میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدجواد حسینی قاری قرآن کریم مهمان دومین برنامه «هیئت آنلاین» درباره دلیل ماندگاری «عبدالباسط» قاری برجسته جهان اسلام گفت: ظرفیت صوتی مرحوم عبدالباسط و فضای اجتماعی و قرآنی مصر از یک سو، و تعدد جلساتی که او و سایر اساتید این کشور در آن حضور داشتند از سوی دیگر باعث شد تا آنها جایگاه ماندگاری در قرائت قرآن داشته باشند. البته نبوغ، هوش سرشار و تلاش مثالزدنی آنها نیز در این باره مؤثر بود.
حسینی درباره محدوده مجاز تقلید قاریان از سایر اساتید عنوان کرد: «تقلید» مسئله مهمی در تلاوت قرآن کریم است. خود من همچون بسیاری از قاریان دیگر گاهی اوقات تقلید میکنم، اما معنای تقلید، صرفاً آن ملودی و چارچوب تلاوت نیست، بلکه درگیر احساس در تلاوت میشوم و خود را در قالب آن اساتید قرار میدهم تا بتوانم احساس واقعی خودم را در تلاوت جاری کنم.
وی افزود: مثلاً برخی اساتید صدای محزونی دارند مثل استاد «محمد رفعت»، «متولی عبدالعال» و یا «کامل یوسف بهتیمی»؛ اما جنس همین تلاوت حزین با هم فرق دارد. گاهی در لحن و صدا احساس درد یا ندامت است و گاهی عبودیت و بندگی برجسته میشود. من خودم را در این قالبهای حسی قرار میدهم.
حسینی اظهار کرد: معمولاً در روزهایی که تلاوت دارم، سعی میکنم بیشتر سکوت کنم و به معنای آیاتی که قصد خواندن آن دارم و همچنین دستگاه و نغمههای مناسب فکر میکنم. اگر تلاوت سطحی و بدون پشتوانه باشد، به عمق جان مخاطب نفوذ نمیکند.
این قاری درباره تفاوت تلاوت در مجالس مختلف مثل جشنهای مذهبی، یادواره، افتتاحیه و اختتامیههای رسمی و… نیز گفت: تلاوت قرآن کریم پیچیدهتر از آن چیزی است که به نظر میرسد.مثلاً در یک افتتاحیه با مخاطبان عادی آیات، لحن و ریزتحریرها و.. را به گونهای انتخاب میکنم که ساده و قابل فهم باشد، اما وقتی مخاطبان خودشان قاری و اهل فن هستند آیات انتخابی و نوع تلاوتم فرق دارد.
او درباره تجربه تلفظ اشتباه کلمات یا اتفاقاتی از این دست در هنگام تلاوت به صورت حفظ اضافه کرد: نه تنها من بلکه خیلی از بزرگان مصری این تجربه را حتی در قرائتهای خیلی مهمشان دارند. مثلاً استاد «مصطفی اسماعیل» در تلاوت سوره بقره که یکی از شاهکارهای تلاوت ایشان است اشتباه دارد یا استاد «محمد اللیثی» در قرائت سوره نحل اشتباه خوانده، چون اینها اغلب از حفظ و زنده میخوانند. برای من هم خیلی اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: موسیقی عربی برگرفته از موسیقی فارسی است. حتی اسامی آنها مثل مقام نهاوند، چهارگاه و سهگاه و ما خیلی از اوقات از دستگاه و ملودی ایرانی استفاده میکنیم. وقتی موسیقی محلی ایرانی با آن فضای عربی مصری ترکیب شود بسیار زیبا میشود.
حسینی درباره عجیبترین صلهای که پس از تلاوت قرآن دریافت کرده است گفت: در یک شهرستان که اتفاقاً محفل قرآنی خوبی هم بود، آخر برنامه یک کلهقند به ما دادند (با خنده). اما بهترین هدیه معنوی که من گرفتم، در سفر به کربلای معلی بود که تولیت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) یک انگشتری با نگین سنگ مزار مطهر امام حسین (ع) به من هدیه دادند که البته به محض رسیدن به ایران با افتخار به پدرم هدیه دادم.
این قاری جوان اضافه کرد: انس با قرآن در کشور ما کمرنگ است و بسیاری از مردم معنا و مفهوم آیات قرآن را نمیشناسند. ما قرآنیها در این فضا احساس تنهایی میکنیم. گاهی در این عرصه آنقدر درگیر کار رسانهای میشویم که از محتوا غفلت میکنیم. شاید توجیه این باشد که اصل، عمل به قرآن است؛ اما نباید فراموش کرد که از طریق قرائت و حفظ میشود نوجوانها و جوانها را با قرآن همراه کرد. خاضعانه از همه کسانی که تأثیرگذار هستند مثل ورزشکاران، هنرمندان و اهالی رسانه و همه کسانی که به شکلی میتوانند به قرآن کمک کنند میخواهم که به میدان بیایند.
او در پاسخ به این پرسش مجری که اگر یک ماه رئیس جمهور بودی چه میکردی گفت: راستش، قبول نمیکردم چون احساس میکنم در توان من نیست، اما اگر اختیار و قدرت بیشتری داشتم سعی میکردم عرصه قرائت و حفظ قرآن را در کشور متحول کنم. شما ببیند اساتیدی مثل عبدالباسط یا مصطفی اسماعیل چند برابر مشاهیر سیاسی و هنری مصر نام این کشور را در دنیا مطرح کردهاند.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی