میرنیوز

معتاد مثل «آتقی»، دیوانه مثل «نمکی»/ «مانستر»، سرگردان میان فانتزی و واقع‌نمایی

 معتاد مثل «آتقی»، دیوانه مثل «نمکی»/ «مانستر»، سرگردان میان فانتزی و واقع‌نمایی 2020-02-02T08:13:37+03:30

خبرگزاری تسنیم- کیان طبری

نمایش«مانستر»(کوروش شاهونه/ تماشاخانه شهرزاد) از آن دست نمایش‌هایی است که در حین اجرا، حتی تا دقایقی بعد از پایان، یک اثر هنری «خوب» به نظر می‌رسد: بازی‌های خوب تا عالی، طراحی صحنه و طراحی حاشیه صوتی حرفه‌ای، ایجاز و پختگی در معرفی شخصیت‌ها و یک «تعلیق» خزنده و زیرپوستی که رو به پایان نمایش به اوج می رسد...

تئاتر ,

اما همین که ساعتی از پایان نمایش گذشت و اصطلاحا خاطره‌ی آن در ذهن رسوب کرد، آن‌گاه ضعف‌ها، خوردگی‌ها و خط و خش‌های اثر، شروع به رخ‌نمایی در ذهن می‌کنند.

واقعیت آن است که بخش عمده‌ی جهان‌بینی اهالی سینما و تئاتر، بیش از آن که محصول «تجربه‌ی زیسته» باشد، خود محصول «سینما و تئاتر» (و عمدتا سینما) است، به این مفهوم که بخش عمده نمایشنامه‌نویس با فیلمنامه‌نویسان (در سرتاسر دنیا) برای ترسیم شخصیت‌های مختلف اثر خود، بیش از آن‌که واقعیات درباره یک «کارگر»، یک «معتاد»، یک «مجنون» یا یک «قاتل» را لحاظ کنند، تصویر بازنمایی‌شده شکل گرفته در ناخودآگاه خود را که محصول کاراکترهای خلق شده در فیلم‌ها یا نمایش‌های دیده شده است، محور قرار می‌دهد. بگذارید با مثالی این مساله را توضیح دهیم. تصویر فرد «معتاد» در سینمای ما عمدتا تحت تاثیر دو کاراکتر معروف است: «قدرت» (در فیلم «گوزن‌ها») و «آتقی» (در سریال «آیینه عبرت» با بازی جواد گلپایگانی)

تئاتر ,

این که تصویر معروف یک «معتاد» در این دو اثر تصویری چه اندازه با واقعیت یک «معتاد» منطبق است، بسیار قابل بحث است، چنان که یک معتاد هروئینی که لنگ وعده بعد تزریق یا استعمال خود است، هیچ‌گاه پای مجلس عرق‌خوری نمی‌نشیند و ان هم دلیل بسیار ساده‌ای دارد، چون ممکن است از «خماری» بمیرد. اما مثلا «قدرت» پا به پای «سید» شرب خمر می‌کند، بیشتر برای درآمدن موقعیت رمانتیکی است که در ذهن نویسنده (مسعود کیمیایی)  وجود داشته است. یا مثلا «آتقی» سریال «آیینه عبرت»، ظاهرا یک معتاد تریاکی است، اما حالات، حرکات و سکنات یک معتاد هروئینی را نشان می دهد. حال وقتی همین تصویر «بازنمایی شده» را با تصویر اعتیاد در فیلم معروف «مرثیه‌ای برای یک رویا» (دارن آرونوفسکی/2000) مقایسه کنیم، تفاوت بین «تصویر انتزاعی» و تصویر مبتنی بر تجزبه‌ی زیسته را به خوبی در می یابیم، چرا که نویسنده نوول «مرثیه‌ای برای یک رویا»، و همکار فیمنامه‌نویس دارن آرونوفسکی در نسخه سینمایی، یعنی «هیوبرت سلبی جونیور» کسی بود که تا ته خط اعتیاد به هروئین رفته بود و از این رو، تماشاگر درد عمیق و سرمای وجودی «هری»، «ماریون» و «تایرون» را در فیلم حس می کند.

حال حکایت نمایش «مانستر» است و زوج دیوانه‌ی آن. به نظر می رسد که نویسندگان اثر(کوروش شاهونه، حمیدرضا اسدزاده)بخش‌های از شخصیت «نمکی» (شخصیت دیوانه‌ی فیلم «مسافران مهتاب» فخیم زاده)، زوج دچار سندرم داون در فیلم «حوض نقاشی» و «نورمن» فیلم روانی هیچکاک را درهم آمیختند و یک زوج روانی «تخیلی» خلق کرده‌اند.

تئاتر , تئاتر ,

دلیل فرم فیزیکی خاص و ناهنجار جاناتان و ایزابل چیست؟ آیا آن‌ها مبتلا به سندرم داون (منگلیسم) هستند؟ در این صورت منطق نمایش دچار شکاف‌های بنیادین می‌شود، چرا که افراد مبتلا به سندرم داون، هم به لحاظ جسمی بسیار ضعیف و دارای انواع بیماری‌ها و نارسایی‌ها هستند، که هوش آن‌ها در نهایت از هوش یک کودک 8 ساله بالاتر نخواهد رفت. از عجیب و نادر بودن ازدواج یک زن و مرد دارای سندرم داون که بگذریم، مساله این‌جاست که چگونه یک زوج این‌چنینی، با نهایت سطح هوشی یک کودک هشت ساله، می توانند چنین نقشه انتقامی پیچیده‌ای طراحی کنند و ان را به اجرا بگذارند؟ اگر نویسندگان اثر مدعی شوند که نه، این زوج دارای سندرم داون نیستند، آن‌گاه ناهنجاری جسمی و اعمال فیزیکی غیرطبیعی و معلول‌گونه‌ی آن‌ها از کجا می آید؟

تئاتر ,

اگر جاناتان و ایزابل سندرم داون ندارند، چه نوع بیماری روانی دارند؟ این علایم دقیقا بر کدام بیماری روانی واقعی منطبق است؟ اسکیزوفرنی؟ پارانویا؟ اختلال دوقطبی؟ ملانکولی (مالیخولیا) ؟ دقیقا چه چیز؟ حقیقت آن است که نوعی از بیماران روانی که در فیلم‌های سینمایی و آثار هنری به تصویر کشیده می شود، عمدتا از جنس «تخیل» و «فانتزی» است و برآمده از سرالگوهایی است که برخی فیلم‌ها و آثار هنری مشهور در ذهن اهالی سینما و تئاتر جاگیر کرده‌اند. و البته این تنها مختص به فضای هنری ایران هم نیست. برای نمونه، فیلم معروف تاریخ سینما، «فارست گامپ» (با بازی تام هنکس) که اسکارها را هم درو کرد و یک فیلم محبوب در تاریخ سینما شد، تصویر جعلی و فانتزی از یک بیمار مبتلا به سندرم داون نشان می دهد که همه چیز او شبیه یک انسان عادی است و تنها مجموعه‌ای تیک‌ها و کنش‌های فیزیکی قرار است این نقصان جسمانی و عقلانی او را تصویر کند، اما در عمل، در توان جسمانی و قدرت مهارت‌آموزی، حتی بالاتر از سطح متوسط انسان‌هاست. همین تصویر «بازنمایی»شده وقتی سر از ذهنیت سینماگر و آرتیست وطنی درمی آورد تبدیل به زوج فیلم «حوض نقاشی» می شود.

تئاتر ,

فارست گامپ

تئاتر ,

حوض نقاشی

بله، انواعی از اختلالات یا بیماری‌های روانی هستند که بروز پنهان دارند و از آن‌جایی که عمدتا با شکل خاصی از ارضای جنسی سادیستی یا مازوخیستی مربوطند، می توانند حتی بسیار خطرناک باشند، اما حاملان این نوع بیماری‌های پنهان، به لحاظ روتین و معمول، هیچ نشانی از بیماری از خود بروز نمی دهند، بلکه بسیار آراسته و جذاب هم رفتار می کنند و اصولا قربانیان خود را هم با این جذابیت و آراستگی به دام می اندازند. مصداق واقعی چنین بیماری در فرهنگ معاصر آمریکا(که حتی به فرهنگ پاپ این کشور هم راه پیدا کرد)، «تئودور باندی» (معروف به تد باندی) بود:  جوانی خوش‌سیما، خوش قد و قامت و جذاب که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی به عنوان بادیگارد برخی چهره‌های سیاسی هم فعالیت کرده بود، اما در دهه 1970، تبدیل به یکی از هولناک‌ترین قاتلین و متجاوزین زنجیره‌ای تاریخ آمریکا شد که ده‌ها زن و دختر را با هدف برخی بهره‌بردای‌های عجیب جنسی، به طرزی فجیع به قتل رساند اما نکته‌ای که درباره باندی وجود داشت، این بود که در زندگی عادی و اجتماعی، هیچ نشانی از دیوانگی یا ناهنجاری از خود بروز نمی‌داد.

تئاتر ,

تد باندی

اما جاناتان و ایزابل چطور؟ زوجی با علایم فیزیکی منگلیسم، با رفتار و سکناتی کاملا کودک‌وار که تحت درمان و نظارت دایمی روانپزشک قرار دارند، چگونه می توانند نقشه‌ای چنین دقیق برای تنبیه تعمیرکار نگون‌بخت(مایکل معروف به یوتا) طراحی کنند که بدون نیت بدی، دست خود را با عروسک خرسی این زوج در مطب روانپزشک پاک کرده بود؟ چگونه این زوج ناتوان ذهنی و جسمی، نام و مشخصات و محل کار این تعمیرکار را یافته‌اند؟ از همه عجیب‌تر این که ماجرای جدایی همسر یوتا و نام همسر سابق او را از کجا می‌دانند؟

تئاتر , تئاتر ,

اشتباه دراماتیک و گاف منطقی دیگر مولفان «مانستر» آن‌جا رخ می دهد که منطق حاکم بر جهان نمایش را فدای ادای دین به فیلم‌های ترسناک قدیمی هالیوود می کنند و پایانی را رقم می زنند که در بافت نمایش نمی نشیند و وصله ناجور است. در سیر نمایش دیدگاه معصومانه و حتی ترحم‌آمیز تعمیرکار( با بازی عالی علی حسین‌زاد) همراه با تماشاگر نسبت به یک زوج عقب‌مانده ناتوان ذهنی و جسمی، عوض می شود و «هراس» جای آن را می گیرد. همین هراس است که یوتا را وا می دارد حتی دست خرس عروسکی را(که این زوج فرزند خود می پندارند) ببوسد و با چشمانی گریان برای بخشش خود التماس کند، چرا که دریافته در یک موقعیت خطرناک و غیرعقلانی با یک زوج روانی گیر افتاده است.

تئاتر ,

وقتی او حرکت انفجاری پایانی را صورت می دهد و ان شوک را به جاناتان و ایزابل وارد می کند، طبعا باید گوش‌به زنگ و هشیار باشد که با باز شدن در، خارج شود از این مخمصه گروتسک خطرناک بگریزد، اما به دستشویی می رود تا آن اتفاق رخ دهد. این ابدا با منطق یک فرد عقلانی گیرکرده در یک مخمصه نمی خواند، چون او که فردی اصطلاحا دست به آچار و قوی‌هیکل است، منطقا باید یکی از ابزارآلات درون جعبه‌ابزار خود را به عنوان وسیله دفاعی در دست می گرفت و لحظه‌ای از این زوج غیرقابل پیش‌بینی غافل نمی شد. این پایان تحمیلی به نمایش، کاملا وصله ناجور است و کل اثر را تبدیل به یک فانتزی(از نوع سیاه آن) می کند. نگارنده احتمال می دهد که این پایان صرفا برای ادای دین به فیلم‌های کلاسیک ژانر «horror» به ویژه «روانی» هیچکاک گنجانده شد و بسیار غیرمنطقی و نچسب بود.

تئاتر ,

نمایی از فیلم معروف «روانی» آلفرد هیچکاک

با این حال، اگر یکی از مولفه‌های اصلی ژانر «horror» در دنیای نمایش را «فضاسازی» بدانیم، مانستردر زمینه فضاسازی موفق عمل می کند و می تواند فضای عدم قطعیت و وهم‌انگیز لازم را برای همراه کردن تماشاگر تا پایان ماجرا، ایجاد کند. در این میان، از نقش طراحی صحنه‌ی هوشمندانه و حاشیه صوتی رعب‌آور نمایش در این «فضاسازی» بسیار پررنگ است. برگ برنده ی مانستر اما بازی درخشان «علی حسین‌زاده» در نقش مایکل(یوتا) است که می تواند با مهارت نوسان احساسی تبدیل یک تعمیرکار شوخ و شنگ و پرحرف به فرد نگون‌بختی که گرفتار یک مخمصه‌ی ناخواسته و خطرناک شده و مرتب باید نقشه‌های ذهنی خود را برای رهایی از آن عوض کند، عینیت ببخشد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)