میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها در شرایط سختِ اقتصادی و معیشتی، مخاطب با آگهیهای پررنگ و لعاب و زرق و برقِ دکور و لباسهای آنچنانی در تلویزیون روبرو میشود. کارشناسان میگویند برخی از آنها طبیعی است و برای کسب درآمدی که به صورت قانونی هر سال در بودجه سازمان صداوسیما قرار میگیرد به عنوان درآمدهای آگهی بازرگانی تلویزیون، باید این مسیر را به هر قیمتی طی کند.
اما در این میان، آزارِ مخاطب، حسرتی که در چشمِ مخاطب به هنگام دیدن آن محصول و کالا در میان آگهیهای تبلیغاتی و یا غذای لاکچری و حتی نوشیدنیهای آنچنانی در برخی برنامهها همچون "دارچین" شبکه تماشا کار را بغرنجتر میکند. اینجا دیگر تبلیغ نیست بلکه ضدتبلیغ محسوب میشود.
تبلیغات باید کارکرد آگاهی مصرفکنندگان، تسهیل رقابت بین شرکتها، تأمین سرمایه رسانههای جمعی داشته باشد و کارکرد مهمتر اینکه تولید شغل کند. اما وقتی در این فرآیند زیادهروی، اغراق و انحصاری، اتفاق میافتد به ضد آن تبدیل میشود و این کارکردها را از دست میدهد. امروز در تلویزیون به وضوح میتوان مشاهده کرد که هدف تبلیغاتچیها و یا برنامههای صرفاً تبلیغی، دیگر فروش کالا نیست بلکه فروش تبلیغات به مشتری است.
به همین خاطر هر روز لوکسبازی و اغواگری توسط آژانسهای تبلیغاتی و اسپانسرها و صاحبان سرمایه به تلویزیون تحمیل میشود. از برنامههای صرفاً تبلیغی مثل برنامههای آشپزی که بعضاً در شبکههایی مثل تماشا و آیفیلم پخش میشود تا بسیاری از بازیگرانی که کار اصلی خودشان را رها کردهاند و خودشان را بیشتر به عنوان بازیگر آگهی بازرگانی معرفی میکنند. روزی با اپلیکیشن خرید و فروش کالا، روزی برای فروشِ یک یخچال و تلویزیون، روزی برای لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی کفش!
مشکلات بودجهای صداوسیما و کسب درآمد از محل تبلیغات بازرگانی و حضورِ اسپانسرها، در حالت طبیعی و درست، باید اتفاق بیفتد اما نه تبدیل کردن تلویزیون به بنگاه سرمایهداری سوء استفادهگرها؛ چرا که هر روز با نگاهی به سریالسازی، برنامهسازی و آگهیسازی میتوان دریافت که مسئولین ذیربط همهچیز را در اختیار گروههایی قرار دادهاند که فقط به پول و تجارت میاندیشند. سایه بلندِ اقتصاد، گویای این است که کمتر کسی پیدا میشود که در تلویزیون دغدغه فرهنگ داشته باشد.
وقتی همگان شاهدند که اکثر خانوادههای ایرانی به خاطر کرونا و سوء مدیریت در کشور، گرفتار مشکلات اقتصادی و معیشتیاند، اسموتی و موکتل لاکچری در تلویزیون چه معنی میدهد؟ یا آگهیهای تبلیغاتی رنگ به رنگ در همین برنامههای صرفاً تبلیغاتی چه موضوعیتی دارد؟ همان وقتنشناسیهایی که در بسیاری از اوقات، تلویزیونیها به سراغش رفتهاند؛ مصداق بارز آن محدودیتهای کرونایی که برنامهای اختصاصی برای ترویج سفر به کیش و یا رفتن به فروشگاهی برای خرید روی آنتن میرود!
از طرفی دیگر این سؤال همیشه ذهنِ بیننده را درگیر خودش کرده، چرا باید در شبکههایی که مأموریتشان پخش فیلمهای خارجی و ایرانی قدیمی و جدید است، برنامه آشپزی و جانبی مثل "دارچین" از آن شبکه پخش شود؟ امروز در شبکههای تلویزیونی آنقدر برنامههای آشپزی و یا صرفاً تبلیغاتی روی آنتن میرود که این برنامهها دیگر جایی ندارند. این همان تحلیل را به یاد میآورد فلسفه این همه شبکهسازی چه بود؟ اگر قرار بود این همه موازیکاری و برنامههای تکراری در تلویزیون ببینیم پس چرا حرف از نگاه و رویکرد اختصاصی و مأموریت ویژه شبکهها مطرح میشود؟
واقعاً غذاها، نوشیدنیها و دِسرهایی در این برنامهها با مواد اولیهای درست میشوند که در این شرایط اقتصادی، هم کالاهای لاکچری محسوب میشوند و هم به نوعی برای مخاطبی که با این مشکلات دست و پنجه نرم میکند نوعی آزار به حساب میآید. یا به تعبیری شلیکِ تلویزیون به قلب خانواده ایرانی! خانوادهای که با فرزندانش جلویِ تلویزیون مینشینند تا برنامه و سریالی را صرفاً برای سرگرمی و استفاده از مفاهیم فرهنگی، تماشا کند اما به یک باره با چنین صحنههایی در برنامه آشپزی، میز صبحانه لاکچری، اصرار به تجمل در برخی از برنامهها و سریالها و استفاده ابزاری از خانمها روبرو میشوند.
حتماً علامت سؤالها با این رویکردهای تبلیغی در تلویزیون هر روز بیشتر میشود؛ وقتی میشنویم دستمزد بازیگران برای تیزر تبلیغاتی حداکثر 2 دقیقه چقدر هنگفت است و یا برنامههای تبلیغی جانبی مثل آشپزیها در شبکههای غیرمرتبط چقدر پولسازند. یا غفلت مدیران تلویزیون از اصرار صاحبان کالا برای لاکچریبازی و تحمیلِ این سبک زندگی تجملگرایی، نکته دیگری است که مخاطب را هر روز از قابِ تلویزیون دورتر میکند؛ اینکه میگوییم این غذاها و نوشیدنیهای لاکچری چند؟
شاید تلویزیونیها از قیمتهای بالا و بازار آشفته اقتصادی خبر ندارند که با چنین اتفاقاتی در آنتن، مواجه میشویم. قیمتها آنقدر گراناند که اگر سَری به بازار بزنند متوجه میشوند مدتها است میوههایی که در این برنامه نشان داده میشود مثل موز، آناناس، رنجبیل و حتی انبه از سبد خرید خانوادههای ایرانی حذف شده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد