میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «مهاجران» به کارگردانی سهیلا محمدپور مطالبهگری و تلاش جوانی روستایی را به تصویر میکشد که به دنبال بازنمایی واقعیت تلخ اجتماعی فروش زمینهای زراعی به خوشنشینان شهری و تغییر کاربری زمینهای روستایی در استان گیلان است. این ویلاسازیها، مردم بومی منطقه را با بیعدالتی در خرید و فروش زمینهایشان و تولید پدیده سرایدار شدن مواجه ساخته است.
از سویی از میان رفتن بافت سنتی، تغییر هویت و فرهنگ، تداخل فرهنگی، دستفروشی زنان و مردان روستایی، کمبود منابع و انرژی، قطعی برق و کمآبی که با افزایش دو برابری جمعیت در مناسبتهای خاص در استانهای شمالی به علت نبود زیرساختهای توسعه روستایی ایجاد میشود، تصاحب منابع و اراضی طبیعی با هدف ترویج گردشگری سوداگران، حاشیهنشینی کشاورزان با فروش زمینهایشان، ورود اتومبیلها به حریم جادهای که محل تردد دام و طیور است و تصادفات ناشی از آن، مواردی است که به مشکلات روستاییان دامن میزند.
مستند مهاجران نگاه انتقادی به پدیده فروش زمین در شمال کشور به غیربومیان دارد. مستند به آرامی روند رو به رشد همراه با فراز و فرودهای مطالبهگری جوانی را نشان میدهد که در صدد است علاوه بر اقناع چهره به چهره هممحلیهای خود، با نهاد حاکمیت نیز تعامل کند و به مطالبهگری خود که در نگاهش مطالبهگری نسل آینده است، جامه عمل بپوشاند. با این وجود مستندساز به اقتضای ساختار رئالیستیک مستند در جریان بازنمایی واقعیت ما را با مسائل، مشکلات و جریاناتی مواجه میکند که فراتر از مسئله اجتماعی است و نمیتواند به علل ساختاری مشکلاتی که پیشروی روستاییان و کشاورزان قرار گرفته پاسخ دهد و همچنان تا پایان مستند این امر لاینحل میماند.
«مهاجران» قبل از آنکه درباره پدیده زمین فروشی باشد، درباره مقوله مطالبهگری و مسئولیت اجتماعی و درک آن توسط کاراکتری تحت عنوان آقای بهاری است که در ساحت مستند در تلاش است با رویکردی آگاهانه، هممحلیهای خود را از آسیب و تبعات فروش زمین به غیر بومیان آگاه سازد.
نگاه و برخورد قیممآبانه کاراکتر مستند سبب شده که مطالبهگری او مورد توجه هم محلیهایش قرار نگیرد و پارادایمی که جوان فعال روستایی به مطالبهگری نگاه میکند، واقعیتی بهوجود آمده که در شرایط اجتماعی موجود مردم باید مطالبهگر حقوقشان باشند اما بهعلت مشکلات اقتصادی و معیشتی، این رویه به بیتفاوتی اجتماعی منجر شده که روند مطالبهگری وی را نیز با رکود همراه ساخته است.
مستند به روح و ساحت جامعه اشاره دارد و روایتی را میسازد که به خوبی روایت مطالبهگری پیگیرانه را با وجود به بنبست رسیدنهای مکرر بازنمایی میکند. با این حال میتوان تا حدودی روند کسالتبار تلاش و تکاپوی جوان روستایی را در سکانسهای مختلف مستند مشاهده کرد.
اشاره به آسیبزایی طرح هادی برای استانهای شمالی کشور در گفتگو با معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان، لایه عریانتر واقعگرایانهای را مورد تمحض قرار میدهد که نقیصه ساحتی قانونی را بهدنبال دارد. طرح هادی، بافتموجود روستا را به دقت زیر ذرهبین میبرد و اصلاح و ساماندهی آن را در دستور کار قرار میدهد. به روایتعرف، درطرح هادی، اراضی کشاورزی جایگاهی ندارند. انگار اطراف روستا را خطکشی کردهاند تا مرز و حدودش را برجسته کنند و با صدای بلند به همه اعلام کنند که این قسمت، مختصزمینهای مسکونی و تجاری است و بعد از این مرز میتوانید به کشاورزی و زراعت مبادرت ورزید.
در بعض از سکانسهای مستند، جوان روستایی که درمانده و خسته از ناملایمت مطالبهگری مردمی و حاکمیتی است، ترانه میرزا کوچکخان را که ترانهای ملهم از فولکلور مردم گیلان در مایه دشتی است، زیر لب زمزمه میکند. شعری بومی که اگر در مفاهیم آن دقیق شویم، عمق درد ناشی از رنج میرزا را میتوان مستفاد کرد. این شعر از یک سو تنهایی میرزا را نشان میدهد و از سویی دیگر حاکی از انتظار مردم گیلان است که به نظر میرسد جوان روستایی با زمزمه این شعر، تنهایی خود را در آماج مطالبهگریاش با انتظار نسل آینده عجین میکند و مرهمی بر آلام خود میگذارد.
شاید در نگاه اول، ابتدا و پایان مستند که با عدم فائق آمدن مطالبهگری اجتماعی جوان روستایی همراه است و هیچ نتیجهای از آن گرفته نمیشود، بیحاصل به نظر برسد. نمیدانیم که این تلاشهای مستمر به کجا ختم میشود و فروش زمینهای کشاورزی و تغییر کاربری آنها چه سرنوشتی دارد. این امر کوتاهی در پرداختن به مقوله زمین فروشی نیست، بلکه بیان مسئلهمندی موضوع و آگاه سازی مخاطبینی است که دست مایه پیگیری و مطالبهگری فعال اجتماعی را بازنمایی میکند که در بسیاری از موارد با بخت و اقبالی عمومی نیز روبهرو نمیشود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد