میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مشهد مقدس برگزار شد.
حجت الاسلام احمد رهدار، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، در این نشست علمی به تبیین ایده خود با عنوان «ازدواج تمدنی؛ دلایل، رویکردها، بایستهها و نتایج» پرداخت و عنوان کرد: ازدواج، سنتی انسانی است که دین مهمترین و ماناترین قواعد آن را بیان کرده و علاوه بر دین، علم و عرف نیز برخی از قواعد مربوط به آن را کشف و تبیین کرده است.
وی بیان کرد: تمدن غرب دو پاشنه آشیل جدی دارد که یکی خانواده و دیگری پزشکی است. بحث ازدواج از حیث اهمیت خانواده مطرح میشود. ما برای تحقق تمدن نوین اسلامی میتوانیم به ازدواجهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی ملت و دولت بیاندیشیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم اظهار داشت: دین اسلام همواره بر سنت ازدواج تأکید داشته و معتقد است سه دغدغه بقای نسل، آرامش و بلوغ عقل از طریق این سنت الهی حاصل میشود.
وی ادامه داد: اینکه ازدواج در چه سنی، با چه شرایطی و با چه کسی صورت بگیرد، نتایج متفاوتی دارد. شرایط کلی زمانههای مختلف در تاریخ بشر باعث شده تا ضمن تغییر در مناسک این سنت، اهداف و نتایج آن نیز تغییر یابد.
حجت الاسلام رهدار ادامه داد: در دوره معاصر، به دلیل رشد تکنولوژیهای ارتباطاتی برخلاف دورههای طولانی از تاریخ بشر، بیشتر امکان ازدواج با همسرانی غریبه و دوردست، فراهم آمده است.
وی به بررسی ادله نقلی، عقلی و تجربی این نوع ازدواج و نتایج و پیامدهای آن بهویژه از حیث تأثیر بر تحقق و بسط تمدنی پرداخت و عنوان کرد: آیات و روایاتی که به امر ازدواج تأکید دارند، بهطور کلی، ازدواج تمدنی و استحباب آن را تجویز میکند.
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم همچنین تصریح کرد: امتزاج فرهنگها که همافزایی آنها را در پی دارد، امتزاج ژنها که باعث تکثر نقشها در تمدن میشود و در نهایت امتزاج زبانها که به دلیل رابطه زبان و علم، باعث ورود علمهای گوناگون به ساحت تمدن میشود، بخشی ازدلایل عقلی هستند که توجیهگر این نوع ازدواج است.
وی گفت: بررسی سیره معصومین (ع) و نیز تجربه تاریخی مسلمانان طی قرون اسلامی نه فقط بر جواز، بلکه بر مطلوبیت آن دلالت میکند. از میان سه رویکرد کلان قبیلهای، دینی و تمدنی که در امر ازدواج تجربه شدهاند، تلفیق رویکردهای دینی و تمدنی، الگویی از آن را ارائه میدهد که ضمن حفظ نظام ارزشهای دینی، کارکردهای تمدنی به صورت حداکثری در آن لحاظ شده است.
احمد رهدار، در ادامه به بایستههای ازدواج تمدنی اشاره کرد و گفت: بایستههای ازدواج تمدنی بر رعایت اصول آیندهپژوهی دینی در خصوص ازدواج تمدنی تأکید میکند. رعایت این اصل باعث میشود تا مصادیق ازدواج تمدنی در بسترهای زمانی و مکانیی صورت گیرد که از بیشترین ظرفیت امکانی برای توسعه اسلام برخوردارند. از این رو عدم رعایت این اصل، قادراست تا کارویژههای ازدواج تمدنی را حتی در حد تنوعطلبی جنسی تقلیل دهد.
وی به بهرهگیری حداکثری از وجود نمونههای تاریخی موفق در امر ازدواج تمدنی، از جمله ازدواج تاجر یمنی با دخترمالایی که منجر به گسترش اسلام در جنوب شرق آسیا شده است، تأکید کرد و گفت: عقلانیت توجیهی نتایج این نوع ازدواج، علاوه بر استدلالهای دینی که وجود این امر در سیره معصومین (ع) را توجیه میکند، میتواند به استدلالهای عقلی عصری که در زمان و مکانهای مختلف، متفاوت هستند نیز قائل باشد.
به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، ایجاد الگوی پایدار ارتباطات که به نوبه خود قدرتآور است، ایجاد وحدت در امت اسلامی که موجب کاهش اختلافات میشود، تشدید دیپلماسی عمومی که به نوبه خود در تقویت دیپلماسی رسمی مؤثر است و… بخشی از استدلالهای توجیهگر ازدواج تمدنی در عصر جدید است.
منبع : خبرگزاری مهر
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد