میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام لونی طی سخنانی در حرم حضرت معصومه (س) اظهار داشت: نگرشهای تربیتی موجود در متن جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است و باکمی تأمل و تفکر سه نوع نگرش در جامعه با درجات متفاوت یافت میشود.
وی افزود: عدهای با دقت تمام متمرکز در تربیت دینی فرزندان میشوند و این تمرکز به حدی است که حق اختیار و انتخاب و اراده فرد تربیت شونده نادیده گرفته میشود که درنتیجه نوعی جمود در نگرش تربیتی ایجاد خواهد شد.
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عدهای دیگر بر گروه اول ایراد وارد میکنند و مدعی هستند در این نوع تربیت، اراده تربیت شونده سلب شده است به همین خاطر بهشدت به تربیت شونده بهویژه به فرزندان آزادی محض میدهند و افراطی و منفعلانه عمل میکنند.
لونی تأکید کرد: در تربیت نوع اول مسئولیت صددرصدی ایجاد میشود و در نگرش تربیتی نوع دوم اصلاً والدین و مربیان مسئولیتی برای خود قائل نیستند و از مسئولیت شانه خالی میکنند.
وی یادآور شد: در تربیت نوع دوم بهجای والدین که از عوامل مهم تربیتی هستند دوستان و محتوای فضای مجازی که مخرب هستند جای والدین را خواهند گرفت که این بسیار خطرناک است.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: نگرش تربیتی گروه سوم این است که والدین بااحساس مسئولیت درست برای تربیت شونده اراده و انتخاب نیز قائل هستند که این گروه منعطف بوده و با مشاوره و استفاده از اندیشه دیگران یک روش درست تربیتی را به فرزندان ارائه میدهند.
لونی در ادامه گفت: گروه سوم در ضمن عدم سلب آزادی تربیت شونده زمینه انتخاب راه درست را برای تربیت شونده فراهم میکنند که این روش مطابق با روش و سیره تربیتی اهلبیت (ع) است.
وی تأکید کرد: عدم توجه به ظرفیتهای تربیت شونده میتواند تنفر نسبت به تربیتکننده ایجاد کند و در روشهای اول و دوم انسانهای ضعیف و ناتوان و کم تدبیر به جامعه تحویل داده خواهند شد و این اشخاص هیچگاه زندگیهای استواری نخواهند داشت و در جامعه نیز نمیتوانند نقشآفرینی کنند.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: یکی از روشهای تربیتی نرمخویی نبی خدا به دستور قرآن کریم این است که رسول گرامی اسلام باید مردم را مورد عفو و بخشش قرار دهد که اینیک روش تربیتی جذب است.
لونی یادآور شد: دلسوزی و خیرخواهی با فطرت انسان و عواطف توحیدی انسان سازگار است و خودبهخود ایجاد جذب میکند و از فراری شدن انسانها جلوگیری خواهد کرد.
وی در پایان گفت: در نظامهای تربیتی یکی از روشهای تربیتی درست، تربیت تفکر محور است که در نظام آموزشی مدارس و دانشگاهها آموزش تفکر محور بسیار مهم میباشد چراکه نتیجه آن پژوهش و تولید است.
منبع : خبرگزاری مهر
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی