خانی در این رابطه را می‌توانید در ادامه بخوانید. بدیهی است خبرگزاری تسنیم آمادگی انتشار پاسخ مؤلفان کتاب «آلبر کامو در ایران» و برگزارکنندگان چهاردهمین دوره جایزه جلال به ویژه داوران بخش نقد ادبی این دوره جایزه را نیز دارد.

 رونویسی به جای پژوهش 

جایزۀ جلال آل احمد (حداقل در حوزۀ پژوهش و نقد ادبی) امسال سر و صدای چندانی به پا نکرد و برخلاف سال‌های گذشته آنگونه که باید و شاید مورد توجه اهالی ادبیات قرار نگرفت. بی‌گمان یکی از دلایل این بی‌حاشیه بودن، ناشناخته بودنِ نامزدهای نهایی این جایزه بوده است. نه آلبر کامو در ایران، نه پایداری خاموش و نه روایت‌شناسی و نقد روایت در داستان‌های انتخابی معاصر، آثار برجسته‌ای نبودند و در زمان انتشارشان نیز با اقبال پژوهشگران مواجه نگردیدند. با این حال گویا تقدیر جایزۀ جلال این است که همیشه حرف و حدیث‌های دربارۀ آن و برندگان آن وجود داشته باشد. حدیثِ امسال جایزۀ جلال هم این است: بخش‌های قابل توجهی از کتاب انتخاب شده از سوی داوران یعنی «آلبر کامو در ایران»، رونویسی از کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» (عیسی امن خانی، نشر علمی، 1392) می‌باشد.

اگر بخش سوم فصل دوم کتاب «آلبر کامو در ایران» را با بخش «افسانۀ سیزیف و انعکاس آن بر شعر شاعران معاصر ایرانیِ» کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» مقایسه کنید، خواهید دید که نویسندگان کتاب «آلبر کامو در ایران» (دکتر محمدرضا فارسیان و فاطمه قادری) کلمه به کلمه و حتی به قول عوام واو به واو از کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» رونویسی کرده‌اند و اینگونه رونویسی را به جای پژوهش جا زده‌اند.

جایزه جلال , نقد ادبی , کتاب ,

اما پیش از پرداختن به اَشکال رونویسی نویسندگان «آلبر کامو در ایران»، بهتر است با خود کتاب نیز اندکی آشنا شویم. کتاب «آلبر کامو در ایران» چهار فصل دارد. در فصل اول به معرفی نظریۀ پذیرش در ادبیات تطبیقی پرداخته و اصطلاحات آن مانند افق انتظار شرح داده شده است. فصل دوم (از صفحۀ 32 تا صفحۀ 138) به معرفی آلبر کامو و آثار او اختصاص دارد. فصل سوم ـ که عنوان آن تقابل اندیشه‌ها است ـ را باید به سه بخش تقسیم کرد: در بخش نخست ترجمه‌های آثار کامو از سوی مترجمان ایرانی معرفی شده‌اند، در بخش دوم نویسندگان پایان‌نامه‌هایی که دربارۀ کامو نوشته شده است، را فهرست کرده‌اند و در بخش سوم نیز از اثرگذاری کامو بر نویسندگان و شاعران معاصر ایرانی سخن گفته شده است. آخرین فصل هم به دلایل پذیرش کامو در ایران اختصاص یافته است.

آنچه مشخص است اینکه فصل‌های اول و دوم و بخش‌های اول و دوم فصل سوم گردآوری است و نه پژوهش و تنها بخش سومِ فصلِ سوم و فصلِ پایانی کتاب ارزش پژوهشی دارند و ظاهراً پژوهشی هستند.

او در بخش دیگری از این یادداشت به نمونه‌هایی از رونویسی‌های انجام شده در کتاب «آلبر کامو در ایران» پرداخته و نوشته است:  به جایی بپردازیم که رونویسی در آن اتفاق افتاده است؛ یعنی بخش سوم فصل سوم (از صفحۀ 254 تا صفحۀ 268). جایی که در آن نویسندگان از اشکال تأثیرپذیری شاعران معاصر از کامو و به ویژه کتاب اسطورۀ سیزیف سخن گفته‌اند؛ همان جایی که نویسندگان بهتر دیده‌اند به جای پژوهش، از کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» رونویسی نمایند. رونویسی نویسندگانِ «آلبر کامو در ایران» را می‌توان در سه ساحتِ ساختاری، نمونه‌ها و توضیحات دسته بندی کرد.

1) ساختار:

نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر» تأثیرپذیری شاعران معاصر از اسطورۀ سیزیف را به چهار شیوۀ تقسیم کرده، آنها را اینگونه فهرست نموده است:

الف) شاعرانی که به روایت مجدد و بی‌کم و کاست این اسطوره پرداخته‌اند (امن خانی، 1392: 128).
ب) شاعرانی که با در نظر داشتن این اسطوره و درونمایه‌های فلسفی آن به آفرینش نمادهای مشابه اقدام کرده‌اند (همان: 134).
ج) شاعرانی که اسطورۀ سیزیف را از بار فلسفی‌اش خالی ساخته، به آن بُعدی اجتماعی داده‌اند (همان: 135).
د) شاعرانی که تنها درونمایه‌های این اسطوره را در شعر خود انعکاس داده‌اند (همان: 140).

نویسندگان کتاب «آلبر کامو در ایران» نیز دقیقاً همین دسته بندی را در کتاب خود آورده و گویا هیچ تغییری در آن لازم ندیده‌اند:

الف) شاعرانی که به روایت مجدد و بی‌کم و کاست این اسطوره پرداخته‌اند، همچون مصطفی رحیمی.
ب) شاعرانی که با در نظر داشتن این اسطوره و درونمایه‌های فلسفی آن به آفرینش نمادهای مشابه اقدام کرده‌اند.
ج) شاعرانی که اسطورۀ سیزیف را از بار فلسفی‌اش خالی ساخته، به آن بُعدی اجتماعی داده‌اند.
د) شاعرانی که تنها درونمایه‌های این اسطوره را در شعر خود انعکاس داده‌اند (فارسیان و قادری،1399:255).

اگر دقت نمایید مشاهده خواهید کرد که تنها تغییر موجود تبدیل «الف» به «أ» است و افزودن عبارت «همچون مصطفی رحیمی» به پایان جملۀ اول.

2) نمونه‌ها:

نکتۀ جالب توجه اینکه همۀ نمونه‌های شعری ارائه شده از سوی نویسندگان کتاب «آلبر کامو در ایران»، دقیقاً همان‌هایی است که در کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» آمده است. یعنی برخلاف نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» که برای یافتن شواهد شعری متأثر از اسطورۀ سیزیفِ کامو، بسیاری از مجموعه‌های شعری معاصر و حتی نشریه‌هایی چون سخن را جستجو کرده است، نویسندگانِ پخته‌خوارِ کتاب «آلبرکامو در ایران» بدون هیچ زحمتی، همان نمونه‌ها را در کتاب خویش آورده‌اند؛ به عنوان مثال نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» شعر تقدیرِ مصطفی رحیمی را به عنوان نمونه‌ای برای شاعرانی که به روایت مجدد و بی‌کم و کاست این اسطوره پرداخته‌اند، آورده است؛ نویسندگان کتاب «آلبر کامو در ایران» نیز همین نمونه را برای این دسته از شاعران نقل کرده‌اند.

جایزه جلال , نقد ادبی , کتاب ,

یا نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» شعر «کتیبۀ» اخوان ثالث را برای شاعرانی که اسطورۀ سیزیف را از بار فلسفی‌اش خالی ساخته، به آن بُعدی اجتماعی داده‌اند، آورده است، نویسندگان «آلبر کامو در ایران» نیز دقیقاً همین شاهد را برای این دسته از شاعران معاصر نقل کرده‌اند.

در این میان نکته عجیب این است که نویسندگان «آلبر کامو در ایران» هنگام نقل شعر مصطفی رحیمی و یا اخوان و دیگر شاعران، نه به کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» بلکه به منابع اصلی ارجاع داده‌اند؛ تو گویی که خود این نمونه‌ها را در آثار شاعران یافته‌اند؛ چنانکه مثلاً نوشته‌اند رحیمی، 1340 و یا اخوان ثالث 1385 صص 494-492.

نویسندگان «آلبر کامو در ایران »چنان وانمود کرده‌اند که گویی خود با جستجو در نشریات و دیوان شاعران، شواهدی برای تأثیرپذیری شاعران معاصر از اسطورۀ سیزیف دست و پا کرده‌اند و در این خصوص وامدار کسی نیستند حال آنکه اینگونه نیست و آنها تماماً پخته‌خواری کرده و هر چه دارند، از سفرۀ دیگران به عاریت گرفته‌اند.

3) توضیحات

در مورد توضیح اشعار شاعران معاصر نیز نویسندگان کتاب «آلبر کامو در ایران» هنری جز رونویسی از خود نشان نداده‌اند و تقریباً همواره از روی توضیحات نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» رونویسی کرده‌اند؛ دقیقاً همانند کودکانی که از روی سرمشق رونویسی می‌کنند. دامنۀ این رونویسی تا آنجا است که آنها حتی به پرانتزها نیز دست نزده‌اند و همه را عیناً در کتاب خویش آورده‌اند؛ مثلاً نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» در معرفی مصطفی رحیمی و در توضیح شعر تقدیر مصطفی رحیمی نوشته است:

دکتر رحیمی را ما بیشتر به سبب ترجمه‌های خوبی که از آثار سارتر و کامو و برخی دیگر از چهره‌های وجودی و همچنین نگارش آثاری چون «یأس فلسفی» که به بررسی اندیشه‌های وجودی پرداخته است، می‌شناسیم. با این حال رحیمی شاعر نیز هست (هرچند که چون شرف‌الدین خراسانی شاعری فرع بر مقام علمی ایشان بود) او شاعری است که شعرش به خاطر درونمایه‌های فلسفی‌اش، کمی سنگین‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. در این شعرها که دکتر رحیمی برخی از آنها را در مجلاتی چون سخن به چاپ رسانده است، مسأله طغیان و طلوع انسان به خوبی مشهود می‌باشد(امن خانی،1392: 129).

توضیحات نویسندگان کتاب «آلبر کامو در ایران» هم اینگونه است:

رحیمی را ما بیشتر به سبب ترجمه‌های خوبی که از آثار سارتر و کامو و برخی دیگر از چهره‌های وجودی و همچنین نگارش آثاری چون یأس فلسفی که به بررسی اندیشه‌های وجودی پرداخته است، می‌شناسیم. با این حال رحیمی شاعر نیز هست (هرچند که چون شرف الدین خراسانی شاعری فرع بر مقام علمی ایشان بود). او شاعری است که شعرش به خاطر درونمایه‌های فلسفی‌اش، کمی سنگین‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. در این شعرها که رحیمی برخی از آنها را در مجلاتی چون سخن به چاپ رسانده است، مسئلۀ طغیان و طلوع انسان به خوبی مشهود است (فارسیان و قادری، 13996-255).

اگر یکی دو تغییر جزئی مانند تغییر «مسأله» به «مسئله» و «مشهود می‌باشد»، به «مشهود است» را نادیده بگیریم، تقریباً تمام آنچه نویسندگان «آلبر کامو در ایران» در توضیح معرفی رحیمی و شعر تقدیر نوشته‌اند، رونویسی از توضیحات نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» است.

نویسندگانِ امانت‌دارِ «آلبر کامو در ایران» البته همواره به کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» ارجاع می‌دهند اما آنها چنان وانمود می‌کنند که جانِ سخن نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» را گرفته، و آن را به شیوۀ غیر مستقیم (آنها هیچ وقت عبارت نقل شده از کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» را در گیومه نمی‌گذارند) آورده‌اند حال آنکه آنها همه جا رونویسی کرده‌اند و تقریباً توضیحات را عیناً نقل نموده‌اند.

جایزه جلال , نقد ادبی , کتاب ,

داوران بخش نقد ادبی چهاردهمین دوره جایزه جلال کتاب‌های «آلبر کامو در ایران» اثر محمدرضا فارسیان و فاطمه قادری، «پایداری خاموش» اثر مهدی میرکیایی و «روایت‌شناسی و نقد روایت در داستان‌های انتخابی معاصر» اثر الهام حدادی و فرهاد درودگریان را به عنوان نامزدهای این بخش معرفی کرده بودند.

و در پایان اینکه رونویسی نویسندگان کتاب «آلبر کامو در ایران» از کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» تنها به کتاب ایشان محدود نمی‌شود و آنها این کار را در مقالۀ خود با عنوان «خوانش ابداعی آلبر کامو در ایران» نیز تکرار می‌کنند. تقریباً نیمی از مقالۀ مذکور که در نشریۀ پژوهش‌های ادبیات معاصر جهان منتشر شده است، رونویسی از کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» است. البته آنها این بار (احتمالاً به دلیلِ ضرورت کوتاه‌نویسی در مقاله) کمی خلاقیت از خود نشان داده‌اند و اندکی از رونویسی مطلق فاصله گرفته‌اند. هرچند که ساختار و نمونه‌ها، اینجا هم همان‌هایی است که در کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» دیده می‌شود.

نویسندۀ این سطور که نویسندۀ کتاب «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر ایران» نیز هست، از خود می‌پرسد چرا وقتی می‌توان با رونویسی حتی برندۀ مهم‌ترین جایزۀ نقد ادبی ایران شد، باید سختی پژوهش را به جان خرید؟ او همچنین از مسئولان جایزۀ جلال تقاضا دارد که به خاطر اعتبارِ جایزۀ جلال، با تغییر نظر، جایزه را به آنانی دهد که به جای رونویسی، پژوهش کرده‌اند.

 انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

ابوترابی فرد: نیروی دریایی یکی از ارکان اقتدار دفاعی ایران است

ابوترابی فرد: نیروی دریایی یکی از ارکان اقتدار دفاعی ایران است
2024-11-29T12:13:58+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نیروی دریایی از ارکان اقتدار دفاعی ایران است،گفت: این نیرو در آب‌های منطقه‌ای وفرامنطقه ای اقتدار جمهوری اسلامی و نیروهای ...

امام جمعه بجنورد: ارمغان تسلیم شدن مقابل دشمن فروپاشی است

امام جمعه بجنورد: ارمغان تسلیم شدن مقابل دشمن فروپاشی است
2024-11-29T12:00:37+03:30
بجنورد_ امام جمعه بجنورد گفت: ارمغان تسلیم شدن مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمن، جنگ، نابودی و فروپاشی است.

کی‌یرکگور معتقد است نمی‌شود انسان را بدون شناخت خداوند شناخت

کی‌یرکگور معتقد است نمی‌شود انسان را بدون شناخت خداوند شناخت
2024-11-29T08:53:57+03:30
سورن کی‌یرکگور که از عالمان مسیحی به شمار می‌رود و به عبارتی کشیش و مبتکر مکتب فلسفی معروفی به نام اگزیستانسیالیسم است، می‌گوید: کسی که خدا را نشناسد انسان ر...

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی قابل اعمال است

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی قابل اعمال است
2024-11-28T23:33:58+03:30
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در نشست تخصصی شبکه‌های هیئت و مجامع میان تخصصی گفت: بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و بخشی به دیگر طریق‌ه...

دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد

دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب شد
2024-11-28T23:07:22+03:30
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، در طی حکمی اباذر جعفری را به عنوان دبیر جشنواره نوآوری های تبلیغی «جنات» منصوب کرد.

ارتباط میان علم عصب‌شناسی با فرهنگ چیست؟

ارتباط میان علم عصب‌شناسی با فرهنگ چیست؟
2024-11-28T23:07:21+03:30
عبادتی گفت:ساختارهای مغزی نه تنها رفتارهای فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بلکه به طور غیرمستقیم در تثبیت و انتقال هنجارهای فرهنگی نیز مؤثر هستند

پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است

پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است
2024-11-28T23:07:20+03:30
روح الله اسلامی گفت: پاسخ به پرسش «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» نشان می‌دهد پدیده‌های فرهنگی ایران معاصر، موضوع فرهنگ‌پژوهی نبوده است.

دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود

دومین رویداد «راویان افتخار» برگزار می شود
2024-11-28T23:07:20+03:30
دومین رویداد «راویان افتخار»، جمعه نهم آذرماه به همت بنیاد ملی مردمی نهضت پیشرفت بانوان برگزار می شود.

چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد

چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی فراخوان مقاله داد
2024-11-28T23:07:19+03:30
چهارمین اجلاس مهدویت و انقلاب اسلامی به بررسی موضوعات مرتبط با مهدویت و دولت تراز انقلاب اسلامی می‌پردازد.

سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است

سازماندهی و توانمندسازی جلسات خانگی قرآن مورد توجه است
2024-11-28T22:53:59+03:30
مسئول جامعه قرآنی عصر شهرستان بیضاء با اشاره به حضور دبیر ستاد جلسات خانگی جامعه قرآنی عصر کشور در شهرستان بیضا استان فارس گفت:سازماندهی و توانمندسازی جلسات ...

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است

بخشی از اقدامات در حوزه جهاد تبیین به صورت تشکیلاتی و برخی دیگر به طرق دیگر قابل اعمال است
2024-11-28T22:53:58+03:30
در قالب همایش ۳ روزه میانداران جهاد ۴، نشست تخصصی شبکه‌های هیئت و مجامع میان تخصصی برگزار شد.

اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم

اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره گیری از هنر قرائت قرآن کریم
2024-11-28T22:53:58+03:30
مفتاح در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»،به ارائه مقاله ای تحت عنوان«اصول و روش‌های ابلاغ پیام‌های الهی با بهره...

پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟

پیوند وجودی قاری با قرآن کریم چگونه رقم می خورد؟
2024-11-28T22:40:37+03:30
استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، به ارائه مقاله ای تحت عنوان«پیوند وجو...

در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد

در نظام اسلامی، حاکمیت در تبلیغ دین وظایف جدی دارد
2024-11-28T22:27:18+03:30
نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن اختصاص به طرح موضوعی با عنوان «وظایف مجموعه ­های ذی­ربط، در تبلیغ دین با بهره ­گیری از هنر قرائت قرآن » داشت.

حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود

حاج ابوالقاسم: «مصعب بن عمیر» فردی شاخص در امر تبلیغ دین بود
2024-11-28T22:27:18+03:30
حجت‌الاسلام حاجی‌ابوالقاسم در نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، به ارائه مقاله ای با موضوع بایسته‌ها الزامات قار...

صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعال‌تر کرد

صالحی : دیپلماسی قرآنی را باید فعال‌تر کرد
2024-11-28T12:47:18+03:30
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:دیپلماسی قرآنی را باید فعال تر کرد.

باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند

باباخانی: بیش از ۸۰ درصد مردم با هیئت ها در ارتباط اند
2024-11-28T12:47:17+03:30
رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی گفت: طبق آمارها ۸۰ درصد از مردم هیئت‌ها ارتباط دارند و اگر آستین‌ها را بالا بزنیم این تعداد بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد

حجت الاسلام ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد شد
2024-11-27T18:20:38+03:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام‌ حمیدرضا ارباب سلیمانی را به‌عنوان معاون قرآن و عترت این وزارتخانه منصوب کرد.

ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود

ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
2024-11-27T17:40:38+03:30
نمازجمعه این هفته تهران، نهم آذر ماه، به امامت حجت الاسلام ابوترابی‌فرد در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
2024-11-27T17:00:38+03:30
نمازجمعه این هفته تهران، نهم آذر ماه، به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد

مقوله غنا در تلاوت قرآن کریم تبیین و بررسی شد
2024-11-27T16:33:58+03:30
نوزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با عنوان «قاری قرآن، مبلّغ پیام‌های الهی»، بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۷ آذر در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) افتتا...

فرهنگ می‌تواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد

فرهنگ می‌تواند نقد را از حالت انفعال و انحصار در آورد
2024-11-27T15:53:59+03:30
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در جامعه پسا انقلاب اسلامی نقد فراگیر در حوزه ها و منابع سنتی و متجدد رخ نداد.

خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است

خاموشی: ترویج سبک زندگی قرآنی عمده ترین هدف مسابقات قرآن است
2024-11-27T14:54:02+03:30
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عمده ترین هدف جریان مسابقات قرآن را ترویج سبک زندگی قرآنی عنوان کرد و گفت: باید ظرفیت های موجود در حوزه فعالیت های قرآنی به فع...

نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می‌شود

نماهنگ «نحن حزب الله» با صدای ذاکرین اهل بیت (ع) منتشر می‌شود
2024-11-27T13:11:03+03:30
نماهنگ «نحن حزب الله» اثری در حمایت از رزمندگان جبهه مقاومت پنجشنبه هشتم آذر رونمایی می‌شود.

همایش «میان‌داران جهاد ۴» ویژه شبکه‌های تخصصی هیئت برگزار می شود

همایش «میان‌داران جهاد ۴» ویژه شبکه‌های تخصصی هیئت برگزار می شود
2024-11-27T13:08:55+03:30
همایش ۳ روزه هم‌اندیشی شبکه‌های تخصصی هیئت و تشکل‌های دینی کشور با عنوان «میان‌داران جهاد ۴» برگزار می‌شود.

فاطمیه دوم هیئت کجا برویم؟

فاطمیه دوم هیئت کجا برویم؟
2024-11-27T11:47:17+03:30
برنامه هیئت‌ها و مساجد در فاطمیه دوم اعلام شد.

اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد

اختتامیه مسابقات قرآن بسیج با حضور عوامل «محفل» برگزار شد
2024-11-26T18:53:57+03:30
اختتامیه مرحله شهرستانی سی‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج به صورت همزمان در سراسر کشور و در تهران با حضور عوامل برنامه تلویزیونی محفل برگزار شد.

خاموشی: باید خلأها و پیشرفت‌ها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود

خاموشی: باید خلأها و پیشرفت‌ها در حفظ موقوفات و افزایش منافع آنها بررسی شود
2024-11-26T16:40:40+03:30
حجت الاسلام خاموشی گفت:باید مشخص و اطلاع رسانی شود در سه گزاره اصلی سازمان شامل حفظ العین، افزایش منافع و اجرای نیت هرکدام چقدر پیشرفت کرده و چه خلأهایی داریم.

قمی: طرح «زندگی با آیه‌ها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد

قمی: طرح «زندگی با آیه‌ها» امسال باید گستره بیشتری از مردم را دربرگیرد
2024-11-26T15:33:58+03:30
حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در «نشست هم اندیشی مرحله دوم نهضت ملی زندگی با آیه ها» گفت:امسال طرح زندگی با آیه ها باید گستره بیشتری از مرد...

معرفی آموزه‌های امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است

معرفی آموزه‌های امام علی(ع) از اهداف برنامه های ایام میلاد نور است
2024-11-26T15:20:41+03:30
اولین جلسه کمیته بین‌الملل ستاد گرامیداشت ایام الله میلاد نور(میلاد امام جواد(ع) تا میلاد امیرالمومنین(ع)) برگزار شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)