میرنیوز

تفویض مدیریت فرهنگی کشور به وزارت ارشاد از سوی رئیس جمهور/ انتقاد وزیر ارشاد از کم‌کاری در تولیدات سینمایی مرتبط با دانشمندان هسته‌ای

 تفویض مدیریت فرهنگی کشور به وزارت ارشاد از سوی رئیس جمهور/ انتقاد وزیر ارشاد از کم‌کاری در تولیدات سینمایی مرتبط با دانشمندان هسته‌ای 2021-11-07T11:15:51+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب شنبه 15 آبان ماه در برنامه نگاه یک شبک اول سیما حضور پیدا کرد.

اسماعیلی در این برنامه که از شبکه اول سیما پخش شد‌، در سخنانی با اشاره به  نگاه دولت سیزدهم به جایگاه فرهنگ گفت: در چهار دهه اخیر ما شاهد نگاه‌های متفاوت دولت‌ها به حوزه فرهنگ بودیم، اما آیا دولت‌ها باید به صورت متمرکز در حوزه فرهنگ تصدی‌گری کنند؟ با چه نگاهی؟. دولت مردمی که شعار مرکزی دولت سیزدهم است به این معناست که تلاش دولت مردمی بر این است که همه امورات مختلف در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به نوعی به مردم باز گردانده شود. این بازگشت به مردم به معنای سلب اختیار دولت نیست، دولت مسئله هدایت، نظارت و تسهیل‌گری را بر عهده دارد.

فعالیت‌های فرهنگی به جریان‌های مردمی واگذار می‌شود

وی ادامه داد:‌ اما اگر بخواهیم که دولت مردمی که نقطه کانونی حرکت دولت آقای رئیسی است، اتفاق بیافتد، باید مردم عهده‌دار مسئولیت اصلی شوند. در این دولت ریل‌گذاری به این سمت است که دولت با اعتقاد به آرمان‌های اصلی انقلاب با بیان صریح و بی‌لکنت اهداف متعالی انقلاب که در اصل دوم و سوم قانون اساسی به راحتی بیان شده است،‌  فعالیت‌های فرهنگی را به جریان‌های مردمی واگذار کند. این نقطه کلیدی و کانونی حرکت دولت جدید است.

وزیر ارشاد تصریح کرد:‌ دولت مردمی حرکتش را بر پایه اتکای به حضور مردم در صحنه انجام می‌دهد، ما در دولت سیزدهم نسبت به گذشته چندان عادت به معترض شدن نداریم،‌  اما این بر کسی پوشیده نیست که در دولت قبل با پدیده‌ای بنام بی اعتمادی مردم به دولت مواجه شدیم، آمارهای دستگاه‌های رسمی حکایت از این دارد که اعتماد به دولت به عددهای بسیار پایینی رسیده است، قصه آبان 98 در این پارادایم قابل تحلیل است. سرمایه اجتماعی به دلیل فاصله‌ای که بین دولت و مردم ایجاد شده پایین آمده است،‌ اساس این فاصله شخص رئیس جمهور فعلی را مجبور کرد به دلیل سرمایه اجتماعی و اعتمادی که از مردم در دوره مدیریت قوه قضاییه گرفته بود و برای کاستن این شکاف وارد این عرصه شود و این اعتماد و سرمایه اجتماعی از دست رفته نظام اسلامی در حوزه اجتماعی را بازگرداند.

وی ادامه داد:‌ وقتی می‌خواستیم در بحث‌های انتخاباتی شعاری انتخاب کنیم، جمع‌بندی ما «دولت مردمی برای ایران قوی بود». مردم حس می‌کردند کارها جلو نمی‌رود. کرونا امده و قرار نیست برود، اعتماد به مدل مدیریت دولتی از بین رفته بود. این تغییر دولت صورت گرفت و در همین چند ماه از عمر دولت ما این تغییر را می‌بینم که اعتماد مردم به دولت بازگشته است، اتفاقات چند روز اخیر در خصوص سامانه‌های سوخت نشان داد که این اعتماد بازگشته است،‌ مردم چندین ساعت معطل شدند، اما در هیچ جای کشور حرکت اعتراضی خشونت بار رخ نداد. این کار مهمی بود و دولت سیزدهم توانست اعتماد و سرمایه اجتماعی را دوباره به دست آورد.

وزارت ارشاد باید سیاست‌گذار اصلی در مدیریت فرهنگی کشور باشد

اسماعیلی با اشاره به تقلیل اقدامات وزارت  فرهنگ و ارشاد به فعالیت‌های سلبی و عدم فرهنگ‌سازی در این وزارتخانه و  برنامه دولت برای این وزارتخانه گفت:‌ من در برنامه اصلی خود که به مجلس ارائه کردم، اولویت راهبردی کلان  را احیای مرجعیت وزارت فرهنگ در مدیریت فرهنگی کشور قرار دادم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه‌های متمادی تقلیل پیدا کرده به اعطای مجوزها در حوزه سینما، موسیقی، تئاتر، کتاب و... ما معتقدیم وزارت ارشاد حوزه سیاست‌گذاری اصلی در مدیریت فرهنگی دولت است. من کار نخستم این است  که در داخل دولت این مسئله را حل کنم.

تفویض مدیریت فرهنگی کشور به وزارت ارشاد از سوی رئیس جمهور

وی ادامه داد:‌ ما متعدد دستگاه‌های غیر فرهنگی در دولت داریم که بیشترین دخالت را در عرصه مدیریت فرهنگی دارند. هولدینگ‌های رسانه‌ای تشکیل شده که به دو شرکت بزرگ خصولتی متصل است‌،  در دولت سیزدهم رئیس جمهور دستور داده همه دستگاه‌های دولتی دارای بودجه با نقطه چین به وزارت فرهنگ و ارشاد وصل شوند. مصوبه این موضوع در دولت در حال آماده‌سازی است، رئیس جمهور از حوزه اختیارات خود مدیریت فرهنگی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض می‌کنند و این کار بسیار بزرگی است.

نظارت ارشاد بر هزینه‌کرد فرهنگی دستگاه‌های دیگر

عالیترین مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  ادامه داد:‌  در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نظارت بر هزینه‌کردهای فرهنگی در دستکاه‌‌های دیگر دولت ایجاد خواهد شد،‌ مثلا وزارت نفت، وزارت صمت و... امتیازی که دولت سیزدهم دارد، این است که وزرای مختلف تقریبا همه در این مسئله اشتراک نظر دارند، من وقتی با وزیر صمت صحبت می‌کنم در عین حال که مدیر درجه یک اقتصادی است همان انداره نسبت به مسائل فرهنگی دقیق است این یکی از امتیازات دولت است. 

وی ادامه داد:‌ شخص رئیس جمهور معتقد است همان‌گونه که در حوزه اقتصادی تکلیف کار مشخص است، در مدیریت فرهنگی نیز علی‌رغم وجود ساختارهای متفاوت وزارت ارشاد به دلیل اینکه مسئول اصلی حوزه فرهنگ است، باید بتواند بر عملکرد و هزینه‌کرد فرهنگی کشور نظارت کند. 

اسماعیلی گفت:‌ اگر فرهنگ را پایه اصلی تحولات جامعه بدانیم و انقلاب اسلامی خود را انقلاب فرهنگی بدانیم و بپذیریم که مجموعه مخالفت‌های با انقلاب در خارج از مرزها وجود دارد که بیشتر  از اینکه جنبه اقتصادی و سیاسی داشته باشند، در بعد فرهنگی و فکری نمود یافته‌‌اند و اگر به کلیدواژه‌های رهبر انقلاب برای ترسیم وضعیت فرهنگی در خارج از کشور نگاه کنیم، متوجه دشواری وضعیت خواهیم شد و می‌پذیریم که باید حوزه فرهنگی را تقویت کنیم. 

لزوم تقویت نظامات فرهنگی در کشور

وی با اشاره به لزوم تقویت نظامات فرهنگی در کشور گفت:‌ امروز نظامات فرهنگی بیش از هر حوزه دیگر دچار آسیب شده است،‌  شبکه‌های فارسی زبانی که در یک دهه اخیر بیشترین  رشد را داشته‌اند‌، بیشتر از اینکه سیاسی باشند، در سبک زندگی ما تاثیر دارند،‌  نظام خانواده را مورد هجمه قرار می‌دهند، چرا که نظام خانواده حلقه اصلی در ساخت جامعه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برنامه نگاه یک صحبت می‌کرد‌، ادامه داد:‌ ما در سیستم مدیریت کشور ساختارهایی درست کردیم. مثلا شواری فرهنگ عمومی مهمترین شورای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در همه استان‌ها با حضور امام جمعه تشکیل می‌شود و وظیفه سیاست‌گذاری و مدیرتی حوزه فرهنگی را متناسب با تهدیدها انجام می‌ دهد‌، این سیاست‌ها وقتی شناسایی شد، باید در مجموعه‌های و ابزارهای فرهنگی در اختیار وزارت اجرایی شود. در  وزارت ارشاد ما معاونت فرهنگی، معاونت هنری، سازمان سینمایی و... داریم که باید چرخه روشنی بین این سیاست‌ها و این حوزه‌ها تعریف کنیم. 

وی  با اشاره به بودجه حوزه فرهنگی نیز گفت:‌ باید هم فرصت‌ها و هم تهدیدها را بشناسیم تا برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. وقتی این اتفاق رخ داد این چرخه اگر درست به هم وصل شود متناسب با نظام محیطی اطراف باید در حوزه بودجه برنامه‌ریزی کنیم. ما در حوزه سیاست‌گذاری دچار مشکل هستیم در همین اندازه در حوزه تخصیص و بودجه. اگر در حوزه سیاست‌گذاری دچار مشکل باشیم در بودجه بیشتر هزینه کنیم به چرخه معیوب کمک کرده‌ایم.

این عضو هیئت دولت تصریح کرد:‌ ما در دولت مردمی باید مغز متفکر را مبتنی بر نظام آرمانی آماده کنیم که اکنون آماده است، وقتی ساختار درست چیده شد، آنوقت باید به حوزه ثبت و مدیریت تولید وصل شود. ما در حال ترمیم این زمینه هستیم. پس از آن ولو بودجه کمی داشته باشیم، به خروجی خوب منجر می‌شود.

انتقاد از عدم ساخت فیلم و سریال درباره شهدای هسته‌ای

وی با اشاره به حضور در پشت صحنه یک فیلم سینمایی  و با اشاره به شهادت دانشمندان هسته‌ای گفت: تا امروز به جز فیلم بادیگارد یک فیلم درباره شهدای هسته‌ای ساخته نشده است،‌  چه زمانی قرار است ساخته شود؟ رهبر انقلاب بیش از 30 تا 40 مجموعه از شهدای شاخص انقلاب نام بردند که باید درباره آن‌ها فیلم و سریال ساخته شود، اما در حوزه‌ای که قرار است مدیریت کنیم چند تا ساخته شده است؟ مگر پول نبوده؟ من مشکل حوزه فرهنگ را اولاً بودجه نمی‌بینم،‌ معتقدم به اندازه کافی بودجه وجود دارد. ما این‌ها را درست ریل‌گذاری نکردیم که این ریل‌گذاری حالا در حال انجام است.

ریل‌گذاری برای ساخت فیلم‌های متناسب با نظام آرمانی جمهوری اسلامی 

اسماعیلی گفت: در حوزه فرهنگ عمومی وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش چه نقشی دارند؟ وزارت کار ما معاونت فرهنگی دارد، روزنامه دارند،‌ کتاب تولید می‌کندو ....،‌ این‌ها که هست باید در مسیر دقیق سیاست‌گذاری شده اتفاق بیافتد، ما باید اول چرخه را درست کنیم. امروز ما به این نتیجه رسیدیم که در سال 20 فیلم خوب متناسب با نظام آرمانی ساخته شود که در سال تنها 5 فیلم ساخته می‌شود،‌ من اگر همین امسال بتوانم ریل‌گذاری خوبی انجام دهم، سال آینده بالای 20 فیلم متناسب با جریان کشور در حوزه های مختلف در فیلم فجر خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع عدالت فرهنگی و تمرکز فعالیت‌های فرهنگی و امکانات در تهران نیز گفت:‌ من در برنامه 4 ساله‌ خود ذکر کردم که 80 تا 90 درصد فیلم‌های سینمایی در تهران در حوزه مناطق بالاشهر تهران ساخته می‌شود . سایر بخش‌های فرهنگی هم چنین است، آیا در کشور ما ظرفیت‌های توزیع در همه بخش‌ها وجود ندارد,؟ یک مشکل ساختار است. ما در بسیاری از نقاط کشور مشکل زیرساختی داریم.

وی با اشاره به تلاش دولت برای رفع این مشکلات زیرساختی گفت:‌  در استان فارس دولت 200 میلیارد برای تکمیل تالار مرکزی شیراز بودجه گذاشت. خبرش را که برای انتشار آماده کردیم،‌ مسئول دفترم  آمد و گفت که جلوی این خبر را گرفته چون تصورش این بوده که اعتبار 2 میلیاردی به اشتباه 200 میلیارد درج شده است من گفتم خیر همان 200 میلیارد درست است،‌ اما برایش باورپذیر نبود.

اسماعیلی گفت:‌  در استان اردبیل 300 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل همه مجتمع‌های فرهنگی استان تخصیص داده شد‌، در استان سمنان 250 تا 300 میلیارد برای تکیمل پروژه‌هایی که بعضا 18 تا 20 سال نیمه‌کاره مانده‌اند‌، تخصیص داده شد. سیاست اصلی دولت تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی است. معاون اول رئیس جمهور هم این موضوعات را به جد پیگیری می‌کند. در یک دور سفر 31 استانی که رئیس جمهور خواهد داشت همه زیرساخت های فرهنگی موجود را تکمیل  می‌کنیم. بسیاری از این پروژه‌ها را تا یکسال آینده افتتاح خواهیم کرد.

وی با بیان این مطلب که معتقد است تولید فرهنگی حتماً به زیرساخت گره نمی‌خورد،‌گفت:‌ بیش از یک ماه است ستاد مناطق محروم را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی کرده‌ایم. نقاط مختلف دچار مشکل شناسایی شده و 11 استان را مشخص کردیم که در بخش نخست واجب است روی آن‌ها متمرکز شویم. گام اول در دولت سیزدهم این است که زیرساخت های مهمی که نیمه‌کاره هستند را تکمیل کنیم.

 وزیر ارشاد با بیان این مطلب که مهمترین اقدام تولید است و تولید الزامی به زیرساخت ندارد‌، به تجربیات فرهنگی خود در دوران کودکی که مسجد محور بوده اشاره کرد و گفت: 26 هزار کانون فرهنگی و هنری در مساجد داریم که فعال هستند. در ستاد مناطق محروم بار اصلی را روی کانون‌های مساجد گذاشتیم، برنامه مدونی برای مشارکت کانو‌نهای مساجد آماده شده است.ما زیرساخت های خوبی داریم دولت مردمی مهمترین کارش بازگرداندن مدیریت به مردم است. بنای ما این است که زیرساخت‌های مدرن را تکمیل کنیم ولی در کنار زیر ساخت‌های مدرن ساختار فرهنگی عظیمی داریم که به حاشیه رفته‌اند و ما باید آن‌ها را احیا کنیم. 

وی گفت:‌ در ستاد مناطق محروم ستاد رسیدگی به کانو‌ن‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز راه‌اندازی شده است که با بودجه مشخص در یک دوره 3 تا 6 ماهه آموزش آن‌ها به پایان خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نگاه عادلانه به همه رشته‌های هنری گفت: سینما اصولا هزینه‌بر تر از دیگر بخش‌های هنری است. با این حال بنده معتقدم که توجه باید متناسب و عادلانه باشد. بنده در دوره‌ای که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت داشتم، 2 دور جلسه با هنرمندان تجسمی، خوشنویسان و نقاشان داشتم. خوشنویسی تاکنون خیلی دیده نشده است، اما در این دوره بنا دارم که خوشنویسی را به صورت جدی ارتقا بدهم. بنده در این 2 ماه بیش از 10 سفر استانی داشتم که یکی از آنها سفر به سنندج بود. همانطور که می‌دانید استان کردستان مهد فرهنگ و هنر است و هم اکنون تئاتر خیابانی مریوان را در این منطقه داشتیم اما متاسفانه در بازنمایی رسانه‌ای آن موفق نیستیم. ببینید که در تئاتر خیابانی مریوان چه جمعیت زیادی آمده بود و واقعا بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: در همان‌جا گروهی آمد و دف‌نوازی کرد. به بنده مراجعه کردند و درخواست داشتند که یک انجمن دف برایشان راه‌اندازی کنیم. واقعا خجالت‌زده شدم و شنبه‌ای که به تهران برگشتم انجمن دف‌نوازی در سنندج راه‌اندازی شد. بنده پنج‌شنبه این قول را دادم و روز شنبه معاونت هنری ما گزارش داد که این انجمن راه‌اندازی شده است. ما حتما از هنرهای بومی و محلی حمایت خواهیم کرد و حتما برایش بودجه خواهیم گذاشت. خاطرم هست که نماینده زابل پیش من آمد و گفت که استان سیستان و بلوچستان مهد تاریخ اساطیری ماست. من این توفیق را داشتم که همه‌جای ایران را بگردم و با استعدادهای فرهنگی و هنری مناطق مختلف عمیقا آشنا هستم. بنده در سیستان و بلوچستان گروهی را مامور کردم که سالیانه 6-7 جشنواره بزرگ برای این استان و شهرهای مختلف آن طراحی کنند. زابل، خاش و ... جز شهرهای بزرگ فرهنگی ما هستند و ما باید نشاط را به آنان هدیه بدهیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا همکاران استانی او انگیزه کارکردن دارند یا خیر، گفت: بنده کسی که انگیزه نداشته باشد را به همکاری انتخاب نمی‌کنم چرا که درقبال مردم متعهد هستم. من مسئولیتم را به مانند یک ساعت شنی پیش‌روی خودم قرار دادم و ثانیه به ثانیه آن برایم مغتنم است.

وزیر فرهنگ در بخش مهمی از صحبت‌های خود درباره پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و اقدامات مدنظر وزارت مطبوع او برای حل این معضل گفت: بنده سال‌ها در کار پیمایش بودم و سال گذشته با همکاری دوستانی در صدا و سیما پیمایشی را انجام دادم که درباره سرانه مصرف فرهنگی بود. باید اشاره کنم که وضعیت خوبی نداریم و بنده این موضوع را می‌پذیرم. هر چه قدر کتابخانه بسازیم و کتاب تولید کنیم، زمانی مهم می‌شود که کتابخوان داشته باشیم. وقتی به سنندج رفته بودم، کتابخانه‌ای را دیدم که سال‌ها پیش افتتاح شده بود و دوباره آن را به زیبایی بازآرایی کرده بودند؛ به گونه‌ای که نظیرش را در شهر تهران هم نداریم اما تا زمانی که کسی کتاب‌های داخل آن را نخواند این کار فایده‌ای ندارد. دقت داشته باشید که نیاز امروز ما در حوزه فرهنگ، فرهنگ کتابخوانی است. اکنون 26 هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کل کشور داریم که همه‌شان کتابخانه دارند اما آیا کتاب‌هایشان خوانده می‌شود؟ مشکل در همین جاست و این معضل را در دانشگاه هم داریم. متاسفانه بچه‌های امروز ما حتی در تهران و در میان انبوهی از امکانات فرهنگی، جز به کتاب‌های درسی به کتاب‌های دیگریدست نمی‌زنند و باید این چالش را حل کنیم.

وی تاکید کرد: ایجاد میل به تحقیق و پژوهش نیازمند کار مبنایی است و به همین دلیل دست نیازم را به سمت وزارت آموزش و پرورش دراز می‌کنم. به همین دلیل است که وزارت آموزش و پرورش عضو اصلی ما در شورای فرهنگ عمومی است.

او پایین آوردن قیمت تمام شده کتاب را یکی از برنامه‌های اصلی خود دانست و گفت: اکنون وظیفه من این است که قیمت تمام شده کتاب را پایین آورده و آن را از وابستگی نجات بدهم. سه شنبه هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر صمت و معاون اول داشتم تا در برنامه‌ای یک و نیم تا 2 ساله صنعت نشر را به خودکفایی برسانیم. یکی از سرفصل‌های برنامه من در مجلس ملی کردن صنعت نشر بود. در آنجا گفتم که 90 درصد کاغذ ما وارداتی است. برای مثال سالیانه حدود 300 تا 350 هزار تن کاغذ نیاز داریم و تولید اکنون ما کمتر از 30 هزار تن است. این موضوع در حالی است که ما کارخانه‌ای در مازندران داریم که اگر فعال شود می‌تواند تا 90 هزار تن کاغذ برای ما تولید کند. آقای رئیسی در سفر اخیری که به استان فارس داشتند، از مجموعه‌ای بازدید کردند که با دریافت تسهیلاتی که درخواست داشتند 87 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اگر راه بیفتد می‌تواند سالیانه 30 تا 40 هزار تن کاغذ تولید کند. ما حساب کرده‌ایم که اگر همین چند کارخانه راه بیفتد تا یک سال و نیم آینده می‌توانیم بیش از 85 درصد کاغذ را در داخل تولید کنیم. این موضوع یعنی قیمت را از التهابات ارزی نجات داده‌ایم. وظیفه من است که همراه با دوستان در وزارت صمت این کار را انجام بدهم و حتما پیگیری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: وظیفه دیگر بنده این است که زیرساخت‌های کتابخانه‌ها را تکمیل کنم و توسعه بدهم. درست است که مردم پول ندارند کتاب بخرند اما می‌توانند به کتابخانه رفته و در آنجا کتاب بخوانند. باید قرائت‌خانه‌ها را افزایش بدهیم تا فضای رغبت و انگیزه مطالعه را بالا ببریم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره تکثیر غیرمجاز کتاب‌های پرفروش گفت: متاسفانه این موضوع یکی از چالش‌های اصلی ماست؛ کتابی که پرفروش می‌شود را در زیرزمین‌ها تکثیر می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که هم ناشر ضرر کند و هم نویسنده. دنبال برخورد با این موضوع هم هستیم و تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه محترم قضایی با اینگونه اتفاقات برخورد کنیم. علاوه بر این، در حال آماده کردن قانون جدیدی برای حمایت از نویسندگان و ناشرین هستیم و این ماموریت را به اداره کل حقوقی خود داده‌ایم تا بتوانیم در قالب یک لایحه که به مجلس می‌رسد، این معضل را برطرف نماییم.

او درباره بسته‌های حمایتی از اهالی فرهنگ و هنر گفت: بسته‌های حمایتی از اهالی هنر کار خوبی بود و تسهیلات 3 درصدی را ارائه می‌دهیم. این تسهیلات 2-3 درصدی بوده و چند روز پیش اعتبار 116 میلیاردی رسید که تا 500 میلیارد هم پیش‌بینی کرده‌ایم. به شدت پیگیر این موضوع هستیم، اما مهم‌ترین کاری که در دولت انجام دادیم این بود که زمینه عادی‌سازی فعالیت‌ها را فراهم کنیم. معلوم نیست کرونا تا چه زمانی است و باید با آن زندگی کرد. در 2-3 ماه اخیر نهضت بالایی در حوزه واکسیناسیون آغاز شد و تاکنون بیش از 90 میلیون واکسن تزریق کرده‌ایم. این عدد باید به 80 درصد جمعیت برسد تا ایمنی جمعی ایجاد شود. البته در حال طراحی سامانه‌های هوشمندی هستیم که بتوانیم براساس واکسیناسیون خدماتی را به مردم ارائه بدهیم. این سامانه‌ها به صورت آزمایشی در دو استان در حال استفاده است و انشاءالله از اول آذرماه پیش‌بینی می‌شود که بتوان کل کشور را زیر این سامانه برد. از این طریق می‌توان به کسانی که دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند خدمات فرهنگی ارائه کرد.

وزیر ارشاد از آغاز ثبت‌نام کنسرت‌ها برای اجرا در شهرهای مختلف کشور خبر داد و گفت: همانطور که می‌دانید بیشترین مصرف فرهنگی مردم اختصاص به موسیقی دارد. اکنون کنسرت‌ها را آغاز کرده‌ایم تا اجراها در تهران و شهرستان‌ها آغاز شود. اکنون در مرحله ثبت‌نام قرار داریم و برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد که از انتهای آبان یا اوایل آذرماه فعالیت‌های فرهنگی در حوزه موسیقی آغاز شود. سایر فعالیت‌های فرهنگی هنری نیز در حال رونق‌گیری است. نمایش دو فیلم سینمایی که داشتیم با حجم بالایی از مخاطبین روبه‌رو شد. این موضوع نشان می‌دهد که علیرغم تمام مشکلات، مردم نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و هنری رغبت نشان می‌دهند.

وی هم‌چنین درباره گران بودن کتاب‌های دانشجویان توضیح داد و گفت: در وضعیت فعلی برنامه روشنی برای این مقطع تحصیلی نداریم اما در حال تدوین برنامه‌های حمایتی خود هستیم. کار ما در این قسمت این است که نمایشگاه‌هایی را با تخفیفات گسترده آغاز کنیم. هفته کتاب را در پیش داریم و باید این خبر خوب را بدهم که در این هفته نمایشگاه‌های مجازی و غیرمجازی خواهیم داشت. امیدوارم که دانشجویان نیز بتوانند با تخفیفات بسیار خوبی کتاب‌هایشان را تهیه کنند.

اسماعیلی درباره انتصاب اعضای هیئت امنا بنیاد فارابی و حواشی که این اتفاق به همراه داشت، توضیح داد و گفت: 9 نفر در هیئت امنا بنیاد فارابی حضور دارند. از این تعداد، 3 نفر را تمدید کردیم و همان افراد قبلی حضور دارند. 3 نفر هم از اهالی فرهنگ و هنر در این هیئت امنا حضور دارند که از جمله آنها رئیس سازمان سینمایی است. رئیس سازمان برنامه و بودجه در خبرگزاری جمهوری اسلامی عضو مجمع عمومی است و در بنیاد رودکی نیز مسئولیت دارد. در حقیقت ایشان از نظر حقوقی در چندین حوزه ما عضویت دارد و با همان فلسفه‌ای که در بنیاد رودکی عضو حقوقی است در همین‌جا هم از ایشان استفاده کردیم. درباره وزیر نفت هم باید بگویم که در ابتدا می‌خواستیم از معاونین ایشان استفاده کنیم اما دیدیم بهتر است خود آقای دکتر اوجی حضور داشته است. نباید این تلقی ایجاد شود که ایشان را برای پول آوردن عضو کرده‌ایم. درباره مناطق آزاد هم باید بگویم که دارای معاونت فرهنگی بوده و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی در آنجا انجام می‌شود. ما می‌خواهیم که این افراد هم‌افزا شوند.  

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این دقت داشته باشید که این افراد هیئت امنا هستند و بنیاد فارابی دارای هیئت مدیره و مدیرعامل است که همه‌شان شخصیت‌های سینمایی هستند. بنده یکی از شخصیت‌های سینمایی مطرح را به عنوان رئیس سازمان سینمایی گذاشتم و اگر تمام انتصابات بنده را بررسی کنید می‌بینید که همه این افراد جز افراد برجسته حوزه خودشان هستند. به نظرم هیچ ایرادی ندارد که در هیئت امنا یک مرکز از تخصص‌های مختلف در کنار هم حضور داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به بی‌توجهی‌ها به هنرمندان تئاتر در دوران همه‌گیری کرونا واکنش نشان داد و گفت: بنده از زحمات هنرمندان عرصه تئاتر تشکر می‌کنم و اگر قصوری در دوران کرونا بوده است ازشان عذرخواهی می‌کنم. از نظر من از جمله مشاغل هنری که در دوران کرونا بیشترین آسیب را دیدند اهالی تئاتر بودند. بهشان قول می‌دهم که هم‌پای حوزه سینما بهشان توجه کنم. البته به دلیل این بی‌توجهی‌ها خجالت می‌کشم که بخواهم آنها را نقد کنم اما می‌توان نمایشنامه‌های بومی‌تری مورد استفاده قرار گیرد. باید این حلقه بازتر شود و آنان مردمی‌تر شوند. این موضوع هم با نمایشنامه رخ می‌دهد، هم با توسعه مکانی، زیرساخت‌ها و ... برای مثال اشاره‌ای به نمایش خیابانی مریوان داشتم، به نظرم می‌توان نمونه آن را در شهرهای دیگر نیز پیاده کرد. در وزارتخانه نیز نگاه ما این است که مردمی‌سازی کرده و از جشنواره‌ها و مدل‌هایی که تئاتر را به دل توده‌های عمومی مردم می‌برد حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: البته در این مدت با تنی چند از شخصیت‌های مهم عرصه تئاتر دیدارهایی داشتم و متوجه شدم که خودشان نیز از این مدل استقبال می‌کنند. ما هم تلاش می‌کنیم که به رونق تئاتر و حل مشکلات اهالی آن کمک کنیم.
اسماعیلی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره گزارش جنجالی که از وضعیت حوزه‌های مختلف هنر در دولت قبل ارائه کرده است، گفت: درباره آن گزارش باید بگویم که فضای سیاسی روی آن سوار شد، اما گزارشی از وضع موجود براساس گزارش‌های رسمی دستگاه‌های دولتی دولت سابق بود. برنامه ما این بود که در هر حوزه، تصویری از وضع موجود را به مجلس ارائه بدهیم و سپس برنامه خودمان را بگوییم. بنده نسبت به منتقدین داخلی احترام می‌گذارم و معتقدم که دچار سوءتفاهم شده‌اند. اما می‌خواهم این سوال را هم بپرسم که آیا وضعیت سینمای ما نسبت به مسائل و اولویت‌ها وضعیت قابل قبولی دارد یا خیر؟ آیا مشکل دارد یا ندارد؟ هم‌اکنون مواجه با انبوهی از فیلم‌هایی هستیم که در صف اکران قرار دارند. خودم را موظف می‌دانم که خیلی از آنها را ببینم اما تعدادی از آنان دارای اشکال است و حاضر نیستم فیلمی را همراه با خانواده‌ام ببینم.

وی اظهار کرد: تلاش ما این است که در مفاهمه با اهالی سینما بتوانیم وضعیت را به ریل‌گذاری اصلی برگردانیم و خود اهالی سینما بهترین کسانی‌اند که می‌توانند در این زمینه کمک کنند. بدون شک از آثاری حمایت می‌کنیم که به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما کمک کرده و ادبیات آن را افزایش بدهد. قطعا خودم را موظف می‌دانم که از آثار نمایشی که در خدمت این مرز و بوم است دفاع کنم و تعهدم به این بخش‌ از کارهاست. اگر قرار باشد حمایتی بکنیم از این دست کارها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)